Audi 100 2.3E -92, Startar ej. BLIR TOKIG

Danneeandersson
7 oktober 2010 · 332 Inlägg

hej. hade igång bilen senast imorse, sen nu på eftermiddagen vill den inte igång, det är ingen gnista. vet att hallgivaren kan va boven i dramat, nån som vet hur man mäter på den? vad kan annars vara fel?

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Danneeandersson
7 oktober 2010 · 332 Inlägg

mätte mellan - och 0 på hallgivaren nu, det är konstant 4.5 volt på den, det måste betyda att den är paj va?

edit: Alltså, den pulserar inte när jag snurrar på axeln, den visar 4,5 volt hela tiden.

Senast redigerat av Danneeandersson (7 oktober 2010)

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Hur menar du mellan - och noll?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Danneeandersson
7 oktober 2010 · 332 Inlägg

mellan minuskabeln och nollan på hallgivaren, 2 av de 3 kablarna som går in till den. mätte med tändningen på och snurrade på axeln samtidigt. och den gav impulser såg jag sen. jag smackade dit fördelarn och allt igen och vips så startade bilen!

det måste vara glapp i någon kontakt någonstans, gäller bara att hitta vart.

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Danneeandersson
7 oktober 2010 · 332 Inlägg

te_wik skrev:
Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

inga stift! jag stoppade i 2 synålar i sladdarna precis vid hallgivaren och mätte på dem, hela fördelaren var alltså lossad smile

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Danneeandersson skrev:

te_wik skrev:
Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

inga stift! jag stoppade i 2 synålar i sladdarna precis vid hallgivaren och mätte på dem, hela fördelaren var alltså lossad smile

Hmm? Du får nog förklara bättre. Hade du upp hela fördelaren från toppen? Isåfall är det ju inte konstigt att du inte får några pulser när du drar runt motorn.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Danneeandersson
7 oktober 2010 · 332 Inlägg

te_wik skrev:

Danneeandersson skrev:

te_wik skrev:
Antar att det är dom två yttre stiften du menar. Jag har då för mig att du ska få ~12V dit.

Ja det kan va glapp i kontakten där, den är ju rätt skör och utsatt där.



Mvh Tommy

inga stift! jag stoppade i 2 synålar i sladdarna precis vid hallgivaren och mätte på dem, hela fördelaren var alltså lossad smile

Hmm? Du får nog förklara bättre. Hade du upp hela fördelaren från toppen? Isåfall är det ju inte konstigt att du inte får några pulser när du drar runt motorn.



Mvh Tommy

alltså, du förstår inte vad jag menar. jag är lite dålig på att förklara.

Jag hade bort hela fördelaren, ja. och jag kopplade in kontakten. (fördelarlocket var borta) och sen snurrade jag på axeln för hand medans jag hade mätinstumentet inkopplat. så såg jag att det pulserade.

förstår du nu? annars vet jag inte hur jag ska förklara xD

mvh danne

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Ok, ja nu förstår jag! smile

Men fungerar allt nu så är det ju inga fel där, förutom glapp då förstås.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Danneeandersson
7 oktober 2010 · 332 Inlägg

te_wik skrev:
Ok, ja nu förstår jag! smile

Men fungerar allt nu så är det ju inga fel där, förutom glapp då förstås.


Mvh Tommy

Ska försöka hitta glappet imorn smile

mvh

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Danneeandersson
8 oktober 2010 · 332 Inlägg

nu startade bilen i 10 sekunder, sen dog den och den startar inte igen. PERFEKT på besiktningsdan, ÄLSKAR DEN BILEN smilesmile

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Ford91
8 oktober 2010 · 74 Inlägg

kolla så att alla kontakter har jord till tändsystemet så att de inte är nått sånt piss fel bara.

Danneeandersson
8 oktober 2010 · 332 Inlägg

Ford91 skrev:
kolla så att alla kontakter har jord till tändsystemet så att de inte är nått sånt piss fel bara.

farsan är elektriker, han får hjälpa mig sen..

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Kan va hallgivaren.

Men det har också varit ett flertal problem med motorstyrdonet på äldre Audi 100 2.3.
Det går ingång, går i några sekinder sen dör den, kan starta lita av och till och gå en liten stund.

Det man inte dör av gör ont.
Danneeandersson
9 oktober 2010 · 332 Inlägg

Bullen1 skrev:
Kan va hallgivaren.

Men det har också varit ett flertal problem med motorstyrdonet på äldre Audi 100 2.3.
Det går ingång, går i några sekinder sen dör den, kan starta lita av och till och gå en liten stund.

om du läser vad vi har skrivit innan i tråden innan du postar så blir alla mkt gladare. smile

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
leha
9 oktober 2010 · 1 Inlägg

Jag tänker det du kan söker en ny lutmängenmätare. Det var vad jag hadde i mitt Audi













traumhochzeit.com

Danneeandersson
9 oktober 2010 · 332 Inlägg

leha skrev:
Jag tänker det du kan söker en ny lutmängenmätare. Det var vad jag hadde i mitt Audi













traumhochzeit.com

näru, den är det inget fel på. tomgången ligger jämnt, och bilen går bra när den funkar. smile

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Ja hade läst allt 2ggr för o förstå vad du menade, o du verkar inte va säker på om vevaxelgivaen är defekt, eller om det är hallgivaren på fördelaren du mäter på.

Står inget om motorstyrdonet.och det är mycket vanligt, bytt ett flertal på mitt jobb.

Det man inte dör av gör ont.
Danneeandersson
9 oktober 2010 · 332 Inlägg

Bullen1 skrev:
Ja hade läst allt 2ggr för o förstå vad du menade, o du verkar inte va säker på om vevaxelgivaen är defekt, eller om det är hallgivaren på fördelaren du mäter på.

Står inget om motorstyrdonet.och det är mycket vanligt, bytt ett flertal på mitt jobb.

är det 2 givare i fördelaren? annars är det hallgivaren. smile

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
te_wik Forummoderator
9 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Vevaxelgivare finns det ingen på sugfemmorna.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang