Vart fyller jag på aitomatolja (Volvo s60)

Hoffmeister2
2 oktober 2010 · 467 Inlägg

Hej.

Jag har tänkt byta automatväxellådsolja på min s60 -01
Pratat med volvo som säger att det går bra att tappa ur 3 liter ur lådan och sedan i med 3 fräscha liter. Sen köra bilen lite. Sedan göra om det ett par gånger tills oljan ser röd och fin ut.

Problemet är bara att jag inte fattar vart jag fyller på ny olja... På växellådans ovandel sitter det en stor bult. typ m20 eller liknande,snett ner från luftburken sett. Är det där som oljan ska fyllas i? Jag har varit där och försökt lossa bultjäveln, men den sitter stenhårt. Går inte o rubba den. Plus att man får knappt nåt utrymme till spärrskaftet. Det är ju så mycket skit i vägen. det skulle kanske underlätta om man fick bort luftburken. Men den sitter fäst me nåslags spetsiga plast-clips, som man måste ha nåt specialverktyg till.

Hur gör man?? Är det ovan nämnda bult som ska loss för att kunna fylla oljan? och hur fan ska man komma åt att lossa den??

// johan

Senast redigerat av Hoffmeister2 (2 oktober 2010)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
FLindgren
2 oktober 2010 · 5 089 Inlägg

jag vet inte hur det är på automaterna men på manuell iaf får du lossa innerskärmen på vänster sida. och så ser man två stora bultar. en längst ner å en lite högre upp. Dessa är det på manuella iaf. kanske är likadant på automatarna.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Nattugglan Idiot..
2 oktober 2010 · 285 Inlägg

I hålet där nivåstickan sitter

Hoffmeister2
2 oktober 2010 · 467 Inlägg

i nivåstickans hål? Kan någon bekräfta det.. Känns inte rätt. Borde ju finnas en separat påfyllning. Eller?  Någon annan?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
falloutboy
2 oktober 2010 · 1 723 Inlägg

Inte omöjligt, TH700an på Pontiacen jag hade fyllde man genom nivåstickans hål.

Christian S
2 oktober 2010 · 4 816 Inlägg

ja man fyller på där oljestickan ska vara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hoffmeister2
2 oktober 2010 · 467 Inlägg

ok. för mekanikern jag prata med sa att påfyllningen sitter ovanför vänster drivknut.. Och det stämmer bra med den bulten jag beskrev i första inlägget. Men ni är alltså hundra på att man ska fylla genom oljestickans hål.?? Det hålet är ju inte det största, men säger ni att det är så får jag väl lita på det. Har ni gjort det själva??

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Marlboroman
2 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
På växellådans ovandel sitter det en stor bult. typ m20 eller liknande,snett ner från luftburken sett. Är det där som oljan ska fyllas i?

Den bulten ska man ge fasen i. Och framförallt inte hälla i oljan igenom. Om man inte vill byta växellåda förstås. Håller man i oljan där så rinner den ner på 3:ans bromsband är då får man byta elle renovera lådan om man vill få den att funka som den ska igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hoffmeister2
2 oktober 2010 · 467 Inlägg

ok! Men marlboroman, ska man fylla genom oljestickan verkligen? Vet ju att du är mycket duktig på volvo!


Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
marcusgnaget
2 oktober 2010 · 161 Inlägg

På i stortsätt alla automatlådor fyller man genom stickans hål...

Lexus GS300 (1998)
Marlboroman
2 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
ok! Men marlboroman, ska man fylla genom oljestickan verkligen?

Såvitt jag vet så är det genom hålet till oljestickan som gäller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hoffmeister2
2 oktober 2010 · 467 Inlägg

Ok men dåsåsmile Ska göra det imorn isf!! Tack för svaren!!!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang