Använda silvertejp som tillfälligt "lock" till kylarens expansionskärl(påfyllningskärlet)

Rallykungen Lastbilschaufför
17 oktober 2010 · 125 Inlägg

Hej. Jag har en liten fråga angående kylarsystemet. När jag igår skulle fylla på kylarvätska i min bil(Saab 9000 CSE 2,3i) så när jag hade fyllt på och skulle skruva på locket igen så råkade locket glida ur greppet och så hanmnade den nere i motorrummet där man inte kommer åt det. Nu undrar jag, kan jag använda silvertejp som "lock" så jag kan få hem bilen från där den står nu(hos min moster i Åstorp)? Fick nämligen inte tag i något lock idag så ska in på saab och på några bilskrotar imorgon innan jag ska till jobb. Bara så att jag kan få hem den hem till mig(mellan moster och där jag bor är det 1,5 - 1,8 mil ungefär). Är tveksam till att det håller med tanke på vilket tryck kylarsystemet kommer upp i.


Tack på förhand.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
jonas 740
17 oktober 2010 · 429 Inlägg

Varför inte försöka få upp locket?
Och nej går inte använda endast silvertejp som lock för risken för att bilen kommer att gå upp i kok är rätt stor som kylarvattnet inte cirkulerer som det ska och inte samma kokpunkt som det inte är tryck i systmet

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Rallykungen Lastbilschaufför
17 oktober 2010 · 125 Inlägg

jonas 740 skrev:
Varför inte försöka få upp locket?
Och nej går inte använda endast silvertejp som lock för risken för att bilen kommer att gå upp i kok är rätt stor som kylarvattnet inte cirkulerer som det ska och inte samma kokpunkt som det inte är tryck i systmet

okej. problemet är att jag inte kommer åt locket. det har lagt sig så att jag inte kommer åt det

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
mats757
17 oktober 2010 · 918 Inlägg

Jodå, det går att åka en liten bit på det sättet.
Kör försiktigt. Alltså inte extrem lågvarvs-segdragning, eller varva extremt mycket. Håll koll på tempmätare och kylvätskenivån, troligtvis kommer du att spilla ur några dl under turen hem. Men vist kan du köra.
Undvik att stå på tomgång vi eventuella rödljus eller så. Stäng av motorn om du stannar.

Mats

Senast redigerat av mats757 (17 oktober 2010)

G-sson
17 oktober 2010 · 612 Inlägg

Locket höjer kokpunkten i systemet och hindrar kylvätskan från att skvalpa ut. Som sagt, håll ett öga på temperaturen och tänk lite på hur du kör så bör det gå galant - själv så hade jag inte räknat med några problem alls men det skadar inte att vara försiktig.

Rallykungen Lastbilschaufför
17 oktober 2010 · 125 Inlägg

mats757 skrev:
Jodå, det går att åka en liten bit på det sättet.
Kör försiktigt. Alltså inte extrem lågvarvs-segdragning, eller varva extremt mycket. Håll koll på tempmätare och kylvätskenivån, troligtvis kommer du att spilla ur några dl under turen hem. Men vist kan du köra.
Undvik att stå på tomgång vi eventuella rödljus eller så. Stäng av motorn om du stannar.

Mats

så det går alltså. vägen hem därifrån har en del upp och nerförsbackar om man ska ta den korta vägen. ska man ta den hyfsat plana vägen så får man väl lägga till en 1,5 mil

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
MilleN
17 oktober 2010 · 9 108 Inlägg

Är ju ingen lång stund från Åstorp-HBG så det lär vara lugnt, håll lite koll på tempen bara som sagt. Lite upp och nerförsbackar gör ingenting, förutom om du ska uppför hallandsåsen då kanske smile

Rallykungen Lastbilschaufför
17 oktober 2010 · 125 Inlägg

MilleN skrev:
Är ju ingen lång stund från Åstorp-HBG så det lär vara lugnt, håll lite koll på tempen bara som sagt. Lite upp och nerförsbackar gör ingenting, förutom om du ska uppför hallandsåsen då kanske smile

okej. nä hallandsåsen passerar jag inte i närheten av. dessa backarna är väldigt korta och inte särskilt branta

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
17 oktober 2010 · 125 Inlägg

2ooSX skrev:
Ta med nån dunk med vatten också.. Men är nog övertygad om att man kan få upp locket tongue använd fantasin.. ta någon lång smal sticka och peta upp eller ner den med?.. lägg dig under bilen..

kommer ju inte under bilen ju

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
cheffer
17 oktober 2010 · 1 422 Inlägg

Har du någon domkraft att lyfta upp bilen med lite så kommer du ju åt under. Palla upp den med valfritt hårt som håller bara så inte bilen rasar ner över dig. Ta med dig en dunk vatten och ta det jävligt lugnt annars med öga på vattennivå och temp. Är ju trots allt inte så farligt långt.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Rallykungen Lastbilschaufför
17 oktober 2010 · 125 Inlägg

cheffer skrev:
Har du någon domkraft att lyfta upp bilen med lite så kommer du ju åt under. Palla upp den med valfritt hårt som håller bara så inte bilen rasar ner över dig. Ta med dig en dunk vatten och ta det jävligt lugnt annars med öga på vattennivå och temp. Är ju trots allt inte så farligt långt.

ja jag ska ta det lungt

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
master_-
17 oktober 2010 · 730 Inlägg

Det som inte går att fixa med silvertejp, är inte värt att fixas;)

gamlingen
17 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

master_- skrev:
Det som inte går att fixa med silvertejp, är inte värt att fixas;)

Fel.... Det som inte går att laga med silvertejp är trasigt

Rallykungen Lastbilschaufför
17 oktober 2010 · 125 Inlägg

har fixat det nu. locket är återfunnet. min morbror sa att det med silvertejpen inte lär hålla. men han sa att han hade domkraft och pallbock i sitt garage så vi hissade upp bilen och så lade han sig under bilen och rotade runt där under. och han hittade den. låg på en balk där man inte såg det och inte kommer åt det om man inte hissar upp bilen

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
bumpe Lastbilsmekaniker
17 oktober 2010 · 3 878 Inlägg

Kan inflika i diskussionen att det går alldeles utmärkt att åka utan locket på! Har på båda mina 9000 en -92, min nuvarande -98 och min 900-94 åkt utan locket pga kass blockpackning eller hål i kylaren. Temperaturen ligger hur bra som helst vid normal/hård körning smile Det är ett antal hundra mil jag har åkt med varje bil utan lock smile

Jag säger detta med säkerhet då jag själv provat! smile

MVH

Rallykungen Lastbilschaufför
18 oktober 2010 · 125 Inlägg

bumpe skrev:
Kan inflika i diskussionen att det går alldeles utmärkt att åka utan locket på! Har på båda mina 9000 en -92, min nuvarande -98 och min 900-94 åkt utan locket pga kass blockpackning eller hål i kylaren. Temperaturen ligger hur bra som helst vid normal/hård körning smile Det är ett antal hundra mil jag har åkt med varje bil utan lock smile

Jag säger detta med säkerhet då jag själv provat! smile

MVH

så det går ändån

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
bumpe Lastbilsmekaniker
18 oktober 2010 · 3 878 Inlägg

Det går alldeles utmärkt! Har kört bana med trycklöst system och lite risig blockpackning smile

Med locket på drog den vatten som ett as men utan så trycket den bara ut lite komp men eftersom systemet var trycklöst kom vattnet aldrig in i motorn smile

Rallykungen Lastbilschaufför
18 oktober 2010 · 125 Inlägg

bumpe skrev:
Det går alldeles utmärkt! Har kört bana med trycklöst system och lite risig blockpackning smile

Med locket på drog den vatten som ett as men utan så trycket den bara ut lite komp men eftersom systemet var trycklöst kom vattnet aldrig in i motorn smile

okej.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang