Golf VR6 -92 Hur mycket effekt ger luftfilter?

TernFis
8 oktober 2010 · 246 Inlägg

Liten snabb fråga..

Jag undrar bara hur mycket effekt sportluftfilter på en Golf VR6 kan ge? Har läst att orginal luftburk inte ger motorn tillräckligt med luft?

Senast redigerat av TernFis (8 oktober 2010)

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
8 oktober 2010 · 2 405 Inlägg

ett öppet luftfilter ger oftast inte specielt mycket på en orginal bil, de e inget märkbart utom ljudet från motorn som kommer ändras

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
TernFis
8 oktober 2010 · 246 Inlägg

men har för mig att på vr6 så ger det effekt ?tongue

vw-mannen
8 oktober 2010 · 295 Inlägg

svar nej de ger ingen effekt.. kan tillomed i många fall ge mindre effekt än orginal.. men på en VR6.a så SKA de bara sitta ett Öppet!! Låter så j-a göööt Saknar min VR6 Vento!!!!!! LJUDET ååååh!!

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
MeloveGolf Vw trimmare
8 oktober 2010 · 2 995 Inlägg

TernFis skrev:
Har läst att orginal luftburk inte ger motorn tillräckligt med luft?

Den som skrev det har iq som en fiskpinne inget annat..

Öppet filter gör skillnad på ljud ingen annat vr motorn är nästan tagen till sin udd redan orignal så simpelt bonnmeck höjer inte effekten..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
8 oktober 2010 · 2 405 Inlägg

Sen kan man ju tillägga att dom inte bygger bilar som inte får tillräckligt med luft till motorn specielt inte sport moddeler smile låter mys men ger ytterst lite skilnad på hk, se till som sakt att den inte suger varmluft för få blir de som melovegolf sa då sumpar du effekt iställe

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
SibbSon Mr. AUDI !
8 oktober 2010 · 642 Inlägg

Bara öppet filter kan ge lite bättre respons vid rätt väderlek, men ska man göra ngn märkbara skillnad så bör du ha större avgas samt ett chip, jag gjorde allt ovanstående på min vrs o märkte BRA med skillnad  smile

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Ford91
8 oktober 2010 · 74 Inlägg

ja som alla andra oxå har skrivit så ger inte ett öppet filter någon effekt mer än att du hör motorn jobba mer.

EvoJenza
9 oktober 2010 · 151 Inlägg

hur mycket effekt? säkert 1hk. om du har tur. Tyvärr. men det låter trevligt på VR6

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
HenrikssonMedia
9 oktober 2010 · 236 Inlägg

psyco skrev:
Sen kan man ju tillägga att dom inte bygger bilar som inte får tillräckligt med luft till motorn specielt inte sport moddeler smile låter mys men ger ytterst lite skilnad på hk, se till som sakt att den inte suger varmluft för få blir de som melovegolf sa då sumpar du effekt iställe

Tja det är ju förstås en definitions fråga, vad är tillräckligt med luft? ;P Mer luft + bränsle = mer effekt så tillräckligt beror på vilken effekt man vill ha smile

Men som alla andra redan sagt, förmodligen ger detta ingen effekt, skulle satsa på ett sport insatsfilter och försökt leda kalluft in till original luftboxen om det inte redan finns något rör som gör detta. Där kan du nog hämta några hästar!

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Interactive
9 oktober 2010 · 56 Inlägg

Om det är biltemas sportluftfilter ger det minst 10 hk!!!! MINST!

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "
myran Foto/Bilnörd
9 oktober 2010 · 1 541 Inlägg

Då orginal luftburk är byggd och utformad för att även dämpa ljud så stryper det minimalt med luftflöde.

Att bygga om till öppet filter på ett korrekt sätt så det endast suger kall luft kan på sin höjd ge 1-2hk extra men framför allt ge bättre respons. Kan man dessutom korta ner insugs rören samtidigt kan man förbättra responsen ytligare lite.

Att tänka på kan även vara att vissa luftmassemätare fungerar korrekt med filtret monterat för nära. Då luftströmmarna inte är lika på alla ställen i röret direkt innanför filtret.


Att tänka på är dok att på en nyare bil är det mesta redan så genomtänkt att skillnaderna du får är så minimala och du kommer förmodligen bara märka att du får ett annat ljud ifrån motorn. Många som säger att det vart enorm skillnad med sportfilter har förmodligen bytt från ett gammalt igen satt filter.

Visst går bilen bättre om man gör allt rätt men effekt vinsten är minimal.

Skulle tro att du tjänare mera effekt på att ställa upp tändningen någon grad om det går på den motorn och tanka 98 för motverka ev spikning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
myran Foto/Bilnörd
9 oktober 2010 · 1 541 Inlägg

Interactive skrev:
Om det är biltemas sportluftfilter ger det minst 10 hk!!!! MINST!

Minst.. men det renar ju ungefär lika bra som ett höns nät också om dom säljer samma som för ca 2år sen. wink


eller inte.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Ford91
9 oktober 2010 · 74 Inlägg

ja vill man paja luftmassemätaren köper man biltemas sportfilter tongue

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
9 oktober 2010 · 2 405 Inlägg

Mer luft plus bränsle är fortfarande inte orginal smile de e tillräckligt för motorn som den är (från fabrik)

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
mulleri
9 oktober 2010 · 508 Inlägg

det är inte filtret som dödar era lmm, utan att smörjan ni kletar på som det dryper om...

HenrikssonMedia
9 oktober 2010 · 236 Inlägg

psyco skrev:
Mer luft plus bränsle är fortfarande inte orginal smile de e tillräckligt för motorn som den är (från fabrik)

Nej självklart är det ju så, men hade det vart mer luft + bränsle från fabrik så hade det ju vart orginal. Hade ju räck med 10hk för att bilen skulle åka framåt men det var inte tillräckligt tyckte någon på fabriken så man pyttsade i mer bränsle och luft om du hajjar vad jag menar wink

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
9 oktober 2010 · 2 405 Inlägg

Jo de e sant smile sen brukar dom snåla bara för att va på den säkra sidan, när vi gjorde chip till min satt jag o kolla på tändkurvor mm fattar att den går så mycke finare på ett chip jävlar va ogämt dom har ställt soppa mm.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
HenrikssonMedia
9 oktober 2010 · 236 Inlägg

psyco skrev:
Jo de e sant smile sen brukar dom snåla bara för att va på den säkra sidan, när vi gjorde chip till min satt jag o kolla på tändkurvor mm fattar att den går så mycke finare på ett chip jävlar va ogämt dom har ställt soppa mm.

Ja precis, marginalerna är ju mer eller mindre extrema från fabrik men det kan man ju förstå, bilarna ska ju klara att gå en 25-30.000mil utan att rasa ihop.

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Det man ska sattsa på är o få in kall luft, om man bara tar bort luftburken o monterar ett öppet filer så kan det till och med gå att man förlorar effekt pga att när motorn blir varm suger den in varm luft som har mindre syre och som i sin tur kan göra så man tappar effekt.

och då är original luftburken bättre.

Det man helst ska ha är antingen ett rör/slang från LMM ner till tex stötfångaren och där montera det öppnafiltret, eller en CCI box,sitter då ett inslutet filter med ett rör ner till fronten på stötfångaren.
om man har tur tjänar man 1/2 hästkrafter.

Det man inte dör av gör ont.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang