2817
Sök

Twin Turbo, eller? Se bild

Thedriftking
18 oktober 2010
Trådstartare
#1
tjenare!

satt o glodde lite, och hittade denna bilen/bilden.
http://img685.imageshack.us/img685/5985/jens3600.jpg

denna sitter/satt i en dragrace bil, b20 har jag för mej det va.. med en gt47 o nån annan mindre turbo.
hur funkar det att köra som på bilden, alltså hur blir skillnaden emot singel turbo osv.
blir det nån skillnad på banan eller bara strippen?
och nån som vet va det kallas när man har så här?
jag har sökt massor men hittar inte nått om det tyvärr
Senast redigerat av Thedriftking (18 oktober 2010)

7 377 Inlägg
18 oktober 2010
#2
Thedriftking skrev:
tjenare!

satt o glodde lite, och hittade denna bilen/bilden.
http://img685.imageshack.us/img685/5985/jens3600.jpg

denna sitter/satt i en dragrace bil, b20 har jag för mej det va.. med en gt47 o nån annan mindre turbo.
hur funkar det att köra som på bilden, alltså hur blir skillnaden emot singel turbo osv.
blir det nån skillnad på banan eller bara strippen?
och nån som vet va det kallas när man har så här?
jag har sökt massor men hittar inte nått om det tyvärr

har mkt svårt å tro att detta kan funka, då första turbon blir en tokstrypning när den andra ska igång,, jag har sett några installationer där avgaserna leds om osv,, det funkar,, detta nja


Tvivlare
2 266 Inlägg
18 oktober 2010
#3
funka gör de säkert, men om det är effektivt är en annan fråga.. dubbelturbo, seriekopplade? tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
18 oktober 2010
#4
jag skulle vilja påstå att de funkar alldeles utmärkt http://www.youtube.com/watch?v=uekUsi1Yw9o


820 Inlägg
18 oktober 2010
#5
2-stegsöverladdningen, funkar bra på dieslar vet jag iaf!

Om man säger

Thedriftking
18 oktober 2010
Trådstartare
#6
tack alla för svaren, men om vi säger.. skulle detta funka på en 740 som byggs om för bana/drift? o inte "rakt fram" wink

7 377 Inlägg
19 oktober 2010
#7
vad jag menar är att det bildas ju ett mottryck i avgasdelen på turoaggregat,, å har man då ett mindre aggregat först så får man ju en strypning,, har ju sett att byter man från ex en gt37r till en gt38r så får man mindre motstånd, = mer mos,,  åkopplar man som på bilden med en ex gt30 å sen en Gt40 så får man ju en fet strypning i den första turbon å allt går varmt å man får ett mottryck i turbon/motorn,, så jag har fortfarande svårt å tro att det funkar bra,


KHRacing
19 oktober 2010
Trådstartare
#8
Sitter irginal på Porsche 959 exempelvis :-)

Thedriftking
19 oktober 2010
Trådstartare
#9
KHRacing skrev:
Sitter irginal på Porsche 959 exempelvis :-)

hur stora är dens turbo då? är det två av samma storlek eller två olika stora?

Large Cap
1 816 Inlägg
19 oktober 2010
#10
Fungerar det så att den mindre turbon tar hand om de lite lägre varvtalen och sedan tar den större turbon över när man börjar få lite varv i motorn eller?

Dr. Turbo
459 Inlägg
19 oktober 2010
#11
Jörgen du har glömt en sak. Wastegaten wink

Om jag inte minns fel så har motorn på bilden en schwitzer s200 turbo med den mindre turbinen som första turbo.
Faktum är att denna serielösning fungerar mycket bra (dock så är turbosen på denna motor feldimensionerade mot varandra)

Om man sätter en liten och en stor som på bilden så kommer den lilla att vakna tidigare än om den enbart hade suttit själv plus att laddtrycket kommer att kunna öka på toppen.
Skulle man istället sätta 2st stora efter varandra så kommer man att kunna få mycket höga laddtryck trots höga luftflöden men det till bekostnaden av sämre spoolup. (Kan säga att spoolen här blir även snabbare än med enbart ett aggregat men långt ifrån registret som med en liten och en stor)


Thedriftking
19 oktober 2010
Trådstartare
#12
Big Al skrev:
Jörgen du har glömt en sak. Wastegaten wink

Om jag inte minns fel så har motorn på bilden en schwitzer s200 turbo med den mindre turbinen som första turbo.
Faktum är att denna serielösning fungerar mycket bra (dock så är turbosen på denna motor feldimensionerade mot varandra)

Om man sätter en liten och en stor som på bilden så kommer den lilla att vakna tidigare än om den enbart hade suttit själv plus att laddtrycket kommer att kunna öka på toppen.
Skulle man istället sätta 2st stora efter varandra så kommer man att kunna få mycket höga laddtryck trots höga luftflöden men det till bekostnaden av sämre spoolup. (Kan säga att spoolen här blir även snabbare än med enbart ett aggregat men långt ifrån registret som med en liten och en stor)

bra svar!

lite sugen på att testa att bygga så här på en b230 smile
vilka agg skulle passa att köra med tro?

Dr. Turbo
459 Inlägg
19 oktober 2010
#13
Den bästa kombinationen jag hört talas om för bra register var en nästintill orginal cosworth dvs orginal grenrör,turbo,kammar osv, efter orginalturbon hade dem monterat en 600hk turbo på downpipen. (orginal turbo klarar ca 350hk).
Den hade bättre register än orginal (vid de lägre varvtalen) och trots det nästan 600hk på toppen.
Nu behöver man ju inte leta 600hk på toppen men principen är den samma.
Problemet brukar vara att mottrycket och varvtalet sticker på den lilla (och mottrycke på motorn) om wastegaten är för liten.
Nu minns jag inte vad det sitter för orginalturbo på b230 (har för mig att det var nån mitsu) men är wastegaten tillräckligt stor så skulle det utan problem fungera med den.


KHRacing
Stålmannen
465 Inlägg
20 oktober 2010
#15
KHRacing skrev:
http://turbochargers.com/store/images/twin%20turbo.jpg

Hur funkar det där? Jag sitter och försöker tyda hur dom har dragit allting, men går bet.

EDIT:

Hittade en annan bild, så nu klarnade det upp. smile
http://i68.photobucket.com/albums/i17/paulvolk/twinturbo_large.jpg?1287535307
Senast redigerat av Master_J (20 oktober 2010)


7 377 Inlägg
20 oktober 2010
#16
haha,, tänk att jag inte tänkte på wastgaten,, guuuud så korkat,, hmm man kanske skulle testa,, får ta ett  snack med TBC hmm
Senast redigerat av granadadr (20 oktober 2010)



Sök