Bosse:Gott! Du hade nog spännt remmen stenhårt, inte bra alls, var nog bara en tidsfråga innan remmen skulle gått av är min gissining. När man varvar upp remmen så "sträcks" ju remmen något o en redan "maxspänd" rem lever farligt nära bristningsgränsen...Om du gasar upp o släpper gasen med kåporna borta så kan du observera vad som händer med remmen på den sidan som inte löper över spännrullen (dvs mellan kamdrev & fördelardrev). När man släpper gasen så minskar remmens spänning något, man brukar kunna ana detta på remmen, lite när den är ny o ibland tydligt när remmen är bytesmogen. Har varit med om en BMW där remmen var så uttänjd att den slog i kåpan vid gassläpp!
Edit: Remmen skall inte vina, vinande betyder att det är fortfarande för hårt spännt, visst kan det försvinna efter ett tag men då beror det på att man töjt ut remmen. En korrekt monterad rem med korrekt spänning viner inte när den är ny. Jag skulle spänna remmen precis så mycket att det inte viner, är du ängslig räcker det med att plocka bort den övre kåpan lite då o då o kolla hur remmen ser ut samt hur den beter sig när man släpper gasen (se längre upp i inlägget). Jag har som sagt aldrig efterspännt remmen, skall inte behövas. O har remmen tänjt så mycket att den slår i kåpan då byter man den... Jag gissar även på att remmen kommer löpa mer mitt på remhjulen nu, korrekt?
Senast redigerat av dawwe (30 oktober 2010)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure