Är det verkligen såhär dyrt? Räknar på bil m3

xXSammy
8 oktober 2010 · 6 583 Inlägg

FireTraXX skrev:

Malheus skrev:

mouse skrev:
självklart är det idiotiskt men jag kör lite "det löser sig och leva livet" mentalitet.
I det stora hela så spelar det ju inte så stor roll vad det är för bil, det kostar helt enkelt pengar.
Hade en billig bil innan, dock sportbil och den kostade rätt mycket pengar den med hmm sålde den för att jag tyckte det blev för dyrt, men nu utan rolig bil kommer suget igen big_smile

FireTraXX skrev:
Du kör alltså ~14 mil/dag?
Räknat på 12kr/l och 1L/mil.

Det är en hel del... tongue

170-200kr DAGEN

Hur tänkte du nu?

Vad menar du?

Menade inte dig, syftade på TS. Var rastlös och räkna ihop åt han

De/Dem
Busgrabb Rejsa ?
8 oktober 2010 · 2 959 Inlägg

Vilka jävla summor det ska kosta hit och dit med M3...

Så mycket pengar är det inte frågan om. Min har en medelförbrukning på 1.27 liter/mil om jag inte minns fel och då ska det tilläggas att bilen nästan bara körs på helgen och då är det mest bus o rejs.
Körde hem den när jag köpt den på 0.87 liter/mil så några enorma bränslekostnader är det inte.
Precis som vilken Volvo eller Saab turbo som helst.

Däck....ja det håller rätt länge om man vill det, eller inte om man som jag gillar att åka på bredden och ryka smile men det bestämmer man ju själv som sagt.
Har man inte så många spänn på kontot så behöver man ju inte stå vid korvmojjen och elda upp däcken för fjortisbrudarna tongue

Service....ja ca var 2000:e mil lite beroende på körsätt men hitta en vettig verkstad åt dig med vettiga priser om du inte gör det själv. Dom vanliga oljeservicarna är inte direkt avancerade.
Välj alltså inte BMW:s egna märkesverkstad för där kostar det 3 gånger så mycket och inte alls säkert att jobbet blir bättre utfört. Troligen motsatsen.

Försäkringen kostar på mig mellan 14 och 16 lappar på de billigaste bolagen, då har jag dock fyllt 25 vilket gör en del men bor du hemma så ställ den på farsan så kostar den nog mindre, om du inte bor hemma är det inte okay dock.
Jag kör ca halva året med min vilket jag tror så gott som alla gör med en M3 E46 och då blir det blir ju bara hälvten av pengarna man betalar på ett år.

Grejer som går sönder tror jag inte du behöver vara så orolig för om du inte köper en skrothög. Jag har inte behövt byta något sedan i våras och polaren som har en likadan kärra har mig veterligen inte bytt något på sin heller och han har haft sin i ca 2 år och ca 5000 mil, förutom däck och bromsar men det är ju fullt normalt. Det är ju bra bilar som är gjorda för att köras aktivt.

Köp för fan, en kul bil som är bra på det mesta !

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
8 oktober 2010 · 10 575 Inlägg

Busgrabb skrev:
men bor du hemma så ställ den på farsan så kostar den nog mindre, om du inte bor hemma är det inte okay dock.

Bor man inte hemma så vinner man nog mer på att hitta billigaste hotellet än att jaga bilens kostnad... typ

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Busgrabb Rejsa ?
8 oktober 2010 · 2 959 Inlägg

torpis skrev:

Busgrabb skrev:
men bor du hemma så ställ den på farsan så kostar den nog mindre, om du inte bor hemma är det inte okay dock.

Bor man inte hemma så vinner man nog mer på att hitta billigaste hotellet än att jaga bilens kostnad... typ

Okay hemma hos mamsen o pappsen då roll
Puss på dig med...

Autotech
BMW 335D (2008)
Henka_ Slav
9 oktober 2010 · 1 454 Inlägg

FireTraXX skrev:

Henka_ skrev:
dedär med soppa kostnad är ju faktiskt ganska lurigt att räkna på, jag som använder min bil varje dag året runt lägger mellan 4500 - 5200:- i månaden på bensin, då tankar jag 95okt och kör hyfsat snålt. en busig fin sommarbil med mkt motor skulle ja nog säga drar minst det samma då det är mkt roligare att gasa oavsett.. men som min bil som går 7 dagar i veckan 52 veckor per år kostar ca 60000:- /år i bensin. (SATAN VA DYRT DE BLEV) åker man 5 månader om år i en M3? då blir det 25000:-/år sen åker man väl knappast 7 dagar i veckan heller med den, utan snarare 4 dagar i veckan kanske.. då är man nere på kanske 15000:-/år i bensin. det är inte så dyrt ändå smile

Du kör alltså ~14 mil/dag?
Räknat på 12kr/l och 1L/mil.

Det är en hel del... tongue

jo de stämmer nog bra de, har 27 mil till jobbet, som jag åker varje måndag och fredag, sen ifrån kontoret ut till boendet så är det ca 5 mil och det kör ja varje dag. sen är de ju helgerna med.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
MarcusL #2573
9 oktober 2010 · 1 489 Inlägg

Ställa bilen på föräldrarna? Har man inte råd med försäkring ska man inte ha bil heller! smile

Det dyraste med bil är ju oftast försäkring om man är ung.. Jag ger 9600kr/året för min gula, men det är bara och slanta upp smile

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
mouse
9 oktober 2010 · 13 Inlägg

Busgrabb skrev:
Vilka jävla summor det ska kosta hit och dit med M3...

Så mycket pengar är det inte frågan om. Min har en medelförbrukning på 1.27 liter/mil om jag inte minns fel och då ska det tilläggas att bilen nästan bara körs på helgen och då är det mest bus o rejs.
Körde hem den när jag köpt den på 0.87 liter/mil så några enorma bränslekostnader är det inte.
Precis som vilken Volvo eller Saab turbo som helst.

Däck....ja det håller rätt länge om man vill det, eller inte om man som jag gillar att åka på bredden och ryka smile men det bestämmer man ju själv som sagt.
Har man inte så många spänn på kontot så behöver man ju inte stå vid korvmojjen och elda upp däcken för fjortisbrudarna tongue

Service....ja ca var 2000:e mil lite beroende på körsätt men hitta en vettig verkstad åt dig med vettiga priser om du inte gör det själv. Dom vanliga oljeservicarna är inte direkt avancerade.
Välj alltså inte BMW:s egna märkesverkstad för där kostar det 3 gånger så mycket och inte alls säkert att jobbet blir bättre utfört. Troligen motsatsen.

Försäkringen kostar på mig mellan 14 och 16 lappar på de billigaste bolagen, då har jag dock fyllt 25 vilket gör en del men bor du hemma så ställ den på farsan så kostar den nog mindre, om du inte bor hemma är det inte okay dock.
Jag kör ca halva året med min vilket jag tror så gott som alla gör med en M3 E46 och då blir det blir ju bara hälvten av pengarna man betalar på ett år.

Grejer som går sönder tror jag inte du behöver vara så orolig för om du inte köper en skrothög. Jag har inte behövt byta något sedan i våras och polaren som har en likadan kärra har mig veterligen inte bytt något på sin heller och han har haft sin i ca 2 år och ca 5000 mil, förutom däck och bromsar men det är ju fullt normalt. Det är ju bra bilar som är gjorda för att köras aktivt.

Köp för fan, en kul bil som är bra på det mesta !

Tack det var sånt här jag ville höra! cool
För övrigt; jag bor inte hemma, är en bra bit över 25, tjänar hyffsat.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 oktober 2010 · 14 079 Inlägg

mouse skrev:

Busgrabb skrev:
Vilka jävla summor det ska kosta hit och dit med M3...

Så mycket pengar är det inte frågan om. Min har en medelförbrukning på 1.27 liter/mil om jag inte minns fel och då ska det tilläggas att bilen nästan bara körs på helgen och då är det mest bus o rejs.
Körde hem den när jag köpt den på 0.87 liter/mil så några enorma bränslekostnader är det inte.
Precis som vilken Volvo eller Saab turbo som helst.

Däck....ja det håller rätt länge om man vill det, eller inte om man som jag gillar att åka på bredden och ryka smile men det bestämmer man ju själv som sagt.
Har man inte så många spänn på kontot så behöver man ju inte stå vid korvmojjen och elda upp däcken för fjortisbrudarna tongue

Service....ja ca var 2000:e mil lite beroende på körsätt men hitta en vettig verkstad åt dig med vettiga priser om du inte gör det själv. Dom vanliga oljeservicarna är inte direkt avancerade.
Välj alltså inte BMW:s egna märkesverkstad för där kostar det 3 gånger så mycket och inte alls säkert att jobbet blir bättre utfört. Troligen motsatsen.

Försäkringen kostar på mig mellan 14 och 16 lappar på de billigaste bolagen, då har jag dock fyllt 25 vilket gör en del men bor du hemma så ställ den på farsan så kostar den nog mindre, om du inte bor hemma är det inte okay dock.
Jag kör ca halva året med min vilket jag tror så gott som alla gör med en M3 E46 och då blir det blir ju bara hälvten av pengarna man betalar på ett år.

Grejer som går sönder tror jag inte du behöver vara så orolig för om du inte köper en skrothög. Jag har inte behövt byta något sedan i våras och polaren som har en likadan kärra har mig veterligen inte bytt något på sin heller och han har haft sin i ca 2 år och ca 5000 mil, förutom däck och bromsar men det är ju fullt normalt. Det är ju bra bilar som är gjorda för att köras aktivt.

Köp för fan, en kul bil som är bra på det mesta !

Tack det var sånt här jag ville höra! cool
För övrigt; jag bor inte hemma, är en bra bit över 25, tjänar hyffsat.

Det känns nästan som om du bara vill höra det positiva om en M3:a men som du läst tidigare i tråden finns det negativa saker oxå. Men tjänar du hyffsat och känner att du har råd så är det väl bara att inhandla en M3:a då. Vad tvekar du på? Det verkar ju som att du verkligen vill ha en M3:a. Det är väl lite som nu eller aldrig. Man kan inte tänka att nästa år då.......så kommer nästa år och då tänker man igen att nästa år då......... Den går ju alltid att sälja om det visar sig att den inte motsvarar förväntningarna eller att den blir för dyr! Lycka till med bilköpet nu!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mouse
9 oktober 2010 · 13 Inlägg

Absolut inte, det jag syftade på var information ang service, däck etc som Busgrabb skrev.
Intresserad av att höra både ja köp och nej köp inte.
Jag ska ta mig en riktig funderare nu, tack för alla svar!

Snitch Ointresserad.
9 oktober 2010 · 936 Inlägg

Turbomatte skrev:
Och vissa säger att det Bmw är billiga att äga hmm

Det är dom. Vanliga modellerna är som vilken annan snarlik kärra som helst att äga.

Men när du kommer upp till M3/M5 så börjar det kosta. Just för prestandans skull, och dels för att försäkringsbolag och annat vet att det finns avundsjuka människor.

Teabag appreciation club.
Rquired Allmänt envis
9 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Snitch skrev:

Turbomatte skrev:
Och vissa säger att det Bmw är billiga att äga hmm

Det är dom. Vanliga modellerna är som vilken annan snarlik kärra som helst att äga.

Men när du kommer upp till M3/M5 så börjar det kosta. Just för prestandans skull, och dels för att försäkringsbolag och annat vet att det finns avundsjuka människor.

Du har rätt i det du säger, men visst är M-bilar dyra. Å andra sidan, jämför dem med motsvarande bilar. Är det så dyrt helt plötsligt, M3 vs. Porsche eller Ferrari?

Allt skall sättas i rätt sammanhang...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Snitch Ointresserad.
9 oktober 2010 · 936 Inlägg

Precis.

Teabag appreciation club.
caromania Forummoderator
9 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:
...kanske folk läser det jag faktiskt skriver och bedömer inlägget efter innehållet och inte eventuell ålder.

Tack och lov så stämmer nog det bra. Vi andra får i alla fall hoppas det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Smajly
9 oktober 2010 · 3 059 Inlägg

Va de nån som skrev prioriteringar!
Att prioritera lite bland saker som INTE är måste/nödvändiga kan ge ganska mycket som man inte tänker på annars.

Att inte ränna på krogen var o varranan fredag/lördag sparar MYCKET pengar t.ex.
Ska man partaja lite på krogen en fredag och lördag, inträde, hänga jacka o sen litta go dricka.. en burgare på vägen hem sen kostar ju minst 1500.- var helg.

Rökning (röd prince 48:- asken) säg 1 ask om dagen i en månad +- nån ask.. genomsnitt 1500:-

Senast redigerat av Smajly (9 oktober 2010)

sik
9 oktober 2010 · 1 072 Inlägg

Frågan hade passat bättre på autopower där folk vet och inte gissar tycker jag när det gäller kalkyler på BMW bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang