Golf GTI 1,6 -1979

Golf GTI Mk1 -1979 skruvning :)
  • 181 Följare
  • 224 376 Visningar
  • Projektet avslutat 15 juli 2013
Tommy_F Dkv
27 oktober 2010 · 592 Inlägg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/cooltext465612247.pnghttp://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/cooltext465612366.png
Tjo!

Ja tänkte ja skulle dra igång en liten tråd om min lilla golf etta som ja ska pula lite med här framöver! smile

INFO OM BILEN:
Bilen i fråga är i mer bestämd form en Golf gti ifrån 1979 smile
I sitt orginalutförande 1979 var den svart med en 1,6 liters 8v motor på 110hk/6000rpm 140nm/5000rpm.
Och växlade gjorde man med en en 4 växlad låda!
Tjänstevikten hamnade på 950kg och då gick 0-100 kmh på 9 sek enligt wv smile



HISTORIA:
1998 köpte min Morfar bilen av en bekant och fick strax börja att renovera rost på den baktill i hjulhusen och under tanken,
men en komplett renovering vart aldrig ett faktum och bilen vart ståendes i hans garage i 2-3 år,
och sedan tog min lillebror över bilen nångång i början av 2000 - 2001,
men det vart tyvär inte mycket mer gjort på bilen av honom heller så den vart även stående där.
Men så efter lite övertalan så fick jag ta över bilen i slutet av 2008 och rullade då kvickt hem den till mitt garage!...
där den också bara har stått!!.... Fram tills nu!! smile
Senaste besiktningen var i maj 1989 så den har vart avställd ett bra tag nu så det finns lite att göra innan den kan rulla igen!
Den har heller alldrig vart startad de närmsta 15 åren...



MÅL MED BILEN:
Att plocka ihop den igen och kanske göra den lite småroligare! Det får bli som det blir under resans gång!
Men det kommer inte åka på nå kjolpaket eller dyl på den här bilen, så mycket kan jag säga! smile


Och med en del reservationer och en del kansken så kan en "to-do-list" se ut någonting såhär:


MOTOR:
* Renovera motorn.
* Lite vassare kam med ställbart kamdrev.
* Skvalpplåt under ventilkåpa.
* Porta upp insuget lite grann.
* "Powerrör".
* Extraktorgrenrör.
* Egetbyggt 2,5" avgassystem med dubbla utblås.
* Panelfilter och uppsågad luftburk.
* Silicon tändkablar
* Byta till brytarlöst tändsystem.
* Hona cylindrarna.
* Polera och inväga stakar och kolvar.
* Balansera och polera vevaxeln.
* Gasspjäll från 5-cyl Audimotor (större portar) audi 100 2,3
* Ställbar styrtrycksregulator från Saab 900 turbo.
* Lättat och balanserat svänghjul.
* Bättre koppling.
* Samco siliconslangar.




CHASSI & BROMSAR:
* Coilovers sats
* Byta alla bussningar till Urethanbussningar.
* Sätta på fjäderbensstag på främre nedre samt främre övre.
* Uppgradera ifrån 239mm skivor fram till 256mm slitsade mk2 gti 16v skivor.
* Calibra 16v bromsok fram.
* Yellow stuff bromsbelägg.
* Stålomspunna bromsslangar runt om.
* Ate bromsvätska.



EXTRIÖRT:
* Lacka om hela bilen i "Tiefschwarz".
* Gti läpp.
* Gti breddare.
* Snowcap.
* Nya org front kofongare då den som satt på har massa skador.
* Svarta Klarglas fram, svarta bakljus och skärmblinkers.
* DTM tanklock.
* Kromade speglar, dörrhandtag och lister runt om.
* Ev tonade rutor?


INTRIÖRT:
* Försöka liva upp all orginal GTI inredningen då jag tycker den är riktigt fin som den är! smile
* Nytt innertak
* Nya mätare, mattor, och div annat under vägen gång.
* Ev flocka instrumentpanelen och mittkonsollet?


FÄLGAR & DÄCK:
Ej bestämmt en men d blir 15 lr 16" iaf för att få plats me bromsarna.


BILSTEREO:
Här lämnar jag också tomt sålänge... Vi får la se smile En cd/mp3 hittar då minst hit iaf, resten får tiden utvisa.


Och här är nån bild på vrålåket, här i brors ägo runt 06-07:

http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/Bild012.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/Bild013.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/Bild017-1.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/Bild018.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/Bild019-1.jpg

Och intriört...
http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/Bild011.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b248/boonzo/Bild015.jpg

Senast redigerat av Tommy_F (10 april 2012)

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
alex_bmw hondaaaaa
27 oktober 2010 · 411 Inlägg

Med lite kärlek så blir nog denna fin igen ! Kul att du rustar upp en gammal Gti smile

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 oktober 2010 · 3 068 Inlägg

Det var inga dåliga planer du hade för den golfen, men det är den värd smile Lite bredare fälgar får du allt ge den tycker jag iaf!

powerrör kan du köpa biltemas polerade alurör, behöver inte ens kapas, bolt-on!
extraktorgrenrör, 4-2-1 passar bättre för gata, exempel ray simons, 2100:-
Stålomspunna slangar och MKT annat finns billigt på http://www.golfmk1.co.uk/SelectArea.htm

Lycka till! / Peter


Edit: Om du inte ska använda din snow cap så köper jag den direkt av dig smile

Senast redigerat av mrpete (27 oktober 2010)

Tommy_F Dkv
28 oktober 2010 · 592 Inlägg

Ja man har lite planer för den, får hoppas man inte tagit sig vatten över huvvet bara smile

Tack för tipsen! Mycket bra länk också!! smile
Ang snowcapen så tror jag att jag ska ha den kvar, en så länge iaf smile I annat fall hör jag av mig.

Nån som har nå bra tips på lagomt vass kam då? Om man ska köra med org topp i övrigt? 260, 270 grader kanske?

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 oktober 2010 · 3 068 Inlägg

No probs! Ja säg till om du vill bli av med snowcapen smile

Ska du köra med original kan du väl gå upp till 276 iaf utan problem, men som nån annan sa en gång, kammens värde är i direkt relation till resten av motorn. Att bara byta kammen kanske ger 5hk mer i det övre registret, samtidigt förlorar du samma effekt längre ner. Samma kamaxel kan ge 15-20hk om den stämmer överens med flöde, borr, ventilstorlek, ventilfjädrar, ställbart drev etc etc etc..

Givetvis måste man sätta gränsen någonstans, det kostar trots allt en hel del pengar/tid att trimma. Men bara en tanke, kör på smile

Hervas
28 oktober 2010 · 2 373 Inlägg

Grymt projekt smile prenumeration lagd!

Häls. Hervas
Tommy_F Dkv
28 oktober 2010 · 592 Inlägg

mrpete: Jo så sant så! Fast ska ju inte bara byta kammen, blir helrenoverad topp och balanserad underdel, lättare andning och så också så lite mer effekt bör man ju iaf få smile
Har iof även värre topp som är riktigt portad med större ventilsäten, borrat block osv liggandes, fast det känns inte aktuellt i den här bilen, kanske nån gång i en lättad 1:a med bara bur och en stol i smile

audienergy: Tack tack, ja vi får hoppas det kommer bli något vettigt av den smile

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 oktober 2010 · 3 068 Inlägg

Nejfan, kör med den grymma toppen! Den tar ju inte direkt skada av att du använder den, eller hur? Så varför låta den ligga på hyllan?? Bara att flytta över den om du startar ett annat projekt.

Do it! big_smile

Tommy_F Dkv
28 oktober 2010 · 592 Inlägg

Haha, nja den är helt tom + att den är pluggad för förgasare och jag har en komplett nyrenoverad orginal topp liggandes så det känns billigare och lättare just nu smile

Mvh Tommy

Senast redigerat av Tommy_F (22 februari 2011)

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
29 oktober 2010 · 3 068 Inlägg

Ja den toppen såg inte dum ut alls, hur stora ventiler ska det sitta i den? Ser ut att vara upptaget närmare en milimeter iaf..?

Ja lyftarhålen var lite större än original tongue Skulle vara kul att se vad den toppen skulle kunna ge i effektvinst ju.. tycker fortfarande du ska ta den, hehe

Tommy_F Dkv
29 oktober 2010 · 592 Inlägg

Bilen är hemma i mitt egna lilla krypin nu! smile
Och så demonteringen är påbörjad!

Började jag med å peta in bilen i garaget, tog en öl och filosofierade! smile
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/14.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/15.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/16.jpg

Sedan vart det att jag släppte ner motor, låda, drivaxlar, länkarmar och hela baletten i fram!
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/17.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/18.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/19.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/13.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/12.jpg

Monstret smile
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/110-1.jpg

Och upp i stativet så länge!
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/1.jpg

Lite smålortig låda efter 32 år smile Tänkte först hiva i en 5 växlad låda ifrån golf 2 men vill inte sabba charmen med att köra 4 växlat! smile 
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/004-3.jpg

Och gissa om vissa bultar satt fast!! Vet inte hur många skallar jag drog av på div ställen.. Bla här på spindeln till länkarmen.
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/020-4.jpg

Och även till fjäderbenet... Men kapar, bankar, slår, borrar och sprutar wd-40 som en dåre så lossnar allt! smile
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/026-4.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/025-5.jpg

Och bakaxeln åkte också ner!
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/012-4.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/007-7.jpg

Upp på bänken för demontering..
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/010-4.jpg

Lite rostig sådär..
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/017-3.jpg

Tänkte även först skivbroms konvetera bak men med tanke på golfens nätta vikt känns det inte nödvändigt för mig iaf!
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/014-3.jpg

Och kvar har vi en renrakad bakaxel! smile
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/018-3.jpg

Liten bit påväg!

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Hervas
29 oktober 2010 · 2 373 Inlägg

Bra jobbat får jag säga smile, kolla gärna vad jag har gjort med min Audi.

Häls. Hervas
Tommy_F Dkv
29 oktober 2010 · 592 Inlägg

Tack tack! smile Ja jag har tittat lite i din tråd till och från! Ser bra ut! smile

Senast redigerat av Tommy_F (29 oktober 2010)

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Tommy_F Dkv
31 oktober 2010 · 592 Inlägg

Helgen slut då.. tongue
Har testat att ta bort lite utav den tjocka underedsmassa i hjulhusen fram..
Först satt jag och pilla med varmluftspistol och div skrapverktyg men det tog ju evigheter så det fick bli roterande bläster
på borrmaskin och då gick det lite snabbare! smile
Har även demonterat lite mera på bilen..

Underedsmassan var över 2 cm tjock på vissa ställen..
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/9maj201015.jpg

Och efter alldeles för många timmar så såg det ut såhär.
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/089-1.jpg

Som tur var så har man ju en snäll lille bror som gärna hjälper till med dotterns fina hörselkåpor på! smile Och ja han hade skyddsglasögon på sig hela tiden förutom just här roll
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/081-2.jpg

Sen slängde jag ur innredningen för att se hur golvet såg ut.. och det var inte mycket golv kvar att hurra för..
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/026-5.jpg

Baksätet ur, lillebrorsan verkar tycka det var bekvämt å sitta i iaf! smile
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/071.jpg

Framstolarna ur! Hela innredningen behöver en ångtvätt och våtdamsugning för att få liv igen tror ja.. hoppas ja!!!
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/080-2.jpg

Och under golvmattan hittade vi en fin liten plastmatta hmm
Gissa om det var blött under den!
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/099.jpg

Ut åkte den iaf och då hittar man det här.... ROST!!! Får bli till att byta ut hela golven sen! hmm
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/101-2.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/102-1.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/104-1.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/103-1.jpg

Sen åkte all el ut.
http://i236.photobucket.com/albums/ff84/Boonzo3/22maj201068.jpg

blir skojj att sätta tillbaks allt sen... smile
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/182.jpg

Och tomt vart det!
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/195.jpg

Och lika tomt i kraftrummet vart det åxå! smile
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/024-6.jpg

Så nu vet man vad man har att göra hmm

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Exez
31 oktober 2010 · 503 Inlägg

ser bra ut prenumeration lagd big_smile lycka till big_smile när ska detta vara klart då? big_smile

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
Tommy_F Dkv
31 oktober 2010 · 592 Inlägg

Tack så mycket, inte så roliga updates en kanske men det kommer väl destå längre bygget rullar på smile
Har inte satt nått datum när den ska va klar smile Det får ta så lång tid det tar smile 1-2 år kanske?

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Exez
31 oktober 2010 · 503 Inlägg

Tommy_F skrev:
Tack så mycket, inte så roliga updates en kanske men det kommer väl destå längre bygget rullar på smile
Har inte satt nått datum när den ska va klar smile Det får ta så lång tid det tar smile 1-2 år kanske?

Mvh Tommy

okej synd big_smile vill se denna på bugrun big_smile hehe
kolla mitt projekt om det är någon insperation big_smile

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte
Volkswagen bora "borat" (2001)
OpelAstraPower
31 oktober 2010 · 326 Inlägg

kul projekt, kommer följas smile

Neo666
1 november 2010 · 474 Inlägg

Awesome big_smile kommer följas

Tommy_F Dkv
1 november 2010 · 592 Inlägg

Tack! Roligt att det finns intresse för en gamal golf smile
Själv tycker jag dom är riktigt häftiga! smile

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang