Exploderad bromsskiva peugeot 206 GTI

doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

Jag har en fråga grabbar.
Jag blev medlem här nu enbart för att kunna dela med mig angående detta.

Igår när jag åkte hem från jobbet i min pegga 206 GTI 01:a
Bilen har stått parkerad i 8 timmar på jobbet och inget konstigt hänt.
Satte mig i bilen och körde. Kände inga vibrationer eller att den gick trögt eller något.

Efter drygt 15 minuter så hör jag en riktigt högljud smäll.
Jag kollar i backspegeln och ser saker flyga från bilen.
När jag bromsar så tar bromsen först när jag trycker den i mattan.

Jag går ur bilen och ser att bromsskivan har exploderat!
Halva bromsskivan sitter kvar. Det ligger en stor skärva av bromsskivan inne i fälgen. Som bland annat slagit sönder halva fälgen typ med.

Nu är min fråga. Hur fasen händer detta när jag ligger och kör i 80 på en raksträcka?

Hade detta hänt i en kurva hade jag legat på sjukhus nu.
Hade det åkt en bil bakom mig så hade den varit totalförstörd(iaf fylld med bitar från en bromsskiva.)

Hjälp mig! Fick ringa bärgare och boxera bilen till närmsta verkstad.

//edit, ska tillägas att bilen var inne på årliga servicen på auktoriserad peugeot verkstad (Holmgrens) i Juli i sommar. Då fick jag rekommendation att byta bromsbelägg bak vilket jag också gjort. Inget om bromsskivorna.

MarcusL #2573
20 oktober 2010 · 1 489 Inlägg

Blir lätt sprickor i skivorna som till slut delar sig helt. Bara tur att det hände på en raka som sagt =]

• Även den starka måste ta i när han skiter
doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

MarcusL skrev:
Blir lätt sprickor i skivorna som till slut delar sig helt. Bara tur att det hände på en raka som sagt =]

Ja men ska detta kunna uppstå när servicen är gjord i Juli och verkstaden har kryssat OK på skivorna.
Vad är då meningen med att serva bilen?
Såna saker vill iaf jag och kanske 90% av alla som servar sin bil ha reda på.
Vi som kanske inte ser själva med blotta ögat om skivan behövs bytas ut.

beathacker Amatör
20 oktober 2010 · 444 Inlägg

Aldrig hört talas om nått liknande och glad att jag inte kom bakom på hojen eller nått ..
Vad säger dem som gjort servicen ? måste ju varit nått fabrikations fel på skivan eller nått ..

BMW 320d (2006)
doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

beathacker skrev:
Aldrig hört talas om nått liknande och glad att jag inte kom bakom på hojen eller nått ..
Vad säger dem som gjort servicen ? måste ju varit nått fabrikations fel på skivan eller nått ..

Hade du kommit bakom på en hoj så hade du nog inte varit i bruk att skriva ett inlägg här idag..
Så illa var det.

Jag bärgade in bilen igårkväll efter jobbet som sagt.
Ringde till dom idag och då hade dom inte hunnit kolla på det.
Berätta över telefon kortfattat vad som hänt och killen på Holmgrens skrattade och frågade om jag kört i över 300..

gamlingen
20 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

doggy_ skrev:

MarcusL skrev:
Blir lätt sprickor i skivorna som till slut delar sig helt. Bara tur att det hände på en raka som sagt =]

Ja men ska detta kunna uppstå när servicen är gjord i Juli och verkstaden har kryssat OK på skivorna.
Vad är då meningen med att serva bilen?
Såna saker vill iaf jag och kanske 90% av alla som servar sin bil ha reda på.
Vi som kanske inte ser själva med blotta ögat om skivan behövs bytas ut.



verkstaden synar väl oxå med ögat och dom kan ju inte veta i förväg att saker ska gå sönder.. syns det inget så vet man inte.Vad jag vet så kan allt gå sönder helt plötsligt utan orsak och utan att nåt har märkts före.

doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

gamlingen skrev:

doggy_ skrev:

MarcusL skrev:
Blir lätt sprickor i skivorna som till slut delar sig helt. Bara tur att det hände på en raka som sagt =]

Ja men ska detta kunna uppstå när servicen är gjord i Juli och verkstaden har kryssat OK på skivorna.
Vad är då meningen med att serva bilen?
Såna saker vill iaf jag och kanske 90% av alla som servar sin bil ha reda på.
Vi som kanske inte ser själva med blotta ögat om skivan behövs bytas ut.



verkstaden synar väl oxå med ögat och dom kan ju inte veta i förväg att saker ska gå sönder.. syns det inget så vet man inte.Vad jag vet så kan allt gå sönder helt plötsligt utan orsak och utan att nåt har märkts före.

Jo absolut. Men nu tänkte jag mer på tjocklek och sådant.
Jag menar dom såg ju att mina belägg behövdes bytas ut och gav till och med ett uppskattat miltal innan dessa skulle vara helt slut.

Då tycker ju iaf jag att dom ska säga bu eller bä om skivan också.

(Visst nu erkänner jag att jag är väldigt irriterad på allt och kan komma att anklaga alla som ens gått nära bilen bara för att hitta något/någon att skylla på.)

gamlingen
20 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

doggy_ skrev:

gamlingen skrev:

doggy_ skrev:

Ja men ska detta kunna uppstå när servicen är gjord i Juli och verkstaden har kryssat OK på skivorna.
Vad är då meningen med att serva bilen?
Såna saker vill iaf jag och kanske 90% av alla som servar sin bil ha reda på.
Vi som kanske inte ser själva med blotta ögat om skivan behövs bytas ut.



verkstaden synar väl oxå med ögat och dom kan ju inte veta i förväg att saker ska gå sönder.. syns det inget så vet man inte.Vad jag vet så kan allt gå sönder helt plötsligt utan orsak och utan att nåt har märkts före.

Jo absolut. Men nu tänkte jag mer på tjocklek och sådant.
Jag menar dom såg ju att mina belägg behövdes bytas ut och gav till och med ett uppskattat miltal innan dessa skulle vara helt slut.

Då tycker ju iaf jag att dom ska säga bu eller bä om skivan också.

(Visst nu erkänner jag att jag är väldigt irriterad på allt och kan komma att anklaga alla som ens gått nära bilen bara för att hitta något/någon att skylla på.)



Självklart är det ju alltid nån annans fel wink

Mreque89 Oturen själv
20 oktober 2010 · 593 Inlägg

Hur gick det med resten av bilen ? Fälgarna tog hela smällen eller?

Brum
doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

gamlingen skrev:

doggy_ skrev:

gamlingen skrev:

[/b]

verkstaden synar väl oxå med ögat och dom kan ju inte veta i förväg att saker ska gå sönder.. syns det inget så vet man inte.Vad jag vet så kan allt gå sönder helt plötsligt utan orsak och utan att nåt har märkts före.

Jo absolut. Men nu tänkte jag mer på tjocklek och sådant.
Jag menar dom såg ju att mina belägg behövdes bytas ut och gav till och med ett uppskattat miltal innan dessa skulle vara helt slut.

Då tycker ju iaf jag att dom ska säga bu eller bä om skivan också.

(Visst nu erkänner jag att jag är väldigt irriterad på allt och kan komma att anklaga alla som ens gått nära bilen bara för att hitta något/någon att skylla på.)



Självklart är det ju alltid nån annans fel wink

Självklart är det så!smile

Nä men "gamlingen" jag vet inte om du är så gammal som namnet uttrycker sig. Men har du varit med om liknande scenario eller hört om de tidigare?
Att en bromsskiva fullkomligt exploderar vid körning på en landsväg i 80 km/h
Även om en skiva är tunn så borde det ju fasen inte vara lagligt att framföra en bil med sådana skivor.

Vi glömmer allt som har med bilen och kostnad och göra, de får bli ett annat problem.

Hade jag som sagt åkt på en motorväg eller haft en bil bakom mig eller om det hänt i en kurva så....
ja ni kan ju lista ut själva vilken förödelse det hade blivit.

doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

Mreque89 skrev:
Hur gick det med resten av bilen ? Fälgarna tog hela smällen eller?

Ja fälgen fick ju ett par ordentliga jack... synade dom bara lite snabbt innan bärgaren kom. Det var bland annat ett jack som såg ut som om någon slagit med en yxa. halv centimeter djupt ungefär.

Kollade som sagt bara lite snabbt men fann inga skador på chassit.
Däremot så hann jag inte kolla så noga under bilen.

Eftersom det var vänsterbak så sitter avgassystemet i riskzonen för splitter där.

gamlingen
20 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

doggy_ skrev:

gamlingen skrev:

doggy_ skrev:
Jo absolut. Men nu tänkte jag mer på tjocklek och sådant.
Jag menar dom såg ju att mina belägg behövdes bytas ut och gav till och med ett uppskattat miltal innan dessa skulle vara helt slut.

Då tycker ju iaf jag att dom ska säga bu eller bä om skivan också.

(Visst nu erkänner jag att jag är väldigt irriterad på allt och kan komma att anklaga alla som ens gått nära bilen bara för att hitta något/någon att skylla på.)



Självklart är det ju alltid nån annans fel wink

Självklart är det så!smile

Nä men "gamlingen" jag vet inte om du är så gammal som namnet uttrycker sig. Men har du varit med om liknande scenario eller hört om de tidigare?
Att en bromsskiva fullkomligt exploderar vid körning på en landsväg i 80 km/h
Även om en skiva är tunn så borde det ju fasen inte vara lagligt att framföra en bil med sådana skivor.

Men nu har det hänt o det lönar sej inte att spekulera här utan låta verkstaden försöka se orsaken.

Vi glömmer allt som har med bilen och kostnad och göra, de får bli ett annat problem.

Hade jag som sagt åkt på en motorväg eller haft en bil bakom mig eller om det hänt i en kurva så....
ja ni kan ju lista ut själva vilken förödelse det hade blivit.

Den ska ju inte kunna explodera oavsett tjocklek,, måste vart nån materialutmattning.. jag kan ju säga att jag har kört bil sen 1986 och ditt fall är det andra jag vet av. Då har jag kört på både skitskivor och bara plåten på beläggen..

Senast redigerat av gamlingen (20 oktober 2010)

Tdown
20 oktober 2010 · 19 Inlägg

Man borde ju sätt att den började ge sig. Kommer ihåg min bromsskiva som jag hade i min moped bil för ett tag sedan, den sprack också ganska redigt. Tur att det inte gick snabbt, ändå körde jag 1 vecka utan bromsar också.. tider det.

gamlingen
20 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

Tdown skrev:
Man borde ju sätt att den började ge sig. Kommer ihåg min bromsskiva som jag hade i min moped bil för ett tag sedan, den sprack också ganska redigt. Tur att det inte gick snabbt, ändå körde jag 1 vecka utan bromsar också.. tider det.



Då körde man ju utan både bromsar,koppling och hjälm

Tdown
20 oktober 2010 · 19 Inlägg

gamlingen skrev:

Tdown skrev:
Man borde ju sätt att den började ge sig. Kommer ihåg min bromsskiva som jag hade i min moped bil för ett tag sedan, den sprack också ganska redigt. Tur att det inte gick snabbt, ändå körde jag 1 vecka utan bromsar också.. tider det.



Då körde man ju utan både bromsar,koppling och hjälm

Men inte använder man varken koppling eller hjälm i en moped bil tongue

doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

Haha grabbar! Sväva inte iväg nu utan tänk på mig istället! haha

Nä men vad tror ni? kan jag hålla någon ansvarig för detta?
Med tanke på att servicen är gjord på bilen för 4 månader sen.



Annars... Någon som vill köpa en Peugeot 206:a Gti 01.a? Bra skick men lite halvtaskiga bromsar bak. Kan behövas byte av skiva.
Inga yttre skador på chassit förutom lite små skavanker på vänster bak fälg.
Pigg bil som i dagsläget är lite svår att få stopp på.
Prutat o klart 35 000

/Edit: Vinterdäck helt okej skick. Odubbade men bara rullat en vinter.

Senast redigerat av doggy_ (20 oktober 2010)

Mreque89 Oturen själv
20 oktober 2010 · 593 Inlägg

Du säljer väl inte bilen bara för det ? tongue

Brum
titum
20 oktober 2010 · 164 Inlägg

skit händer.

körde sönder en bakskiva på en alfa 75 i bromsprovare (5 km/h) men den såg skitfin ut, innan då alltsåsmile

slog tvärstopp......

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

Halvt patetiska nyheter.

Den som bytte mina bromsbelägg hade monterat klossarna fel. på BÅDA sidorna!
Så går det när man kollar upp vilken verkstad som är billigast och väljer efter detta.

Så det blir inte mer än att byta skivor och ok. göra om och göra rätt på andra sidan också. Passar på att byta den skivan också.

Nu tror ni kanske att en verkstad som Holmgrens Bil som är auktoriserad tar ut en rejäl summa för detta..
3600 för rubbet, arbete, material.
Jag är jävligt mycket gladare just nu..
Ni skulle köpt bilen innan när ni hade chansen;)

titum
20 oktober 2010 · 164 Inlägg

hur länge har du åkt med bromsklotsarna fel för att panga skivan? menar vänder du beläggen fel hörs det.... låter ungerfär som en stenkross i bak ju

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang