Är det verkligen såhär dyrt? Räknar på bil m3

mouse
8 oktober 2010 · 13 Inlägg

Jo du har en poäng.
Men kan lova dig att de där 20 000 kommer gå till något annat då blir det ingen bil smile
Jag tänker såhär, köper jag bilen nu så har jag den och då är det lättare att prioritera efter det.
Det jag är lite knäckt över är att det är så dyrt att driva en M3, det var väl mest det jag ville komma fram till smile

Crl
8 oktober 2010 · 194 Inlägg

Vettemannen skrev:

Brains skrev:

Vettemannen skrev:

Satan i gatan va pengar det kostar med europeiska bilar när det händer lite smågrejor!!!

/Benny

När dyra tekniker går sönder så kostar det wink

Men behövs verkligen denna dyra teknik för att åka snabbt och fort......jag tror inte det. Har mycket teknik i Vetten oxå men den kostar nog en bråkdel mot vad det gör på en M3:a.

/Benny

Jag hade inte velat säga att din vette har "mycket teknik" då det i princip framförs som ett tåg på vägen.
Sen behövs det väl ingen penismätartävling om vem som har mest teknik i bilen, m3an är garanterat snabbare än corvetten ändå. smile

Ontopic: jag vet inte om du ändrat det men sist jag läste va det 2000 kr i bensin på en månad? Är inte det ganska snålt? smile

BMW 320i Touring "Bruksbilen" (1998)
mouse
8 oktober 2010 · 13 Inlägg

Jo det är nog ganska snålt räknat men så jävligt dricker den inte, håller ju hastigheten och planerar min körning   lol

Crl
8 oktober 2010 · 194 Inlägg

hahah ja men jag menar om jag köpt en m3:a hade jag inte kunnat låta bli att köra så mycket big_smile

BMW 320i Touring "Bruksbilen" (1998)
Henka_ Slav
8 oktober 2010 · 1 454 Inlägg

dedär med soppa kostnad är ju faktiskt ganska lurigt att räkna på, jag som använder min bil varje dag året runt lägger mellan 4500 - 5200:- i månaden på bensin, då tankar jag 95okt och kör hyfsat snålt. en busig fin sommarbil med mkt motor skulle ja nog säga drar minst det samma då det är mkt roligare att gasa oavsett.. men som min bil som går 7 dagar i veckan 52 veckor per år kostar ca 60000:- /år i bensin. (SATAN VA DYRT DE BLEV) åker man 5 månader om år i en M3? då blir det 25000:-/år sen åker man väl knappast 7 dagar i veckan heller med den, utan snarare 4 dagar i veckan kanske.. då är man nere på kanske 15000:-/år i bensin. det är inte så dyrt ändå smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
mouse
8 oktober 2010 · 13 Inlägg

självklart är det idiotiskt men jag kör lite "det löser sig och leva livet" mentalitet.
I det stora hela så spelar det ju inte så stor roll vad det är för bil, det kostar helt enkelt pengar.
Hade en billig bil innan, dock sportbil och den kostade rätt mycket pengar den med hmm sålde den för att jag tyckte det blev för dyrt, men nu utan rolig bil kommer suget igen big_smile

FireTraXX DFFL
8 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Henka_ skrev:
dedär med soppa kostnad är ju faktiskt ganska lurigt att räkna på, jag som använder min bil varje dag året runt lägger mellan 4500 - 5200:- i månaden på bensin, då tankar jag 95okt och kör hyfsat snålt. en busig fin sommarbil med mkt motor skulle ja nog säga drar minst det samma då det är mkt roligare att gasa oavsett.. men som min bil som går 7 dagar i veckan 52 veckor per år kostar ca 60000:- /år i bensin. (SATAN VA DYRT DE BLEV) åker man 5 månader om år i en M3? då blir det 25000:-/år sen åker man väl knappast 7 dagar i veckan heller med den, utan snarare 4 dagar i veckan kanske.. då är man nere på kanske 15000:-/år i bensin. det är inte så dyrt ändå smile

Du kör alltså ~14 mil/dag?
Räknat på 12kr/l och 1L/mil.

Det är en hel del... tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Madhouse
8 oktober 2010 · 1 079 Inlägg

Jag körde ungefär 300mil i somras med min sommarbil, iof jobbade jag mkt och åkte inte iväg på några träffar och dyl. Men med V-power och en förbrukning på ca 1.2-1.5liter/mil så kan det bära iväg, det är väl också så att försäkring så har man oftast finbilen avställd på vintern och sparar åtskilliga tusenlappar per år på att inte ha bilen igång. Brand, stöld, skadegörelse gäller som vanligt under avställningen. Min skyline kostar ca 60kr/mån avställd. Dock så går det grymt mkt pengar på service, delar och styling men det är snarare mitt habegär som ställer till de stora kostnaderna för det är så roligt att köpa nya saker till bilen. Så på vintern är det mest delar som kostar pengar till en rolig bil, ska man däremot använda bilen året runt då blir det nog deprimerande kostnader.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
viccoA
8 oktober 2010 · 3 110 Inlägg

Jag har haft min Z3M i 5 år.
På de åren har jag kört ungefär 8000 mil.
Jag har bytt ett par uppsättningar däck (mest bakdäck *hehe*), koppling och bromsklotsar fram.
Har inte snålat på oljebyten (var 750:e mil).
Bilen dricker ca 1,1 om man kör som med vilken vardagsbil som helst och givetvis mer när man kör som man stulit den. smile

Den totala värdeminskningen på de här åren är nog ca 25.000 kr.

Jämför jag med mina bruksbilar jag har haft under samma 5 år (S80 T6, 9-3 Aero, Jaguar S-type V8) har de tillsammans värdeminskat ca 150 tkr, gått tillsammans ca 18.000 mil och kostat mer per mil i reservdelar än Z3Men och inte varit särskilt mycket snålare på soppan (snarare så att jaggan drar mer)...

caromania Forummoderator
8 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:
Erfarenhet ungdomar, erfarenhet. Lyssna på en vis gammal herre.

Att köpa en dyr sportbil utan att ha råd att driva den för att kunna skryta om den inför barnbarnen tolkar jag som allt annat än vishet. Då är det bättre att vänta kanske 5år och då har råd att köpa en motsvarande M3 för motsvarande summa istället, drar man en sådan historia för barnbarnen tror jag ärligt talat de struntat fullständigt i när man köpte den och endast registerar "Farfar körde en sportbil".

Ja det gäller verkligen att leva "on the edge" eller hur? Nej, svenskt ska det vara. Fyrkantigt, inrutat, alldagligt men tryggt. Så huka er därnere på Västkusten. Eftersom det är fredag så nalkas missionären hemma hos Rq efter den obligatoriska halva flaskan rödvin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
8 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:
Erfarenhet ungdomar, erfarenhet. Lyssna på en vis gammal herre.

Att köpa en dyr sportbil utan att ha råd att driva den för att kunna skryta om den inför barnbarnen tolkar jag som allt annat än vishet. Då är det bättre att vänta kanske 5år och då har råd att köpa en motsvarande M3 för motsvarande summa istället, drar man en sådan historia för barnbarnen tror jag ärligt talat de struntat fullständigt i när man köpte den och endast registerar "Farfar körde en sportbil".

Ja det gäller verkligen att leva "on the edge" eller hur? Nej, svenskt ska det vara. Fyrkantigt, inrutat, alldagligt men tryggt. Så huka er därnere på Västkusten. Eftersom det är fredag så nalkas missionären hemma hos Rq efter den obligatoriska halva flaskan rödvin.

Se där ja, om du bara kunde hitta ett mellanting mellan det fyrkantiga och det galna har vi kommit någonvart.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
8 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:

Rquired skrev:

Att köpa en dyr sportbil utan att ha råd att driva den för att kunna skryta om den inför barnbarnen tolkar jag som allt annat än vishet. Då är det bättre att vänta kanske 5år och då har råd att köpa en motsvarande M3 för motsvarande summa istället, drar man en sådan historia för barnbarnen tror jag ärligt talat de struntat fullständigt i när man köpte den och endast registerar "Farfar körde en sportbil".

Ja det gäller verkligen att leva "on the edge" eller hur? Nej, svenskt ska det vara. Fyrkantigt, inrutat, alldagligt men tryggt. Så huka er därnere på Västkusten. Eftersom det är fredag så nalkas missionären hemma hos Rq efter den obligatoriska halva flaskan rödvin.

Se där ja, om du bara kunde hitta ett mellanting mellan det fyrkantiga och det galna har vi kommit någonvart.

Haha, okej. tongue Men helt fel har jag faktiskt inte, det säger min erfarenhet mig. Man har en massa knasiga idéer som ung som man aldrig genomför, och sedan ångrar man sig. Det gäller att inte bara köra missionär och Volvo kombi... wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
8 oktober 2010 · 6 583 Inlägg

mouse skrev:
självklart är det idiotiskt men jag kör lite "det löser sig och leva livet" mentalitet.
I det stora hela så spelar det ju inte så stor roll vad det är för bil, det kostar helt enkelt pengar.
Hade en billig bil innan, dock sportbil och den kostade rätt mycket pengar den med hmm sålde den för att jag tyckte det blev för dyrt, men nu utan rolig bil kommer suget igen big_smile

FireTraXX skrev:
Du kör alltså ~14 mil/dag?
Räknat på 12kr/l och 1L/mil.

Det är en hel del... tongue

170-200kr DAGEN

Hur tänkte du nu?

..
...
....

Själva grejen, sen när blev en M3 billigare än en "billig bil" ( Renault 5, Toyota Corolla, Mazda 626 m.m )

De/Dem
Rquired Allmänt envis
8 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:

Ja det gäller verkligen att leva "on the edge" eller hur? Nej, svenskt ska det vara. Fyrkantigt, inrutat, alldagligt men tryggt. Så huka er därnere på Västkusten. Eftersom det är fredag så nalkas missionären hemma hos Rq efter den obligatoriska halva flaskan rödvin.

Se där ja, om du bara kunde hitta ett mellanting mellan det fyrkantiga och det galna har vi kommit någonvart.

Haha, okej. tongue Men helt fel har jag faktiskt inte, det säger min erfarenhet mig. Man har en massa knasiga idéer som ung som man aldrig genomför, och sedan ångrar man sig. Det gäller att inte bara köra missionär och Volvo kombi... wink

Nej du har en hel del poäng, allt jag tänker är att det är vettigare att vänta ett år och sedan verkligen ha råd med sin drömbil än att köpa sin drömbil direkt och sedan leva ett par svåra år innan man blivit av med skulderna.

Man har bara ett visst antal år att leva, men enligt min matte utnyttjar man dessa bättre med ett års väntan än 2-3år på existensminimum för att överdriva lite. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbomatte Lackerare/Rekondare
8 oktober 2010 · 834 Inlägg

mouse skrev:
Hej!
Sitter och räknar lite.
Bilen jag tittar på är en bmw m3 e46
Inköp 180 000 kr
Tanken är att köpa nu, ställa i garage och sen ut till sommaren.

Här kommer mina beräkningar.
Kommentarer tas tacksamt emot.
Siffrorna är ungefärliga och hellre högt satta än lågt.

Stå i garaget (står gratis)

3000 kr/mån lån

x 6 mån = 18 000 kr


Hanterbart.
Det är sen här det blir dyrt!


Körning, sommarsäsongen


1500 kr/mån försäkring
3000 kr/mån lån

2000 kr/mån bensin (lite lågt kanske?)
500  kr/mån service (samlas till en pott)

= 7000 kr/mån  svettigt!


x 6 mån = 42 000 kr



Per år att ha och köra bilen kostar alltså i runda slängar: 60 000 kr

edit: glömde skatt så på med en 2000 kr till per år då.


Lån med rak ammortering på 180 000 kr

efter 1 år: 150 000
efter 2 år: 120 000


Jag räknar med att köra max ca 1000 mil per år.
Hur ser värdeminskningen ut?
Bilen borde väl inte tappa så mycket i värde?

Något jag missat eller räknat helt galet?
Kostar det såhär mycket?
Jag kommer få välja bort en massa annat för att ha råd med bilen roll

Och vissa säger att det Bmw är billiga att äga hmm

Nisse1
8 oktober 2010 · 175 Inlägg

Turbomatte skrev:

mouse skrev:
Hej!
Sitter och räknar lite.
Bilen jag tittar på är en bmw m3 e46
Inköp 180 000 kr
Tanken är att köpa nu, ställa i garage och sen ut till sommaren.

Här kommer mina beräkningar.
Kommentarer tas tacksamt emot.
Siffrorna är ungefärliga och hellre högt satta än lågt.

Stå i garaget (står gratis)

3000 kr/mån lån

x 6 mån = 18 000 kr


Hanterbart.
Det är sen här det blir dyrt!


Körning, sommarsäsongen


1500 kr/mån försäkring
3000 kr/mån lån

2000 kr/mån bensin (lite lågt kanske?)
500  kr/mån service (samlas till en pott)

= 7000 kr/mån  svettigt!


x 6 mån = 42 000 kr



Per år att ha och köra bilen kostar alltså i runda slängar: 60 000 kr

edit: glömde skatt så på med en 2000 kr till per år då.


Lån med rak ammortering på 180 000 kr

efter 1 år: 150 000
efter 2 år: 120 000


Jag räknar med att köra max ca 1000 mil per år.
Hur ser värdeminskningen ut?
Bilen borde väl inte tappa så mycket i värde?

Något jag missat eller räknat helt galet?
Kostar det såhär mycket?
Jag kommer få välja bort en massa annat för att ha råd med bilen roll

Och vissa säger att det Bmw är billiga att äga hmm

Passa dig, snart attackerar Rquired med kopplingar mellan himmel och jord till din T5 wink
Nej skämt åsido, smakar det så kostar det

Rquired Allmänt envis
8 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Nisse1 skrev:

Turbomatte skrev:

mouse skrev:
Hej!
Sitter och räknar lite.
Bilen jag tittar på är en bmw m3 e46
Inköp 180 000 kr
Tanken är att köpa nu, ställa i garage och sen ut till sommaren.

Här kommer mina beräkningar.
Kommentarer tas tacksamt emot.
Siffrorna är ungefärliga och hellre högt satta än lågt.

Stå i garaget (står gratis)

3000 kr/mån lån

x 6 mån = 18 000 kr


Hanterbart.
Det är sen här det blir dyrt!


Körning, sommarsäsongen


1500 kr/mån försäkring
3000 kr/mån lån

2000 kr/mån bensin (lite lågt kanske?)
500  kr/mån service (samlas till en pott)

= 7000 kr/mån  svettigt!


x 6 mån = 42 000 kr



Per år att ha och köra bilen kostar alltså i runda slängar: 60 000 kr

edit: glömde skatt så på med en 2000 kr till per år då.


Lån med rak ammortering på 180 000 kr

efter 1 år: 150 000
efter 2 år: 120 000


Jag räknar med att köra max ca 1000 mil per år.
Hur ser värdeminskningen ut?
Bilen borde väl inte tappa så mycket i värde?

Något jag missat eller räknat helt galet?
Kostar det såhär mycket?
Jag kommer få välja bort en massa annat för att ha råd med bilen roll

Och vissa säger att det Bmw är billiga att äga hmm

Passa dig, snart attackerar Rquired med kopplingar mellan himmel och jord till din T5 wink
Nej skämt åsido, smakar det så kostar det

Du sa det bra med din sista mening, för övrigt känner jag inget direkt behov av att kommentera "Turbomatte´s" korkade kommentar då han gärna får tänka efter själv och räkna på hur mycket en vanlig sketen S60 T5 skulle kosta att driva för en ungdom och sedan inse samma sak som resten i denna tråden har gjort; Ovanstående budget räcker inte till en M3 eller knappt ens till en vanlig tråkig Volvo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
8 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:

Rquired skrev:

Se där ja, om du bara kunde hitta ett mellanting mellan det fyrkantiga och det galna har vi kommit någonvart.

Haha, okej. tongue Men helt fel har jag faktiskt inte, det säger min erfarenhet mig. Man har en massa knasiga idéer som ung som man aldrig genomför, och sedan ångrar man sig. Det gäller att inte bara köra missionär och Volvo kombi... wink

Nej du har en hel del poäng, allt jag tänker är att det är vettigare att vänta ett år och sedan verkligen ha råd med sin drömbil än att köpa sin drömbil direkt och sedan leva ett par svåra år innan man blivit av med skulderna.

Man har bara ett visst antal år att leva, men enligt min matte utnyttjar man dessa bättre med ett års väntan än 2-3år på existensminimum för att överdriva lite. smile

Och hur gammal är du Rq, korten på bordet? wink

Existensminimum för en bil man inte längre äger... Hmm, nej, i värsta fall står killen med utgifter på 12-1500 i månaden i ett par år. Kaffepengar om vi ska vara ärliga. Enorma summor för en 20 åring ja, men det kommer inte leda till varken skuldsanering, kronofogdebesök, betalningsanmärkningar eller HA-besök.

TS: Du har tre val:
1: Köp en M3a eller annan dyr stunsbil. Räkna med att det blir dyrt dyrt dyrt. Sug och ta. Ta och le.

2: Köp en annan men billigare stunsbil som du hittar genom galenskap och idogt sökande. Det finns massor med potenta bilar för mindre pengar än vad en M3a kostar att köpa/äga. (Tänkte inte nämna det men jag vet åtminstone en bil som gör 0-100 på 6s som inte kostar i närheten av en M3 att varken äga eller köpa.)

3: Köp en Svenssontuggare med 35000mil på mätaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FireTraXX DFFL
8 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Malheus skrev:

mouse skrev:
självklart är det idiotiskt men jag kör lite "det löser sig och leva livet" mentalitet.
I det stora hela så spelar det ju inte så stor roll vad det är för bil, det kostar helt enkelt pengar.
Hade en billig bil innan, dock sportbil och den kostade rätt mycket pengar den med hmm sålde den för att jag tyckte det blev för dyrt, men nu utan rolig bil kommer suget igen big_smile

FireTraXX skrev:
Du kör alltså ~14 mil/dag?
Räknat på 12kr/l och 1L/mil.

Det är en hel del... tongue

170-200kr DAGEN

Hur tänkte du nu?

Vad menar du?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rquired Allmänt envis
8 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:

Haha, okej. tongue Men helt fel har jag faktiskt inte, det säger min erfarenhet mig. Man har en massa knasiga idéer som ung som man aldrig genomför, och sedan ångrar man sig. Det gäller att inte bara köra missionär och Volvo kombi... wink

Nej du har en hel del poäng, allt jag tänker är att det är vettigare att vänta ett år och sedan verkligen ha råd med sin drömbil än att köpa sin drömbil direkt och sedan leva ett par svåra år innan man blivit av med skulderna.

Man har bara ett visst antal år att leva, men enligt min matte utnyttjar man dessa bättre med ett års väntan än 2-3år på existensminimum för att överdriva lite. smile

Och hur gammal är du Rq, korten på bordet? wink

Existensminimum för en bil man inte längre äger... Hmm, nej, i värsta fall står killen med utgifter på 12-1500 i månaden i ett par år. Kaffepengar om vi ska vara ärliga. Enorma summor för en 20 åring ja, men det kommer inte leda till varken skuldsanering, kronofogdebesök, betalningsanmärkningar eller HA-besök.

TS: Du har tre val:
1: Köp en M3a eller annan dyr stunsbil. Räkna med att det blir dyrt dyrt dyrt. Sug och ta. Ta och le.

2: Köp en annan men billigare stunsbil som du hittar genom galenskap och idogt sökande. Det finns massor med potenta bilar för mindre pengar än vad en M3a kostar att köpa/äga. (Tänkte inte nämna det men jag vet åtminstone en bil som gör 0-100 på 6s som inte kostar i närheten av en M3 att varken äga eller köpa.)

3: Köp en Svenssontuggare med 35000mil på mätaren.

Jag hoppades att skämtet om existensminimum gick fram? Klart det kan hamna där, men även en utgift på 1500:- i månaden är sur. Visst han klarar säkert ekonomin, men alla andra roliga saker man vill ha utöver en bil? En bra mobiltelefon, en rejäl stereo, en fin TV kanske? Det var just det jag menade, att leva utan leksaker i ett eller ett par år för att han sitter med ett lån på en dyr bil och kanske fått lägga besparingarna på att reparera denna?

Och som jag skrev tidigare tror jag personligen inte budgeten håller, och att försöka sälja en biltema-servad entusiastbil som Bmw M3 om några år blir troligtvis svårt. Jag är kanske fel på det men jag tycker inte dessa förutsättningarna är rätt förhållanden för att köpa en sportbil i.

Och just ålder är inte en bra metod att mäta erfarenhet med, vilket folk (här och i andra sammanhang, av någon anledning har jag fått för mig att du är en av dem?) alltid tenderar att göra. Om jag inte avslöjar om jag är 15 eller 55år gammal kanske folk läser det jag faktiskt skriver och bedömer inlägget efter innehållet och inte eventuell ålder.

Gammal är inte alltid äldst, men erfarenhet är guld värt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang