2353
Sök

Seat Toledo 1,8 -97, 11 000 mil med samma kamrem. Ska jag bli nervös?

210 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Hittade mig en vinterbil idag för 4 000: -. smile En Seat Toledo 1,8 -97. Motorn går så jämnt och fint så och bilen i övrigt är helt ok vad gäller skicket och bes ua är den också.

Servad till 13 800 mil med stämplar och då bytes kamremmen. Den byttes också vid 7 800 mil. 25 000 mil nu. Jag vet att remmen (och vattenpump) bör bytas men om bytesintervallen är 9 000 mil (för det är den har jag för mig) så måste det väl ändå vara en viss marginal på vad remmen klarar? Jag ska försöka undersöka vad som är gjort med bilen mellan 13 800 mil då stämplarna slutar och fram till dags dato. Ska jag bli fullständigt nojig och nervös nu eftersom 11 000 mil gått sedan senaste kamremsbytet? hmm


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 oktober 2010
#2
Ja du bör byta remmen ASAP. Har en VW 2.0 -95 o på den så skar spännrullen vid 11000 mil, kunde gått riktigt illa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

210 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Ja du bör byta remmen ASAP. Har en VW 2.0 -95 o på den så skar spännrullen vid 11000 mil, kunde gått riktigt illa...

Fick tag på tidigare ägaren och hon har inte bytt remmen. Och hon ägde bilen från 17 000 mil.

Fått tid för bytet den 25 okt. 700 kr för kamremssatsen och 1 000 kr för jobbet. Det är väl helt ok om man som jag inte vill skita ner mig och frysa då jag inte har ett garage? Vattenpumpen drivs av rem på denna 1,8 l motor så den behöver man inte röra bara för att kamremmen bytes. Annat är det visst på nyare ww-motorer. En kompis fick betala närmare 4 000 kr hos mekonomen för kamrem och vattenbumpsbyte.

Hade det varit sommar och sol hade jag sparat de 1 000 kronorna genom att göra jobbet själv.smile
Senast redigerat av Bosse-buss (16 oktober 2010)


210 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#4
Hej!

Nu fick jag ett ryck och har bytt kamrem och spännrulle på en bil för första gången själv. Som vanligt så tillstöter problem när jag skruvar med bilar. Jag tänker helt enkelt inte. Remskivan längst ner som driver flerspårremmen strulade när jag skulle få av den. Insexskruvar x fyra och jag tar en gammal sliten 6 mm bits och försöker men allt bara snurrar. Konstigt tänker jag för jag har ju lagt i växeln. Nåja fram med mutterknackaren så ska det väl gå tänker jag. Det visar sig ju sen att växeln faktiskt ligger i friläge. *skäms*

Alla skruvar blev runda invändigt för jag skulle ju inte använt mutterknackaren! Iväg och köpte en ny 6 mm med 1/2" fäste för spärrhandag. En fick jag loss. Två fick jag loss genom att slå i en lite större torxs. Men den fjärde strulade fortafarande. Min granne tipsade om att svetsa på en bult och sen skruva av den. Fram med svetsen och sen fick jag minsann loss den också! Jiiipi sa jag för mig själv! big_smile

Nu är remmen på plats och skroten ska få besök imorgon för jag behöver fyra st friska insexskruvar till remskivan. Spännaren förresten spände jag med hjälp av en något modifierad trycka-tillbaka-kolven fram-på-gammal-Saab-med-handbroms-fram-verktyg. smile Jag sprang mellan datorn och youtubevideor och bruksanvisningen som låg i kamremssatkaratongen. Hade problem att få alla hjul rätt innan rempåsättningen men till slut fick jag rätt på det också.

Tilläggas kan att jag förnärvarande är sjukskriven och har ett diskbråck med tillhörande ischiasmärta ner i vänster ben och ända ner till fotsulan. Med tanke på detta och att jag mekar under bar himmel har jag fanimig varit extremt duktig nu i tre dagar och jag klappar mig själv på axeln.

Nu är det "bara" termostaten som ska bytas också men det ska inte vara så stora problem bara man plockar av servopumpen för att komma åt.
Senast redigerat av Bosse-buss (22 oktober 2010)


210 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#5
Hej igen!

Bara för att vara 110% säker så vill jag veta om alla hjul och fördelaren står rätt innan första starten efter kamremsbytet på min Seat Toledo (VW-motor). Jag har snurrat motorn två varv och inga ventiler verkar slå i och så men jag vill som sagt vara bombsäker innan jag startar motorn.

Tre bilder på inställningar la jag här http://www.garaget.org/?car=221991 för det går inte att lägga bilder i trådar förnärvarande.
Senast redigerat av Bosse-buss (22 oktober 2010)


210 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#6
Jodå Toledon är igång med både kamrem och ny termostat!!

Är det normalt att kamremmen löper 2-3 mm förskjuten i sidled? Den gör det nu när jag bytt den. Även spännaren är bytt och jag kan inte för mitt liv förstå vad som skulle kunna orsaka denna lilla förskjutning till vänster (ståendes tittandes framifrån). Kamaxeldrevet är ju aningen bredare än vad remmen är. Jag tycker att remmen skulle löpa centrerad på kamaxeldrevet. Hur den gamla löpte la jag aldrig märke till tyvärr.

Kamremmen löper inte utanför kamaxeldrevet men ligger precis på gränsen till vänster på drevet. Det är ju bara spännaren som styr remmen för i övrigt löper den bara helt enkelt på de andra dreven. Jag är kanske bara nojig. Detta är första gången jag bytt en kamrem på en bil.
Senast redigerat av Bosse-buss (27 oktober 2010)


...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2010
#7
Är OK så länge remen inte vandrar! Bytte du även kamremrullens pinnbult till den grövre 10mm varianten (är så Passat iaf..)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

210 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Är OK så länge remen inte vandrar! Bytte du även kamremrullens pinnbult till den grövre 10mm varianten (är så Passat iaf..)?

Jag bytte till den medföljande bulten och satte dit den på samma sätt som den gamla med den korta gängan in i motorn. Kan ju vara denna bulten som sticker ut några mm som gör att remman löper aningen fel men om det inte gör något så gör det ju ingenting.

Och nu till nästa problem:

Efter kamrem/spännhjulsbytet på min Seat Toledo från -97 har jag ett kraftigt gnisslande/tjutande ljud från motorn någonstans. Ljudet följer varvtalet. Jag har kört uteslutningsmetoden och tagit bort alla remmar som driver generator, vattenpump och allt annat remdrivet.

Alltså bara kamremmen med spännare utan plastskydden på och startat motorn och ljudet kvarstår. Provat den gamla spännaren igen men ljudet kvarstår ändå. Motorn (ADZ) är på 1,8 liters med 90 Hk. Antar att det är en VW-motor. 25 200 mil har motorn gått och den går som en dröm bortsätt från detta gnisslande. Urtrampningslagret i kopplingen tänkte jag men det är så tyst så när kopplingen trycks ner.

Det kan ju inte ha med mitt kamremsbyte att göra för jag har ju provat att återgå till som det var innan bortsätt då från själva kamremmen för den gamla har jag inte provat igen. Jag kan ju aldrig tänka mig att det är själva kamremmen som gnisslar.

Det står ju inte VW på remmen utan den är köpt som ett kit med rem och spännare hos MECA och det ska ju inte vara några problem tycker jag. Kan ju vara ett lager i motorn som är kasst. T ex kamaxeldrevets lager. Vevlager? Men det verkar långsökt tycker jag... Konstigt är det ju att ett lager i motorn skulle börja låta i samma ögonblick som jag startar motorn efter ett kamremsbyte.

Lagret i kamaxeldrevet förresten; kan den nya kamremmen dra mer i drevet så lagret låter? Tycker att jag har spännt remspännaren som man ska enligt instruktioner i förpackningen med rem och spännare. Den ska spännas så att man med tummen och pekfingret ska max kunna vrida remmen 90 grader.

Tips och förslag mottages tacksamt! smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2010
#9
Kolla så du fått ditt kamremskåporna korrekt! Kolla även efter uppenbara slitage spår efter gnisslandet på remmen!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

210 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#10
dawwe skrev:
Kolla så du fått ditt kamremskåporna korrekt! Kolla även efter uppenbara slitage spår efter gnisslandet på remmen!

Skriver att jag provat utan kåpor, generator, vattenpump. ac-kompressor och servostyrningspump. Och något slitage på remmen kan jag inte se. Jag har till och med sprutat 5-56 på baksidan av kamremmen under gång och då borde ju tjutandet avta något men icke.

Jag börjar mer och mer tro att det är kamaxeldrevets lager i toppen. Vad annars kan det vara?
Senast redigerat av Bosse-buss (29 oktober 2010)


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2010
#11
Du har ju inga direkt lager till själva drevet, drevet sitter bultat på kamaxeln. Kanske att packboxen gnisslar, men då borde den "snurra med" o även läcka?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2010
#12
När min "rem" gnisslade så kom ljudet pga en skuren spännrulle, testa o "smörja" rullens lager lite?

Edit: En alldeles för hårt spänd rem kan ge ljud ifrån sig, bortsett från att "kuggarna" formligen äts upp...
Senast redigerat av dawwe (29 oktober 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

210 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#13
dawwe skrev:
När min "rem" gnisslade så kom ljudet pga en skuren spännrulle, testa o "smörja" rullens lager lite?

Edit: En alldeles för hårt spänd rem kan ge ljud ifrån sig, bortsett från att "kuggarna" formligen äts upp...

Jaha? Kanske att jag missuppfattat sättet att spänna kamremmen? Ska släppa lite på spännaren imorgon och se. Detta är som sagt första gången jag bytt en kamrem och ingen rephandbok till bilen har jag. Mest kollat internet för tips.

Intressant det här! big_smile

Skönt är det att jag har en annan bil att köra med så jag sitter inte i sjön med en defekt bil.
Senast redigerat av Bosse-buss (29 oktober 2010)


210 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#14
Hej igen!

Jaha nu har jag googlat "timing belt tensioner whining" och mekaniker överspänner tydligen kamremmar för att slippa behöva ha kunden tillbaka för efterspänning efter ett tag. Fullt normalt tydligen att remmen skriker och sjunger ett bra tag (upp till 500 mil) för att till slut tystna och vara perfekt spänd.

Jag ska ändå lätta på min kamrem imorgon bara för att se om den tystnar. Gör den det så spänner jag den så det tjuter litegrann så blir det nog bra. smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 oktober 2010
#15
Bosse: Jag har bytt rem på 4-5 olika bilmodeller o jag har ALDRIG behövt efterspänna, korrekt spänning från början är det som gäller! Vissa bilar har "automatisk" spännare så där är det enkelt, men VW 2.0 har en "manuell" spännare så att säg. En alldeles för hårt spänd rem slits mycket fort (hade en Polo där tidigare ägare bytte rem strax innan jag köpte den, kamremmens tänder var "bortätna" till minst 50% redan efter knappa 2000mil, med sådan spänning hade remmen rappat innan 4000mil....Mitt råd är att du börjar med att justera respektive drev så att allt "remslack" hamnar på spännrullssidan, sedan trycker du rullen lite lagom mot remmen så den sträcker remmen, använd endast händerna, ta inte spjärn med nått verktyg eller liknande. Dra sedan åt bulten till spännrullen o se glad ut:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

210 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#16
Se så enkelt det kan vara! Släppte på spännaren lite occh oljudet minskade, släppte ännu mer och ljudet försvann. Nu har jag spännt så jag kan ana ett vinande ljud. Och ska hålla koll på spänningen framöver. Som jag skrivit så är detta mitt första kamremsbyte och utan rephandbok och visste inte hur det skulle spännas och jag hade tagit i alldelses för mycket. Antagligen för att jag varit nojig över att jag inte vill att remmen ska hoppa över en kugge för då kan det ju bli skit med ventiler och så.

Tack för alla tips och att inte behöva spänna med vertyget med två piggar på stämmer faktiskt. Den ska inte spännas alls hårt utan bara så där litegrann. Nu använde jag mitt hemmagjorda verktyg ändå för jag får liksom inte tag runt spännaren med händerna.

Eller vad säger du dawwe? Ska jag släppa precis så mycket så allt vinande försvinner?
Senast redigerat av Bosse-buss (30 oktober 2010)


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 oktober 2010
#17
Bosse:Gott! Du hade nog spännt remmen stenhårt, inte bra alls, var nog bara en tidsfråga innan remmen skulle gått av är min gissining. När man varvar upp remmen så "sträcks" ju remmen något o en redan "maxspänd" rem lever farligt nära bristningsgränsen...Om du gasar upp o släpper gasen med kåporna borta så kan du observera vad som händer med remmen på den sidan som inte löper över spännrullen (dvs mellan kamdrev & fördelardrev). När man släpper gasen så minskar remmens spänning något, man brukar kunna ana detta på remmen, lite när den är ny o ibland tydligt när remmen är bytesmogen. Har varit med om en BMW där remmen var så uttänjd att den slog i kåpan vid gassläpp!

Edit: Remmen skall inte vina, vinande betyder att det är fortfarande för hårt spännt, visst kan det försvinna efter ett tag men då beror det på att man töjt ut remmen. En korrekt monterad rem med korrekt spänning viner inte när den är ny. Jag skulle spänna remmen precis så mycket att det inte viner, är du ängslig räcker det med att plocka bort den övre kåpan lite då o då o kolla hur remmen ser ut samt hur den beter sig när man släpper gasen (se längre upp i inlägget). Jag har som sagt aldrig efterspännt remmen, skall inte behövas. O har remmen tänjt så mycket att den slår i kåpan då byter man den... Jag gissar även på att remmen kommer löpa mer mitt på remhjulen nu, korrekt?
Senast redigerat av dawwe (30 oktober 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

210 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#18
Jag har nu spännt remmen bara précis så mycket så att den inte viner och kört min första långkörning med bilen. Det blev 11 mil och bilen går så bra så tycker jag. Sitter bra och så. Växellådan fungerar men är allt annat än distinkt. Som att röra runt i en gryta med havregrynsgröt typ! smile

Det gör mig inget för nu har jag en bra bil att köra med i vinter för billiga pengar.

Ps: plastsidor från Biltema har höjt utseendet för nu slipper jag se de gräsligt fula vinterfälgarna! big_smile

Än en gång: tack för alla tips.


210 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#19
900 mil körda nu och remmen ser hel ut och är tyst. Bilen drar bara 0,68 vilket jag tycker är bra efter 26 100 mil. Jag kör dock lugnt och fint med bilen. smile
Senast redigerat av Bosse-buss (21 juli 2011)


210 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#20
Råkade "elda upp"  sad Seaten häromdagen när jag skulle amatörsvetsa tröskellådan eftersom bes klagade.

Ser hemsk ut med all plast som brunnit och kabelhärvorna som går bak i tröskellåden ser ut som degklumpar och bilen startar inte längre. Det var den 4 000 kr bilen. Dags för en annan vinterbil. Denna gången ska det bli en gammal go Saab minsann. Det finns 37 st för under 5000 kr i Skåne på blocket. Fast egentligen skulle jag ju köpa en bil med 14" hjul för de nya vinterdäcken på Seaten har jag ingen nytta av annars. Kan ju sälja dom kanske.

Ingen större förlust egentligen med denna bilen för där blev fler anmärkningar som hade kostat en del att åtgärda. Tills jag hittat en vinterbil klagar jag inte på att "vara tvungen" att köra med MR2:an. smile

http://i1141.photobucket.com/albums/n597/bosse7/Seatfire.jpg

http://i1141.photobucket.com/albums/n597/bosse7/Seatfire2.jpg
Senast redigerat av Bosse-buss (11 september 2011)



Sök