Vinterbil tråden 2010.

worlax
6 november 2010 · 280 Inlägg

142an så klart smile

Ruuska_
6 november 2010 · 474 Inlägg

Åker Volvo S60 AWD i vinter tongue

http://img832.imageshack.us/img832/9717/201011061031.jpg

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Kinnastreet
6 november 2010 · 362 Inlägg

blir nog denna som får bekänna färg. får se om den får lika mycket stryk som förra vinterns.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/9842/1015758_hyf3bs.jpg

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
robinmoppe
6 november 2010 · 48 Inlägg

http://img829.imageshack.us/img829/1350/s6300935.jpg


http://img100.imageshack.us/img100/6987/s6300938.jpg

Senast redigerat av robinmoppe (6 november 2010)

volvo 240 -88
volvo 245 -84 "etanolbil"
Saab 96 (1976)
Volvo 244GL (1988)
TireSlayer Tvivlare
6 november 2010 · 2 266 Inlägg

robinmoppe skrev:
http://img829.imageshack.us/img829/1350/s6300935.jpg

ååhhh, släng upp den i "Hur fan tänkte dom här? Verkligen smaklös styling"  lol

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
pladd021 Orginal är för gubb jävlar :)
7 november 2010 · 57 Inlägg

Jag kan inte ladda upp bilder i forumet ? det  kommer upp en ruta som säger att den funktionen är inaktiv just nu ? men andra kan ladda upp bilder här. skulle vara jätte snällt om nån kunde berätta hur man gör smile

Orginal är för gubb jävlar ;)
Volvo_Mannen Volvoskadad
7 november 2010 · 6 017 Inlägg

robinmoppe skrev:
http://img829.imageshack.us/img829/1350/s6300935.jpg


http://img100.imageshack.us/img100/6987/s6300938.jpg

Borsten på bakluckan är goo big_smile


Själv ska man halka runt i en MB 190E i vinter

Jonas
PetteRR
9 november 2010 · 151 Inlägg

Ska inhandla en 740 nu till vinterbil, vilken årsmodell ska man hålla sig till? När kom den med insprutning?

TireSlayer Tvivlare
9 november 2010 · 2 266 Inlägg

PetteRR skrev:
Ska inhandla en 740 nu till vinterbil, vilken årsmodell ska man hålla sig till? När kom den med insprutning?

Köp 91-92, nya mätarhuset, insprutare, galvad (?) kaross. Mycket fina vinterbilar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
PetteRR
9 november 2010 · 151 Inlägg

okej, men hade inte tänkt lägga över 10k. Tänkte hitta en fin runt 87-90, äre insprutning på dem också? Men självklart köper jag en den senare modellen om de finns dom till rätt pris smile

TireSlayer Tvivlare
9 november 2010 · 2 266 Inlägg

PetteRR skrev:
okej, men hade inte tänkt lägga över 10k. Tänkte hitta en fin runt 87-90, äre insprutning på dem också? Men självklart köper jag en den senare modellen om de finns dom till rätt pris smile

87 eller 88 kom den insprutade. magiska motorkoden = B230F.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
cheffer
9 november 2010 · 1 422 Inlägg

Det blir 525an som jag har på min profil smile Ska snart beställa lite grejer till den sedan blir det full fart i vinter smile Dubbfritt ska bli spännande

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Glader9991
10 november 2010 · 956 Inlägg

Inget ont om nån. Men vore det inte bättre att hålla bilen i samma skick som Gunnar 86år skulle göra, än att slipa bilen plåtren så den blir rostbrun osv.? Drar ju uppmärksamhet hos snuten.

twin_cam Smålänning
10 november 2010 · 7 877 Inlägg

PetteRR skrev:
okej, men hade inte tänkt lägga över 10k. Tänkte hitta en fin runt 87-90, äre insprutning på dem också? Men självklart köper jag en den senare modellen om de finns dom till rätt pris smile

B230F kom -87 med Bosch LH 2.2
Men undvik den om du inte hittar en fin som går bra, rostar som sjutton och har ingen felkodsläsning, så man kan riva av sig håret om den inte startar en dag wink

88B och framåt har LH 2.4 som är en utvecklning och bättre, har dessutom felkodsläsning och galvad karross, så den inte rostar lika jävligt.

Jag skulle rekommendera 90>. Bättre halvljus, och om du inte ska ha extraljus är även helljuset bättre på dom denare. Som MantaRobin säger har 91-92 nya mätarhuset (samma som i 940) men i verkligheten är det gamla bättre än sitt rykte. Hemligheten att få t.ex tankmätaren att hålla sig fungerande är att alltid köra till rött och sen tanka fullt. Dock går det inte komma ifrån att 940:ins är bättre, och snyggare smile

När det gäller 740 har skicket mer betydelse än milen, köp hellre en bil med inte alltför många ägare som gått 60k mil än en flerägarbil med 20k på mätaren. Motorerna märks det ingen större skillnad på om dom bara blivit servade ungefär som dom ska.

Det du ska kolla på en 740 är fram till -88 hela golvet, bagagerumsgolv, länkarmsinfästningar, dörrar och skärmkanter.
88B> är det länkarmsinfästningar, skärmkanter fram och golvet precis framför främre domkraftsfästet om bilen gått mycket grusväg.

Mekaniskt är dom nästan skottsäkra, och går den tyst i drivlinan och jämt i motorn är den i regel frisk.
GL-modellen med 116 hk är hyfsat soppasnål om du kör som folk. Blandad körning ca 0,88, landsväg 0,79-0,86 beroende på fart och belastning, vid isracing ca 1-1,1 l/mil wink

Glader9991 skrev:
Inget ont om nån. Men vore det inte bättre att hålla bilen i samma skick som Gunnar 86år skulle göra, än att slipa bilen plåtren så den blir rostbrun osv.? Drar ju uppmärksamhet hos snuten.

Tycker jag också. Att hålla vinterbilen i okej skick borde ju ligga i allas intresse för att skippa riskera att gå i kylan... Service med oljebyte innan varje vinter är inte dum idé t.ex smile
Är ju inte direkt snyggt på gamla volvos med rostad karross heller egentligen (min åsikt).

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PetteRR
10 november 2010 · 151 Inlägg

twin_cam skrev:

PetteRR skrev:
okej, men hade inte tänkt lägga över 10k. Tänkte hitta en fin runt 87-90, äre insprutning på dem också? Men självklart köper jag en den senare modellen om de finns dom till rätt pris smile

B230F kom -87 med Bosch LH 2.2
Men undvik den om du inte hittar en fin som går bra, rostar som sjutton och har ingen felkodsläsning, så man kan riva av sig håret om den inte startar en dag wink

88B och framåt har LH 2.4 som är en utvecklning och bättre, har dessutom felkodsläsning och galvad karross, så den inte rostar lika jävligt.

Jag skulle rekommendera 90>. Bättre halvljus, och om du inte ska ha extraljus är även helljuset bättre på dom denare. Som MantaRobin säger har 91-92 nya mätarhuset (samma som i 940) men i verkligheten är det gamla bättre än sitt rykte. Hemligheten att få t.ex tankmätaren att hålla sig fungerande är att alltid köra till rött och sen tanka fullt. Dock går det inte komma ifrån att 940:ins är bättre, och snyggare smile

När det gäller 740 har skicket mer betydelse än milen, köp hellre en bil med inte alltför många ägare som gått 60k mil än en flerägarbil med 20k på mätaren. Motorerna märks det ingen större skillnad på om dom bara blivit servade ungefär som dom ska.

Det du ska kolla på en 740 är fram till -88 hela golvet, bagagerumsgolv, länkarmsinfästningar, dörrar och skärmkanter.
88B> är det länkarmsinfästningar, skärmkanter fram och golvet precis framför främre domkraftsfästet om bilen gått mycket grusväg.

Mekaniskt är dom nästan skottsäkra, och går den tyst i drivlinan och jämt i motorn är den i regel frisk.
GL-modellen med 116 hk är hyfsat soppasnål om du kör som folk. Blandad körning ca 0,88, landsväg 0,79-0,86 beroende på fart och belastning, vid isracing ca 1-1,1 l/mil wink

Glader9991 skrev:
Inget ont om nån. Men vore det inte bättre att hålla bilen i samma skick som Gunnar 86år skulle göra, än att slipa bilen plåtren så den blir rostbrun osv.? Drar ju uppmärksamhet hos snuten.

Tycker jag också. Att hålla vinterbilen i okej skick borde ju ligga i allas intresse för att skippa riskera att gå i kylan... Service med oljebyte innan varje vinter är inte dum idé t.ex smile
Är ju inte direkt snyggt på gamla volvos med rostad karross heller egentligen (min åsikt).

Tackar för bra info smile blir att hålla utkik efter en fräsch 740!

Senast redigerat av PetteRR (10 november 2010)

M103
10 november 2010 · 1 570 Inlägg

http://img696.imageshack.us/img696/3999/volvo850augusti2010.jpg

thelaughingmadman
10 november 2010 · 711 Inlägg

pladd021 skrev:
Jag kan inte ladda upp bilder i forumet ? det  kommer upp en ruta som säger att den funktionen är inaktiv just nu ? men andra kan ladda upp bilder här. skulle vara jätte snällt om nån kunde berätta hur man gör smile

Laddar upp bilden i galleriet (eller valfri uppladdningstjänst) och länkar den här med "Img"-knappen smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 november 2010 · 14 058 Inlägg

M103 skrev:
http://img696.imageshack.us/img696/3999 … ti2010.jpg

Snygg vinterbil!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
hortel
10 november 2010 · 44 Inlägg

kör min åretrunt bil privat smile men kör vw crafter i jobbet, någon som vet hur man stänger av antisladd helt och hållet?

http://www.garaget.org/?car=202825&image=1904324

pladd021 Orginal är för gubb jävlar :)
10 november 2010 · 57 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

pladd021 skrev:
Jag kan inte ladda upp bilder i forumet ? det  kommer upp en ruta som säger att den funktionen är inaktiv just nu ? men andra kan ladda upp bilder här. skulle vara jätte snällt om nån kunde berätta hur man gör smile

Laddar upp bilden i galleriet (eller valfri uppladdningstjänst) och länkar den här med "Img"-knappen smile

tack tack för bra svar men nu är det ingen ide att ladda upp min för jag fronta med en lastbil igår så den står på skroten nu sad trist när man fått på 3 extra ljus, sänkning och massa grejer så den såg fräck ut. men men det är sånt som händer , bara att leta ny bil.

Orginal är för gubb jävlar ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang