Dubbdäck eller ej?!

Muttley
19 oktober 2010 ·

steifan skrev:

tkd_rille skrev:
körde sista vintern dubbfritt med taxi.. Inga som helst problem. De har ju inte med däcken att göra wink har med föraren att göra. Avstånd kallas det vilket tappats bort nånstans.

Vad hjälper avståndet om du måste tvärnita för tex ett djur i 30km/h på en isig väg? tongue

Här är inte ofta jätteisiga vägar i skåne, men de finns såklart.  Men ja de gick bra för mig då ett helg gäng vildsvin ville över vägen 13 stycken var de och jag kom väl i 60 men hann ju se de relativt tidigt men de var ändå så pass att de var inte långt till dem.

Enda problemet jag hade var faktiskt när en pålle stegra mot mig, då fick jag faktiskt självmant köra ner i ett dike för att inte köra på häst och ryttare.

Jag är sjukt nöjder med odubbat.

Rock-Star
19 oktober 2010 · 2 982 Inlägg

dubbat alla dagar, tyvärr körde jag odubbat förra säsongen och även odubbat denna säsong.

Blackbird_CaD_
19 oktober 2010 · 95 Inlägg

KHRacing skrev:

Blackbird_CaD_ skrev:
.........Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.
................

Ergh VAAA ?

Upp till 70% längre bromssträcka har mätt med dubbfria däck... är valet svårt

Det är bara att kolla på Teknikens Värld testet.
Har du gjort genomgående och vetenskapliga tester under kontrollerade former med Goodyear UltraGrip Ice+?
Nä trodde väl det.

Nick666 skrev:

KHRacing skrev:

Blackbird_CaD_ skrev:
.........Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.
................

Ergh VAAA ?

Upp till 70% längre bromssträcka har mätt med dubbfria däck... är valet svårt

haha smile

kör alltid dubb på min svensson bil, på jobbet kör vi fattiga all around eller vad de heter, riktigt värdelösa däck, har man parkerat i en liten backe så kommer man knappt där ifrån tongue

Varför jämför du några no-name allround däck med Goodyear UltraGrip Ice+?

Tycker det är lite meningslöst att skaffa dubbdäck när för det första så är skillnaden mellan dubbat och odubbat inte så gigantiskt längre, och för det andra så presterar dubbdäcket sämre än det dubbfria däcket efter 2 säsonger, och efter 1 säsong så lär däcken prestera likvärdigt.
Visst, om man är en miljonär och har råd att köpa nya dubbdäck VARJE vinter så skulle man få 0,05% högre säkerhet vid vinterväglag, men är det värt besväret ens då? Nä skulle inte tro det.

Jag tycker det är viktigt att följa utvecklingen, jag var också en "dubbdäcks anhängare" tills Goodyear UltraGrip Ice+ kom ut.
Det har skett en enorm utveckling av friktionsdäcken på senare tid.
Som Teknikens Värld skrev om däcket: den har flyttat fram gränserna.
Det är första gången nånsin som ett dubbfritt däck har vunnit hela teknikens världs däcktest.

Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (19 oktober 2010)

kolvas
19 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

Blackbird_CaD_ skrev:
massa text

närt.o.m stolpskottet Tingvall har gått ut med att man ska köpa dubbdäck så tycker jag att man ska kolla extra noga på sin egen situation innan man köper vinterdäck.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KHRacing
19 oktober 2010 ·

Blackbird_CaD_ skrev:
massa text

brukar du dumförklara folk som du inte känner, så där ofta ?

konstig attityd du har.
respekt förtjänar alla.
& det är sakligt bevisat, skiter i alla tester, jag ser till statistiken att det är mindre ¨
olyckor /färre skador med bilar med dubbat

mvh Kristian

Senast redigerat av KHRacing (19 oktober 2010)

te_wik Forummoderator
19 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Väljer dubbat alla gånger! Odubbat är det bara miljöpartister som kör med, dom är mer rädd om miljön än om den egna (och andras) säkerhet i trafiken.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
KHRacing
19 oktober 2010 ·

te_wik skrev:
Väljer dubbat alla gånger! Odubbat är det bara miljöpartister som kör med, dom är mer rädd om miljön än om den egna (och andras) säkerhet i trafiken.




Mvh Tommy

Tack Tommy smile

JonR
20 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Min hjärna kan inte förstå att ett dubbfritt skulle funka bättre än ett dubbat på en blank-is-belagd väg.. Praktiskt omöjligt att gummi har bättre effekt än vasst stål på is, det tror jag iaf!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
iceman_21
20 oktober 2010 ·

Dubbdäck alla dagar i veckan.

Seth
20 oktober 2010 · 3 354 Inlägg

alltid dubbdäck. bara det kan tas bort saltet med så smile iaf på "mindre" vägar

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Oxygen
20 oktober 2010 · 629 Inlägg

Har tidigare kört dubbat men kommer köra med dubbfria Nokian Hakkapeliitta R denna vinter, får se hur det går!

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Blackbird_CaD_
20 oktober 2010 · 95 Inlägg

JonR skrev:
Min hjärna kan inte förstå att ett dubbfritt skulle funka bättre än ett dubbat på en blank-is-belagd väg.. Praktiskt omöjligt att gummi har bättre effekt än vasst stål på is, det tror jag iaf!

Mvh/Jon

Friktionsdäck har en massa små speciella sajpningar i mönstret som greppar tag i isen för att kompensera avsaknaden av dubbar.
Dubbdäck saknar detta, dubbdäcken förlitar sig på dubbarna, vilka ju slits bort extremt fort så dubbarnas effekt blir kraftigt försämrat.

Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (20 oktober 2010)

Hool
20 oktober 2010 · 1 067 Inlägg

Blackbird_CaD_ skrev:

JonR skrev:
Min hjärna kan inte förstå att ett dubbfritt skulle funka bättre än ett dubbat på en blank-is-belagd väg.. Praktiskt omöjligt att gummi har bättre effekt än vasst stål på is, det tror jag iaf!

Mvh/Jon

Friktionsdäck har en massa små speciella sajpningar i mönstret som greppar tag i isen för att kompensera avsaknaden av dubbar.
Dubbdäck saknar detta, dubbdäcken förlitar sig på dubbarna, vilka ju slits bort extremt fort så dubbarnas effekt blir kraftigt försämrat.

Sajpningar finns i dubbdäck med...   Dubbfria behöver en uppruggad yta på isen..  Som enklast och snabbast fixas med dubbdäck..  På ren is kan du ha hur mycket sajpningar du vill..   Halt som fan ändå

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
te_wik Forummoderator
20 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/bil/article7936749.ab

Aftonbladet hade något vettigt att skriva iaf.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
lillskott Fiskförädlare
20 oktober 2010 · 108 Inlägg

personligen kör ja me dubb för annars är de svårt att ta sej hemhaha tongue
en de beror väl på hur vägarna där du kör brukar se ut, och vad du tror kommer funka å kännas bäst.
Plus så tror ja inte att dubbdäcken skulle skadas så mkt om du slänger på dem nu smile

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
Blackbird_CaD_
20 oktober 2010 · 95 Inlägg

Hool skrev:

Blackbird_CaD_ skrev:

JonR skrev:
Min hjärna kan inte förstå att ett dubbfritt skulle funka bättre än ett dubbat på en blank-is-belagd väg.. Praktiskt omöjligt att gummi har bättre effekt än vasst stål på is, det tror jag iaf!

Mvh/Jon

Friktionsdäck har en massa små speciella sajpningar i mönstret som greppar tag i isen för att kompensera avsaknaden av dubbar.
Dubbdäck saknar detta, dubbdäcken förlitar sig på dubbarna, vilka ju slits bort extremt fort så dubbarnas effekt blir kraftigt försämrat.

Sajpningar finns i dubbdäck med...   Dubbfria behöver en uppruggad yta på isen..  Som enklast och snabbast fixas med dubbdäck..  På ren is kan du ha hur mycket sajpningar du vill..   Halt som fan ändå

Visst finns det sajpningar i dubbdäck med, men inte likadana som i friktionsdäck.

Hool
20 oktober 2010 · 1 067 Inlägg

Har kört både dubbfritt och dubbat..

Kommer köra dubbat i framtiden..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Blackbird_CaD_
20 oktober 2010 · 95 Inlägg

C-son skrev:

Blackbird_CaD_ skrev:

Hool skrev:

Sajpningar finns i dubbdäck med...   Dubbfria behöver en uppruggad yta på isen..  Som enklast och snabbast fixas med dubbdäck..  På ren is kan du ha hur mycket sajpningar du vill..   Halt som fan ändå

Visst finns det sajpningar i dubbdäck med, men inte likadana som i friktionsdäck.

Får hålla med JonR här.. Men när man kör på sjön på isen så använder man ju piggsvin, som är fulla med? just dubb för bättre grepp wink .. dubb är givet för mig på vintern

Visst, men kör med piggsvinsdäcken på asfalt i 2 säsonger så ska du få se..

Blackbird_CaD_
20 oktober 2010 · 95 Inlägg

Dubb och asfalt är ingen bra kombination.
Det är lite som att hugga sten i en gruva med gruvyxa (förr i tiden), man fick slipa yxan flera gånger om dagen..
Dubbarna slits på samma sätt, men man slipar aldrig dubbarna.

Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (20 oktober 2010)

Hool
20 oktober 2010 · 1 067 Inlägg

Hårdmetall i dubben du..   Du kan prova med en fil smile  Blir märken i filen men inte i dubben big_smile

Har haft inne bågar i verkstaden som kör sina däck året runt.   men gummit är sopslut..  Dubben är det inget fel på..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang