Att bygga en motor blir dyrt hur man än gör.. iaf om man ska göra det någorlunda ordentligt.
Så billigast blir nog som du säger att bygga på det du har, eller att köpa en färdigbyggd begagnad motor, samtidigt har man ingen aning om hur seriös byggaren varit med nya bultar, lager, packningar osv, eller om den verkligen är balanserad..? kvitton går ju inte att lita på heller.. att mäta upp allt kräver utrustning..
Fixa en 1,6 av det du har, byt ut det som är undermåligt eller gör stor skillnad för hållbarhet/prestanda (vilket inte alltid går hand i hand ).
Jag beställde just ramlager, vevlager, vevstaksbultar, toppbultar o lite annat från dli-teknik. 2700:- fett surt, men vad gör man.. budat på kolvringar på ebay, hoppas jag får dem.
Jo det kostar flis å pilla motor! Men som tur var har man ju ett år på sig iaf! Ja det var riktigt tråkigt det som hände med din motor! Riktigt bra å hoppa upp i sadeln igen!! Blir lätt att man skiter i det/säljer istället när det jävlas efter mycket jobb! Så good work mate!
I övrigt har man inte hunnit göra nått med bilen nu då ja snickrar hela dagar lång!
Mvh Tommy
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Tommy_F skrev: Jo det kostar flis å pilla motor! Men som tur var har man ju ett år på sig iaf! Ja det var riktigt tråkigt det som hände med din motor! Riktigt bra å hoppa upp i sadeln igen!! Blir lätt att man skiter i det/säljer istället när det jävlas efter mycket jobb! Så good work mate!
I övrigt har man inte hunnit göra nått med bilen nu då ja snickrar hela dagar lång!
Mvh Tommy
Jo det gör ju det, hämtade (läs min sambo hämtade) ett block i hyssna idag då hon ändå var i krokarna. Såg lite rostigt ut, men ska ha gått 10Kmil o behöver bara lite kärlek o nya lager, kolvringar etc. Jo, jag funderade i flera dagar på om jag skulle sälja bilen, men insåg att jag aldrig skulle få ut det jag vill för en bil utan motor.
Men se till att bli klar med huset så du kan jobba på bilen då, hehe
Brandis skrev: blir det skivor runt om? tänkt eftersom du håller på så grant bilen så är det ju lungt snyggast med skivor runt om
Det blir till att uppgradera till calibra 16v bromsok med golf gti 16v gti mk2 256mm slitsade skivor fram samt mk2:ans broms servo och huvudbromscylinder.. men att göra en skivbromskonvetering bak med med goffens nätta lilla stjärt känns inte nödvändigt då den mesta vikten på dessa bilar ligger framtill. + att det kommer bli problem på bilprovningen.. Sen att det ser snyggt ut,, mja det gör det ju iaf! Men det blir bara skivor fram på denna pga detta, dock allt i bromsväg bak blir nytt iaf, så det kommer nog inte se allt för jäkligt ut iaf!
Mvh Tommy
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Peter: Ja det blir lite skillnad emot den bajsbruna kulören som va före iaf! Nja det får bli vita portar endå tror ja, fast svarta nog skulle vart snyggt!
Pavva: Det tackar man för!
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Här har det inte hänt mycket på sistonde! Men man får väll bjuda på det lilla sålänge iaf!
Jag har fått hem en ny bultsats till ena spindeln då jag råkade dra av de gamla bultarna när jag demonterade spindlarna! Och även nya hållare till krängaren som ska sitta på länkarmarna.
Och även nya klammor till krängaren bak har kommit hem, i rostfritt!
Klammorna fast på bakaxeln! (som hunnit blitt dammig!! )
Så nu ligger bakaxeln å väntar på en coiloversats för å kunna hoppa upp i hjulhuset igen! (den lär få vänta..)
Sen har det ploppat in lite småsaker till bromsarna också. Lite bromsolja.
En renoveringssats till Calibra oken.
GTI "loggor" på Calibra bromsoken.
Passkruv för att få på calibra oken på golf spindeln.
T-kors för att kunna koppla in bromsljuset nu när jag kör med mk2 huvudbromscylinder.
En massa bromsnipplar.
P-klammer för å kunna sätta fast bromsrören under bilen.
Och för att kunna möta bromsslang med bromsrör.
Lite bromsrör..
Som jag även börjat dra..
Är dock inte klar med bromsrörsdragningen då det tog slut på rör
Men som sades det händer inte så mycket just nu.. + att jag har en till bil jag vill börja pilla med också!! Men vem har sagt ett det brådskar!?
Mvh Tommy
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Fasen så tjusigt! Jag blir riktigt avis på ditt underrede och finishen på alla delar du sätter tillbaka Önskar jag hade tillgång till utrustning för att göra det lika fint
Köpte du krängarfästen o camberbultar på crazy quiff's eller? /// Peter
Hehe! Tack för dom orden! Men jag antar att den kommer se ut som vilken bil som helst under efter typ 1 månads aktiv körning i vått och tort! Haha! Japp, både skruvarna och klammorna/fästerna fram och bak till krängarna är köpta där!
Mvh Tommy
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Hehe, jo det är sant det! Lite därför jag lackat under utan å kleta på nått över, för det ska bli lättare å hålla rent! Jo det funkade bra med crazy quiff's, är ju bra att dom har lite prylar som annars är svåra å hitta! Enl bilmetro så finns inte dom klammorna till bakaxeln överhuvud taget!
Mvh Tommy
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Jag har skaffat en till komplett 1,6 EG motor samt en 5 växlad låda som jag tänkte snygga till och sätta i bilen sålänge! Kommer inte ha tid och råd och bygga en motor ifrån grund för tillfället, iaf inte en trimmad en så då får det här bli lösningen för tillfället! Jag kommer byta alla packningar (man kan utan å öppna motorn) samt kamrem, vattenpump, termostat, tändstift, tändkablar och en del annat i service syfte satt den iaf är hyffsat fresch i motorn! Kommer även slänga på audi gasspjället, ett extraktorgrenrör samt brytarlös tändning.. sen får det va så sålänge, satt man garanterar sig om att bilen kommer ut tills våren 2012
1,6 GTI EG motor ifrån en 1981:ans Golf gti mk1.
Och en bild på lådan.. den 5 växlade är den något renare Den andra är en vanlig 4 växlad.
Bara sciroccomotorn blir nerplockad satt motorstativet blir ledigt så ska den snyggas till och få lite slitdelar bytt och sedan slängas ner i bilen!!
Just ja! Om någon har ett växellådsfäste till en 5 växlad låda så får ni jätte gärna hojta till då ja saknar det!!
Mvh Tommy
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Så har jag fått upp motorn i stativet och börjat plocka bort en del prylar och pöbörjat rengöringen..
Just ja, såg att det stog "G" på den här kammen, är väll en vanlig så kallad G-kam (gti-kam) men det står inget "G" på min andra GTI kam? Har haft 2 till GTI kammar också och ingen av dom hade heller ett G instämplat.. Antagligen är det väll lika kam då effekten är lika men är det någon som vet om det är nån skillnad på kammarna med "G" på och dom utan "G" på? Eller vart det helt enkelt annan stämpling på kammarna efter ett visst årtal? Har inte hunnit mätt loberna på dom och jämfört, men ska göra det för skoj skull!
Hursom så fick ja nöta en hel del med tanborsten och en stor dos förtunning för å få bort all skit iaf! Tog nån timme!! + en del slit med roterande stålborste på kapmaskin, vanlig stålborste samt en del sandpapper och dremmlande innan det vart bra!! En liten bild, inte färdigt en!!!
Mvh Tommy
En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....