Skrämma upp en Opel Omega 2,5 V6?

MilleN
17 oktober 2010 · 9 108 Inlägg

timmyhellberg skrev:
Jo visst går det ha kul med dom 170 pollarna som finns, men vore trevligare med några till så det 2ton tunga aset flyttar på sig smile

Där svarade du bara på den sista meningen i mitt relativt långa inlägg. Du har fått massa tips nu så det är bara att börja trimma. Jag tror dock inte att du kommer bli "nöjd" om du inte lägger ner runt 20.000 kronor och väldigt många timmar i garaget, som du själv säger är det en 2 tons motorvägsglidare du har och ingen strippenbil. MV6orna är också ganska tråkiga i karaktären om jag ska vara ärlig.

Köp en Omega 3000 24V om du vill känna lite bett, trots att det bara är 204hk i dem känns det extremt mycket piggare än en MV6 tongue

timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

MilleN skrev:

timmyhellberg skrev:
Jo visst går det ha kul med dom 170 pollarna som finns, men vore trevligare med några till så det 2ton tunga aset flyttar på sig smile

Där svarade du bara på den sista meningen i mitt relativt långa inlägg. Du har fått massa tips nu så det är bara att börja trimma. Jag tror dock inte att du kommer bli "nöjd" om du inte lägger ner runt 20.000 kronor och väldigt många timmar i garaget, som du själv säger är det en 2 tons motorvägsglidare du har och ingen strippenbil. MV6orna är också ganska tråkiga i karaktären om jag ska vara ärlig.

Köp en Omega 3000 24V om du vill känna lite bett, trots att det bara är 204hk i dem känns det extremt mycket piggare än en MV6 tongue

Jo, får se vad det blir, får väl pilla lite nu under vintern och se om det dyker upp någon annan motor smile
får strippa den från allt som heter inredning helt enkelt så kanske den rör på sig lite bättre smile haha, nej men får se vad det blir av men tack för tipsen iallafall!

Och en Omega 3000 är väl inte riktigt min smak kanske, A karossen faller inte i min smak precis tongue

Knugcab
17 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Kanske inte är nåt fel på saabmotorer, men i och med att du har en 96a, så är det väl tvärstopp att besiktiga med en sådan? Egentligen kanske med 3,0an också men den ser ju ut som originalmotorn ungefär, så där reagerar väl ingen...om V6an byts ut mot en rak fyra som det står SNAABEL på så kommer det ju däremot upptäckas direkt...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
18 oktober 2010 · 211 Inlägg

Fråga vad olika firmor eller han bakom mörka hörnet vad en uppgradering av chippet går på blir säkert billigare än turbo å annat.

Senast redigerat av iron_angel (21 oktober 2010)

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Muusayeegrrn RACESOLUTIONS.SE
20 oktober 2010 · 43 Inlägg

kolla ENEM, dom har fina Grenrör och kammar om du har lust att lägga lite pengar på den, sen är det ju avgas och filter som gäller, når dock inte 200 vallen med bara filter/avgas. sen som många andra sagt; MV6an, finns en 3,2 liters med 218 hk med, men är inte samma motorfamilj säger dom pålästa, så blir antagligen enklare med 3,0a smile

önskar dig all lycka om du bestämmer dig för att modifiera smile

Eating R:s, Shitting Aeros
Volvo 850 Turbo "TrackDay" (1995)
timmyhellberg Ritalin Racing
20 oktober 2010 · 111 Inlägg

Muusayeegrrn skrev:
kolla ENEM, dom har fina Grenrör och kammar om du har lust att lägga lite pengar på den, sen är det ju avgas och filter som gäller, når dock inte 200 vallen med bara filter/avgas. sen som många andra sagt; MV6an, finns en 3,2 liters med 218 hk med, men är inte samma motorfamilj säger dom pålästa, så blir antagligen enklare med 3,0a smile

önskar dig all lycka om du bestämmer dig för att modifiera smile

okej, tack för tipsen! smile ska se vad jag kan luska fram!

mats757
20 oktober 2010 · 915 Inlägg

Oavsett vilken motor du väljer så finns det potential att hitta hästkrafter. Självklart är 3 liter bättre än 2,5 eller 2,6 (Eller vad det nu va..?)
Till att börja med. Hur mycket vridmoment ger en 3,0 liters motor? Det ska vara minst 300Nm, annars är någonting fel, och då letar man på det felet. Troligtvis är det en väldigt kvävd kamaxel.
Annars är det bara att leta på flaskhalsen, varför effekten blir strypt. Portning eller kamaxel skulle jag tro ger en hel del.
Hur ser måtten ut på motor. Borrning? Ventiler? osv..
Självklar går det på något enkelt sätt att klämma ur några hk som inte kostar skjortan.

Mats

mex77
22 oktober 2010 · 32 Inlägg

Det är ju samma motor som snaaaabeln kör med, fast med en singel turbo...
Bara att inhandla ett gammalt Saab grenrör med turbon och byta box...
Det bästa alternativet är dock att byta bilmärke wink

Audi S8 "Black Edition" (2001)
AndreasPlars
22 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

9000 3,0 är samma motor som i 900 2,5 vad jag hört, en Opelmaskin rakt igenom helt omodifierad.
Vet att det finns de med 900 2,5V6 som har bytt till 3,0 och allt ska vara samma förutom vev, kolvar och stakar.

I Saabkretsar har den lite halvsvalt rykte om sig pga halvdan tillförlitninghet, läckage, rasade kammremmar osv.
Turboladdning är den inte så väl rustad för enligt insatta, pga vekt innanmäte osv.
En lätt sugtrimmad 3,0 vore kanske inte fel!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
opela VD Hammar
27 oktober 2010 · 613 Inlägg

jag får hålla med om rätt mycket i den här tråden, 2,5an är inget kraftpaket precis, läkande ventilkåpor mm. om du inte vill/behöver besikta bilen så släng i en saab motor  från 97 med t5suite. du lär även få ner kilo antalet med en fyra, samt mer effekt.

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
OmegaCoffe Dumpersförare.
20 mars 2011 · 970 Inlägg

hotrodder skrev:

timmyhellberg skrev:

ascona-tic skrev:

Är du rädd för kraften kanske?

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

ha saab sämst av alla bilar står det för det är en skam att veta att min motor på omegan är saabs

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
AndreasPlars
21 mars 2011 · 1 062 Inlägg

opelcoffe skrev:

hotrodder skrev:

timmyhellberg skrev:

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

ha saab sämst av alla bilar står det för det är en skam att veta att min motor på omegan är saabs

I just fallet med V6:an i bilar fram till -03 kanske så är det till största delen en ren Opelmotor!
Även om jag har hört att Saab var med på ett litet hörn i nåt avséende så du kan vara lugn! wink

M.V.H.

Saab 900i (1989)
OmegaCoffe Dumpersförare.
21 mars 2011 · 970 Inlägg

okeej då ljög han som sa det till mig. arsel

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
AndreasPlars
21 mars 2011 · 1 062 Inlägg

opelcoffe skrev:
okeej då ljög han som sa det till mig. arsel

Han kanske blandade ihop med med 2,0T i Insignia, Vectra mfl och Nya V6:an i Insignia mfl
Där har de varit med i utvecklingen på en helt annan nivå!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
OmegaCoffe Dumpersförare.
22 mars 2011 · 970 Inlägg

AndreasPlars skrev:

opelcoffe skrev:
okeej då ljög han som sa det till mig. arsel

Han kanske blandade ihop med med 2,0T i Insignia, Vectra mfl och Nya V6:an i Insignia mfl
Där har de varit med i utvecklingen på en helt annan nivå!

M.V.H.

nä han menade faktiskt i den v6-an jag har och 2,0 litern som omegan har. men nu vet jag att det inte stämmer. för han sa att jag kunde ta delar från en saab och trycka i.
jag köppte visserligen generatorrem det stod det passade till saab men men.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang