Saab 90 -85

Qaxo Mackan
16 oktober 2010 · 111 Inlägg

2009 va året. Året då Jag köpte min satans saab 90 som jag tänkte då. farsan hade lurat på mig något framhjulsdrivet med krycka som tar fram och som inte ens hade turbo. vafan? de är ju en saab liksom.
Men tiden gick och blev kär i denna pärlan.

Så nu i år bestämmde jag mig att fan nu får jag få tummen ur och fixa till "The Beast"

Tyvärr lägger jag upp tråden nu efter jag redan har gjort en del men kommer skriva kommande och va som gjorts


Saab 90 -85 Röd ingen rost. Fräcsh lack
100 Vilda Hästar
162 NM
Aldrig vinterkörd
Stått i Värmegarage sen 85.
1 Ägare innan mig




Gjort hitills:
Ljud. Avant Stereo (woho...) 2x100w Skrikare till Stereon, 2x300 Till Jensen Slutsteg på 100 W en 10" Sub på 200 w till Mutant Chiptrimmat Slutsteg. ( inga proffsgrejer men tro mig. vill du ha bra ljud för inga kopiösa pengar så är dehär en fin setup) se bara till att ha ett bra batteri och en generator som orkar med allt.

Jag har Även köpt en 60x40cm Scanialogga (Gripen) till bakrutan som jag smackat dit.
underredsbehandlad och klar. Universalklädsen på, mittkonsol monterad, Nybyggd hatthylla.

2x Fjärrljus inget märkvärdigt

Kommer Bilder på allt detta!


Vad som ska göras.

Motor:
2x Strömbergs Förgasare med nytt insug.
2.5" Rostfritt frän gren till Dämpare
Japsdämpare ( Varför inte reta folk när man har chansen)?
kmr mer.

Interiör:
Nytt innertak ( saab syndromen att allt ska släppa )
Nya dörrsidor
Byta Detaljer på panelen

Upphängnin
:
Biltemas Sänkningsatser (tills min plånbok tillåter mig att köpa nya fjädrar)

Utsida:
Nya Saab dekaler
ta bort textdekaler
Fixa Små rostskader
+1 Extraljus

https://www1.garaget.org/archive/138/137165/191368/191368-1782316.jpg

Bilens Orginalskick. Inköptsskick!

Senast redigerat av Qaxo (1 november 2010)

Allansson
16 oktober 2010 ·

Har kollat dina bilder. Den är ju fin. Förutom dekalen i bakrutan. Snälla förstör den inte med japsdämpare och skit. Försök få till ett fint originalskick istället.

Knugcab
16 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Och att kapa fjädrarna är fasen ett bättre alternativ än biltemas sänkningsklämmor...hade nog hellre värmt dem t.o.m...

Kör inte med den skiten, tack!

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Qaxo Mackan
16 oktober 2010 · 111 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Och att kapa fjädrarna är fasen ett bättre alternativ än biltemas sänkningsklämmor...hade nog hellre värmt dem t.o.m...

Kör inte med den skiten, tack!

/ Fjädrar 1.5. biltema skit 200:-

Kapa nja. värma kanske. tack iaf tongue

Qaxo Mackan
16 oktober 2010 · 111 Inlägg

Allansson skrev:
Har kollat dina bilder. Den är ju fin. Förutom dekalen i bakrutan. Snälla förstör den inte med japsdämpare och skit. Försök få till ett fint originalskick istället.

haha sant.
Men fyller snart 18. inte sugen på orginalskick. även fast jag förstår ett de är som att våldta en gammal fin bil
men vafan får se hur de blir. har en 9-3 aero på G. och om jag får tag på den så kommer jag skona 90an.

Tack big_smile Dock lite försent att ta av dekalen. satte precis dit den och den va ju inte gratis direkt hmm

ToXtreme
16 oktober 2010 · 3 627 Inlägg

Såg förbannat fin ut! Tips på vad du kan göra är tona rutorna lätt? Om du vill ha kvar SCANIA dekalen så tycker jag du ska byta till dig en som är svart istället, hade kunnat bli trevligt med toningen men personligen hade jag tagit bort den helt.

Sen hade jag rödtonat blinkersen bak och fixat vita fram och på sidorna, sen en rejäl sänkning och några andra fälgar smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Qaxo Mackan
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

ToXtreme skrev:
Såg förbannat fin ut! Tips på vad du kan göra är tona rutorna lätt? Om du vill ha kvar SCANIA dekalen så tycker jag du ska byta till dig en som är svart istället, hade kunnat bli trevligt med toningen men personligen hade jag tagit bort den helt.

Sen hade jag rödtonat blinkersen bak och fixat vita fram och på sidorna, sen en rejäl sänkning och några andra fälgar smile

tack för tipset big_smile
dock så kmr jag tona bakrutan med. så den vita loggan kmr mot toningen.
sänking kmr med får se hur jag gör bara

letar efter vita blinkers fram. dock är de lite svårt då jag måste ha tag på blinkers till en 99a.

ToXtreme
17 oktober 2010 · 3 627 Inlägg

Det ryktas om att speedparts har vita blinkers till 90/99 bara att de inte står på internet smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Eriksson__Saab
17 oktober 2010 · 32 Inlägg

intressant de här, ser ju vara i mycket fint skick.! smile

Saab 9-3 SE Coupe "Midnight" (2000)
mulleina
17 oktober 2010 · 715 Inlägg

Allansson skrev:
Har kollat dina bilder. Den är ju fin. Förutom dekalen i bakrutan. Snälla förstör den inte med japsdämpare och skit. Försök få till ett fint originalskick istället.

Håller med dig! Och vad är där för fel på folk när de sätter en fet japsdämpare? det är ju värre än dekalen! Original är tråkig men jag tyckte det passa bra på den bilen för enligt bilderna var den fin. Hade den nu inte varit så fin så hade det var it snyggt med dubbla anntener och 76 anntenbollar. Gärna jalusi men vet bara att det finns till saab 99 och 900 men det är ju same shit diffrent name. Själv har jag 900 och jag ska sätta på dubbla antenner och två bollar.

Smaken är som baken det är din bil och du ska gilla den

Senast redigerat av mulleina (17 oktober 2010)

Knugcab
17 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Baktill är 900 sedan identisk med 90 så det är samma jalusi.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Ksj
17 oktober 2010 · 1 217 Inlägg

Apropå det där med vita blinkers till dom här bilarna så har jag hört ett rykte om att man ska kunna lägga originalglasen i bromsvätska och på så vis få färgen att släppa = vitt glas.

Om det stämmer vågar jag inte svara på dock hmm

Saab 900 "2.1an" (1992)
Qaxo Mackan
18 oktober 2010 · 111 Inlägg

ToXtreme skrev:
Det ryktas om att speedparts har vita blinkers till 90/99 bara att de inte står på internet smile

måste kollas upp yikes tack för tipset wink

Qaxo Mackan
18 oktober 2010 · 111 Inlägg

Ksj skrev:
Apropå det där med vita blinkers till dom här bilarna så har jag hört ett rykte om att man ska kunna lägga originalglasen i bromsvätska och på så vis få färgen att släppa = vitt glas.

Om det stämmer vågar jag inte svara på dock hmm

får forska i detta. kanske testar de wink

Qaxo Mackan
18 oktober 2010 · 111 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Baktill är 900 sedan identisk med 90 så det är samma jalusi.

saab 90 är 50% 99a och 50% 900. från efter dörren och bakåt är den 900 och från dörren och frammåt är den 99. därför är de så klurigt att hitta delar till den tongue

Qaxo Mackan
18 oktober 2010 · 111 Inlägg

mulleina skrev:

Allansson skrev:
Har kollat dina bilder. Den är ju fin. Förutom dekalen i bakrutan. Snälla förstör den inte med japsdämpare och skit. Försök få till ett fint originalskick istället.

Håller med dig! Och vad är där för fel på folk när de sätter en fet japsdämpare? det är ju värre än dekalen! Original är tråkig men jag tyckte det passa bra på den bilen för enligt bilderna var den fin. Hade den nu inte varit så fin så hade det var it snyggt med dubbla anntener och 76 anntenbollar. Gärna jalusi men vet bara att det finns till saab 99 och 900 men det är ju same shit diffrent name. Själv har jag 900 och jag ska sätta på dubbla antenner och två bollar.

Smaken är som baken det är din bil och du ska gilla den

håller med dig. men dem får lite för mkt gubbstämpel när man har den orginal wink my opinion. haha

Qaxo Mackan
18 oktober 2010 · 111 Inlägg

eriksson__saab skrev:
intressant de här, ser ju vara i mycket fint skick.! smile

tack big_smile

ottimo Spirit of excellence
18 oktober 2010 · 22 Inlägg

Den "pärlan" du har, är väl värd all originalomtanke i världen!
Hoppas du får till det enligt dina önskemål.
Önskar dig all lycka på vägen!
Mvh. Bosse

rb
18 oktober 2010 · 153 Inlägg

om du e smart så sätter du på krängningshämmarstag bak från en gammal saab 900 och sen någon sorts krängare fram så kränger den inte så mycket..

Fiat Uno Turbo i.e "Fullblodet" (1987)
Saab 90 "Gubb bilen" (1986)
Saab 900 2.0t "6 växlad" (1996)
Qaxo Mackan
1 november 2010 · 111 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/138/137165/191368/191368-2098885.jpg

Loggan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang