Sharky
10 juli 2006
· 10 287 Inlägg
Lugna ner dig. Detta var inte riktat som någon kritik till dig eller något sådant. Det var bara ren information för tex dom som läser tråden och vill känna på sina egna steg. Jag vet mycket väl att jag lutar över åt besserwisserhållet men så länge jag har kunskap att dela av mig av så kommer jag att göra det utan att för den skull mena något illa.
Fick du brännblåsor? Då är det hett, typ över 90 grader och då är det helt åt skogen för hett. Men 60 grader på kylflänsar är inte utanför safe operating area på slutsteg.
-------------------------överkurs --------------------------------
Med feta kylflänsar och fläktcirkulation så ligger man runt 0.2K/W och har man ett klass A/B steg som matar ut 400W så ligger man på runt 600W i inmatad effekt, dvs man behöver kyla bort 200W.
Med 0.2K/W så blir det en temperaturstegring på 200x0.2 grader = 40 grader. Har du 30 grader i bagaget så har du då ca 70 grader på kylflänsarna.
Utifrån detta kan man sedan räkna baklänges för att räkna ut hur heta kiselsubstraten på sluttransistorerna är för att se om konstruktionen är vettig.
---------------------------------------------------------------------
Mvh
Göran
RedDevil86 skrev:
Nej, men man ska väl kunna ta i ett slutsteg utan att man bränner sig. Den där kommentaren tycker jag personligen att du kunnat hållt för dig själv. Jag är ute efter svar på min fråga och inte en massa definiationstankar.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI