Baslådan låter inte ?

ryttersson
9 juli 2006 · 454 Inlägg

jag köpte en aktiv baslåda idag... jag provade med mp3:n direkt till den och den hade ström (power lampan lyste) jodningen sitter rätt...ingen säkring som är kass.... varför låter den inte ? är den sönder ? jag tog en sån kabel som man sätter i hörlursuttaget på mp3:n och som är två st kablar i andra änden som ser ut som lågnivåkablar -.. det är väl rätt ?... // joakim

__hogberg__
9 juli 2006 · 1 161 Inlägg

ja rätt kablar ä de ju..
men prova i vanliga stereon de kanske hjälper..

Goffen Administratör
9 juli 2006 · 2 974 Inlägg

bryggade du även tillslaget till steget?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
pnilz
10 juli 2006 · 45 Inlägg

precis, hur är det med remoten?

Lage
10 juli 2006 · 3 Inlägg

pnilz skrev:
precis, hur är det med remoten?

Hej!

Ursäkta ryttersson om jag lånar tråden, men jag har precis samma problem och vi kanske kan lösa problemet ihop? Säg till annars så skapar jag en ny tråd.

Jag har inte testat med mp3 spelare direkt till basen ännu. Hur gör man med remoten? Går det att köra den från huvudenheten om man kopplar ur nivåkablarna och spelar från mp3 spelaren istället?

Jag kanske hade dålig jord när jag kopplade in (ska testa byta den idag) så jag är lite orolig att jag har bränt signaljorden i cd:n, men hur kan man veta om den är bränd? Jag prövade att mäta från huvudenhetens chassi till dess line out och det var kontakt och 0 ohms motstånd. Spelaren är en Sony CDX 300 GT & basen Aktiv (DSL ASB 308). Lampan på basen lyser så det finns ström, men inte ett ljud kommer från den.

Hur ska man felsöka? Går det att mäta signalen på lågnivån så man vet ifall huvudenheten matar ut en signal?

MVH
Håkan

Goffen Administratör
10 juli 2006 · 2 974 Inlägg

Lättast är att låna en annan stereo från en kompis eller nått o prova. Du kan låna lite ström ifrån plusen för dom brukar ju sitta jämte varandra en liten sladd imellan bara. Tänk på att om ni kör era mp3 spelare som signal så kanske ni inte kan köra filter på lådan för mp3 spelaren kanske inte sänder nån bassignal utan då får ni köra hela registret på lådan för att den ska låta nått..

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Lage
10 juli 2006 · 3 Inlägg

Goffen skrev:
Lättast är att låna en annan stereo från en kompis eller nått o prova. Du kan låna lite ström ifrån plusen för dom brukar ju sitta jämte varandra en liten sladd imellan bara. Tänk på att om ni kör era mp3 spelare som signal så kanske ni inte kan köra filter på lådan för mp3 spelaren kanske inte sänder nån bassignal utan då får ni köra hela registret på lådan för att den ska låta nått..

Kan man köra 12v på remoten in i slutsteget, jag trodde det gick väldigt låg strömstyrka i den?

Senast redigerat av Lage (10 juli 2006)

ryttersson
10 juli 2006 · 454 Inlägg

ja de är väl 12 volt som ska in i remoten ?...jag ska prova lådan i en bil där jag vet att allting fungerar så ska jag se om det funkar... sen så tänkte jag koppla remoten på ciggarettuttaget, funkar det ?...

Tuffhaggman
10 juli 2006 · 864 Inlägg

remote är 12v matning, funkar från lyktor eller vafan som helst som är lättåtkomligt i bilen när du bara ska prova grejerna,så svaret är JA...du kan använda cigguttaget om du anser att det är lättaste stället att testa.... skulle de visa sig att remoten på stereon är trasig är det ju bara att dra en 12v matning med strömbrytare i kupe'n bak till steget....lycka till
//alex

Senast redigerat av Tuffhaggman (10 juli 2006)

ryttersson
10 juli 2006 · 454 Inlägg

Jag har fått igång allting nu... men när jag kopplar in båda lågnivåkablarna så låter det jättelite ur baslådan men när jag bara stoppar in en av lågnivåkablarna i baslådan låter den mkt....

just nu har jag kopplat 2 st minus på svart högnivå å 2 st plus på röd lågnivå i min hög/lågnivå adapter...

jag har provat koppla så at dom har varsin plus och minus men samma sak uppstår, dvs det låter bättre när endast en kabel är inkopplad....vilket av alternativen är rätt ?

jag vet inte om det låter så bra som det ska gra ur den baslådan för jag har bar provat i min bil.....
så frågan är vad har jag gjort för fel när inte båda kablarna kan kopplas in med bra resultat ?-...

ryttersson
10 juli 2006 · 454 Inlägg

svara gärna på mina frågor som står ovan..

ryttersson
10 juli 2006 · 454 Inlägg

finns det nån kunnig som orkar lägga lite energi å läsa igenom min senaste fråga och svara om dom vet vad det är för fel --... // mvh joakim

Drönirettab
10 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Du har kanske satt plus och minus fel på ena signalkabeln, alltså fasvänt. Prova att koppla om plus och minus på ena signalkabeln.

ryttersson
10 juli 2006 · 454 Inlägg

Har redan provat... men altså jag vet inte om jag behöver göra nått... den låter exakt lika bra i mitt "superkoplade" system smile som i en annan bil som är kopplad enligt reglerna..... den kan inte pajja eller nått ??..

Lage
11 juli 2006 · 3 Inlägg

ryttersson skrev:
Jag har fått igång allting nu... men när jag kopplar in båda lågnivåkablarna så låter det jättelite ur baslådan men när jag bara stoppar in en av lågnivåkablarna i baslådan låter den mkt....

Jag har fått igång min baslåda nu, jag bytte jorden till slutsteget sedan upptäckte jag att det var fel på ena signalen i lågnivåkablen, vilket gjorde att det inte lät någonting alls från basen. När jag kopplade ur den trasiga signalkabeln och bara körde på en lågnivåkabeln fick jag ljud. Ska skaffa ny lågnivåkabel idag & då bör det fungera.

Har du kollat så att din lågnivåkabel är ok?

ryttersson
11 juli 2006 · 454 Inlägg

Nope men de ska testas !! har ett gäng liggande hemma som tål att provas

Sharky
11 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Rytterson har fått svar via pm. Detta är ett klassiskt exempel på motfas i ena signalkabeln. Sannolikt beroende på att en av högnivåingångarna till nivåkonvertern är felkopplad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ryttersson
11 juli 2006 · 454 Inlägg

det som är lite jobbigt är att jag har kollat upp det men dom är identiskt kopplade... så jag kan inte lösa det oavsett hur mkt jag kopplar om.. för det är kopplat enligt anvisning

Sharky
11 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Vart bor du?
Bor du i närheten av Stockholm så kan jag lösa detta bara jag får pilla på joxet. Fjärranalys funkar bara ibland....

/Göran


ryttersson skrev:
det som är lite jobbigt är att jag har kollat upp det men dom är identiskt kopplade... så jag kan inte lösa det oavsett hur mkt jag kopplar om.. för det är kopplat enligt anvisning

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ryttersson
11 juli 2006 · 454 Inlägg

Nej tyvärr... bor i kungälv som ligger strax utanför göteborg sad...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang