KÖPRÅD mellan Volvo 940 LTT eller BMW E-36

christofer_k Vorsprung durch Technik
7 november 2010 · 2 432 Inlägg

hadde jag fått välja så hadde jag nog tagit volvo  då de är så mkt billigare att repa och hitta dela än en bmw ..

Snitch Ointresserad.
7 november 2010 · 936 Inlägg

christofer_k skrev:
hadde jag fått välja så hadde jag nog tagit volvo  då de är så mkt billigare att repa och hitta dela än en bmw ..

Som sagts innan, skillnad på erfarenhet och skitsnack.

Teabag appreciation club.
Rquired Allmänt envis
7 november 2010 · 12 512 Inlägg

christofer_k skrev:
hadde jag fått välja så hadde jag nog tagit volvo  då de är så mkt billigare att repa och hitta dela än en bmw ..

Marginellt i så fall, det är inga som helst problem att finna delar till en Bmw och priserna är högst humana. Som har framgått av tidigare diskussioner är Bmw till och med billigare i vissa fall, ofta beroende på vart man vänder sig. Men att de små skillnaderna skulle avgöra ett bilköp tycker jag verkar märkligt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
christofer_k Vorsprung durch Technik
7 november 2010 · 2 432 Inlägg

Snitch skrev:

christofer_k skrev:
hadde jag fått välja så hadde jag nog tagit volvo  då de är så mkt billigare att repa och hitta dela än en bmw ..

Som sagts innan, skillnad på erfarenhet och skitsnack.

har bara gämfört med audin å farsans bmw som han haft å har  fast då är de ju mkt nyare bilar.. och audi har då iaf dyrade delar än volvo iaf 7serien

Rquired Allmänt envis
7 november 2010 · 12 512 Inlägg

christofer_k skrev:

Snitch skrev:

christofer_k skrev:
hadde jag fått välja så hadde jag nog tagit volvo  då de är så mkt billigare att repa och hitta dela än en bmw ..

Som sagts innan, skillnad på erfarenhet och skitsnack.

har bara gämfört med audin å farsans bmw som han haft å har  fast då är de ju mkt nyare bilar.. och audi har då iaf dyrade delar än volvo iaf 7serien

Allt beror som sagt på hur man jämför men man får förstås jämföra likvärdiga bilar till ålder, motor, utrustning och så vidare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2010 · 17 485 Inlägg

Hehe... Om vi utgår ifrån att bilen är original när han köper den är väl Volvo-helvetet att föredra. Plåtlåda, sossecomtainer, tung, klumpig jo jag vet. Men köra brett kan man. Utan att skiten går sönder. Jag hade köpt en MB s-klass 500 se -82-90. Automat jag vet. Men kan du köra sönder den så grattis. Oljebyten bör iakttas annars blir kamaxeln missnöjd... MB-frälst så ta det med en nypa salt. Fast jag har aldrig behövt reparea någon... Bränsletörst? Ja för fan...

På tal om BMW:
Min 750 -96:a brann upp.
Min 328 -93:a gick toppen på
Min 518 -81:a vägrade starta på vinter utan bogsering
Min 750 e32 -89 var världens bästa bil. Saknar.
Min 320 -95:a såldes till en vän -08. Den går klockrent i en 42-årig kärrings ägo. Går kanon till dags dato.
Samtliga mina Mersor och Volvo har gått utan knot. Undantag: 740GL förgasare 87:a. Fy fan... Köp en förgasarbil utan den elektroniska skiten. Går fint som fan. Eller insprutare då... Bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
7 november 2010 · 12 512 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Hehe... Om vi utgår ifrån att bilen är original när han köper den är väl Volvo-helvetet att föredra. Plåtlåda, sossecomtainer, tung, klumpig jo jag vet. Men köra brett kan man. Utan att skiten går sönder. Jag hade köpt en MB s-klass 500 se -82-90. Automat jag vet. Men kan du köra sönder den så grattis. Oljebyten bör iakttas annars blir kamaxeln missnöjd... MB-frälst så ta det med en nypa salt. Fast jag har aldrig behövt reparea någon... Bränsletörst? Ja för fan...

På tal om BMW:
Min 750 -96:a brann upp.
Min 328 -93:a gick toppen på
Min 518 -81:a vägrade starta på vinter utan bogsering
Min 750 e32 -89 var världens bästa bil. Saknar.
Min 320 -95:a såldes till en vän -08. Den går klockrent i en 42-årig kärrings ägo. Går kanon till dags dato.
Samtliga mina Mersor och Volvo har gått utan knot. Undantag: 740GL förgasare 87:a. Fy fan... Köp en förgasarbil utan den elektroniska skiten. Går fint som fan. Eller insprutare då... Bättre.

Kan kontra med att:
1. Någon 328i 1993 har aldrig funnits.
2. Av ovanstående drar jag slutsatsen att Bmw håller mycket bra, om de sköts korrekt.

Det är i alla fall det all den erfarenhet jag både själv och via familjen har av diverse Bmw där flertalet har rullat många långa mil. Sköt dem så rullar de i all evighet, i samma stil som en Mercedes eller Volvo. Missköt dem så ger de upp före en Mercedes eller Volvo lite beroende på motor, men det är i mina ögon irrelevant då det för mig är självklart med oljebyten etc.

Så på tal om (felfria) Bmw:
535i 1990, 31.000mil utan större fel. Slitdelar och mindre elfel visst, men inget dyrt eller allvarligt.
525i 1993(?) 30.000 mil utan ett enda fel utöver vanliga slitdelar.
325i 2001 40.000mil utan fel, endast enstaka slitdelar bytta.
525i 1989 45.000mil med lättare reparationer (Japp, en M20. Rullar som lånebil vid verkstad)
328i 1995 20.500mil. Min pärla, inte ett enda fel de 4500mil jag kört den trots köpt "gammal")
330i 2004(?) 19.500mil utan fel utöver en trasig bensinpump som ny. Garantiåtgärd.

Så kan kort och gott dra slutsatsen att Bmw är av bra virke, har mer än ovan att lägga bakom det påståendet, men när de blir äldre och hamnar i händerna på folk som bara köper dem för körglädjens skull och sätter underhållet i andra hand så slutar det illa. Men det är knappast bilens fel.

Och av någon anledning händer det mycket mer sällan med Volvo och Mercedes, vad det säger om körglädjen i dessa tänker jag inte spekulera i. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2010 · 17 485 Inlägg

Rquired skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Hehe... Om vi utgår ifrån att bilen är original när han köper den är väl Volvo-helvetet att föredra. Plåtlåda, sossecomtainer, tung, klumpig jo jag vet. Men köra brett kan man. Utan att skiten går sönder. Jag hade köpt en MB s-klass 500 se -82-90. Automat jag vet. Men kan du köra sönder den så grattis. Oljebyten bör iakttas annars blir kamaxeln missnöjd... MB-frälst så ta det med en nypa salt. Fast jag har aldrig behövt reparea någon... Bränsletörst? Ja för fan...

På tal om BMW:
Min 750 -96:a brann upp.
Min 328 -93:a gick toppen på
Min 518 -81:a vägrade starta på vinter utan bogsering
Min 750 e32 -89 var världens bästa bil. Saknar.
Min 320 -95:a såldes till en vän -08. Den går klockrent i en 42-årig kärrings ägo. Går kanon till dags dato.
Samtliga mina Mersor och Volvo har gått utan knot. Undantag: 740GL förgasare 87:a. Fy fan... Köp en förgasarbil utan den elektroniska skiten. Går fint som fan. Eller insprutare då... Bättre.

Kan kontra med att:
1. Någon 328i 1993 har aldrig funnits.
2. Av ovanstående drar jag slutsatsen att Bmw håller mycket bra, om de sköts korrekt.

Det är i alla fall det all den erfarenhet jag både själv och via familjen har av diverse Bmw där flertalet har rullat många långa mil. Sköt dem så rullar de i all evighet, i samma stil som en Mercedes eller Volvo.

Missköt dem så ger de upp före en Mercedes eller Volvo lite beroende på motor, men det är i mina ögon irrelevant då det för mig är självklart med oljebyten etc.

Så på tal om (felfria) Bmw:
535i 1990, 31.000mil utan större fel. Slitdelar och mindre elfel visst, men inget dyrt eller allvarligt.
525i 1993(?) 30.000 mil utan ett enda fel utöver vanliga slitdelar.
325i 2001 40.000mil utan fel, endast enstaka slitdelar bytta.
525i 1989 45.000mil med lättare reparationer (Japp, en M20. Rullar som lånebil vid verkstad)
328i 1995 20.500mil. Min pärla, inte ett enda fel de 4500mil jag kört den trots köpt "gammal")
330i 2004(?) 19.500mil utan fel utöver en trasig bensinpump som ny. Garantiåtgärd.

Så kan kort och gott dra slutsatsen att Bmw är av bra virke, har mer än ovan att lägga bakom det påståendet, men när de blir äldre och hamnar i händerna på folk som bara köper dem för körglädjens skull och sätter underhållet i andra hand så slutar det illa. Men det är knappast bilens fel.

Och av någon anledning händer det mycket mer sällan med Volvo och Mercedes, vad det säger om körglädjen i dessa tänker jag inte spekulera i. wink

Jag böjer mig. Årsmodell på 328:an osäker. Gick sönder gjorde den iallafall... Och som du säger: Sköter man en BMW håller den! En BMW håller inte för misskötsel som en Volvo eller Mersa gör. Helt korrekt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BrajjAxx 040 RedLine
7 november 2010 · 1 219 Inlägg

Denna diskussionen tar ju aldrig slut, tror faktiskt att vi aldrig kommer finna svaret på frågan! De båda bilarna har sina fördelar och nakdelar.

Men jag tror faktiskt att man föds till en bmw eller volvo männsika smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Rquired Allmänt envis
7 november 2010 · 12 512 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Denna diskussionen tar ju aldrig slut, tror faktiskt att vi aldrig kommer finna svaret på frågan! De båda bilarna har sina fördelar och nakdelar.

Men jag tror faktiskt att man föds till en bmw eller volvo männsika smile

Det får du gärna förklara, att man föds in i en religion kan jag förstå men det är nog få som peppas som Volvo eller Bmw-entusiaster som små. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BrajjAxx 040 RedLine
7 november 2010 · 1 219 Inlägg

Jodå, volvo har altid varit det rätta för mig smile

Samtidigt som många av mina poolare aldrig skulle kunna ha volvo...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Glenn9K Montör
7 november 2010 · 664 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Men jag tror faktiskt att man föds till en bmw eller volvo männsika smile

Själv älskar jag både BMW och RWD-Volvos. Och Saab, med mera. Man behöver inte välja ett lag.

Volvo håller tydligen inte för vad som helst heller utan skötsel. De kan inte alls misshandlas hursomhelst. Bytte senast nu i helgen en kamrem som var så slapp att jag kunde dra den av dreven, en vattenpump som var ordentligt trög att dra runt med handen, och en oljetrycksgivare. Dessa saker på en och samma 25K-mil gamla B230FK från 1995. Troligen ganska misskött motor. Men med detta vill jag ha sagt att inte heller Volvo kan behandlas hursomhelst.

Trådskaparen: Välj den bil du tycker om. Svaret beror helt på vem du frågar (även om majoriteten som svarat med ordentliga svar i denna tråd rekommenderat BMW). Upp till dig.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Navkapsel
8 november 2010 · 4 637 Inlägg

Varken E36 eller 940 är någon skitbil. Jag tycker att 940 är bättre och jag sitter mkt bättre i dem (bl a då jag gillar att sitta bredbent) så jag skulle köpt Volvo. Alltid skönt att variera sittställningen.

Men prova båda, roligast om man köper den man gillar mest.

Alla bilar tål lite lek, alla bilar tål att köras brett på snö. Ingen bil är dock byggd för dålig service och misshandel. Inte ens Volvo.

Senast redigerat av EmilHammarlund (8 november 2010)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 november 2010 · 1 948 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Alla bilar tål lite lek, alla bilar tål att köras brett på snö. Ingen bil är dock byggd för dålig service och misshandel. Inte ens Volvo.

Detta måste nog fan vara det visaste någon sagt på hela året... wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
andreas910722
8 november 2010 · 13 Inlägg

Okej, åter tack för alla svar!

Jag tror faktiskt jag tar det som kommer in på blocket.se fortast. Hittills har det funnits två 940 och en BMW 318 som jag vill ha. Så det blir och se vad det blir! Kommer hålla mig uppdaterad här på bilar jag kommer kolla på så får ni säga om ni ser något speciellt jag ska kolla på.

Mvh
Andreas

Rquired Allmänt envis
8 november 2010 · 12 512 Inlägg

andreas910722 skrev:
Okej, åter tack för alla svar!

Jag tror faktiskt jag tar det som kommer in på blocket.se fortast. Hittills har det funnits två 940 och en BMW 318 som jag vill ha. Så det blir och se vad det blir! Kommer hålla mig uppdaterad här på bilar jag kommer kolla på så får ni säga om ni ser något speciellt jag ska kolla på.

Mvh
Andreas

Slänger in en liten reservation, 318i? Inte en upp till och med årsmodell 1994 med M40-fyran väl, för det är ingen motor att rekommendera.

Efterträdaren M43 är mycket pålitlig och snål, men lika rolig som en sexa är det inte och en Bmw skall egentligen ha hyvelbänk under huven. M43 är en pigg och trevlig fyra men sexorna slår högre, men är det en bil med M40 du är intresserad av hade jag köpt en Volvo eller annan modell av Bmw istället.

M40 har ett konstruktionsfel som orsakar slitage på kamaxeln och kamremmen som behöver bytas med korta intervall. Egentligen ingen dum motor, men ovanstående gör andra motoralternativ till ett så mycket bättre val. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DalleRacing
8 november 2010 · 1 738 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Varken E36 eller 940 är någon skitbil. Jag tycker att 940 är bättre och jag sitter mkt bättre i dem (bl a då jag gillar att sitta bredbent) så jag skulle köpt Volvo. Alltid skönt att variera sittställningen.

Men prova båda, roligast om man köper den man gillar mest.

Alla bilar tål lite lek, alla bilar tål att köras brett på snö. Ingen bil är dock byggd för dålig service och misshandel. Inte ens Volvo.

Kompisen körde utan vatten i sin 240 från jkpg till ödeshög utan haveri! Det är väll misshandel, tydligen så klarade dom det! En volvo b230 motor utan vatten o olja klarar sig 5min en bmw motor 30 sec.

Har ägt

Volvo 740 gle: Alldrig några problem eller rep. 32 000 mil
Volvo 940 turbo -91: Alldrig några problem eller rep. 31 000 mil "Hårt körd"
Volvo 940 turbo -93: Alldrig några problem eller rep. 33 000 mil "Hårt körd"
Volvo 940 turbo -94: Alldrig några problem eller rep. 31 000 mil "Hårt körd mycket övervarvningar och pga det ett flertal kokningar utan att något slagit sig eller turbon gått ner sig"
Volvo 945 Gl: Alldrig några problem eller rep. 32 000 mil

Volvo är evighets maskiner, jag hade absolut valt en volvo! för mig är bmw en mardröm oavsett årsmod. Snygg design men satan vilka kostnader vid reprationer!

Du kommer inte bli missnöjd av en 940 turbo med lite extra godis i motorn wink

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Rock-Star
8 november 2010 · 2 982 Inlägg

TS kan nog skaffa en äldre merca C klass eller liknande.  tar död på tråden ganska snabbt.
bilar ska tas hand om oavsett märke.
och JA, det är nog lite sant att volvo tål att misshandlas med än BMW. men var händer när det är kört? oavsett märke så kommer det kosta pengar. BMW kostar att laga, men det är ingen myt att även Volvos är dyra att laga.

hoppas TS hittar den bil han vill ha, har han växt upp m ed volvo så kommer han nog välja volvo. har han växt upp med BMW , ja då tar han BMW. tror inte att denna tråd är ngt underlag för TS köpval. "han tar ju det som först kommer in på blocket".. kommigen. no point i att skapa denna tråd om du ändå ska köpa det som kommer in först.
MAO. skittråd enligt mitt tycke och jag har även motiverat till varför jag anser det till en skittråd.

Rquired Allmänt envis
8 november 2010 · 12 512 Inlägg

940RDALLE skrev:

EmilHammarlund skrev:
Varken E36 eller 940 är någon skitbil. Jag tycker att 940 är bättre och jag sitter mkt bättre i dem (bl a då jag gillar att sitta bredbent) så jag skulle köpt Volvo. Alltid skönt att variera sittställningen.

Men prova båda, roligast om man köper den man gillar mest.

Alla bilar tål lite lek, alla bilar tål att köras brett på snö. Ingen bil är dock byggd för dålig service och misshandel. Inte ens Volvo.

Kompisen körde utan vatten i sin 240 från jkpg till ödeshög utan haveri! Det är väll misshandel, tydligen så klarade dom det! En volvo b230 motor utan vatten o olja klarar sig 5min en bmw motor 30 sec.

Har ägt

Volvo 740 gle: Alldrig några problem eller rep. 32 000 mil
Volvo 940 turbo -91: Alldrig några problem eller rep. 31 000 mil "Hårt körd"
Volvo 940 turbo -93: Alldrig några problem eller rep. 33 000 mil "Hårt körd"
Volvo 940 turbo -94: Alldrig några problem eller rep. 31 000 mil "Hårt körd mycket övervarvningar och pga det ett flertal kokningar utan att något slagit sig eller turbon gått ner sig"
Volvo 945 Gl: Alldrig några problem eller rep. 32 000 mil

Volvo är evighets maskiner, jag hade absolut valt en volvo! för mig är bmw en mardröm oavsett årsmod. Snygg design men satan vilka kostnader vid reprationer!

Du kommer inte bli missnöjd av en 940 turbo med lite extra godis i motorn wink

MVH

Som skrivits tidigare så är det en stor skillnad på erfarenheter och skitsnack, köp, kör och skaffa dig erfarenheter av en Bmw själv innan du skriver en massa skit du inte har belägg för.

Eller låt bli är nog ett bättre tips, behandlar du dina bilarna enligt ovan är det ett under att ens traktorerna håller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DalleRacing
8 november 2010 · 1 738 Inlägg

Rquired skrev:

940RDALLE skrev:

EmilHammarlund skrev:
Varken E36 eller 940 är någon skitbil. Jag tycker att 940 är bättre och jag sitter mkt bättre i dem (bl a då jag gillar att sitta bredbent) så jag skulle köpt Volvo. Alltid skönt att variera sittställningen.

Men prova båda, roligast om man köper den man gillar mest.

Alla bilar tål lite lek, alla bilar tål att köras brett på snö. Ingen bil är dock byggd för dålig service och misshandel. Inte ens Volvo.

Kompisen körde utan vatten i sin 240 från jkpg till ödeshög utan haveri! Det är väll misshandel, tydligen så klarade dom det! En volvo b230 motor utan vatten o olja klarar sig 5min en bmw motor 30 sec.

Har ägt

Volvo 740 gle: Alldrig några problem eller rep. 32 000 mil
Volvo 940 turbo -91: Alldrig några problem eller rep. 31 000 mil "Hårt körd"
Volvo 940 turbo -93: Alldrig några problem eller rep. 33 000 mil "Hårt körd"
Volvo 940 turbo -94: Alldrig några problem eller rep. 31 000 mil "Hårt körd mycket övervarvningar och pga det ett flertal kokningar utan att något slagit sig eller turbon gått ner sig"
Volvo 945 Gl: Alldrig några problem eller rep. 32 000 mil

Volvo är evighets maskiner, jag hade absolut valt en volvo! för mig är bmw en mardröm oavsett årsmod. Snygg design men satan vilka kostnader vid reprationer!

Du kommer inte bli missnöjd av en 940 turbo med lite extra godis i motorn wink

MVH

Som skrivits tidigare så är det en stor skillnad på erfarenheter och skitsnack, köp, kör och skaffa dig erfarenheter av en Bmw själv innan du skriver en massa skit du inte har belägg för.

Eller låt bli är nog ett bättre tips, behandlar du dina bilarna enligt ovan är det ett under att ens traktorerna håller.

Skulle alldrig slänga mig ur något jag inte visste wink Så täpp igen truten angående skitsnack o erfarenhet, har ägt bmw, fått laga så jag vet vad kostnaderna ligger runt, motorerna har kompisarna o jag själva testat livslängderna utan vatten o olja, o kompisen har en egen verkstad skulle du då räkna ihop alla bilmärken han har inne så är det fler bmw bilar än alla andra märken ihop! Tror det är du som inte vet så mycket faktiskt, klart att en som äger bmw säger emot!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang