Exploderad bromsskiva peugeot 206 GTI

gamlingen
20 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

Jag vände 1 belägg fel.. det hördes efter 5 minuterbromsande... va tyst tills färgen på stålet försvann,borde inte gå 4 månader innan sånt märks

Senast redigerat av gamlingen (20 oktober 2010)

doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

gamlingen skrev:
Jag vände 1 belägg fel.. det hördes efter 5 minuterbromsande... va tyst tills färgen på stålet försvann,borde inte gå 4 månader innan sånt märks

Byte av bromsbelägg gjordes för 3 veckor sedan.
Inte hört ett ljud från bromsarna.

utförde inte detta jobb själv utan gjordes svart av en "bilmekaniker" efter arbetstid.

Jag personligen kommer inte betala en krona. Det kommer "bilmekanikern" få göra... han vet bara inte om det än

Mreque89 Oturen själv
20 oktober 2010 · 593 Inlägg

doggy_ skrev:

gamlingen skrev:
Jag vände 1 belägg fel.. det hördes efter 5 minuterbromsande... va tyst tills färgen på stålet försvann,borde inte gå 4 månader innan sånt märks

Byte av bromsbelägg gjordes för 3 veckor sedan.
Inte hört ett ljud från bromsarna.

utförde inte detta jobb själv utan gjordes svart av en "bilmekaniker" efter arbetstid.

Jag personligen kommer inte betala en krona. Det kommer "bilmekanikern" få göra... han vet bara inte om det än

Gjordes det svart har du inga rättigheter =/ Om han inte är väldigt snäll och betalar av dåligt samvete. Men sen kan han ju inte veta om någon annan varit och pillat på det. Du får nog stå för det själv  tongue

Brum
_budde_
20 oktober 2010 · 152 Inlägg

skulle man kunna få veta vem de va som gjorde arbetet? du kan skicka pm om du inte vill skriva här. kommer själv från nässjö så.

doggy_ skrev:

gamlingen skrev:
Jag vände 1 belägg fel.. det hördes efter 5 minuterbromsande... va tyst tills färgen på stålet försvann,borde inte gå 4 månader innan sånt märks

Byte av bromsbelägg gjordes för 3 veckor sedan.
Inte hört ett ljud från bromsarna.

utförde inte detta jobb själv utan gjordes svart av en "bilmekaniker" efter arbetstid.

Jag personligen kommer inte betala en krona. Det kommer "bilmekanikern" få göra... han vet bara inte om det än

doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

Kommer att skriva vidare på detta.
Eftersom arbetet utfördes svart så förstår ni kanske att jag inte vill skriva vem som utfört jobbet.
En bekants bekant kan man ju säga sålänge...

Kavli Motborgare
20 oktober 2010 · 1 099 Inlägg

doggy_ skrev:
Halvt patetiska nyheter.

Den som bytte mina bromsbelägg hade monterat klossarna fel. på BÅDA sidorna!
Så går det när man kollar upp vilken verkstad som är billigast och väljer efter detta.

Så det blir inte mer än att byta skivor och ok. göra om och göra rätt på andra sidan också. Passar på att byta den skivan också.

Nu tror ni kanske att en verkstad som Holmgrens Bil som är auktoriserad tar ut en rejäl summa för detta..
3600 för rubbet, arbete, material.
Jag är jävligt mycket gladare just nu..
Ni skulle köpt bilen innan när ni hade chansen;)

Det vore roligt att veta hur felmonterade bromsbelägg kunde få en bromsskiva att explodera!

Den vanligaste orsaken till att detta händer på ventilerade skivor, är att ventilatorslitserna, som delar in och utsida på skivan, rostar och att skivan kollapsar som följd av detta. Om klossarna var monterade in-ut, så behövde du kanske mycket högre bromstryck än normalt för att få bra bromsverkan och detta kan väl ha bidragit till en kollaps, om de var mogna för det. Kolla hur mycket rostangrepp du har på den kvarvarande skivan. Har varit med om att kunder har kommit in med bilar där detta har händt ett par-tre gånger. Kolla även noga att bromsoket inte har fått några skador.

-- K

doggy_
20 oktober 2010 · 21 Inlägg

Kavli skrev:

doggy_ skrev:
Halvt patetiska nyheter.

Den som bytte mina bromsbelägg hade monterat klossarna fel. på BÅDA sidorna!
Så går det när man kollar upp vilken verkstad som är billigast och väljer efter detta.

Så det blir inte mer än att byta skivor och ok. göra om och göra rätt på andra sidan också. Passar på att byta den skivan också.

Nu tror ni kanske att en verkstad som Holmgrens Bil som är auktoriserad tar ut en rejäl summa för detta..
3600 för rubbet, arbete, material.
Jag är jävligt mycket gladare just nu..
Ni skulle köpt bilen innan när ni hade chansen;)

Det vore roligt att veta hur felmonterade bromsbelägg kunde få en bromsskiva att explodera!

Den vanligaste orsaken till att detta händer på ventilerade skivor, är att ventilatorslitserna, som delar in och utsida på skivan, rostar och att skivan kollapsar som följd av detta. Om klossarna var monterade in-ut, så behövde du kanske mycket högre bromstryck än normalt för att få bra bromsverkan och detta kan väl ha bidragit till en kollaps, om de var mogna för det. Kolla hur mycket rostangrepp du har på den kvarvarande skivan. Har varit med om att kunder har kommit in med bilar där detta har händt ett par-tre gånger. Kolla även noga att bromsoket inte har fått några skador.

-- K

Fick bara beskedet om att det var felmonterade klossar.
Det var vanliga orginal skivor. Inga ventilerade sportskivor.
Enligt holmgrens så var skivorna inte slitna utan en kloss hade lossnat och slagit sönder skivan.
Kolven hade även den tryckts ut.

Behöver byta ok på vänster bak.

Senast redigerat av doggy_ (20 oktober 2010)

Kavli Motborgare
21 oktober 2010 · 1 099 Inlägg

Ok. Det var en av de bakre skivorna då, för på en GTI, så har du väl ventilerade fram?

Hade han inte satt i låssprintarna, så klossarna ramlade ur, eller hade öronen till låssprintarna på klossarna brutits sönder? Låter mycket bizarrt, tycker jag, men man slutar aldrig häpnas i den här branchen.

-- K

doggy_
21 oktober 2010 · 21 Inlägg

Jag kollade som sagt var inte jättenoga utan valde att titta åt ett annat håll. Jag hade golfklubborna i bilen så ville inte bli än mer sugen på att plocka fram sjuan och slå in lite vett i huvudet på bilen.

Jag misstänker ju att klåparen hade misslyckats med att låsa sprintarna så klossarna åkt ut och slagit sönder skivan.

Den väldigt trevlige mekanikern på Holmgrens sa att han förstod att de måste smällt till ordentligt och flugit en massa delar efter bilen. (och det kan man ju lungt säga att de gjorde)

Vill bara tacka alla på detta forumet för era ideér angående detta.
Mycket mer hjälpsam stämning här än på Peugeot forumet:)

mats757
21 oktober 2010 · 915 Inlägg

doggy_ skrev:
Jag kollade som sagt var inte jättenoga utan valde att titta åt ett annat håll. Jag hade golfklubborna i bilen så ville inte bli än mer sugen på att plocka fram sjuan och slå in lite vett i huvudet på bilen.

Jag misstänker ju att klåparen hade misslyckats med att låsa sprintarna så klossarna åkt ut och slagit sönder skivan.

Den väldigt trevlige mekanikern på Holmgrens sa att han förstod att de måste smällt till ordentligt och flugit en massa delar efter bilen. (och det kan man ju lungt säga att de gjorde)

Vill bara tacka alla på detta forumet för era ideér angående detta.
Mycket mer hjälpsam stämning här än på Peugeot forumet:)

Jag skulle nog rekomendera dig att vara lite ödmjuk inför din mekaniker innan du slår en golfklubba i huvudet på honom. Det må vara så hänt att han har gjort fel. Men är du verkligen helt säker på att det är därför skivan sprack?
Fanns det andra orsaker till att du var tvungen till att byta bromsklossarna överhuvudtaget, från början?

Mats

doggy_
21 oktober 2010 · 21 Inlägg

mats757 skrev:

doggy_ skrev:
Jag kollade som sagt var inte jättenoga utan valde att titta åt ett annat håll. Jag hade golfklubborna i bilen så ville inte bli än mer sugen på att plocka fram sjuan och slå in lite vett i huvudet på bilen.

Jag misstänker ju att klåparen hade misslyckats med att låsa sprintarna så klossarna åkt ut och slagit sönder skivan.

Den väldigt trevlige mekanikern på Holmgrens sa att han förstod att de måste smällt till ordentligt och flugit en massa delar efter bilen. (och det kan man ju lungt säga att de gjorde)

Vill bara tacka alla på detta forumet för era ideér angående detta.
Mycket mer hjälpsam stämning här än på Peugeot forumet:)

Jag skulle nog rekomendera dig att vara lite ödmjuk inför din mekaniker innan du slår en golfklubba i huvudet på honom. Det må vara så hänt att han har gjort fel. Men är du verkligen helt säker på att det är därför skivan sprack?
Fanns det andra orsaker till att du var tvungen till att byta bromsklossarna överhuvudtaget, från början?

Mats

Om du läser så skrev jag att jag ville slå golfklubban på bilen...

om du läser så fick jag beskedet från Holmgrens Bil att det var bromsklossen som slagit sönder skivan eftersom dom var felmonterade.
Det var dom även på andra sidan.

om du läser så står det tidigare att jag bromsbeläggen var slitna vilket jag fick besked om på servicen som gjordes för 4 månaders sedan.
fick ett miltal som det uppskattades ha kvar på beläggen.

mats757
21 oktober 2010 · 915 Inlägg

doggy_ skrev:

mats757 skrev:

doggy_ skrev:
Jag kollade som sagt var inte jättenoga utan valde att titta åt ett annat håll. Jag hade golfklubborna i bilen så ville inte bli än mer sugen på att plocka fram sjuan och slå in lite vett i huvudet på bilen.

Jag misstänker ju att klåparen hade misslyckats med att låsa sprintarna så klossarna åkt ut och slagit sönder skivan.

Den väldigt trevlige mekanikern på Holmgrens sa att han förstod att de måste smällt till ordentligt och flugit en massa delar efter bilen. (och det kan man ju lungt säga att de gjorde)

Vill bara tacka alla på detta forumet för era ideér angående detta.
Mycket mer hjälpsam stämning här än på Peugeot forumet:)

Jag skulle nog rekomendera dig att vara lite ödmjuk inför din mekaniker innan du slår en golfklubba i huvudet på honom. Det må vara så hänt att han har gjort fel. Men är du verkligen helt säker på att det är därför skivan sprack?
Fanns det andra orsaker till att du var tvungen till att byta bromsklossarna överhuvudtaget, från början?

Mats

Om du läser så skrev jag att jag ville slå golfklubban på bilen...

om du läser så fick jag beskedet från Holmgrens Bil att det var bromsklossen som slagit sönder skivan eftersom dom var felmonterade.
Det var dom även på andra sidan.

om du läser så står det tidigare att jag bromsbeläggen var slitna vilket jag fick besked om på servicen som gjordes för 4 månaders sedan.
fick ett miltal som det uppskattades ha kvar på beläggen.

Ja jag har läst.
Du sa att mekanikern ska få betala! Du utryckte det på ett hotfull sätt....

En lossnande bromskloss slår inte sönder en bromsskiva.

Det finns många olika sätt en bromskloss kan bli utsliten på.

Tyvärr är inte saker och ting helt digitala. Rätt eller fel. Ibland blir det väldigt komplext.
Vad är det som säger att Holmgrens Bil har rätt i sitt påstående? Det är inte Ingenjörer som meckar med bilar direkt.

Jag anser att man ska ha väldigt torrt på fötterna innan man anklagar någon annan att ha gjort fel.
Mitt tips är fortfarande att du ska ta det lite lungt med anklagelserna.

Mats

doggy_
21 oktober 2010 · 21 Inlägg

mats757 skrev:

doggy_ skrev:

mats757 skrev:

Jag skulle nog rekomendera dig att vara lite ödmjuk inför din mekaniker innan du slår en golfklubba i huvudet på honom. Det må vara så hänt att han har gjort fel. Men är du verkligen helt säker på att det är därför skivan sprack?
Fanns det andra orsaker till att du var tvungen till att byta bromsklossarna överhuvudtaget, från början?

Mats

Om du läser så skrev jag att jag ville slå golfklubban på bilen...

om du läser så fick jag beskedet från Holmgrens Bil att det var bromsklossen som slagit sönder skivan eftersom dom var felmonterade.
Det var dom även på andra sidan.

om du läser så står det tidigare att jag bromsbeläggen var slitna vilket jag fick besked om på servicen som gjordes för 4 månaders sedan.
fick ett miltal som det uppskattades ha kvar på beläggen.

Ja jag har läst.
Du sa att mekanikern ska få betala! Du utryckte det på ett hotfull sätt....

En lossnande bromskloss slår inte sönder en bromsskiva.

Det finns många olika sätt en bromskloss kan bli utsliten på.

Tyvärr är inte saker och ting helt digitala. Rätt eller fel. Ibland blir det väldigt komplext.
Vad är det som säger att Holmgrens Bil har rätt i sitt påstående? Det är inte Ingenjörer som meckar med bilar direkt.

Jag anser att man ska ha väldigt torrt på fötterna innan man anklagar någon annan att ha gjort fel.
Mitt tips är fortfarande att du ska ta det lite lungt med anklagelserna.

Mats

Ja det jag säger är att den mekanikern som först bytte mina bromsbelägg har gjort det fel.
Om holmgrens som är en auktoriserad peugeot verkstad säger att sakerna är felmonterade och inte tar ut någon kostnad för att rätta till andra sidan också så litar jag på dom.

Jag säger inte att Holmgrens har till 100% rätt men efter ett långt snack med en där som jobbat i 15 år och drar sin slutsats ihop med 2 andra kollegor att detta är enda förklaringen så köper jag det.

ps. jag är 1.70 lång och väger 63 kilo och sitter bakom ett skrivbord hela dagarna. Mekanikern som gjorde jobbet är en bekants bekant och gjorde jobbet svart.
Med detta sagt så kanske du kan omvärdera min "hotfulla attityd" mot mekanikern. Jag menar som jag skriver att han kommer få betala. Men bara för att man skriver så, så behöver det inte innebära fysiskt våld. Jag pratar enbart betala(pengar)

Kavli Motborgare
21 oktober 2010 · 1 099 Inlägg

Jag håller nog med Mats i den här frågan. En solid skiva (oventilerad) skall inte gå sönder på det här sättet med mindre det är tal om materialfel. Det blir annars mycket spekulationer.

-- K

doggy_
21 oktober 2010 · 21 Inlägg

Kavli skrev:
Jag håller nog med Mats i den här frågan. En solid skiva (oventilerad) skall inte gå sönder på det här sättet med mindre det är tal om materialfel. Det blir annars mycket spekulationer.

-- K

Ni är experterna. Jag vet faktiskt inte.
Har tyckt hela tiden att det är absurt att en skiva går sönder på de sättet.
Fick en förklaring från Holmgrens som jag köpte.

Men det är väl ett samband då med dels felmonterade klossar samt materialfel på skivan då.

Slutsatsen om att klossarna var felmonterade tror jag fortfarande på. Och som sagt så vet jag inte hur mycket skada det gör när dom lossnar.
Och de är väl säkert olika varje gång det händer i förhållande till hastigheter

Kavli Motborgare
21 oktober 2010 · 1 099 Inlägg

Jag räknar med att Holmgrensgubben dokumenterade med bilder. Det gör alltid jag, när jag får in saker som kan medföra rättsliga tvister.

-- K

hobbyapan
22 oktober 2010 · 31 Inlägg

hum. Skivan exploderade av felmonterade belägg...
Det köper inte jag (som håller på att plugga fordon)
Att belägget skulle ha lostnat och fått skivan att explodera köper jag inte heller.

Varför jag inte tror på detta är för att.

När man oftast byter skivor så sitter dom fast, för att då kunna få lost dom får man banka på dom.
Att skivan skulle explodera av att ett belägg lostnar och slår till på skivan, skulle då innebära att när jag tar och slår på skivorana skulle dom explodera...

Senast här för en vecak sedan stod jag och slog som en dåra på skivor (Saab) slog xx antal gånger på varje skiva innan dom lostnade och jag slog inte löst (slagen hördes bra bit, hördes genom betonggolv)
Det ända som hände med skivorna var att dom blev lite skeva/sne.


Så jag tror inte att du ska ta och lyssna på Holmgrens i detta fallet, gissar att dom inte kunnat komma på någon bra lösning/förklaring till detta och sätt att beläggen varit fel monterade och där av dragit en slutsats om att det är orsaken.


Jag skulle aldrig våga dra någon exakt slutsats i detta, då det finns så myckets sm spelar in.

Vad är det för siffror som sitter vid sidan av vägen?
Jag anser att hastighetsskyltarna är dom blåa fyrkantiga...
Volvo 244 "APO eller Apan" (1990)
Mreque89 Oturen själv
22 oktober 2010 · 593 Inlägg

hobbyapan skrev:
hum. Skivan exploderade av felmonterade belägg...
Det köper inte jag (som håller på att plugga fordon)
Att belägget skulle ha lostnat och fått skivan att explodera köper jag inte heller.

Varför jag inte tror på detta är för att.

När man oftast byter skivor så sitter dom fast, för att då kunna få lost dom får man banka på dom.
Att skivan skulle explodera av att ett belägg lostnar och slår till på skivan, skulle då innebära att när jag tar och slår på skivorana skulle dom explodera...

Senast här för en vecak sedan stod jag och slog som en dåra på skivor (Saab) slog xx antal gånger på varje skiva innan dom lostnade och jag slog inte löst (slagen hördes bra bit, hördes genom betonggolv)
Det ända som hände med skivorna var att dom blev lite skeva/sne.


Så jag tror inte att du ska ta och lyssna på Holmgrens i detta fallet, gissar att dom inte kunnat komma på någon bra lösning/förklaring till detta och sätt att beläggen varit fel monterade och där av dragit en slutsats om att det är orsaken.


Jag skulle aldrig våga dra någon exakt slutsats i detta, då det finns så myckets sm spelar in.

Du kan spräcka bromsskivor med en slägga om du har otur, och lägg till en rotation motsvarande ca 70km/h på det så har du en fin "Explotion"..
Är väl bara ett måndagsexemplar som nått bristningsgränsen.. Alltså tillverkaren av skivorna som inte utfört tillräckliga kontroller etc

Brum
PoulZen
25 oktober 2010 · 772 Inlägg

hobbyapan skrev:
hum. Skivan exploderade av felmonterade belägg...
Det köper inte jag (som håller på att plugga fordon)
Att belägget skulle ha lostnat och fått skivan att explodera köper jag inte heller.

Varför jag inte tror på detta är för att.

När man oftast byter skivor så sitter dom fast, för att då kunna få lost dom får man banka på dom.
Att skivan skulle explodera av att ett belägg lostnar och slår till på skivan, skulle då innebära att när jag tar och slår på skivorana skulle dom explodera...

Senast här för en vecak sedan stod jag och slog som en dåra på skivor (Saab) slog xx antal gånger på varje skiva innan dom lostnade och jag slog inte löst (slagen hördes bra bit, hördes genom betonggolv)
Det ända som hände med skivorna var att dom blev lite skeva/sne.


Så jag tror inte att du ska ta och lyssna på Holmgrens i detta fallet, gissar att dom inte kunnat komma på någon bra lösning/förklaring till detta och sätt att beläggen varit fel monterade och där av dragit en slutsats om att det är orsaken.


Jag skulle aldrig våga dra någon exakt slutsats i detta, då det finns så myckets sm spelar in.

Det kan visst hända att skivan exploderar av ett felvänt belägg.
Om belägget är felvänt och på så vis ligger mot skivan hela tiden, så blir skivan fruktansvärt varm.
Och en bromsskiva till en normal personbil är inte gjord för den värman som blir när du kör i 70km/h med
ett belägg eller två som ligger emot.
Och när bromskivan blir varm så expanderar den, alltså den blir större. Blir den för stor så går den emot
oket med resultatet att den splittras/exploderar, och i den farten kan den slå sönder massor.

Du kan inte jämföra med att du slår och bankar på en skiva när du ska byta den, för då är den i i närheten så varm som när du kör i 70km/h och ett belägg ligger emot.

Testa du att hetta upp en skiva en gång så många grader som materialet inte är gjort för och sen banka med en slägga på den. Då vill inte jag vara i närheten.c

Sökte lite snabbt på Youtube och hittade exploderande bromskivor, visserligen på en F1 bil, men
principen är ändå samma som på en personbil.

http://www.youtube.com/watch?v=VoPBSQFW … re=related

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang