svar nej de ger ingen effekt.. kan tillomed i många fall ge mindre effekt än orginal.. men på en VR6.a så SKA de bara sitta ett Öppet!! Låter så j-a göööt Saknar min VR6 Vento!!!!!! LJUDET ååååh!!
Sen kan man ju tillägga att dom inte bygger bilar som inte får tillräckligt med luft till motorn specielt inte sport moddeler låter mys men ger ytterst lite skilnad på hk, se till som sakt att den inte suger varmluft för få blir de som melovegolf sa då sumpar du effekt iställe
Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Bara öppet filter kan ge lite bättre respons vid rätt väderlek, men ska man göra ngn märkbara skillnad så bör du ha större avgas samt ett chip, jag gjorde allt ovanstående på min vrs o märkte BRA med skillnad
psyco skrev: Sen kan man ju tillägga att dom inte bygger bilar som inte får tillräckligt med luft till motorn specielt inte sport moddeler låter mys men ger ytterst lite skilnad på hk, se till som sakt att den inte suger varmluft för få blir de som melovegolf sa då sumpar du effekt iställe
Tja det är ju förstås en definitions fråga, vad är tillräckligt med luft? ;P Mer luft + bränsle = mer effekt så tillräckligt beror på vilken effekt man vill ha
Men som alla andra redan sagt, förmodligen ger detta ingen effekt, skulle satsa på ett sport insatsfilter och försökt leda kalluft in till original luftboxen om det inte redan finns något rör som gör detta. Där kan du nog hämta några hästar!
Då orginal luftburk är byggd och utformad för att även dämpa ljud så stryper det minimalt med luftflöde.
Att bygga om till öppet filter på ett korrekt sätt så det endast suger kall luft kan på sin höjd ge 1-2hk extra men framför allt ge bättre respons. Kan man dessutom korta ner insugs rören samtidigt kan man förbättra responsen ytligare lite.
Att tänka på kan även vara att vissa luftmassemätare fungerar korrekt med filtret monterat för nära. Då luftströmmarna inte är lika på alla ställen i röret direkt innanför filtret.
Att tänka på är dok att på en nyare bil är det mesta redan så genomtänkt att skillnaderna du får är så minimala och du kommer förmodligen bara märka att du får ett annat ljud ifrån motorn. Många som säger att det vart enorm skillnad med sportfilter har förmodligen bytt från ett gammalt igen satt filter.
Visst går bilen bättre om man gör allt rätt men effekt vinsten är minimal.
Skulle tro att du tjänare mera effekt på att ställa upp tändningen någon grad om det går på den motorn och tanka 98 för motverka ev spikning.
psyco skrev: Mer luft plus bränsle är fortfarande inte orginal de e tillräckligt för motorn som den är (från fabrik)
Nej självklart är det ju så, men hade det vart mer luft + bränsle från fabrik så hade det ju vart orginal. Hade ju räck med 10hk för att bilen skulle åka framåt men det var inte tillräckligt tyckte någon på fabriken så man pyttsade i mer bränsle och luft om du hajjar vad jag menar
Jo de e sant sen brukar dom snåla bara för att va på den säkra sidan, när vi gjorde chip till min satt jag o kolla på tändkurvor mm fattar att den går så mycke finare på ett chip jävlar va ogämt dom har ställt soppa mm.
Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
psyco skrev: Jo de e sant sen brukar dom snåla bara för att va på den säkra sidan, när vi gjorde chip till min satt jag o kolla på tändkurvor mm fattar att den går så mycke finare på ett chip jävlar va ogämt dom har ställt soppa mm.
Ja precis, marginalerna är ju mer eller mindre extrema från fabrik men det kan man ju förstå, bilarna ska ju klara att gå en 25-30.000mil utan att rasa ihop.
Det man ska sattsa på är o få in kall luft, om man bara tar bort luftburken o monterar ett öppet filer så kan det till och med gå att man förlorar effekt pga att när motorn blir varm suger den in varm luft som har mindre syre och som i sin tur kan göra så man tappar effekt.
och då är original luftburken bättre.
Det man helst ska ha är antingen ett rör/slang från LMM ner till tex stötfångaren och där montera det öppnafiltret, eller en CCI box,sitter då ett inslutet filter med ett rör ner till fronten på stötfångaren. om man har tur tjänar man 1/2 hästkrafter.