Skattefråga vid sålt fordon samt vid avställning av nya bilen..

TernFis
11 oktober 2010 · 246 Inlägg

Jag sålde min Saab 9000 för drygt 2 veckor sen och nu snackar pappa något om att jag skulle få tillbaka skatten på bilen.. stämmer det ? yikes betalade skatten i juli..

Sen igår så lyckades jag köra av vägen med min vr6.. och fronten är skadad så behöver ny. Men jag tänkte vänta till våren att byta front och ställa av min vr6a över vintern. Får jag tillbaka de pengarna på bilen som förra ägaren betalade i skatt ? Han betalade den i augusti..

Tack på förhand! smile

Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Det är ju den som äger bilen när den ställs av som får tillbaks skatten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andromeda Rumpmas
11 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

Om du kryssade i att din 9000 skulle ställas av i samband med ägarbytet får du tillbaks den överskjutande (outnyttjade) skatten. Den nya ägaren får sedan betala ett helt års skatt när han ställer på bilen igen. Sålde du bilen utan att ställa av får du inte tillbaka på skatten.

Ja, du får tillbaka skatten på Golfen om du ställer av den, eller rättare sagt du får tillbaka för tio månader. Du kan kolla hur mycket genom att gå in på Transportstyrelsens sida och kolla vad det står där på "att få tillbaka vid avställning."

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TernFis
11 oktober 2010 · 246 Inlägg

Det går inte att hitta på TVs hemsida ? tongue han ger sig inte... han påstår sig veta det -.-

anderz_1
11 oktober 2010 · 117 Inlägg

Från trafikverkets hemsida.Om ägarbyte och avställning eller avregistrering anmäls samtidigt på registreringsbeviset, betalas skatten tillbaka till den nya ägaren. Du får alltså inte tillbaka någonting från Saaben.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta
gamlingen
11 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

när man yter bil på firma så brukar man få tillbaks det som är kvar, men samtidigt betala på den nya.. men ICKE tillbaks när man säljer till privat person.

Muttley
11 oktober 2010 ·

gamlingen skrev:
när man yter bil på firma så brukar man få tillbaks det som är kvar, men samtidigt betala på den nya.. men ICKE tillbaks när man säljer till privat person.

Tillägg. Alla bilar du säljer till bilfirma ställer alltid av bilarna därför man betalar skatt på de man köper från firman.

TernFis
11 oktober 2010 · 246 Inlägg

Hehe då hade jag rätt! smile

Lurken_85
11 oktober 2010 · 832 Inlägg

Andromeda skrev:
Om du kryssade i att din 9000 skulle ställas av i samband med ägarbytet får du tillbaks den överskjutande (outnyttjade) skatten. Den nya ägaren får sedan betala ett helt års skatt när han ställer på bilen igen. Sålde du bilen utan att ställa av får du inte tillbaka på skatten.

Ja, du får tillbaka skatten på Golfen om du ställer av den, eller rättare sagt du får tillbaka för tio månader. Du kan kolla hur mycket genom att gå in på Transportstyrelsens sida och kolla vad det står där på "att få tillbaka vid avställning."

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tänkte bara säga att det beror på vilken månad man ska betala skatten. Har den varit avställd ett halvår från den månad man ska betala skatten så debiteras ju bara halva skatten. smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang