Dubbdäck eller ej?!

JonR
20 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Dubbdäck är överskattade, har haft dubbdäck på alla bilar, utom den senaste. Den fick jag byta däck på mitt i vintern för jag kom inte ut från tomten(den hade DUBBDÄCK) och köpte ett gäng MS(åretrunt) däck.

Fan det var bättre grepp i dem än dubbdäcken som satt på bilen. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad mot på greppet mot alla andra bilar som jag kört dubbdäck på.

Det finns dubbfria som är bättre än dubbade, men det finns också dubbade som är bättre än dubbfria! Allt handlar om vad dom kostar.... "man får vad man betalar för" passar väldigt bra in på däck!

Du får gärna lämna lite info som årsmodell, mönsterdjup och märke på respektive däck för att infon du ger ska vara intressant!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

JonR skrev:

AcesHigh666 skrev:
Dubbdäck är överskattade, har haft dubbdäck på alla bilar, utom den senaste. Den fick jag byta däck på mitt i vintern för jag kom inte ut från tomten(den hade DUBBDÄCK) och köpte ett gäng MS(åretrunt) däck.

Fan det var bättre grepp i dem än dubbdäcken som satt på bilen. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad mot på greppet mot alla andra bilar som jag kört dubbdäck på.

Det finns dubbfria som är bättre än dubbade, men det finns också dubbade som är bättre än dubbfria! Allt handlar om vad dom kostar.... "man får vad man betalar för" passar väldigt bra in på däck!

Du får gärna lämna lite info som årsmodell, mönsterdjup och märke på respektive däck för att infon du ger ska vara intressant!

Det är volvon jag har uppladdad vi pratar om.

MS däcken heter DURO snowhawk. Mer vet jag inte.

De andra däcken var nog ett par nokian om jag inte minns fel.

I vilket fall så har jag haft 5 bilar, och då 5 olika uppsättningar dubbdäck. Och ingen skillnad som jag reagerar på mot dessa dubbfria däcken.

Det är tillräckligt för att övertyga mig iaf.

Senast redigerat av AcesHigh666 (20 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Seth
20 oktober 2010 · 3 354 Inlägg

TurbOla skrev:

parvus skrev:
Bäst att vara på den säkra sidan... eller hur var det? big_smile

Måste erkänna att i vintras spelade det ingen roll om man hade dubbat eller ej, vägar med lite lutning och hårt packad snö, och så blötsnö på det...

Det var bara att hoppas på det bästa.

Edit: Nu snöar det i Lund!!!
Och jag som inte kan byta till vinterdäck förrän tidigast fredag eftermiddag eller lördag! big_smile

snöade i östra götaland tydligen, högre upp i landet och nu lund. men inte här sad längtar te snön

Senast redigerat av Seth (20 oktober 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Håller på och surfar runt på hela internet just nu och hittade på Nokians egna "Dubbade eller friktion?"-guide.

http://www.nokiantyres.se/ skrev:
Dubbar eller friktion?

Tänk efter vad du behöver och välj sedan mellan dubb- och friktionsdäck. Bägge alternativen är hållbara och bägge har utmärkta köregenskaper. Ta reda på däckens olika egenskaper så att du säkert kan fatta rätt beslut.

Snöiga eller isiga vägar?
Om du kör på isiga mera än på snöiga vägar skall du välja dubbdäck. Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern. Friktionsdäcken passar bättre på snöiga vägar.

Is eller hårt packad snö
Om du kör med friktionsdäck på is eller hårt packad snö, till exempel i korsningar, skall du vara extra försiktig för på sådant underlag har friktionsdäck sämre grepp än dubbdäck.

Tyst däck
Om det är viktigt för dig att däcket är tyst skall du välja ett friktionsdäck som är tyst på snöfria vägar.

Hösthalka
På hösten kan du byta till friktionsdäck tidigare än till dubbdäck. Byter du till friktionsdäck tidigt behöver du inte vara rädd för de kraftiga växlingarna i väglaget på hösten. Friktionsdäcken ger större körsäkerhet också på våren då temperaturerna växlar överraskande snabbt.

Friktionsdäck året om?
De grova vägytorna på våren sliter på alla slags däck. Friktionsdäcket är konstruerat och avsett främst för vinterbruk. Ett friktionsdäck som slitits ojämnt på grova vägar på våren uppfyller inte de krav på köregenskaper som ställs på bra sommardäck. Därför rekommenderar vi att friktionsdäck inte används året om. Sommardäck är det lönsammaste och säkraste alternativet på sommaren.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Gathor
21 oktober 2010 · 150 Inlägg

Ok, ingen snö i Stockholm, inge snö i Västerås, inge snö i Eskilstuna, dock så hade de en liten isfläck xD, inge snö i Örebro OCH inge snö i Karlstad tongue

Varför tror jag alltid på vad SMHI säger ^.^ vet ju alltid att de har fel.

JonR
21 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Gathor skrev:
Varför tror jag alltid på vad SMHI säger ^.^ vet ju alltid att de har fel.

Ja lär ju inte krävas nån speciell utbildning för att jobba där, gissa kan ju vem som helst göra! big_smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Gathor
22 oktober 2010 · 150 Inlägg

Aff, ser man på. SMHI hade rätt.. ca 5 cm snö i Stockholm.. XD! DAMN! Önska mig lycka till och så ska vi se ifall jag överlever dagen.

Mvh Gathor.

Gathor
22 oktober 2010 · 150 Inlägg

btw, åker iväg 50 minuter tidigare till jobbet än planerat XD

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

I senaste vinterdäckstestet i Auto Motor & Sport har testat dubbdäck, nordiska dubbfria och dubbfria "höghastighet" tillsammans med diverse begagnade däck (bl a 9 år gamla dubbdäck med 3mm mönsterdjup som tappat hälften av dubbarna).

Det roliga är att det gamla 9åriga dubbdäcket bromsar från 1m till 6m kortare än alla dubbdäcken
och de nordiska dubbfria på våt asfalt (höghastighetsdäcken var dock bättre).

Lite citat:

"Dubbdäcken är systematiskt bättre än de dubbfria och det även på asfalt. Som bäst
är de likvärdiga under vissa omständigheter."


"Genom att välja dubbfritt kompromissar du med grepp-nivån - så enkelt är det"

Hårda bud wink

xXSammy
23 oktober 2010 · 6 585 Inlägg

Eftersom jag har slirat i en rondell med en ny Renault Megane ( Friktionsdäck ) så föredrar jag att köra dubbat

Känns inte skönt att köra gammal RWD med friktionsdäck

De/Dem
martinn
23 oktober 2010 · 2 624 Inlägg

Dubbdäck är självklart.. inget annat funkar om det blir lite sämre vägar häromkring.. isvägar med dubbfritt skulle jag vilja se!

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Gathor
23 oktober 2010 · 150 Inlägg

Jag har dubbfria, gick fint upp till eskilstuna, var mest snö på vänstersidan. Notera att flera hade sommardäck på.. vilket inte var kul och se, de satt o körde 50-70 hela vägen upp ^^ inte kul o försöka köra om dem i vänsterfilen där de va oplogat ^^

p-nyhlen Quattro - bar å åk
23 oktober 2010 · 621 Inlägg

Jag kör dubbfritt och pendlar från värmland till norge och gardermoen. Det är gåliga vägar och mycket är dåligt plogat, men jag tänker aldrig med köpa dubbdäck.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Gathor
27 oktober 2010 · 150 Inlägg

Nej, kan inte vara sant!

Inge snö förens efter jul i sthlm?? sad(

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang