Desire hd vs samsung galaxy s

gutfucker Norrlänning
8 november 2010 · 643 Inlägg

Den största nackdelen med iPhone (förutom att man inte kan ringa med fel hand wink ) är att den inte har utskjutbart tangentbord (jag vill ha tangenter!)

Sen är jag självklart lite anti-Apple för att varenda jävel ska ha en massa apple grejor, även fast man inte klarar av PCn man haft i 10 år. iPhone/iPod/macbook osv känns mer som modegrejor man har för att dom är snygga, sen om dom funkar skiter man i (bevisligen gör dom ju det, men det är inte därför man köper dem) (undantag finns ju, men majoriteten kräver SMS och ring funktion, klarar inte telefonen det, då jävlar )

Hybriden
8 november 2010 · 677 Inlägg

Rquired skrev:
Alltid lustigt att se folk uttala sig om saker de inte riktigt är insatta i, man kan alltså inte göra något med en iPhone? Var inte löjlig, genom att skriva så gör man det glasklart för alla som äger eller använt en iPhone att man själv aldrig gjort något mer avancerat på den.

Som sagt, om vi bortser från AppStore´s stora utbud med App´s fria från spyware och andra säkerhetshot (Hint, Android market...) så är iPhone redan original kapabel till mer än en normal använder kan kräva. Jag har som jag skrev ovan testat betydligt mer udda format och funktioner än man egentligen kan kräva av en mobiltelefon.

Vad gör ni egentligen på en liten sketen 3.5" skärm? Photoshop? Finns faktiskt en App till det, programmering, finns som sagt en App till det med. Självklart inga fullversioner, men klarar en Andriodlur det? Till och med flash alla tjatar om finns tillgängligt sedan ett par dagar, även om jag aldrig saknat det.

Men visst, vill man köpa en knepigare OS bara för något dunkelt principskäl om öppna plattformar får man självklart göra så. Sitter ni och skriver ert eget OS i Linux med, för inte kan man gynna kontrollbenägna Microsoft inte? Dom är inte långt efter Apple direkt...


Sedan är iPhone känslig, men går knappast sönder bara för att man tappar den en gång i marken om man inte har fruktansvärd otur. Men är man klumpig bör man kanske köpa en annan telefon, jag har i alla fall klarat mig i flera år utan att tappa eller ha sönder någon av mina lurar.

För det första finns inget OS som är så osäkert som IOS 4, räcker med att du går in på en PDF fil eller internet så kan vem som helst hacka sig in. Jag har själv provat att hacka och det finns program som är anpassade för detta. ... SVT gjorde ett rapportage om IOS4 och problem med säkerheten.
Jag skrev själv över att IOS är ett smidigare och flyter på bättre än android dock så kommer du inte bort från det hela att iphone är en som en bil du inte kan ändra fälgar på.

Sen kanske du inte vet men IOS4 är i grund och botten också en linux dock inte i samma utsräckning som android. Men visst, jailbreakar man Iphonen blir den som en låst android. Du kan inte göra mobilen personlig!

Nu måste jag verkligen säga att Apple har en extremt bra marknadsföring och jag avundas deras sätt att kontrollera media på ett sätt som gör att människor faller för det. Absolute advantage har Iphone, comparative advantage har  android. jag stödjer hellre ett företag som satsar på öppenhet som android i  gör . Sen kan jag hålla med om att google börjar bli lite för stora.... 
Jag använder själv en IOS liknande rom på min rootade HTC desire som heter Miui 11.05 som jag verkligen älskar!

Jag förstår människor som skaffar iphone 4, det är en riktigt grym telefon men känslan att vara begränsad går mot min liberala tro och därför fick det bli en android.

Rquired Allmänt envis
8 november 2010 · 12 512 Inlägg

Bergkuist skrev:

Rquired skrev:
Alltid lustigt att se folk uttala sig om saker de inte riktigt är insatta i, man kan alltså inte göra något med en iPhone? Var inte löjlig, genom att skriva så gör man det glasklart för alla som äger eller använt en iPhone att man själv aldrig gjort något mer avancerat på den.

Som sagt, om vi bortser från AppStore´s stora utbud med App´s fria från spyware och andra säkerhetshot (Hint, Android market...) så är iPhone redan original kapabel till mer än en normal använder kan kräva. Jag har som jag skrev ovan testat betydligt mer udda format och funktioner än man egentligen kan kräva av en mobiltelefon.

Vad gör ni egentligen på en liten sketen 3.5" skärm? Photoshop? Finns faktiskt en App till det, programmering, finns som sagt en App till det med. Självklart inga fullversioner, men klarar en Andriodlur det? Till och med flash alla tjatar om finns tillgängligt sedan ett par dagar, även om jag aldrig saknat det.

Men visst, vill man köpa en knepigare OS bara för något dunkelt principskäl om öppna plattformar får man självklart göra så. Sitter ni och skriver ert eget OS i Linux med, för inte kan man gynna kontrollbenägna Microsoft inte? Dom är inte långt efter Apple direkt...


Sedan är iPhone känslig, men går knappast sönder bara för att man tappar den en gång i marken om man inte har fruktansvärd otur. Men är man klumpig bör man kanske köpa en annan telefon, jag har i alla fall klarat mig i flera år utan att tappa eller ha sönder någon av mina lurar.

För det första finns inget OS som är så osäkert som IOS 4, räcker med att du går in på en PDF fil eller internet så kan vem som helst hacka sig in. Jag har själv provat att hacka och det finns program som är anpassade för detta. ... SVT gjorde ett rapportage om IOS4 och problem med säkerheten.
Jag skrev själv över att IOS är ett smidigare och flyter på bättre än android dock så kommer du inte bort från det hela att iphone är en som en bil du inte kan ändra fälgar på.

Sen kanske du inte vet men IOS4 är i grund och botten också en linux dock inte i samma utsräckning som android. Men visst, jailbreakar man Iphonen blir den som en låst android. Du kan inte göra mobilen personlig!

Nu måste jag verkligen säga att Apple har en extremt bra marknadsföring och jag avundas deras sätt att kontrollera media på ett sätt som gör att människor faller för det. Absolute advantage har Iphone, comparative advantage har  android. jag stödjer hellre ett företag som satsar på öppenhet som android i  gör . Sen kan jag hålla med om att google börjar bli lite för stora.... 
Jag använder själv en IOS liknande rom på min rootade HTC desire som heter Miui 11.05 som jag verkligen älskar!

Jag förstår människor som skaffar iphone 4, det är en riktigt grym telefon men känslan att vara begränsad går mot min liberala tro och därför fick det bli en android.

Då jag tycker detta var ett fult grepp av svensk media vill jag förtydliga detta: Det SVT gjorde är möjligt om man har en sk. jailbreakad iPhone och inte har ändrat root-lösenordet. En hackad iPhone är inte samma plattform som en original och inte heller något jag någonsin rekommenderat.

Känner du eller andra användare en brinnande lust att läsa en massa artiklar är det bara att börja söka:
1. Det finns många artiklar angående att säkerhetshoten mot en smartphone är gravt överdrivet.
2. Det finns oändligt(?) med diskutioner om säkerheten i iPhone just på grund av SVTs inslag. Det krävs dock inte mycket läsning för att förstå att originalplattformen iPhone av många anledningar är säkrast samtidigt som säkerheten kring Android, på högre nivåer än glada amatörer betalda med licenspengar, är klart ifrågasatt.

Visst har det förekommit säkerhetshot mot iPhone, dock är detta i mina ögon intressant:
1. Det förekom mycket riktigt ett säkerhetshål när en iPhone använde PDF-dokument. För att det skulle bli ett intrång krävde det dock aktivt agerande av användaren. Detta säkerhetshot plockades snabbt bort och är ett av få som förekommit.


Toppen av isberget:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.348636 … ne-sakrast
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.351204 … -att-hacka

Vad SVT med flera sannolikt rättfärdigar sina inslag med är att en stor del av alla iPhone är hackade på ett eller annat vis, det innebär däremot inte att den (Som du och andra ständigt tjatar om) rejält låsta plattformen iOS är svår att göra ett intrång i av just den anledningen att inte ens användaren med fysisk tillgång till telefonen kommer åt plattformens "grund".

Angående Linux var det en referens till PC-världen och inget ont om plattformen Linux i sig. Men att det inte är det enklaste att ersätta sin Windows-kopia med Linux är väl inget att diskutera?

För mer läsning om iPhone rekommenderar jag: http://www.iphoneinfo.se/forum/ med länkar kors och tvärs till sidor både "för och mot" Apple angående "säkerhetshoten" mot (Upplåsta) iPhone.

Och utöver detta säger det väl sig självt att en väl låst plattform är säkrare än en plattform vem som helst får publicera program till? Öppna plattformar har sina nackdelar...

Senast redigerat av Rquired (8 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tribbe SAAB♥SUBARU
8 november 2010 · 1 636 Inlägg

Jag har en samsung jet vilken är den sämsta mobilen jag ägt... så har sneglat runt lite på mobiler men inte orkat forska om dom.. Men märker att ni verkar lite insnöade på lurar så tänkte fråga vad ni tycker om omnia 7?

Och angående trådens topic.. jag har inte provat någon av telefonerna. Min kompis har en galaxy s och han klagar väldigt ofta på att han lyckas stänga av telefonen när den är i fickan.. Hur vet jag inte men han startar om den väldigt ofta tycker jag..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
torpis Forummoderator
9 november 2010 · 10 576 Inlägg

Noxxer skrev:
OBS! S-AMOLED tillverkas INTE längre. Nyaste Samsung Galaxy S telefonerna kommer med S-LCD skärm!

Ehm, är det där verkligen sant?  tvivlar starkt på det.


Noxxer skrev:
Dock tror jag Nexus One är vassare än båda nämnda telefoner. En Iphone 4 med Android 2.2 froyo är nog snabbare också.

Det där är definitivt INTE sant.   Nexus one kan jämföras med vanliga Desire och är låledes en bit efter både Desire HD och Galaxy S.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Noxxer
9 november 2010 · 1 482 Inlägg

Citerat från Swedroid:
Jag arbetar på en av de största hemelektronik-kedjorna och pratade med en på av mina kontakter Samsungs-huvudkontor idag om Galaxy S, jag frågade om hur ryktena kring problemen med att få fram Super-Amoledskärmarna var sanna. Hon sa att ja.. :

" Tyvärr stämmer detta och att Super-LCD/tft skärmar redan är i produktion och kommer ersätta Super-Amoled..
Även fast det egentligen är en sämre teknik så måste de byta teknik PGA kompontent-brist. "

Dom går helt enkelt samma väg som HTC.. Se video nedan..

http://www.youtube.com/watch?v=LqkMx...eature=related

Finns även endel att läsa om detta runt om på internet. Dom har väll inte "slutat" tillverka skärmarna men dom påstår att det inte finns komponenter för att tillverka tillräckligt många.. Om det stämmer kan man ju fundera över men det kommer tydligen inga "nya" Galaxy S med S-Amoled längre.

Ang nexus one så länkade jag till ett test där jag korrigera mig själv, Desire HD är den bästa Android telefonen idag.

BLT Service
Theracords Music Label
Hybriden
9 november 2010 · 677 Inlägg

Noxxer skrev:
Citerat från Swedroid:
Jag arbetar på en av de största hemelektronik-kedjorna och pratade med en på av mina kontakter Samsungs-huvudkontor idag om Galaxy S, jag frågade om hur ryktena kring problemen med att få fram Super-Amoledskärmarna var sanna. Hon sa att ja.. :

" Tyvärr stämmer detta och att Super-LCD/tft skärmar redan är i produktion och kommer ersätta Super-Amoled..
Även fast det egentligen är en sämre teknik så måste de byta teknik PGA kompontent-brist. "

Dom går helt enkelt samma väg som HTC.. Se video nedan..

http://www.youtube.com/watch?v=LqkMx...eature=related

Finns även endel att läsa om detta runt om på internet. Dom har väll inte "slutat" tillverka skärmarna men dom påstår att det inte finns komponenter för att tillverka tillräckligt många.. Om det stämmer kan man ju fundera över men det kommer tydligen inga "nya" Galaxy S med S-Amoled längre.

Ang nexus one så länkade jag till ett test där jag korrigera mig själv, Desire HD är den bästa Android telefonen idag.

Om det du säger är sant så skulle samsung bli stämda åt helvete då deras marknadsföring går utpå samoled.

Betvivlar starkt det!! samsung cantoicci(stavning???) kommer och använder s-amoled med pentix matrix

Noxxer
10 november 2010 · 1 482 Inlägg

Endast Galaxy S som blir drabbad enligt det jag läst på nätet. Då dom nyare telefonerna ska ha s-amoled skärmarna. Dom klarar inte att tillverka tillräckligt många.

Så jag hade fel om att dom slutat tillverka skärmarna, men det kommer inga nya galaxy s med S-amoled. Läste fel.

BLT Service
Theracords Music Label
KK
17 december 2010 · 8 Inlägg

Hej,

Att Galaxy S skulle få panelen utbytt till LCD, som HTC har gjort på Desire, är tomma rykten. Galaxy S har Super-AMOLED och kommer aldrig att levereras med annat.

Däremot kommer tillgången på Galaxy S sannolikt vara begränsad.

Mvh
KK

torpis Forummoderator
17 december 2010 · 10 576 Inlägg

Nu har samsung dessutom släppt en till modell med S-AMOLED. Nämligen Nexus S, som är väldigt lik galaxyn i hårdvaruspecen.  :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jimmzzan
17 december 2010 · 1 168 Inlägg

läste lite att iphone har lättknäckt skärm! stämmer! men min 3g jag har haft ett tag nu har jaag tappat lite här och där. i stengolv, ifrån datan till trägolv. ifrån billyften i betong golv. och jag har ALDRIG fått en spricka i skärmen! mäktigt imponerad varenda gång att den inte har spruckit. bara för jag skriver detta kommer jag säkert tappa den i snön imorrn och skärmen är i 1000 bitar!

Challe666 Rockabilly
17 december 2010 · 99 Inlägg
M.v.h // Challe
Volvo v70 (2008)
Rquired Allmänt envis
17 december 2010 · 12 512 Inlägg

BurninDices skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=E_XHL5CB_7w&feature=related

Htc desire hd ägare wink

Är det väl värt för att slippa Android´s ologiska och tröga operativsystem när telefonen väl är igång smile, stänger folk för övrigt av sin telefon? Vet inte hur det är med Android men iOS tar i alla fall inte illa vid sig av att vara igång länge, det är inte som ett Windows-system som tappar konceptet om man inte startar om med jämna mellanrum...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Koontra
18 december 2010 · 14 Inlägg

Rquired skrev:

BurninDices skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=E_XHL5CB_7w&feature=related

Htc desire hd ägare wink

Är det väl värt för att slippa Android´s ologiska och tröga operativsystem när telefonen väl är igång smile, stänger folk för övrigt av sin telefon? Vet inte hur det är med Android men iOS tar i alla fall inte illa vid sig av att vara igång länge, det är inte som ett Windows-system som tappar konceptet om man inte startar om med jämna mellanrum...

Vet inte vilken android telefon du använt men om vi pratar om mobiler med samma spec som Iphone så har jag svårt att tro att android skulle vara slöare. Jag har en Desire och känner inte igen det alls. Ologiskt är väll endå att ta i. sätt dig ner 5min och lär dig alla funktioner så kommer du se alla fördelar Android har gentemot Ios.
Sedan en sak som jag tycker är mycket bättre med Android telefoner är att de har knappar. Blir lätt irriterad när jag använder min ipod tocuh pga av avsaknaden av knappar. Det går snabbare att navigera med bakåt knapp och meny knapp än med Ios knappar på skärmen, som dessutom ödslar skärmyta. Sedan småsaker som mappar och widgets på hemskärmen är detaljer som förhöjer upplevelsen.

Jag var helt lyrisk över Ios första gången jag använde det på min Ipod touch G2. Men nu känns uppbyggnaden föråldrad.

Senast redigerat av Koontra (18 december 2010)

Munkis
18 december 2010 · 1 637 Inlägg

Koontra skrev:

Rquired skrev:

BurninDices skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=E_XHL5CB_7w&feature=related

Htc desire hd ägare wink

Är det väl värt för att slippa Android´s ologiska och tröga operativsystem när telefonen väl är igång smile, stänger folk för övrigt av sin telefon? Vet inte hur det är med Android men iOS tar i alla fall inte illa vid sig av att vara igång länge, det är inte som ett Windows-system som tappar konceptet om man inte startar om med jämna mellanrum...

Vet inte vilken android telefon du använt men om vi pratar om mobiler med samma spec som Iphone så har jag svårt att tro att android skulle vara slöare. Jag har en Desire och känner inte igen det alls. Ologiskt är väll endå att ta i. sätt dig ner 5min och lär dig alla funktioner så kommer du se alla fördelar Android har gentemot Ios.
Sedan en sak som jag tycker är mycket bättre med Android telefoner är att de har knappar. Blir lätt irriterad när jag använder min ipod tocuh pga av avsaknaden av knappar. Det går snabbare att navigera med bakåt knapp och meny knapp än med Ios knappar på skärmen, som dessutom ödslar skärmyta. Sedan småsaker som mappar och widgets på hemskärmen är detaljer som förhöjer upplevelsen.

Jag var helt lyrisk över Ios första gången jag använde det på min Ipod touch G2. Men nu känns uppbyggnaden föråldrad.

Har inte många knappar på min Galaxy S tongue

TS_quattro fyrkrafsare
18 december 2010 · 1 443 Inlägg

Rquired skrev:

IceEyes skrev:

Kollan skrev:

Är touchen snabb på den? Samt kameran?
yikes

Överskattade funktioner. Stryktåliga knappar är det enda rätta, och kamera? Tja, det är ohyggligt svårt att överleva utan en sådan på mobilen men man får försöka så gott det går wink

Eller så köper man tex. en Sonim Xp3 med kamera, Gps etc. men som samtidigt inte höjer på ögonbrynen för saker som omedelbart skulle ta död på en Nokia 3310. Den telefonen tål allt, och om man mot förmodan skulle ha sönder den på något vis finns det en garanti vilken ger dig en ny.

Perfekt för dem som söker en hammare i kombination med en telefon, resten av oss som inte jobbar i en saltgruva eller liknande och kan vara rädd om en telefon får det mycket roligare med iPhone, Htc eller Samsung-smartphone. smile

kan bara hålla med angående sonim, har en gammal sonimhäck som jobbtelefon och den är fanimej helt odödlig, har tappat den ner i ett fat med hydraulolja (det tog mig 20 minuter att hitta den i sörjan) den överlevde, har kört över den med en 15 ton tung brädgårdstruck vilket den också överlevde, fruktansvärt tåliga telefoner, ska man anmärka på något så är väl ljudet lite "skrikigt" i den...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
torpis Forummoderator
18 december 2010 · 10 576 Inlägg

Tycker vi håller oss till ämnet eftersom det annars spårar ur och det blir låst :-P


Kommer just från mediamarkt där jag och kamraten tittade på Desire HD som ersättare till hans gamla desire. Kameran är viktig för honom och vi provade ett foto med desire och ett med desire HD och visst var HD vassare... på skoj provade vi även med min Galaxy, och den var bättre än HD(!!)  Desire HD är stor... för stor att navigera med en hand, något som går med Galaxyn.

Galaxun har förövrigt blivit riktigt bra med Android 2.2.1, bra flyt och den trilskandes GPSen funkar suveränt.

hepp!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
grillchips
18 december 2010 · 462 Inlägg

Jag köpte en Desire HD för ca 10 dagar sedan och kompisen köpte en galaxy S i onsdags. Och kan säga att båda är riktigt grymma mobiler! Kameran på Desire HDn har ju 2 blixtar och Samsungen har inga. Men tar man ett kort där det är ljust så vinner nog Samsungen. Batteritiden på en samsung galaxy S är iof ganska mycket bättre än en HD. Man blir nog mer besviken om man köper en iphone än en SGS eller en DHD smile

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
Slaylix tratt
18 december 2010 · 353 Inlägg

grillchips skrev:
Jag köpte en Desire HD för ca 10 dagar sedan och kompisen köpte en galaxy S i onsdags. Och kan säga att båda är riktigt grymma mobiler! Kameran på Desire HDn har ju 2 blixtar och Samsungen har inga. Men tar man ett kort där det är ljust så vinner nog Samsungen. Batteritiden på en samsung galaxy S är iof ganska mycket bättre än en HD. Man blir nog mer besviken om man köper en iphone än en SGS eller en DHD smile

+1

Rquired Allmänt envis
18 december 2010 · 12 512 Inlägg

Koontra skrev:

Rquired skrev:

BurninDices skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=E_XHL5CB_7w&feature=related

Htc desire hd ägare wink

Är det väl värt för att slippa Android´s ologiska och tröga operativsystem när telefonen väl är igång smile, stänger folk för övrigt av sin telefon? Vet inte hur det är med Android men iOS tar i alla fall inte illa vid sig av att vara igång länge, det är inte som ett Windows-system som tappar konceptet om man inte startar om med jämna mellanrum...

Vet inte vilken android telefon du använt men om vi pratar om mobiler med samma spec som Iphone så har jag svårt att tro att android skulle vara slöare. Jag har en Desire och känner inte igen det alls. Ologiskt är väll endå att ta i. sätt dig ner 5min och lär dig alla funktioner så kommer du se alla fördelar Android har gentemot Ios.
Sedan en sak som jag tycker är mycket bättre med Android telefoner är att de har knappar. Blir lätt irriterad när jag använder min ipod tocuh pga av avsaknaden av knappar. Det går snabbare att navigera med bakåt knapp och meny knapp än med Ios knappar på skärmen, som dessutom ödslar skärmyta. Sedan småsaker som mappar och widgets på hemskärmen är detaljer som förhöjer upplevelsen.

Jag var helt lyrisk över Ios första gången jag använde det på min Ipod touch G2. Men nu känns uppbyggnaden föråldrad.

Ok ologiskt är att ta i för både iOS och Android jämfört med deras alternativ, men jag tänker på en jämförelse. Och främst, alla de Android-lurar jag klämt på tappar prestanda med tiden på denna punkten: Min kollegors Desire, X10 och allt vad de heter brukade starta rejält snabbt men tar idag gott om tid på sig. Detsamma gäller själva operativet, desto mer man lägger in desto slöare blir det. Upplever inte detta på min iPhone med välanvänt minne.

Dessutom har iPhone ett par "fysiska" knappar den med, jag ser dock ingen skillnad mellan att träffa en virtuell knapp på en skärm mot att trycka på en touch-knapp på tex. en Desire. Det viktiga är att telefonen är konsekvent och att "knappen till X" alltid sitter på samma ställe. Det gör det i iOS!

Har använt en del anroidlurar, men har aldrig tyckt att fördelarna övervinner nackdelarna. Hade aldrig velat ha ett låst operativ på tex. en dator, men en mobiltelefon är inte en dator och det man kan göra smidigt på som mest 1GHZ grund och ca 4" skärm är trots allt inte "allt".

Men det man kan göra klarar iPhone lika väl som något alternativ, men på ett smidigare sätt. Så har jag upplevt det och därför köpt iPhone de senaste gånger istället för ett alternativ. Och nej prestige är inget jag är intresserad av ur en telefon. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang