Nissan 200 sx går på 3 cylindrar varför? Funderar på att köpa den

mirt400
5 oktober 2010 · 208 Inlägg

Hej!
Jag har hittat en bil på blocket en nissan 200 sx och han har lagerrat verkars det som.
Han säger att han starta den idag och den gick på 3 cylindrar Vad kan felet vara?
Skuren? Dåliga kolvar?
Ge mig förslag på vad det kan va och hur mycket det skulle att fixa själv!

mats757
5 oktober 2010 · 915 Inlägg

Befara det värsta, kolla vad en beg motor kostar och börja med att dra av det på priset. Räkna sedan också med ca 5-10k kr för motorbyte.
Pruta sedan lite till för att det kanske dyker upp nya problem som du inte riktigt kan kontrollera pga att den inte är körbar.
Helt OK att köpa en bil som är trasig, men priset ska vara därefter.
Med lite tur är det bara ett trasigt tändstift. Men orkar inte säljaren fixa det så är det säljarens problem.

Det kan vara allt mellan himmel och jord som göra att den bara går på tre. Kolv, borrning, ventiler, elfel, topp-packning, torrkörning, bränslefel.....

Mats

mirt400
5 oktober 2010 · 208 Inlägg

Okej dom verkar nog ganska bra saker!
Kollade på motorn ca 10 tusen.
vevlager ras = inge problem men om den inte går på alla cylindrar det är det som oroar mig mest!

Bullen1 Tekniker
5 oktober 2010 · 345 Inlägg

Om det nu är vevlager ras enbart, kan va problem med kolvar, cylindern, hela vevaxeln osv.
Blir kanske ett motor byte, nästan så du får räkna med det.

Det man inte dör av gör ont.
plankan
5 oktober 2010 ·

Ram/vevlagerras borde jo höras tycker man -
behöver dock inte alls ha inverkan på cyl eller kompen där.

Men är det inte sepr tändspolar på dessa bilarna hmm

Berr
6 oktober 2010 · 86 Inlägg

plankan skrev:
Ram/vevlagerras borde jo höras tycker man -
behöver dock inte alls ha inverkan på cyl eller kompen där.

Men är det inte sepr tändspolar på dessa bilarna hmm

Jo de gör det! Brukar kunna krångla dom åxå..

mirt400
6 oktober 2010 · 208 Inlägg

Okej så det kan va fel på cylinder och komp...
Jag har insett har det kommer kosta för mycket att byta hela motorn.
Det var mer grejjor han inte nämnde i annonsen som att turbon glappa plus toppen va skev

TooS Hjultomte
6 oktober 2010 · 1 500 Inlägg

ja för ja har haft 2 lagerras på min o den har gått hela tiden på alla 4. Spolarna e en svag punkt också.

Turbo går på CA 3500 begagnat för en garret t28
Toppen tja plana litt runt 600kr
Borra blocket i med smidda kolvar och stakar. runt 12k med borrning.

Fråga han om veven är slipad innan och hur mycket. annars har du en utgift på en beg vev 1500kr + en slipning eventuellt.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
mirt400
6 oktober 2010 · 208 Inlägg

som sagt mycket pengar!

MR_Smart
6 oktober 2010 · 1 290 Inlägg

Du kan ju testa kompet på den för att se om det är en bränd ventil som orsakar att den bara går på tre cylindrar. Om toppen är skev måste du ändå renovera den, nya ventiler kostar inte så farligt mycket. Men motorn låter rätt slutkörd.....

mirt400
7 oktober 2010 · 208 Inlägg

Exisco Joo Motorn låter slutkörd!
Den var steg 2 chippad större spridare och några saker med!
han säger i annonsen att den har 240 hk

MR_Smart
7 oktober 2010 · 1 290 Inlägg

mirt400 skrev:
Exisco Joo Motorn låter slutkörd!
Den var steg 2 chippad större spridare och några saker med!
han säger i annonsen att den har 240 hk

240Hk.... när den var frisk kanske. Har han kört den på rullar eller bara uppskattade pållar?

Köp en komptestare på biltema. Åk och testa kompet, kolla så att det inte är olja i vattnet, kolla så att det inte är vatten i oljan... leta efter olja runt turbo och resten av motorn. Räkna med att du behöver köpa en ny motor, påpeka alla fel du hittar och vad det kostar att fixa....lägg ett låååågt bud på bilen om du ändå vill ha den. Räkna med att han har svårt att sälja bilen.

mirt400
8 oktober 2010 · 208 Inlägg

Precist sant! Fast han har ändrat annonsen och säljer den i delar nu dock så jag orkar inte bry mig längre...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang