Problem med Slutsteg

RedDevil86
9 juli 2006 · 22 Inlägg

Hej !

Jag spela som fan häromdagen sen bara dog basen och 6x9 orna, gick till skuffen å tog i slutsteget å brände mig. Sen dess har det inte funkat korrekt. Det är ström till steget och när man slår på stereon så har man att det "susar" i 6x9 och sen kommer det musik i en halvsekund sen försvinner det.
Vad kan det vara för fel, har kollat sladdarna, får en känsla om att det är nåt fuffens med remoten, men är inte säker. Man blir lite fundersam med tanke på att slutsteget va hett som fan.

BogieBoy Svetsare
9 juli 2006 · 216 Inlägg

RedDevil86 skrev:
Hej !

Jag spela som fan häromdagen sen bara dog basen och 6x9 orna, gick till skuffen å tog i slutsteget å brände mig. Sen dess har det inte funkat korrekt. Det är ström till steget och när man slår på stereon så har man att det "susar" i 6x9 och sen kommer det musik i en halvsekund sen försvinner det.
Vad kan det vara för fel, har kollat sladdarna, får en känsla om att det är nåt fuffens med remoten, men är inte säker. Man blir lite fundersam med tanke på att slutsteget va hett som fan.

har du kollat säkringarna!

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.
RedDevil86
9 juli 2006 · 22 Inlägg

jaja säkringarna va det första ja kollade.. men det kommer ljud ur dom Ibland.. :S.. Hade en kompis som hade liknande problem, då "orkade" inte remoten från stereon... stört.. för det har funkat tidigare..

air_denka Volvo turbo trimmare
9 juli 2006 · 195 Inlägg

ta då och bygla över från plus polen till remote anslutningen så får den ju ström.. annars har nog en termistor i steget gåt..

air_denka Volvo turbo trimmare
9 juli 2006 · 195 Inlägg

ursäkta "gått"

H40GST
9 juli 2006 · 297 Inlägg

det kan vara så att du brännt nån högtalare så att kortslutnings skyddet går in.... hände mig när jag brännde mina förra basar.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker
RedDevil86
10 juli 2006 · 22 Inlägg

air_denka skrev:
ta då och bygla över från plus polen till remote anslutningen så får den ju ström.. annars har nog en termistor i steget gåt..

va ? vaddå bygla ? ...

Lampan lyser på steget, och det kommer ljud ibland.. :S , fast då bara en halv sekund.

RedDevil86
10 juli 2006 · 22 Inlägg

H40GST skrev:
det kan vara så att du brännt nån högtalare så att kortslutnings skyddet går in.... hände mig när jag brännde mina förra basar.

/Gurra

Då är jag mer misstänksam på att jag pajjat slutsteget, pga att det va så fruktansvärt hett.

RedDevil86
10 juli 2006 · 22 Inlägg

H40GST skrev:
det kan vara så att du brännt nån högtalare så att kortslutnings skyddet går in.... hände mig när jag brännde mina förra basar.

/Gurra

Du hade rätt ! Tror det är basen, för när ja koppla ur den fungerade 6x9orna... ska dra till BRL idag så får dom kolla på basen.

Sharky
10 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Allmän kommentar:

"Hett som fan" behöver inte betyda speciellt hög temperatur. Värm en bit aluminium till 60 grader och prova att hålla den i handen.

/Göran

RedDevil86 skrev:
.....slutsteget va hett som fan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
RedDevil86
10 juli 2006 · 22 Inlägg

Sharky skrev:
Allmän kommentar:

"Hett som fan" behöver inte betyda speciellt hög temperatur. Värm en bit aluminium till 60 grader och prova att hålla den i handen.

/Göran

RedDevil86 skrev:
.....slutsteget va hett som fan.

Nej, men man ska väl kunna ta i ett slutsteg utan att man bränner sig. Den där kommentaren tycker jag personligen att du kunnat hållt för dig själv. Jag är ute efter svar på min fråga och inte en massa definiationstankar.

Sharky
10 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Lugna ner dig. Detta var inte riktat som någon kritik till dig eller något sådant. Det var bara ren information för tex dom som läser tråden och vill känna på sina egna steg. Jag vet mycket väl att jag lutar över åt besserwisserhållet men så länge jag har kunskap att dela av mig av så kommer jag att göra det utan att för den skull mena något illa.

Fick du brännblåsor? Då är det hett, typ över 90 grader och då är det helt åt skogen för hett. Men 60 grader på kylflänsar är inte utanför safe operating area på slutsteg.

-------------------------överkurs --------------------------------

Med feta kylflänsar och fläktcirkulation så ligger man runt 0.2K/W och har man ett klass A/B steg som matar ut 400W så ligger man på runt 600W i inmatad effekt, dvs man behöver kyla bort 200W.
Med 0.2K/W så blir det en temperaturstegring på 200x0.2 grader = 40 grader. Har du 30 grader i bagaget så har du då ca 70 grader på kylflänsarna.
Utifrån detta kan man sedan räkna baklänges för att räkna ut hur heta kiselsubstraten på sluttransistorerna är för att se om konstruktionen är vettig.

---------------------------------------------------------------------

Mvh
Göran

RedDevil86 skrev:
Nej, men man ska väl kunna ta i ett slutsteg utan att man bränner sig. Den där kommentaren tycker jag personligen att du kunnat hållt för dig själv. Jag är ute efter svar på min fråga och inte en massa definiationstankar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
H40GST
10 juli 2006 · 297 Inlägg

Sharky skrev:
Lugna ner dig. Detta var inte riktat som någon kritik till dig eller något sådant. Det var bara ren information för tex dom som läser tråden och vill känna på sina egna steg. Jag vet mycket väl att jag lutar över åt besserwisserhållet men så länge jag har kunskap att dela av mig av så kommer jag att göra det utan att för den skull mena något illa.

Fick du brännblåsor? Då är det hett, typ över 90 grader och då är det helt åt skogen för hett. Men 60 grader på kylflänsar är inte utanför safe operating area på slutsteg.

-------------------------överkurs --------------------------------

Med feta kylflänsar och fläktcirkulation så ligger man runt 0.2K/W och har man ett klass A/B steg som matar ut 400W så ligger man på runt 600W i inmatad effekt, dvs man behöver kyla bort 200W.
Med 0.2K/W så blir det en temperaturstegring på 200x0.2 grader = 40 grader. Har du 30 grader i bagaget så har du då ca 70 grader på kylflänsarna.
Utifrån detta kan man sedan räkna baklänges för att räkna ut hur heta kiselsubstraten på sluttransistorerna är för att se om konstruktionen är vettig.

---------------------------------------------------------------------

Mvh
Göran

RedDevil86 skrev:
Nej, men man ska väl kunna ta i ett slutsteg utan att man bränner sig. Den där kommentaren tycker jag personligen att du kunnat hållt för dig själv. Jag är ute efter svar på min fråga och inte en massa definiationstankar.

Jag tar å lånar tråden lite.

Hur varmt kan ett slutsteg bli innan det tar skada?
Jag har nämnligen satt en termometer på mitt steg för å hålla kolla på tempen, men jag vet ju inte vad det klarar så jag brukar slå av basen när det når 55grader ca.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker
Ronnie.L
10 juli 2006 · 914 Inlägg

mitt sx900 steg har ett termo skydd som slår i från när den är 80C.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang