KÖPRÅD mellan Volvo 940 LTT eller BMW E-36

andreas910722
27 oktober 2010 · 13 Inlägg

Leter efter bil nu till vintern och de bilar jag är sugna på och köpa är följande:

* Volvo 940 LTT
* Bmw E-36 serien

Jag vill ha en bil som man kan sladda med och "leka" lite med utan problem. Vilken prisklass ska man ligga på ? Jag hade tänkt ligga under 25k.

Har även hört att man inte ska köpa en Volvo 940 Ltt som gått mer än 25000 mil om man inte är så kunnig på bilar.

Hur många mil gäller det för BMW? Är det samma miltal?

Senast redigerat av andreas910722 (28 oktober 2010)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

Köp Volvon. Som gammal bilhandlare ryser jag vid tanken på en äldre BMW. Fast de är underbara bilar när de fungerar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
28 oktober 2010 · 2 552 Inlägg

Stirra dig inte blind på miltalet. En välskött och välservad bil med lite fler mil mätare är tryggare och i längden ett bättre val än en mindre välskött bil med färre mil på mätaren.

Om huvudsyftet med bilen är att sladda runt nu under vintern så duger en BMW 318is utmärkt smile

Fartsersurserna är medelmåttiga men chassit är välbalanserat, styrningen kvick och växellådan smidig. 940 är en solid och stryktålig vagn men ganska klumpig, åtminstone enligt mig.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

IceEyes skrev:
Stirra dig inte blind på miltalet. En välskött och välservad bil med lite fler mil mätare är tryggare och i längden ett bättre val än en mindre välskött bil med färre mil på mätaren.

Om huvudsyftet med bilen är att sladda runt nu under vintern så duger en BMW 318is utmärkt smile

Fartsersurserna är medelmåttiga men chassit är välbalanserat, styrningen kvick och växellådan smidig. 940 är en solid och stryktålig vagn men ganska klumpig, åtminstone enligt mig.

Så sant. Så sant. Volvon gör skäl för att kallas "sossecontainer" och "klumpig" Men den sladdar friskt den med. Som IceEyes säger är väl i så fall en 318iS att rekommendera! En gammal 316 kan ju oxå vara ett fynd men se upp med mil och ägare! Inte allt för många gasglada 18-åringar tack! BMW kan leva ett hårt liv! Volvon tål det lite bättre. BMW:n drar mindre. Och som han säger: Det finns fler märken! Opel Omega av "nyare" modell är helt ok. Likaså Mercedes w124 med lite motor i (Även de törstiga) om du kan hitta nån 300E manuell. Men stryktåliga. Kolla runt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glenn9K Montör
28 oktober 2010 · 664 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

IceEyes skrev:
Stirra dig inte blind på miltalet. En välskött och välservad bil med lite fler mil mätare är tryggare och i längden ett bättre val än en mindre välskött bil med färre mil på mätaren.

Om huvudsyftet med bilen är att sladda runt nu under vintern så duger en BMW 318is utmärkt smile

Fartsersurserna är medelmåttiga men chassit är välbalanserat, styrningen kvick och växellådan smidig. 940 är en solid och stryktålig vagn men ganska klumpig, åtminstone enligt mig.

Så sant. Så sant. Volvon gör skäl för att kallas "sossecontainer" och "klumpig" Men den sladdar friskt den med. Som IceEyes säger är väl i så fall en 318iS att rekommendera! En gammal 316 kan ju oxå vara ett fynd men se upp med mil och ägare! Inte allt för många gasglada 18-åringar tack! BMW kan leva ett hårt liv! Volvon tål det lite bättre. BMW:n drar mindre. Och som han säger: Det finns fler märken! Opel Omega av "nyare" modell är helt ok. Likaså Mercedes w124 med lite motor i (Även de törstiga) om du kan hitta nån 300E manuell. Men stryktåliga. Kolla runt!

Jovisst är en 940 klumpigare än en E36, men fortfarande så tycker jag att den ändå är ganska lättkörd och smidig för sin enorma storlek.

Andreas: Håller med tidigare talare och säger att man bör aldrig stirra sig blind på miltalet, inte förrän det börjar närma sig 35-40000. Kolla istället på hur välskött bilen är.

Sen så har ju båda bilmodellerna sina sjukdomar, även om de på en 940 inte är många. 940 håller väldigt väldigt bra och går sällan sönder. En sak som händer på i stort sett alla 940 är att limmet som håller dörrsidornas beklädnad blir mjukt av sol/värme och att beklädnaden därmed glider iväg och korvar sig så att dörrsidorna blir fula längst upp. I övrigt kommer jag inte på någonting faktiskt som är en sån där typisk "940-grej".

E36 tycker jag är en bättre bil sålänge allt är som det skall på den, förutsatt att man dessutom tycker om dess utseende (något som jag inte gör jättemycket personligen). E36 har t.ex. problem med rostande framskärmar (längst ner) och lossnande dörrsidor.

316 är nog lite väl klen dock. Satsa på 318/318iS och uppåt om du skall ha E36.

Sen får man inte glömma att BMW E36 är en 9år nyare plattform än Volvo 760, som 940 är baserad på. Och detta märks när du väl sitter bakom ratten.

Kan precis som IceEyes starkt rekommendera en välskött 318iS. Välbalanserad, tillräckligt med kraft för att leka, oftast hyffsat med utrustning, och alltid bromsad differential. Mycket prisvärd tycker jag.

Nu vet jag inte var du bor, men här är ett exempel: Blocketannons

Mvh Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
andreas910722
28 oktober 2010 · 13 Inlägg

Jag får tacka för alla svar! Kul att man får långa och förklarade svar så man förstår för och nackdelar.

Ska kolla innan jag köper bilen vilken ålder som haft bilen. Klart det finns 18åringar som kör lugnt och vårdar bra, men de flesta är nog inte jätteförsiktiga!

Jag bor i Örebro och skulle som mest kunna åka ungefär 8 mil för att kolla på en bil.

Kom gärna med lite "blockettips" som berthelsen gjorde smile

Jag kollar lite på denna bil och skulle vilja försöka pruta ner den lite...

http://www.blocket.se/orebro/BMW_320_Ci … =8&w=2

Vad tycks? Tror ni det går att pruta lite?

Vad står alla dessa bokstäver för i slutet av namnet?

BMW 318Ti
BMW 320i
BMW 320Ci

Senast redigerat av andreas910722 (28 oktober 2010)

Germax
28 oktober 2010 · 12 086 Inlägg

T står för touring, C för kupé.. i heter alla Bmw, vetifan vad det står för tongue

Bilen du länka kan du garanterat pruta, 27k för en 320 är mkt, speciellt en med skrikröd inredning tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

andreas910722 skrev:
Jag får tacka för alla svar! Kul att man får långa och förklarade svar så man förstår för och nackdelar.

Ska kolla innan jag köper bilen vilken ålder som haft bilen. Klart det finns 18åringar som kör lugnt och vårdar bra, men de flesta är nog inte jätteförsiktiga!

Jag bor i Örebro och skulle som mest kunna åka ungefär 8 mil för att kolla på en bil.

Kom gärna med lite "blockettips" som berthelsen gjorde smile

Jag kollar lite på denna bil och skulle vilja försöka pruta ner den lite...

http://www.blocket.se/orebro/BMW_320_Ci … =8&w=2

Vad tycks? Tror ni det går att pruta lite?

Vad står alla dessa bokstäver för i slutet av namnet?

BMW 318Ti
BMW 320i
BMW 320Ci

Ser väldigt fin ut. Säljaren har skickligt dolt nummerplåten på alla bilder. Slumpen..? Att skriva 26900 luktar bilhandlare i många fall. Be om numret på den innan du åker. Ring tidigare ägare om inte haft så länge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nitrometanskada Gött mos
28 oktober 2010 · 1 096 Inlägg

Lätt volvon. Turbo är alltid turbo. Visst kan du ha turbo i bmw:n men de kan ju va gött o köra någonlunda lagligt iallafall.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Glenn9K Montör
28 oktober 2010 · 664 Inlägg

JapMax skrev:
T står för touring, C för kupé.. i heter alla Bmw, vetifan vad det står för tongue

Bilen du länka kan du garanterat pruta, 27k för en 320 är mkt, speciellt en med skrikröd inredning tongue

"i" heter inte alla BMW, men däremot alla bensindrivna modeller med insprutning. (rätta mig om jag har fel, någon?)

Det finns dessutom fler bokstäver att hålla koll på.

A=automat
k=katalysator (t.ex. vissa E30 på den tiden när det var nytt och "coolt" med katalysator)
d=diesel
x=fyrhjulsdrift

M/m=Om bokstaven står i kombination med annan bokstav som t.ex. "i" så brukar man mena att bilen har minst "lilla M-paketet" (som innebär M-ratt och M-växelspaksknopp typ), eller hela vägen till M-Tech kjolpaket osv. Står bokstaven med en annan siffra, som M1, M3, M5, M6 så är det en "äkta M-bil" så att säga. "Äkta M-bilar" är kan även vara modeller som Z3 M, Z4 M, X5 M och X6 M. De äkta M-modellerna är alltså toppmodellen i varje serie.

Sen kan "C" även stå för Cabriolet, alltså inte bara Coupé.

andreas910722 skrev:
Jag kollar lite på denna bil och skulle vilja försöka pruta ner den lite...

http://www.blocket.se/orebro/BMW_320_Ci … =8&w=2

Vad tycks? Tror ni det går att pruta lite?

Den borde gå att pruta till typ 25K. Men håller även med om vad Dieselsmurfen skrev.

På den bilen ser du förövrigt det jag pratade om med rost på framskärmarna. Om du tittar på bilden där man ser högersidan av bilen så ser du att det börjat komma rostbubblor längst ner på sidokjolen. Det är där och längst ner på framskärmarna (alltså biten framför sidokjolen där) som är det stora rostproblemet på E36. Akta sig för bilar med det, eller laga illa kvickt om det börjar komma eller om man köper en bil med det.

Sen vad gäller att välja mellan 318iS och 320 så hade jag nog hellre tagit en 318iS just för att den går i princip nästan lika bra som en 320, men har diffbroms och sportchassi. Mycket roligare bil än en 320.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Glenn9K Montör
28 oktober 2010 · 664 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Lätt volvon. Turbo är alltid turbo. Visst kan du ha turbo i bmw:n men de kan ju va gött o köra någonlunda lagligt iallafall.

1. Turbo är inte alltid bättre. Speciellt inte när bilen i så fall har mindre effekt än en motorvolymmässigt sett motsvarande BMW men med lite mer vridmoment och en bra mycket tyngre bil.
2. Alla kanske inte gillar turbovissel och fågelljud varje gång man släpper av gasen?
3. Du förlorar en massa gasrespons med turbo (och förväxla INTE det med effekt/Vridmomentskurva!), och där med prestanda ut ur kurvor.
4. Prestanda rakt fram är inte allt.

Senast redigerat av berthelsen (28 oktober 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Nitrometanskada Gött mos
28 oktober 2010 · 1 096 Inlägg

berthelsen skrev:

Nitrometanskada skrev:
Lätt volvon. Turbo är alltid turbo. Visst kan du ha turbo i bmw:n men de kan ju va gött o köra någonlunda lagligt iallafall.

1. Turbo är inte alltid bättre. Speciellt inte när bilen i så fall har samma effekt som en motsvarande BMW men lite mer vridmoment och en bra mycket tyngre bil.
2. Alla kanske inte gillar turbovissel och fågelljud varje gång man släpper av gasen?
3. Du förlorar en massa gasrespons med turbo (och förväxla INTE det med effekt/Vridmomentskurva!), och där med prestanda ut ur kurvor.
4. Prestanda rakt fram är inte allt.

Han skrev han ville leka. Du skrämmer upp effekten i en volvo turbo bra mycket lättare och billigare än en sugmotor bmw det kan du knappast förneka.

Försöker du få mig att framstå som någon volvoturbokioskraggarfjortis så har du ingenting för det, jag är en dragracer ut i fingerspetsarna det är blower som gäller.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Glenn9K Montör
28 oktober 2010 · 664 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

berthelsen skrev:

Nitrometanskada skrev:
Lätt volvon. Turbo är alltid turbo. Visst kan du ha turbo i bmw:n men de kan ju va gött o köra någonlunda lagligt iallafall.

1. Turbo är inte alltid bättre. Speciellt inte när bilen i så fall har samma effekt som en motsvarande BMW men lite mer vridmoment och en bra mycket tyngre bil.
2. Alla kanske inte gillar turbovissel och fågelljud varje gång man släpper av gasen?
3. Du förlorar en massa gasrespons med turbo (och förväxla INTE det med effekt/Vridmomentskurva!), och där med prestanda ut ur kurvor.
4. Prestanda rakt fram är inte allt.

Han skrev han ville leka. Du skrämmer upp effekten i en volvo turbo bra mycket lättare och billigare än en sugmotor bmw det kan du knappast förneka.

Försöker du få mig att framstå som någon volvoturbokioskraggarfjortis så har du ingenting för det, jag är en dragracer ut i fingerspetsarna det är blower som gäller.

Absolut, du får upp effekten mycket lättare till en viss nivå i en turbobil, det sa jag ingenting om. Däremot så skrev trådskaparen även att han skulle ha en bil till vintern att sladda i. På vintern har man sällan torr asfalt att sladda på, speciellt såpass långt upp som i Örebro. Det behövs inte mer effekt än vad en 12-1350kg tung 318iS/320 kan leverera.

Och du får ursäkta om du tog det som stötande, ville inte få dig att framstå som någonting. Bara la fram andra sidan av det hela. Allt behöver ses ur olika perspektiv och med hjälp av olika personers kunskaper. Skulle tro att trådskaparen skapat tråden just för att få hjälp, information och fakta, och det är det vi ger honom genom diskussioner med varandra och honom. Så åter igen, var inget illa menat.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Germax
28 oktober 2010 · 12 086 Inlägg

berthelsen skrev:

JapMax skrev:
T står för touring, C för kupé.. i heter alla Bmw, vetifan vad det står för tongue

Bilen du länka kan du garanterat pruta, 27k för en 320 är mkt, speciellt en med skrikröd inredning tongue

"i" heter inte alla BMW, men däremot alla bensindrivna modeller med insprutning. (rätta mig om jag har fel, någon?)

Det har du rätt i.

C står dock bara för Coupe (kupé på svenska). Cabriolet och compact har andra förkortningar.

Senast redigerat av JapMax (28 oktober 2010)

Glenn9K Montör
28 oktober 2010 · 664 Inlägg

JapMax skrev:
C står dock bara för Coupe (kupé på svenska). Cabriolet och compact har andra förkortningar.

Och det har du rätt i. Officiellt talat. Däremot så gillar folk att skriva inofficiella förkortningar också, så det kan även vara bra att tänka på att C också kan betyda Cabriolet och Compact i folkmun/folkskrift.

Glömde förövrigt skriva med bokstaven "S" förut. Det är sportigare modeller av de vanliga bilarna, såsom E30 318iS, E36 318iS, och E90 320Si. Alltid med diffbroms och annat godis.

Senast redigerat av berthelsen (28 oktober 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
BrajjAxx 040 RedLine
28 oktober 2010 · 1 219 Inlägg

Beror lite på vad du ska ha bilen till och vad du vill göra med den, men 940in kan du helt klart få till en mycket roligare bil, bara att pystrimma lite och chipa så har du 200hk! bara en sådan grejj...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
andreas910722
28 oktober 2010 · 13 Inlägg

berthelsen skrev:

På den bilen ser du förövrigt det jag pratade om med rost på framskärmarna. Om du tittar på bilden där man ser högersidan av bilen så ser du att det börjat komma rostbubblor längst ner på sidokjolen. Det är där och längst ner på framskärmarna (alltså biten framför sidokjolen där) som är det stora rostproblemet på E36. Akta sig för bilar med det, eller laga illa kvickt om det börjar komma eller om man köper en bil med det.

Är det svårt att fixa och slipa bort rost själv om man såklart vet lite sen innan hur man gör eller ska man lämna in det på verkstad och vad kan det laga och fixa rost? Inte så mycket rost utan vi säger att jag ska köpa bilen på blocket jag visade. Den röda. Vad kan det kosta och laga så lite rost?

Och ni får ursäkta men vad är diffbroms?

Tack så jättemycket för alla svar! Har redan lärt mig mycket mer än vad jag visste innan! big_smile

Nisse1
28 oktober 2010 · 175 Inlägg

Vill du åka rejält brett så är det Volvon som gäller. Så fort man tror att man ska snurra är det fan bara dra ett extra varv wink

Omegan är roligare på så sätt att den nästintill alltid diffar, vilket Volvon sällan gör wink
Sen går den mycket snålare, riktigt lätt att hålla på ställ och snälla returer smile

Senast redigerat av Nisse1 (28 oktober 2010)

onej84
28 oktober 2010 · 1 854 Inlägg

Fan va är det med folk och miltal?

Gå efter skicket på bilen inte miltalet!

Jag köpte nyligen en 940 "LTT" Nu FTT med 31000 mil på mätaren och den funkar hur bra som hellst.

Sladda med en sån är inga problem.

billig att äga jag betalar 230kr halvförsäkring +mer i månaden
Den drar 0.8-0.9 blandat

Min är en 96a Manuell Sedan jag gav 20 000kr

Lozinmust "Unloaded"
28 oktober 2010 · 1 557 Inlägg

Nisse1 skrev:
Vill du åka rejält brett så är det Volvon som gäller. Så fort man tror att man ska snurra är det fan bara dra ett extra varv wink

Omegan är roligare på så sätt att den nästintill alltid diffar, vilket Volvon sällan gör wink
Sen går den mycket snålare, riktigt lätt att hålla på ställ och snälla returer smile

Och i BMW:n så känner du direkt vad som händer så att du kan parera sladden/kontrollera stället snyggt, utan att behöva göra en pinsam extrasnurr för att du inte hade något val =P

"When innovation meets passion!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang