Volvo V70R *FATBASTARD*

en speciell V70R
  • 218 Följare
  • 518 884 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 juli 2012
Martin81
9 november 2010 · 1 232 Inlägg

luftfjädring ?

Jakobsson86 Billjudgruppen.se
9 november 2010 · 787 Inlägg

lownslow skrev:
luftfjädring ?

Har tänkt på det, men då blir den ju hård när man pumpar upp den.. sen så funkar ju inte chassi inställningarna om man tar bort det som sitter nu. ne detta får duga. någon som har fälg förslag?  ska va runt 11-11,5" breda med bred kant och något som man inte sett så mkt av

OpelAstraPower
10 november 2010 · 326 Inlägg

Istållet för å kapa fjädrar, vilket bara e skit o göra tkr då jag...
Flytta upp övre fjäder o dämparfästena så har du fortfarande bra me fjädringsväg kvar sen smile
ser fint ut i övrigt smile

Jakobsson86 Billjudgruppen.se
10 november 2010 · 787 Inlägg

OpelAstraPower skrev:
Istållet för å kapa fjädrar, vilket bara e skit o göra tkr då jag...
Flytta upp övre fjäder o dämparfästena så har du fortfarande bra me fjädringsväg kvar sen smile
ser fint ut i övrigt smile

hur tänker du då? för det går inte att ändra på fästena i ovankant.  det skulle va om man svetsa nytt fäste nedtill isf. ?? smile

Minium
10 november 2010 · 270 Inlägg

Ja och hur får du mer fjädringsväg kvar?
Lär ju ta i marken antar jag när den går ner mer än tidigare.

/M

Volvo Xc90 (2004)
OpelAstraPower
11 november 2010 · 326 Inlägg

_BLOOD_ skrev:

OpelAstraPower skrev:
Istållet för å kapa fjädrar, vilket bara e skit o göra tkr då jag...
Flytta upp övre fjäder o dämparfästena så har du fortfarande bra me fjädringsväg kvar sen smile
ser fint ut i övrigt smile

hur tänker du då? för det går inte att ändra på fästena i ovankant.  det skulle va om man svetsa nytt fäste nedtill isf. ?? smile

Nu vet inte jag hur de ser ut på V70 men på bilar jag byggt som jag velat ha låga har jag flyttat upp fästena i karossen, ev. flyttat ner fästena något i underkant.

Ang. fjädringsväg så om du har en säg 15cm fjäder med originaldämpare så har du mindre fjädringsväg än om du har en 20cm fjäder me uppflyttade fästen 5cm, men samtidigt e bilen lika låg? ganska enkelt egentligen.

Jakobsson86 Billjudgruppen.se
11 november 2010 · 787 Inlägg

OpelAstraPower skrev:

_BLOOD_ skrev:

OpelAstraPower skrev:
Istållet för å kapa fjädrar, vilket bara e skit o göra tkr då jag...
Flytta upp övre fjäder o dämparfästena så har du fortfarande bra me fjädringsväg kvar sen smile
ser fint ut i övrigt smile

hur tänker du då? för det går inte att ändra på fästena i ovankant.  det skulle va om man svetsa nytt fäste nedtill isf. ?? smile

Nu vet inte jag hur de ser ut på V70 men på bilar jag byggt som jag velat ha låga har jag flyttat upp fästena i karossen, ev. flyttat ner fästena något i underkant.

Ang. fjädringsväg så om du har en säg 15cm fjäder med originaldämpare så har du mindre fjädringsväg än om du har en 20cm fjäder me uppflyttade fästen 5cm, men samtidigt e bilen lika låg? ganska enkelt egentligen.

okej, ne flytta upp går inte på denna. är en stor platta man drar fast i karossen o d går inte o ändra. det är isåfall om man svetsar om den så fjädern går högre upp men blir för krångligt just nu. ja har kapat ett varv får se hur det blir, kanske räcker och då finns det ju endel fjäder kvar också smile

Minium
11 november 2010 · 270 Inlägg

OpelAstraPower skrev:

_BLOOD_ skrev:

OpelAstraPower skrev:
Istållet för å kapa fjädrar, vilket bara e skit o göra tkr då jag...
Flytta upp övre fjäder o dämparfästena så har du fortfarande bra me fjädringsväg kvar sen smile
ser fint ut i övrigt smile

hur tänker du då? för det går inte att ändra på fästena i ovankant.  det skulle va om man svetsa nytt fäste nedtill isf. ?? smile

Nu vet inte jag hur de ser ut på V70 men på bilar jag byggt som jag velat ha låga har jag flyttat upp fästena i karossen, ev. flyttat ner fästena något i underkant.

Ang. fjädringsväg så om du har en säg 15cm fjäder med originaldämpare så har du mindre fjädringsväg än om du har en 20cm fjäder me uppflyttade fästen 5cm, men samtidigt e bilen lika låg? ganska enkelt egentligen.

Ditt resonemang är helt riktigt men problemet är ju att bilen är typ 5cm hög innan den tar i backen, då hjälper det ju inte att man har mer fjädringsväg det tar ju i ändå.
Hur mycket du än flyttar runt så är det ju rent fysiskt så att för att bilen skall vara lägre så kommer den ju vara närmare marken och ju närmare marken desto mindre fjädringsväg kan du ha kvar.
Gällande att man kan ha 20 cm fjäder stället för 15 så har man mer fjädringsväg så ja men det är oxå så att ju längre Fjädrar/Dämpare desto svajigare bil när du kör.
Vi kan ta som exempel min 240 som är sänkt där finns ca 7 cm innan man slår i marken, om jag då skulle svetsa om fästena och satte i originalfjädrar istället skulle den då kunna fjädra ner till marken och sen fortsätta 10 cm till neråt då?
Det är liksom fysiska lagar som styr sådant här, ganska enkelt egentligen.

/M

Senast redigerat av Minium (11 november 2010)

Volvo Xc90 (2004)
Jakobsson86 Billjudgruppen.se
12 november 2010 · 787 Inlägg

Fick upp fjädrarna igår och sänkt ner bilen, men det ser ju inte alls bra ut... blev ju alldeles för hög sad 
  Något bra förslag på hur man ska köra lågt ??? utan att kapa bort det mesta av fjädern tongue

deamo
12 november 2010 · 1 858 Inlägg

Luftfjädring wink

Skyline projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139804
Mina andra projekt (lack m.m): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153234
Sponsorer: Dalhems | Göteborgs Solfilmsmontage (Dartsfilmz)
Jakobsson86 Billjudgruppen.se
12 november 2010 · 787 Inlägg

deamo skrev:
Luftfjädring wink

jo har ju vart tal på det men smile  vet du var det finns färdiga kit? det kanske blir det enda

deamo
12 november 2010 · 1 858 Inlägg

_BLOOD_ skrev:

deamo skrev:
Luftfjädring wink

jo har ju vart tal på det men smile  vet du var det finns färdiga kit? det kanske blir det enda

Snacka med Geiros här på garaget. Tror han har lite koll.

Skyline projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139804
Mina andra projekt (lack m.m): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153234
Sponsorer: Dalhems | Göteborgs Solfilmsmontage (Dartsfilmz)
j0hannesson
12 november 2010 · 120 Inlägg

Fint projekt smile Ska följas!

voLvo <3
Jakobsson86 Billjudgruppen.se
23 november 2010 · 787 Inlägg

Det händer inte allt för mkt med V70in tyvärr, Fullt upp hela tiden med annat  hmm
   Men jag letar efter luftfjädring, det är bestämt att det får bli det.. Har ju på sänkfjädrar nu men blir alldeles för högt och vill inte kapa dom så korta som de gamla, känns inte bra på en sånhär bil...
   Pratar med några företag för att komma fram till vilket ja ska köpa finns ju lite olika luftfjädringar att välja på..

Behöver få sålt 960 T5an också, kan göra något bra pris om någn är sugen tongue Men det tar vi i mail lr tfn!

Vill ha tag på komplett atacama oranga inredningen om nån har det big_smile

Jakobsson86 Billjudgruppen.se
2 december 2010 · 787 Inlägg

Börjat riva ner fronten, knäckte spoilern sad , fick se en rolig överraskning hmm och fjädrarna fram satt fast smile det trodde jag inte....  kände på några bussningar, verka som några får bytas..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/39241/1024835_w0518b.jpg

Fick se detta när ja tog av kåpan på fälgen... hmm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/39241/1024838_n0fqhx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/39241/1024834_6uncbf.jpg

racerwagon
2 december 2010 · 429 Inlägg

Oj de såg inge bra ut hmm

kaihaj
2 december 2010 · 258 Inlägg

Blandade hjulmuttrar eller vadå? tongue

Volvo v70 (2013)
strandberg31
2 december 2010 · 2 419 Inlägg

Ju mer du plockar isär så tycker jag att det ser ut som att det är mindre och mindre seriöst gjort! hmm

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Jakobsson86 Billjudgruppen.se
2 december 2010 · 787 Inlägg

kaihaj

Gott O Blandat är inte dumt wink

strandberg31 skrev:
Ju mer du plockar isär så tycker jag att det ser ut som att det är mindre och mindre seriöst gjort! hmm

Håller med dig tyvärr.. tur att det inte är jag som byggt den tongue men jag ska försöka få gjort i ordning det mesta så det blir bättre ! så det finns att göra ... Ska allt bli ordning på bilen big_smile

JimBo__
2 december 2010 · 1 804 Inlägg

strandberg31 skrev:
Ju mer du plockar isär så tycker jag att det ser ut som att det är mindre och mindre seriöst gjort! hmm

Fick samma känsla jag.. men som du säger, det är ju inte du som har byggt den smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang