Vilken mätare är nödvändig?

LeafBox Lat Perfektionist
21 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

te_wik skrev:

LeafBox skrev:

te_wik skrev:
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile



Mvh Tommy

Men vissa har ju sånt original cool
Eller hur te_wik? wink

haha tongue

Haha, jodu. Men på min sitter det inte original, CD modellerna av audi 100 hade nog det original, men min saknar (saknade) dom.


Mvh Tommy

Det stämmer ju, får man väll vara cool själv då, haha cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
te_wik Forummoderator
21 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

LeafBox skrev:
Det stämmer ju, får man väll vara cool själv då, haha cool

Jo smile Fast jag har ju eftermonterat originalmätarna så det gills ju lite iaf smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
plankan
21 oktober 2010 ·

te_wik skrev:
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile Mvh Tommy

Där håller jag inte med dig,när och om den skulle börja lysa är skadan i regel redan skedd sad

Däremot om du har oljetrycksmätare kan du se på den om något är på gång,medan lampan först aktiveras långt senare vid mycket lägre tryck.

Begge mätare är minst lika viktiga på vart sitt sätt.

Jag har dom själv i min bil:
http://www.geting.se/image.php/269149-153465-1436955.jpgbig_smile

te_wik Forummoderator
21 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

plankan skrev:

te_wik skrev:
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile Mvh Tommy

Där håller jag inte med dig,när och om den skulle börja lysa är skadan i regel redan skedd sad

Däremot om du har oljetrycksmätare kan du se på den om något är på gång,medan lampan först aktiveras långt senare vid mycket lägre tryck.

Begge mätare är minst lika viktiga på vart sitt sätt.

Jag har dom själv i min bil:
http://www.geting.se/image.php/269149-153465-1436955.jpgbig_smile

Förvisso så, men är motorn original så är ju varningen menad att den ska hinna varna innan något händer. Då gäller det ju givetvis att stanna så fort den tänds och komma ihåg att kontrollera så lampan tänds när man slår på tändingen.

Däremot om motorn är trimmad och har därför högre belastning och därmed känsligare för tryckfall så kan man inte lita på originalvarningen. Så är iallafall min uppfattning.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
JBPictures
21 oktober 2010 · 930 Inlägg

Är det ingen av er som kan svara på hur man kopplar in en oljetemps mätare så jag kan bestämma mig för vilken jag ska köpa?smile

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
plankan
21 oktober 2010 ·

te_wik skrev:

plankan skrev:

te_wik skrev:
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile Mvh Tommy

Där håller jag inte med dig,när och om den skulle börja lysa är skadan i regel redan skedd sad

Däremot om du har oljetrycksmätare kan du se på den om något är på gång,medan lampan först aktiveras långt senare vid mycket lägre tryck.

Begge mätare är minst lika viktiga på vart sitt sätt.

Jag har dom själv i min bil:
http://www.geting.se/image.php/269149-153465-1436955.jpgbig_smile

Förvisso så, men är motorn original så är ju varningen menad att den ska hinna varna innan något händer. Då gäller det ju givetvis att stanna så fort den tänds och komma ihåg att kontrollera så lampan tänds när man slår på tändingen.

Däremot om motorn är trimmad och har därför högre belastning och därmed känsligare för tryckfall så kan man inte lita på originalvarningen. Så är iallafall min uppfattning.


Mvh Tommy

Skall inte kriga med dig,men om motorn gått en bit över 20.000 mil tror du då fortfarande att den oljetryckskontakten är lika fräch som då motorn var "nyare".

Varför har då vissa bilmärken som t.ex mercedes tryckmätare istället för ljuskontakt i deras standard bilar roll

På många bilar tänds oljetryckslampan först vid låga 0.3 bar
Men vist,gör som du vill.......

te_wik Forummoderator
21 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

plankan skrev:

te_wik skrev:

plankan skrev:

Där håller jag inte med dig,när och om den skulle börja lysa är skadan i regel redan skedd sad

Däremot om du har oljetrycksmätare kan du se på den om något är på gång,medan lampan först aktiveras långt senare vid mycket lägre tryck.

Begge mätare är minst lika viktiga på vart sitt sätt.

Jag har dom själv i min bil:
http://www.geting.se/image.php/269149-153465-1436955.jpgbig_smile

Förvisso så, men är motorn original så är ju varningen menad att den ska hinna varna innan något händer. Då gäller det ju givetvis att stanna så fort den tänds och komma ihåg att kontrollera så lampan tänds när man slår på tändingen.

Däremot om motorn är trimmad och har därför högre belastning och därmed känsligare för tryckfall så kan man inte lita på originalvarningen. Så är iallafall min uppfattning.


Mvh Tommy

Skall inte kriga med dig,men om motorn gått en bit över 20.000 mil tror du då fortfarande att den oljetryckskontakten är lika fräch som då motorn var "nyare".

Varför har då vissa bilmärken som t.ex mercedes tryckmätare istället för ljuskontakt i deras standard bilar roll

På många bilar tänds oljetryckslampan först vid låga 0.3 bar
Men vist,gör som du vill.......

Nä jag håller fullt med dig. Med åren blir det ju mer och mer otillförlitliga. Så självklart måste man ju kolla så de också fungerar emellanåt och byta eftersom det inte är någon stor kostnad.

Har väldigt svårt att tänka mig att biltillverkarna gjort en sån tabbe så de varnar först när det är försent. Men jag förstår hur du tänker och efter att ha fixat både tryck och tempmätare i audin så saknar jag det enormt i de andra bilarna jag kör.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
JBPictures
22 oktober 2010 · 930 Inlägg

Kollade in på biltemas hemsida, och hitta den här olje givaren, har sett att folk skrivit lite om en adapter som man sätter vid olje filtret, men en sån här måste väll funka att sätta dig så kan man koppla in oljetempsgivaren där i?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ljegivare/

Senast redigerat av Jimpstyle (22 oktober 2010)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Satam
22 oktober 2010 · 54 Inlägg

Jimpstyle skrev:
Kollade in på biltemas hemsida, och hitta den här olje givaren, har sett att folk skrivit lite om en adapter som man sätter vid olje filtret, men en sån här måste väll funka att sätta dig så kan man koppla in oljetempsgivaren där i?

haha, inte en j*vel som verkar hajj hur man kopplar in oljemätare big_smile Provat googla det? För själv har jag inte heller någon aning..
Trevlig helg! wink

Jaguar XJ6 (1973)
TVR Griffith 500 HC "Tivven" (1996)
JBPictures
22 oktober 2010 · 930 Inlägg

jag har försökt läsa så mycket som möjligt, även pratat med mekonomen och egentligen är det ju bara att hitta någonstans där oljan går och sätta givaren så den får kontakt med oljan, men tror nästan att den adaptern är den smidigaste lösningen:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
22 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

Jimpstyle skrev:
jag har försökt läsa så mycket som möjligt, även pratat med mekonomen och egentligen är det ju bara att hitta någonstans där oljan går och sätta givaren så den får kontakt med oljan, men tror nästan att den adaptern är den smidigaste lösningen:)

Var försiktig med adaptern bara... den gör ju att filtret hamnar lite längre ut. Så kolla noga så att inte oljefiltret tar i någonstans...850 har ju dessutom filtret neråt mot marken om jag inte minns fel, så kolla upp att det ser bra ut och att den inte kan ta i varken kåpor/bilen eller något du kör över.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Lund-gren
22 oktober 2010 ·

Haha inte en jävle som kan berätta hur man kopplar in en oljetrycksmätare? tongue är de till T5 an? Sätt ett T-kors där orginal oljetrycksgivare sitter, under insuget, koppla in den nya samt behåll orginalet wink Har för mig biltema säljer sådana T-kors... sen är de väll bara vanliga + - tändning och signal från givaren smile Inte den smidigaste lösningen men enligt mig den bästa då den mäter oljetrycket på samma ställe som orginal, vilket borde vara de bästa stället? Dendär adapterplattan rekomenderar jag, filtret hamnar lite lägre sen är det många som verkar haft problem med läkage från dem, inklusive jag.... smile

JBPictures
22 oktober 2010 · 930 Inlägg

Lund-gren skrev:
Haha inte en jävle som kan berätta hur man kopplar in en oljetrycksmätare? tongue är de till T5 an? Sätt ett T-kors där orginal oljetrycksgivare sitter, under insuget, koppla in den nya samt behåll orginalet wink Har för mig biltema säljer sådana T-kors... sen är de väll bara vanliga + - tändning och signal från givaren smile Inte den smidigaste lösningen men enligt mig den bästa då den mäter oljetrycket på samma ställe som orginal, vilket borde vara de bästa stället? Dendär adapterplattan rekomenderar jag, filtret hamnar lite lägre sen är det många som verkar haft problem med läkage från dem, inklusive jag.... smile

Okej:) så man klipper egentligen bara org slangen och sätter i ett T kors så trycker man på kabeln från mätarn där på? ne så kan det ju inte vara för då kommer det ju olja upp i slangen. haha jag fattar inte xD

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
JBPictures
23 oktober 2010 · 930 Inlägg

Var och köpte en oljetemps mätare idag, och jag tror att jag gör så att jag bara borrar ett hål i oljepluggen och sen gängar det, det kan ju knappast finnas något smidigare sätt:) men jag såg när jag kom hem att oljetemps mätarn är elektrisk och laddtrycksmätarn är mekanisk, vad är det för skillnad egentligen på det?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Kanelbullen
23 oktober 2010 · 1 722 Inlägg

plankan skrev:

te_wik skrev:
Oljetemp eller oljetryck, det förstnämnda är väl viktigaste då de flesta ju bilar har en varningslampa som lyser ifall trycket blir lågt smile Mvh Tommy

Där håller jag inte med dig,när och om den skulle börja lysa är skadan i regel redan skedd sad

Däremot om du har oljetrycksmätare kan du se på den om något är på gång,medan lampan först aktiveras långt senare vid mycket lägre tryck.

Begge mätare är minst lika viktiga på vart sitt sätt.

Jag har dom själv i min bil:
http://www.geting.se/image.php/269149-153465-1436955.jpgbig_smile

Ligger du när du kör tongue?

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang