Sinter lamel till volvo 940 med m90 låda

Stenzzon
10 oktober 2010 · 173 Inlägg

Så nu är de så att det är dax o byta upp sej lite från orginal 
för de har börjat slira har läst en jävla massa trådar o sånt men
inte rikigt fåt svar på det ja vill ha o blir bara mer virrig av allt ja läst

Nu till frågan har en 945 ltt med T04e turbo V-kam 3"dp/agasystem,
chipad mm o mer ska det bli,

O då tänkte ja att en kanske ska byta upp sej till sinter direkt, men vad ja
läst så ska man inte ha kvar dubbelmasse svänghjulet för risk att de
separera o kapar benen av en?hmm  Sen har ja hört om att man ska
ha 712 tryck platta, passar de på dubbelmasse svänghjulet?
Eller måste man byta till annat sväng hjul?
Har hört med att man ska använda svänghjulet o tryckplatta från
D24 med M90 lådan för att det är mycket bättre?

någon som skulle kunna va vänlig o för klara för mej vad ja ska
använda och vad ja inte dör använda
tex ja vill ju inte bli av med benen om dubbelmasse svänghjulet
skulle separera, så om ni kunde rekomendera vad för grejer
jag skall ha sinter lamel ska ja ha
men vad för svänghjul och tryckplatta o vill inte svarva om någon tryckplatta
eller så Mvh

TireSlayer Tvivlare
10 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Svänghjul från tidig sug-940 med m46/47 med 60 hål, lamell från D24 M90 och 763-tryckplatta. Åker jag med, funkar perfa!

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
PMPerformance
10 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Jag hade på min 945 en original förstärkt turbotryckplatta och en sex puckad sinter var som är åka original fast den högg i utan problem hade inga problem med svänghjulet som var ett dubbelmasse så du kan bara byta lamell om du vill

svetsdiff !!!
Stenzzon
10 oktober 2010 · 173 Inlägg

PMPerformance skrev:
Jag hade på min 945 en original förstärkt turbotryckplatta och en sex puckad sinter var som är åka original fast den högg i utan problem hade inga problem med svänghjulet som var ett dubbelmasse så du kan bara byta lamell om du vill

okej hur är tryckplattan orginal på min motor ? vad håller den för ? men hur mycket hk/nm hade du i din motor  så du böt bara till sinter lamel o förstärkte org tryckplattan som sitter org ? mvh

Stenzzon
10 oktober 2010 · 173 Inlägg

MantaRobin skrev:
Svänghjul från tidig sug-940 med m46/47 med 60 hål, lamell från D24 M90 och 763-tryckplatta. Åker jag med, funkar perfa!

vad menar du med 60hål ? är de den dära, a nu vad den heter givaren ska mäta av i ? som sitter åvanför svänghjulet? mvh

Tomas_H
10 oktober 2010 · 486 Inlägg

-712 tryckplattan är gjord för dubbelmassahjulet och är 240mm. Ska klara över 500nm med original lamell.
-763 tryckplattan är gjord för det försänkta svänghjulet och är 228mm. Klarar iallafall 460nm med original lamell, för så har jag kört två säsonger wink

Eftersom din bil är en -96:a så lär du ha dubbelmassahjulet och då ska du ha -712 tryckplattan.
Om du inte väljer att byta till det försänkta svänghjulet. Fördelen förutom att det är enkelmasse är bl.a att det är lite lättare.

vad menar du med 60hål ? är de den dära, a nu vad den heter givaren ska mäta av i ? som sitter åvanför svänghjulet?

Ja det är triggerhålen för impulsgivaren.

Senast redigerat av Tomas_H (10 oktober 2010)

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Stenzzon
10 oktober 2010 · 173 Inlägg

Tomas_H skrev:
-712 tryckplattan är gjord för dubbelmassahjulet och är 240mm. Ska klara över 500nm med original lamell.
-763 tryckplattan är gjord för det försänkta svänghjulet och är 228mm. Klarar iallafall 460nm med original lamell, för så har jag kört två säsonger wink

Eftersom din bil är en -96:a så lär du ha dubbelmassahjulet och då ska du ha -712 tryckplattan.
Om du inte väljer att byta till det försänkta svänghjulet. Fördelen förutom att det är enkelmasse är bl.a att det är lite lättare.

vad menar du med 60hål ? är de den dära, a nu vad den heter givaren ska mäta av i ? som sitter åvanför svänghjulet?

Ja det är triggerhålen för impulsgivaren.

okej tack för svaret...
Okej men sitter det 712 tryckplatan på org dubbel masse ? vad för sinter lamel ska jag ha ?tongue kollade lite på kl-racing o där fans en 240mm och en 228 tror ja det var.
men hur blire i fall de sepparerar? är de stor risk för att de gör de ? eller är det typ bara en myt för har inte hört om de förut förns i dag när ja började leta lite info  mvh

a_jonasson
10 oktober 2010 · 38 Inlägg

Ska du köpa 712 tryckplatta och sinterlamell så har jag de, som har gått ca 20 mil till försäljning. Skriv pm om du är intresserad.

Tomas_H
10 oktober 2010 · 486 Inlägg

Stenzzon skrev:
Okej men sitter det 712 tryckplatan på org dubbel masse ? vad för sinter lamel ska jag ha ?tongue kollade lite på kl-racing o där fans en 240mm och en 228 tror ja det var.
men hur blire i fall de sepparerar? är de stor risk för att de gör de ? eller är det typ bara en myt för har inte hört om de förut förns i dag när ja började leta lite info  mvh

-712 plattan sitter inte originalmonterad om det vad de du undrade. Varför ska du ha en sinterlamell om jag får fråga? Förutom att det tål mera vrid så finns det vettiga fördelar. Ska du över 500nm så visst, absolut. Men annars? Nej kör organisk, dvs original.

Ang. om svänghjul som separerar så vet jag inte eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av dubbelmassesvänghjulen, men testa att söka på TPC om det. Där lär du hitta info.

Förresten. Ligger inte den här tråden i fel forum?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Stenzzon
10 oktober 2010 · 173 Inlägg

Tomas_H skrev:

Stenzzon skrev:
Okej men sitter det 712 tryckplatan på org dubbel masse ? vad för sinter lamel ska jag ha ?tongue kollade lite på kl-racing o där fans en 240mm och en 228 tror ja det var.
men hur blire i fall de sepparerar? är de stor risk för att de gör de ? eller är det typ bara en myt för har inte hört om de förut förns i dag när ja började leta lite info  mvh

-712 plattan sitter inte originalmonterad om det vad de du undrade. Varför ska du ha en sinterlamell om jag får fråga? Förutom att det tål mera vrid så finns det vettiga fördelar. Ska du över 500nm så visst, absolut. Men annars? Nej kör organisk, dvs original.

Ang. om svänghjul som separerar så vet jag inte eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av dubbelmassesvänghjulen, men testa att söka på TPC om det. Där lär du hitta info.

Förresten. Ligger inte den här tråden i fel forum?

okej okej vet du vad 712 kostar på mekonomen/autoexperten? jo jag får ta o söka o kolla på tpc o se om jag hittar något, Jo tack såg att ja har postat skapligt fel nu när ja kollade någon som kan flytta tråden  kanske?

allenalle snickare
27 oktober 2010 · 612 Inlägg
Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Boostrider Försöker iaf
27 oktober 2010 · 1 998 Inlägg

763 tryckplatta och 850 lamell ska väl funka?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Stenzzon
27 oktober 2010 · 173 Inlägg

allenalle skrev:
http://www.timosmotor.com/produkter/details/36/7/svänghjul/svänghjul-turbo-special big_smile

har kollat lite på de dära tongue men gåre ha M90 låda till de svänghjulet o vad för tryckplatta ?

allenalle snickare
27 oktober 2010 · 612 Inlägg

Stenzzon skrev:

allenalle skrev:
http://www.timosmotor.com/produkter/details/36/7/svänghjul/svänghjul-turbo-special big_smile

har kollat lite på de dära tongue men gåre ha M90 låda till de svänghjulet o vad för tryckplatta ?

ja du de undrar ja med men de går ju o fråga på deras sida big_smile du får vara pionjär och köpa de och vara först helt enkelt så kan alla följa o göra samma sak (A)

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Stenzzon
27 oktober 2010 · 173 Inlägg

allenalle skrev:

Stenzzon skrev:

allenalle skrev:
http://www.timosmotor.com/produkter/details/36/7/svänghjul/svänghjul-turbo-special big_smile

har kollat lite på de dära tongue men gåre ha M90 låda till de svänghjulet o vad för tryckplatta ?

ja du de undrar ja med men de går ju o fråga på deras sida big_smile du får vara pionjär och köpa de och vara först helt enkelt så kan alla följa o göra samma sak (A)

hehe mja har ju redan mejlat dem o frågat men blir väll o ringa o höra med dem för tycker det har tagit lite lång tid o svara tongue har funderat lite på skelett svänghjulet de har med men vet inte tongue

Senast redigerat av Stenzzon (27 oktober 2010)

sawander
4 januari 2011 · 214 Inlägg

denhär tryckplattan skulle ja haft på m90 smile Tryckplatta Sachs 765, 240mm.
Sachs värsta tryckplatta som klarar 590Nm med organiska lameller och 700Nm med sinterlameller.
men vet ej vilken lamell man kan ha till den

Senast redigerat av sawander (4 januari 2011)

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
NEIDER
11 maj 2013 · 21 Inlägg

Har m90 med dubbelmassesvänghjuletsom jag ska byta ut mot enkelmasse som sitter på d24 med m90 ska även använda en ny d24 Original lamell. Men vilken tryckplatta tycker 763 tryckplattan blir väl dyr. Några andra lösningar?
Enkemassehjulet är redan köpt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang