Kan jag åka dit på att ha sålt en trimmad bil?

Efling
15 oktober 2010 · 33 Inlägg

Som sagt..

Kan jag åka dit på att ha sålt en trimmad bil? Har hamnat i en jobbig situation efter att ha sålt en bil, den är trimmad och undrar om jag kan åka dit på det?

Om polisen eller besiktningen anmärker på trimmet och dom säger att det var jag som sålde bilen till dom i det utförandet och menar att det är mitt fel TROTTS att dom visste om det vid köpet. Kan dom på något sett ge mig skit för det?

Börjar bli jävligt trött på denhär tvisten och vill bara få det ur världen så all hjälp uppskattas som fan!

MVH!

Ford Torino (1970)
KHRacing
15 oktober 2010 ·

Nej ! Köparen har "undersökandeplikt".

Du har ryggen 100% fri.

Efling
15 oktober 2010 · 33 Inlägg

KHRacing skrev:
Nej ! Köparen har "undersökandeplikt".

Du har ryggen 100% fri.

Det vet jag men menar mer att han kan få det att ta backfire på mig för jag har åkt med den trimmad? Som jag skrev, han VISSTE om det vid köpet så han behövde inte ens undersöka det smile

EDIT: Har kollat in din bil, blev sugen på att köpa en evo II kaross och slänga i en turbomatad bmw motor i med bakhjulsdrift men det blev aldrig av. Jävla fint bygge du har iaf! wink

Senast redigerat av Efling (15 oktober 2010)

Ford Torino (1970)
Efling
15 oktober 2010 · 33 Inlägg

C-son skrev:
Men finns väl heller inga bevis på att just du ska ha trimmat den heller?, sen bara för att du sålt den i det skicket så betyder väl inte det att du har ansvar för hur dom bes bilen (med trimmet/den motorn), eller att dom kör med den så tongue

Precis så jag tänker med... är inte jag som trimmat den heller :p

Ford Torino (1970)
Strongman
16 oktober 2010 · 203 Inlägg

Herrejösses. Om jag blir ertappad av polisen med att ha pistol, så skyller jag inte ifrån mig på han som sålde den till mig.
Barnlogik

KHRacing
16 oktober 2010 ·

SÅ du menar att nya ägaren skulle polisanmäla DIG för att du som tidigare ägare utav fortdonet framfört det trimmat ?

Skratta han rakt i ansiktet från mig är du snäll.

EDIT: tacka för komplimangerna kring min bil

Senast redigerat av KHRacing (16 oktober 2010)

Efling
16 oktober 2010 · 33 Inlägg

KHRacing skrev:
SÅ du menar att nya ägaren skulle polisanmäla DIG för att du som tidigare ägare utav fortdonet framfört det trimmat ?

Skratta han rakt i ansiktet från mig är du snäll.

EDIT: tacka för komplimangerna kring min bil

Har god lust att vara otrevlig och skratta åt han men jag kör lite safe just nu bara för att inte reta upp han, men de kommer nog wink

Ford Torino (1970)
KHRacing
16 oktober 2010 ·

Efling skrev:

KHRacing skrev:
Nej ! Köparen har "undersökandeplikt".

Du har ryggen 100% fri.

Det vet jag men menar mer att han kan få det att ta backfire på mig för jag har åkt med den trimmad? Som jag skrev, han VISSTE om det vid köpet så han behövde inte ens undersöka det smile

EDIT: Har kollat in din bil, blev sugen på att köpa en evo II kaross och slänga i en turbomatad bmw motor i med bakhjulsdrift men det blev aldrig av. Jävla fint bygge du har iaf! wink

Men om han nu visste om trimmet, vad är problemet... Varför vill ha sätta dit dig, jag fattar inte !!?!??? Är det för att han inte är nöjd med bilen ?

Efling
16 oktober 2010 · 33 Inlägg

KHRacing skrev:

Efling skrev:

KHRacing skrev:
Nej ! Köparen har "undersökandeplikt".

Du har ryggen 100% fri.

Det vet jag men menar mer att han kan få det att ta backfire på mig för jag har åkt med den trimmad? Som jag skrev, han VISSTE om det vid köpet så han behövde inte ens undersöka det smile

EDIT: Har kollat in din bil, blev sugen på att köpa en evo II kaross och slänga i en turbomatad bmw motor i med bakhjulsdrift men det blev aldrig av. Jävla fint bygge du har iaf! wink

Men om han nu visste om trimmet, vad är problemet... Varför vill ha sätta dit dig, jag fattar inte !!?!??? Är det för att han inte är nöjd med bilen ?

Just nu handlar det inte om trimmet...

Däcken som sitter på bilen jag spålt är nån cm för breda så dom sticker ut utanför skärmarna och det är det han vill ha ersätning för och för att göra en lång (jävligt lång!) historia kort så vill han att jag köper nya fälgar och däck för ca tio tusen till han. Jag har erbjudit att valsa ut skärmarna bak och lägga på ny lack av en riktig lackerare men det vill han inte för då kommer inte innerskärmarna täcka så de kommer komma in skit där och skapa rost... Jag menar att det fixar jag med så det är tätt så de kommer inte va några problem.

Fortfarande vill han inte de, jag erbjuder att en kompis som med har en (bmw e36 som det handlar om) ska byta med hans fälgar med sprillans däck! Det duger inte heller för dom var inte tillräkligt snygga...

Jag har gjort allt jag kan för att allt ska gå smidigt till att ingen ska förlora en halv förmögenhet på problemet men han ger sig inte han ska ha sina nya fälgar och däck för tio tusen till vilket pris som helst...

Besiktningsmännen säger att det är skärmarna som är problemet och inte hjulen...

Kan skriva en halv novell om denhär tvisten så vidare info kommer med frågorna...

EDIT: Just de... i och med att han ska va så jävla omöjlig så har jag god lust att sätta dit han för han kör med en trimmad bil som igentligen inte är godkänd. Så längt har jag inte kommit än och hoppas på att slippa det, men som sagt man blir bra sugen när motparten ska vara så jävla omöjlig...

Senast redigerat av Efling (16 oktober 2010)

Ford Torino (1970)
Efling
16 oktober 2010 · 33 Inlägg

C-son skrev:
Men vilket muppollon.. varför byter han inte bare däck i bes då så är de ju klart sen, OCH han har ju köpt bilen som den är, inge mer med det.
Hans bil = hans utgifter numera

sagt till han att han bara kan slänga på vinterdäck (vilket han ändå tänkt köpa) och åka till bes och visa upp bilen så är de lugnt. Han blev stannad av sheriffen för däcken är för breda. Men enbart för de fans med på bes protokollet, visa upp bilen på bes med godkända däck så kan inte polisen säga nått på gatan...

Men de va inte ok enligt han heller...

Ford Torino (1970)
KHRacing
16 oktober 2010 ·

Som tur är kan han inte göra ett skit emot dig, då du nämner att han visste om allt som gjorts på bilen (?)
visste han även om att däcken var för breda alltså ?

Varför skall du betala fälgar för 10 000kr till han för...

orkar du lägga tid på han så köp skithjul för 1500kr med 2mm däck på & ge han.. står väl inget i ert eventuella köpes/säljeskontrakt ang detta ?

Efling
16 oktober 2010 · 33 Inlägg

Kanske inte skrivet om det här än (har skrivet på många forum så svårt att hålla isär dom) Men i vilket fall så besiktade en kompis bilen åt mig, fick anmärkning på att SKÄRMKANTERNA inte täcker slitbanan på däcken men att detta inte va nått man behövde komma tillbaka och visa upp.

Där börjar missförståndet, han sa att den gick igenom iom att man inte behövde visa upp den. Men i vilket fall så har jag erkännt att det var fel av mig att inte kolla pappret själv och själklart ska felet rättas till.

Men jag anser att hans krav är lite i det grövsta laget om man ser till vad jag erbjudet, och bilens beskattenhet. Jag sålde bilen för 40 000:- skulle säkert fått en bit över 60 för den men jag ville bli av med lånet på den och det är lite fel årstid för att sälja den på så jag satte den jävligt billigt.

Tycker man ska ha det i baktanke men det har inte han iaf...

EDIT: Handlar om den silvriga bmw e36:an i min profil. Om ni inte vet vad Hamann är för märke så kolla upp de så kanske ni förstår att den är värd en del. Även stereo baslåda, fälgar, trimmet osv kan ni ju förstå är värda en hel del.

Mår fan lite dåligt att jag sålde den så billigt men som sagt. fel årstid och jag vill bara bli av med lånet.

Säg gärna vad ni tycker om prissättningen med tanke på vad som sitter i och på bilen så jag har nått att visa upp om de går till tingsrätten...

Tack för att ni visar intresse i frågan!

Senast redigerat av Efling (16 oktober 2010)

Ford Torino (1970)
Miklen
16 oktober 2010 ·

Kollade han inte papprena när han köpte bilen av dig ? Jag fattar inte vad som är problemet, muntliga avtal är inte värda ett skit va ja vet. Därför det finns kontrakt på papper..

För övrigt så är inte bilen din längre å som ovan skriver så är det hans bekymmer nu, han visste väl mycke väl vad han köpte annars får han faktiskt inse att han inte gjort nån bra affär.

Gillar man inte det man vill köpa så köper man inte. Enkelt..!

jimbon
16 oktober 2010 · 711 Inlägg

Verkar vara en riktig tjomme detta,han har ju köpt bilen och sett att bakfälgarna var utanför
skärmkanten.Han ska väl vara glad att den är trimmad så länge den rullar igenom bes utan bekymmer.

Och att han ställer krav på att du ska köpa nya fälgar med gummi till ha också slår ju allt.
Har han missat att han köpt bilen av dig?Och således är det han som får bekosta det..

Jefflar alltså...

LeafBox Lat Perfektionist
16 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Alltså, vilket jävla sölhuvud?

Det är som med barn, bara man inte lägger allt för stor energi på vad dom gör för dumheter så blir det inte lika kul för dom längre

Hamnade i en liknande twist, fast om en dator.
Han påstod att jag ljög för honom när jag sa att datorn funkade när HANS högtalare/hörlurar inte spelade?
Han börja bugga mej som fan på msn, sms osv. Riktigt irriterande jävel.
Slutade med att jag gav honom ett gammal ljudkort som jag hade i en låda, självklart hjälpte det inte, men då fattade han ju iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Janneutanb
16 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

För guds skull ge han ingenting!
Lägg bara på luren....

Marcus_89 Biltokig elektriker
16 oktober 2010 · 3 352 Inlägg

Brains skrev:
För guds skull ge han ingenting!
Lägg bara på luren....

Precis, du är inte skyldig honom något! Är ju hans skyldighet att kolla allt. Annars går de tju slänga på ett par plåtisar med godkända däck och visa upp för bes. Sen på med de feta fälgarna igen och åka. Fattar inte vad han ska gnälla om, så barnsligt

FireTraXX DFFL
16 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Be honom fara åt helvete.
Det är han som kör med en bil som inte är godkänd, inte du.
Det är HANS ansvar att se till så att den är godkänd.

Så jag säger som Brains, Lägg bara på luren...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Clintan66
16 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Om jag tolkar dig rätt, så var killen och tittade på din bil. Han visste om att bilen var trimmad och om fälgarna sticker utanför skärmarna, så går inte det att missa heller (om man inte är blind).
Oavsett vilket, så är bilen såld i befintligt skick vilket jag antar du även skrivit på kvittot.

Att du erbjudit honom att valsa skärmar och lacka om bilen är inget som du har någon skyldighet till.

Du har sålt bilen i befintligt skick och vad som än är fel ligger hos honom att fixa till själv. Han skall vara väldigt tacksam att du överhuvudtaget ville hjälpa/erbjudit honom att valsa och lacka om skärmarna.

Skulle det vara så att du gör detta, så skall du självklart ha betalt för detta utav honom.

Oavsett vilket, så har du inga skyldigheter mot honom längre. Bilen är såld i befintligt skick och du har inte skrivit någonstans på ett eventuellt kvitto att du skall fixa ditt eller datt åt honom. Det hade så fall vart den enda du kunde fått göra om man skulle hård dragit tvisten.

Detta låter mer som en ung kille som köpt bilen utav dig och tyckt den var tuff/fräck what ever. Kommer sedan hem till sina föräldrar och de har blivit sura för bilen inte kan gå genom en besiktning utan diverse om modifieringar och extra kostnader.

Vill han ha fälgar för 10000:- får han köpa dem själv. Han kan sälja de som han inte vill ha antingen innan eller efter han köpt de nya.

Nästa gång han kontaktar dig be honom snällt att sluta kontakta dig. Du har erbjudit honom hjälp, men han tackade nej. Denna affären är avslutad.

Du behöver inte vara orolig eller lägga mer tid på det eftersom du verkar tycka det är jobbigt också. Säg som sagt till honom snällt att du erbjudit honom hjälp, men erbjudandet står inte kvar längre. Du får ordna det själv nu och tacka för dig.

Vill han sedan dra det till Tingsrätten, så är det upp till honom, men inget du skall oroa dig över.
1. Bilen är såld i befintligt skick.
2. Fälgarna går som sagt inte att missa vid köp.
3. Bilen var/är trimmad som du dels berättat och han visste om.
4. Han hade inte behövt köpa bilen utav dig. Ingen som tvingat honom.

Han har inget att hämta i detta fallet.
Sen att han vill att du skulle betala nya fälgar för 10000:- är helt befängt. Varför skulle du betala nya fälgar??? Du får inte slita på dem, det är han som skall slita på dem. Nu är det inget du skall göra, men skulle det vart så. Då skulle du endast betalt 20% av priset vid hård dragning.

Men för guds skull inget du skall göra. Be honom artigt och snällt att sluta kontakta dig. Affären är avklarad. Du har inga skyldigheter gentemot honom.

Senast redigerat av Clintan66 (16 oktober 2010)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Marcus_89 Biltokig elektriker
16 oktober 2010 · 3 352 Inlägg

Jävligt bra skrivet Clintan66

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang