Skakar i Ratten.... VAD kan det vara?

Lindh
8 juli 2006 · 1 064 Inlägg

Tja.
Har en Opel Vectra 2000 -91

Har fått problem med att ratten skakar vid högre hastigheter, dock så börjar vibbrationerna vid ca 80Km/h men som värst är det vid 110-120KM/h.. men om man åker det dubbla så skakar det inte alls...

Men det är väldigt olika, ibland så skakar det knappt något alls i mindre hastigheter heller..  skall väl även tilläggas att typ hela bilen skakar emellanåt när det väl börjar i ratten.Men det känns som att det är framvagnen.

Har igår köpt nya däck till den för 1600:- stycket, så har svårt att tro att det är balansering eftersom det nu är gjort. (hade hoppats att det skulle hjälpa eftersom det inte var så billigt=/ )
Motorfästen skall vara OK, och även hjullager för de är bytta för ett tag sedan, men man vet aldrig..

Någon som har något tips om vad det kan vara?!

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
jonte_a4
8 juli 2006 · 59 Inlägg

kan vara någon tygnd på fälgen som losstnat...
även glapp i framvagna.. har du kört in i nån trottoarkant eller sten?

hur känns det när du bromsar.. vibbrerar det lika mycket? Skillnad?

testa byta framhjulen mot bakhjulen o se om det är någon skillnad..

Audi A4 V6 2,8 30v Quattro (2000)
http://www.garaget.org/?car=5515
Lindh
8 juli 2006 · 1 064 Inlägg

jonte_a4 skrev:
kan vara någon tygnd på fälgen som losstnat...
även glapp i framvagna.. har du kört in i nån trottoarkant eller sten?

hur känns det när du bromsar.. vibbrerar det lika mycket? Skillnad?

testa byta framhjulen mot bakhjulen o se om det är någon skillnad..

Bör inte vara någon tyngd heller då däcken är balanserade igår.. och det blev ingen skillnad Har inte kört mot någon trottoarkant, men vägarna är ju som de är, dvs inte de bästa så det är mycket möjligt att något har tagit stryk vid något "vägarbetsområde"
Känns ibland om man bromsar, speciellt vid 90-110.. om man bromsar lite hårdare..

har dock funderingar på om det kan vara framvangsinställnigen som är kass..har inte kollar upp det ännu..

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
Fel_xi
8 juli 2006 · 211 Inlägg

Jag hade likande problem med min saab och då fick jag tipset att byta/se över bussningarna fram och då blev det faktiskt mycket bättre, har dock inte balanserat hjulen.
Hoppas det löser sej!
//Felix

Lindh
8 juli 2006 · 1 064 Inlägg

Fel_xi skrev:
Jag hade likande problem med min saab och då fick jag tipset att byta/se över bussningarna fram och då blev det faktiskt mycket bättre, har dock inte balanserat hjulen.
Hoppas det löser sej!
//Felix

Ok, ska även kolla på det smile alla tips är välkommna så jag vet vad jag skall kolla på nästa vecka när jag skall kika mera på dett big_smile

Tack!

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
MuMz_
8 juli 2006 · 13 Inlägg

Jag hade exakt samma problem på min 740.. jag balanserade hjulen både fram å bak och det blev som en ny bil.. men jag såg att du hade gjort det.. men men

Mvh Maxan

MuMz på "ELEANOR"
_78
8 juli 2006 · 2 Inlägg

Hej Lindh. Hade exakt samma problem som det du beskriver, att vibrationerna uppstod vid 80 km/h och tilltog sedan vid högre hastigheter. Det visade sig att ett utav mina bakdäck hade gett upp i linningen (?) som däckfirman kallade det, alltså yttre kanten. Detta syntes inte på däckets utsida men man kunde känna det om man drog handen längs däcket. Detta trots 2 mån gamla nokian vry så uteslut inte detta även om däcken är relativt nybytta, om så är fallet gäller din garanti.

Hoppas du får ordning på problemet.
Virationer är duktigt irriterande!

Gti_Goffe
8 juli 2006 · 62 Inlägg

skeva bromskivor kanske? vet inte bara ett tips...

Todé
_Erre_
8 juli 2006 · 117 Inlägg

Hade ett liknande problem på en Audi med ny balanserade däck. Men det var dom på däckfirman som inte hade centrerat däcken, men efter att jag hade fixat det så var det som nytt

_Street_ 200sx Driver
8 juli 2006 · 366 Inlägg

Styrstagen (bussningarna) skulle jag tippa på tongue
Har vart med om samma symptom flera ggr och det är oftast det som är felet ..


MVH // Viktor

-=Nissan 200sx s13 =-
nettcobra
9 juli 2006 · 14 Inlägg

har du alu fälgar ??   iså fall kan du ha glömt centrum ringen om du har fel centrum storlek på fälgarna

9c1 Smed
9 juli 2006 · 8 Inlägg

Hej. Om man använder mycket fett när man ska kränga på däcket kan det gå så illa att däcket rör sig på fälgbanan. Hittar du inga fel på skivor, bussningar eller borttappade tyngder så kan det vara en bra idé att kolla det. mvh

BMW 328ci 1996, ögonstenen --- Chevrolet Blazer 1974, till salu --- BMW 520i 1994, till salu --- Chevrolet Caprice 1991, såld --- Mitsubichi Lancer GLXI 1991, DÖD --- Nissan Micra 1995, DÖD --- Volvo 740 GLE 1988, såld.
Koffey
9 juli 2006 · 46 Inlägg

Jag tror att däcket har vridit sig på fälgen..vid hårda inbromsningar/acelerationer(stavning???smile så vrider däcket sig när det är nymonterat.Jag jobbar på däckfirma och det händer ibland att kunder kommer tillbaka efter att ha köpt nya däck med detta problemet. Men om du har haft problemet innan du köpte däcken så rekomenderar jag en framvagns-inställning.(hjulinställning)

Senast redigerat av Koffey (9 juli 2006)

Sir-Lancelot Exklusiv Medlem
9 juli 2006 · 25 Inlägg

nettcobra skrev:
har du alu fälgar ??   iså fall kan du ha glömt centrum ringen om du har fel centrum storlek på fälgarna

Jag och min kompis hade samma problem skaffa plastringar om du inte har det.

Strange but not a Stranger...
tecman
9 juli 2006 · 1 741 Inlägg

annars finns det ju alltid chansen att ett bromsok är löst :-X  då får man ungefär samma symtom

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Dreamcatcher
9 juli 2006 · 260 Inlägg

mina nya däck va felbalanserade så det skakade mellan 90-120.

styling har egentligen bara med pengar att göra.
FugitivE BMW Power
10 juli 2006 · 2 362 Inlägg

Har faktiskt samma problem.

Lämnade in bilen på verkstad, (kopplingsbyte) utan detta problem, när jag fick tillbaka den så när man körde runt 90 Km/h så börjar vibrationerna och sedan försvinner typ vid 110 Km/h. Såg att en tyngd på ena framdäcket saknades, får fixa det och återkomma om det är någon skillnad efter, men om jag minns rätt så fanns det ingen tyngd innan jag lämnade in den, heller hmm

Senast redigerat av FugitivE (10 juli 2006)

BMW, bogsering med wire :/
Spawner
14 november 2006 · 505 Inlägg

Haha, varför är det just vid 80-90 det börjar för er? Det börjar vid 100 för mig och slutar vid 115. så det är lurigt att ligga på 110:D
Kan då säga jag har kollat upp bussningar, gjort en framvagnsinställning och balanserat däcken... Dock så är ju däcken 225 breda, kan det ha något med det att det vibbar vid den hastigheten?
Annars vet jag inte Lindh, vanligast är ju balansera däcken och bussningar och framvagnsinställning... smile


MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
tobi
14 november 2006 · 562 Inlägg

kan vara tygd i fäger som ahr lossnat det va så på morsans volvo iaf..

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
FreddeK
14 november 2006 ·

tobi skrev:
kan vara tygd i fäger som ahr lossnat det va så på morsans volvo iaf..

tygd i fäger??? nää det tror jag inte att det var ! haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang