Skyline R33 GTS-T Rörramschassi - Uppdatering 2017-02-05 - Bromssystem, styrsystem

Nissan Skyline R33 GTS-T, rörramschassi 25.4B
  • 284 Följare
  • 739 295 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september 2018
lill3bror
27 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
Ja det är mycket pengar för ett par riktiga STRANGE fjäderben...
Men det är inte för mycket pengar. Investerar du i ett par sådana så får du mycket på köpet. Först av allt, du får ett par Dragracing anpassade stötdämpare, det är MYCKET viktigt. Du klarar dig förmodligen utmärkt med ett par enkeljusterbara. Det följer med bromsar anpassade för ändamålet. Du sparar en hel del vikt.

Det följer med instruktioner om hur det ska monteras så du får RÄTT framvagnsgeometri (jag vet inte riktigt vilken kunskapsnivå du är på, så ta inte illa upp om jag är övertydlig, jag skriver även för dom andra som läser) följer du instruktionerna och måtten noggrant och läser på lite i Dragracing chassi böckerna så blir det rätt.

I princip alla hempulade framvagnar jag sett så förekommer det bump steer, oftast farligt mycket, konstiga Camber och caster ändringar i fjädringsrörelsen, samt allt för stor spårvidds ändring. Tänk på att man vill ha en bil som faktiskt går RAKT fram.

Framvagnen är en lika viktig del i chassit som bakvagnen, allt i chassit behöver fungera bra och tillsammans för bästa resultat.

Det är förståndigare att bygga chassit rätt från början och istället kanske pruta bort lite trim i motorn eller dom där senaste skitdyra men fräna fälgarna och liknande grejor som är mycket lättare att skruva dit efteråt, än att behöva bygga om bilen igen för att det som man byggt inte räcker till.

Tänk på att bredden och placeringen av styrväxeln också är extremt viktig för att få framvagnsgeometrin rätt.

länk till bra läsning
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … KnjgWdf36g

Vi har precis återställt en något ombyggd och sedan frontskadad 25:1e bil (Jerry Haas chassi). Den är utrustad med Strange ultra struts.
Efter en massa noggrant mätande och provmonterande så har vi NOLL bump steer och mindre än 5mm spårviddsändring/sida mätt på hela fjädringsrörelsen. Med 3mm höjd ändring på styrväxeln så blev det 10mm toe rörelse/sida mätt på en 1meters linjal. Hade tyvärr inga bilder på detta. roll Det är lite hektiskt i verkstan så ibland glömmer jag/hinner jag inte att fota.

Okej...kvällens babbel över för den här gången hoppas att det var till någon nytta för nå'n tongue

De var mig ett långt inlägg och nyttigt läsa! Som sagt, inte bara för mig utan även för andra. Jag har läst väldigt mkt om framvagn-geometri och läser på när jag känner mig osäker. Att säga att jag är en expert på området är att överdriva med hästlängder, men jag har folk runt mig som kan väldigt mycket. Vet inte om du känner till Åby motorklubb. Men där har jag min största kunskapskrets inom just detta område.

Jag vill mer än gärna ha strange-grejjor fram. Så vi får se vad plånboken i framtiden säger. Du får gärna babbla vidare med tankar och ideer smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
27 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Xog skrev:
Jäkligt kul att se lite helhet! det tar sig, Kämpa på smile

Tack ! Ja det känns bra att man ändå kommit såhär pass långt!


Som en fortsättning på min tidigare kommentar ovan denna.. Motorn är så gott som redan klar. Det enda som saknas mer eller mindre är turbo och grenrör. Maskinen har redan smidda stakar och kolvar och är portad och balanserad.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
13 april 2015 · 1 397 Inlägg

Som ni har väntat, haha. Ne då. Men jag har väntat på de i alla fall. ÄNTLIGEN har jag fått mina svetsprover godkända och dokumenten hemskickade. Fick idag alltså hem mitt Behörighetsbevis för att MIG svetsa min bur.

I luntan fanns även SFI rekommendationer/anvisningar om hur man ska bygga. Så nu har jag lite till att fundera över med mitt bygge.

Har hänt lite saker i garaget som jag varit tvungen att ta hand om, som gjort att det har blivit en ganska lång paus. Först så fick jag äntligen tag i köksskåp (över- och underskåp) som jag länge velat haft som förvaring/arbetsplats på min del i garaget.

Mitt hörn får en liten overhaulin smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-3d45c21e84d85d6142e01d212a8e94be.jpg

Hade ingen bättre bild på hur läget, men har kommit mycket längre än sådär. Jiggen som jag bygger på brukar vara skruvad i backen, men skruvade loss den för att komma åt bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-3548a7c523d991d61f39674dc5a28892.jpg

Medans detta blev byggt så rasade en vägg på ett hus som står på gården, så nu har vi fått riva hela huset (2 vånings trähus). Det är redan jämnat med marken och ska nu mosas ner i containrar.

Såhär såg de ut samma morgon som de rasade. Det är alltså ett ruckel som förfallit mer och mer. Ingen kom till skada.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-bd17ed89eb1a9ae4039ae5a0fdeca687.jpg

Sekunderna innan rivning
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-9d35a234c9b91cd78d0a9ee24d4971cf.jpg

En bild från imorse. Huset ligger ner till 99%. Bara börja plocka ner de i containern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-76024fbdd1d6ff358a0d56b6bd66bede.jpg

Och nu till de roliga smile Behörighetsbeviset
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-ae05255e78ac6b24f3df033224693e49.jpg

Och mycket fina bilder och text.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-fba139615d9015eb73a827a55cfdac5a.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Xog
13 april 2015 · 238 Inlägg

Grattis till Certet big_smile

Mvh
Ola Ekegren
lill3bror
13 april 2015 · 1 397 Inlägg

Xog skrev:
Grattis till Certet big_smile

Tack! Ska bli jäkligt kul att fortsätta bygget nu smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
FredrikF
13 april 2015 · 369 Inlägg

F*n va kul, bara köra vidare nu då!! Grattis!! big_smile

Behöver du hjälp med att konvertera dina R33 strålkastare? Skicka PM för mer info
Bilen - Min sida - Projekttråden
Nova-Jorgen
13 april 2015 · 115 Inlägg

Bra jobbat!

Ett tips angående SFI specifikationen.

Läs texten noga och fastna inte i hur bilderna ser ut. Mänga gånger så kan man kombinera varianter från olika bilder till ett alternativ som passar ens eget bygge bättre.

Det viktiga i hur man får bygga finns i texten, mer än i illustrationerna.

Kolla på andras byggen, titta och läs i SFI specen fundera över hur och varför det är byggt på ena eller andra viset. Om det är godkänt och var det finns i texten...då kommer man på en hel del lösningar till sitt eget bygge.

Det är också lämpligt att gå in på http://sfifoundation.com/drag-racing-chassis/ och kolla om det finns uppdateringar på den spec. du bygger efter.

Mvh

lill3bror
14 april 2015 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
Bra jobbat!

Ett tips angående SFI specifikationen.

Läs texten noga och fastna inte i hur bilderna ser ut. Mänga gånger så kan man kombinera varianter från olika bilder till ett alternativ som passar ens eget bygge bättre.

Det viktiga i hur man får bygga finns i texten, mer än i illustrationerna.

Kolla på andras byggen, titta och läs i SFI specen fundera över hur och varför det är byggt på ena eller andra viset. Om det är godkänt och var det finns i texten...då kommer man på en hel del lösningar till sitt eget bygge.

Det är också lämpligt att gå in på http://sfifoundation.com/drag-racing-chassis/ och kolla om det finns uppdateringar på den spec. du bygger efter.

Mvh

Tack Jörgen!

Ska hålla koll på detta!

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
2 maj 2015 · 1 397 Inlägg

Nu ÄNTLIGEN har jag gjort något med bilen tongue Trodde själv att jag helt hade tappat suget ett tag. Har varit mycket att ta hand om privat som gjort att tid knappt funnits till. Men idag hade jag bestämt mig för att verkligen göra någonting på bilen.

Satte bara några extra strävor och lyfte av karossen. Anledningen till att karossen åkte av är så jag kan komma åt att svetsa överallt. Det som kan och ska göras nu är att krysstaga upp så bakdelen blir någorlunda klar samt att börja på förarmiljön.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-2a230dc1613a2e62e086e19328172e90.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-767561a8af856ad108f797e2019fa4f5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-de39cae2e78226f52344e22503857b14.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-8b19606e4e62dae2d213da73609c6d69.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
4 maj 2015 · 115 Inlägg

Kul att du kommit igång igen.

Vi hade lite skriverier om framvagn förut, jag har uppdaterat min garagetråd på ett annat forum med lite bilder från rep. och ombyggnad av ett 25:1e chassi vi har gjort.

Ta en titt, sidan 12   http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=64808

Kom att tänka på, du frågade om jag känner till Åby motorklubb...efter 30 år inom Dragracingen, så är det omöjligt att inte känna till dom lol där finns det mycket samlad erfarenhet.

lill3bror
4 maj 2015 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
Kul att du kommit igång igen.

Vi hade lite skriverier om framvagn förut, jag har uppdaterat min garagetråd på ett annat forum med lite bilder från rep. och ombyggnad av ett 25:1e chassi vi har gjort.

Ta en titt, sidan 12   http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=64808

Kom att tänka på, du frågade om jag känner till Åby motorklubb...efter 30 år inom Dragracingen, så är det omöjligt att inte känna till dom lol där finns det mycket samlad erfarenhet.

Ska hålla mig uppdaterad på eran tråd. Ja Åby motorklubb är erfarna, milt sagt. Riktigt trevliga och öppensinnade samling personer.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
9 maj 2015 · 1 397 Inlägg

Hade lite kvällsmys i garaget igår kväll. Hade egentligen ingenting att göra, men började med ett jobb som jag dragit ut på alldeles för länge... förstärkning av bakaxeln genom att sätta på ett back brace som jag köpte med när jag köpte axeln. Dock så blev jag inte klar då svetstråden tog slut... Tror även att gasen börjar sina.. Av någon anledning går de åt mkt sånt när man bygger tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-8389f81c60605dea6ba2e69bade1de0e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-a0b16af8c1c4929272bfb4f3cae8bd23.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-6fb1039d153372d3945a988f4354dfe9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-de0ee988e808e668a4f5b48cbb3ea535.jpg

Fortsatte även lite smått med min uppiffning av min garagedel. Måste ta tag i det nån gång så de blir klart tongue Mkt roligare att hålla på när det är fräscht runt omkring.


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-18dbd3b76bd61b00ec2a74c736dd3f9b.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
10 maj 2015 · 115 Inlägg

lill3bror skrev:
Hade lite kvällsmys i garaget igår kväll. Hade egentligen ingenting att göra, men började med ett jobb som jag dragit ut på alldeles för länge... förstärkning av bakaxeln genom att sätta på ett back brace som jag köpte med när jag köpte axeln. Dock så blev jag inte klar då svetstråden tog slut... Tror även att gasen börjar sina.. Av någon anledning går de åt mkt sånt när man bygger tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e1de0e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e8bd23.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 54dfe9.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3ea535.jpg

Fortsatte även lite smått med min uppiffning av min garagedel. Måste ta tag i det nån gång så de blir klart tongue Mkt roligare att hålla på när det är fräscht runt omkring.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … dd3f9b.jpg

STOPP STOPP!!!!!!!!

Svetsa inte mer i axeln.

Risken är väldigt stor att den slår sig och blir krokig när du svetsar dit förstärkningen. Du behöver sätta upp huset i en KRAFTIG jigg när du svetsar dit den där förstärkningen.

Huset och axelrören krymper på den sidan som du svetsar vilket gör att rören drar sig bakåt och du får en bakaxel med toe out på bakhjulen. Även fast du har en relativt smal axel och ett starkt hus är risken stor att den kroknar lite. det skulle vara tråkigt på ett så fint axelhus.


Jag förspänner oftast rören lite framåt för att det ska bli så rakt som möjligt när det är färdigsvetsat.
Ungefär så här.

http://i58.tinypic.com/280i0qt.jpg

När det är klart så sätter jag i speciella bussningar i difflager och hjullagerlägena och trär igenom en speciell "jigg stålstång för att kontrollera att lagerlägen är parallella och i linje med varandra. Är dom inte det så kapar jag av ytterändarna och sätter dit dom i jiggen och svetsar tillbaks dom i rätt läge igen...då har man en RAK bakaxel.

Jag ska se om jag kan hitta någon bra bild på det också...

Nova-Jorgen
10 maj 2015 · 115 Inlägg

När du åker med slicks och mjuk däcksida så är det ytterst viktigt att bakaxeln är rak så att både Toe och Cambervinklar är Noll.

Skulle du ha t.ex. Toe In så kommer slitbanan på slicksen att sträva efter att krypa in under bilen. Eftersom sidorna är mjuka så kommer däcket att kunna göra det en bit tills sidan har töjt sig så lång den kan. Efter det kommer en otrevlig "gummisnodds" effekt när däcket vill tillbaks till sin urspungliga form. Detta resulterar i att bakänden på bilen kommer att självstyra okontrollerat (mer eller mindre) och bilen kommer att slingra sig över banan.

Liknande fenomen uppstår om du har Camber vinkel.

lill3bror
10 maj 2015 · 1 397 Inlägg

Röv oxå hmm  ja. Jag lär inte svetsa mer innan jag spänt fast den som du visar. Kommer även att mäta upp så den inte slagit sig för mkt. Om den mot förmodan skulle slagit sig nu. Hur skulle man kunna få tillbaka de så gott som möjligt?

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
10 maj 2015 · 115 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:

lill3bror skrev:
Hade lite kvällsmys i garaget igår kväll. Hade egentligen ingenting att göra, men började med ett jobb som jag dragit ut på alldeles för länge... förstärkning av bakaxeln genom att sätta på ett back brace som jag köpte med när jag köpte axeln. Dock så blev jag inte klar då svetstråden tog slut... Tror även att gasen börjar sina.. Av någon anledning går de åt mkt sånt när man bygger tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e1de0e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e8bd23.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 54dfe9.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3ea535.jpg

Fortsatte även lite smått med min uppiffning av min garagedel. Måste ta tag i det nån gång så de blir klart tongue Mkt roligare att hålla på när det är fräscht runt omkring.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … dd3f9b.jpg

STOPP STOPP!!!!!!!!

Svetsa inte mer i axeln.

Risken är väldigt stor att den slår sig och blir krokig när du svetsar dit förstärkningen. Du behöver sätta upp huset i en KRAFTIG jigg när du svetsar dit den där förstärkningen.

Huset och axelrören krymper på den sidan som du svetsar vilket gör att rören drar sig bakåt och du får en bakaxel med toe out på bakhjulen. Även fast du har en relativt smal axel och ett starkt hus är risken stor att den kroknar lite. det skulle vara tråkigt på ett så fint axelhus.


Jag förspänner oftast rören lite framåt för att det ska bli så rakt som möjligt när det är färdigsvetsat.
Ungefär så här.

http://i58.tinypic.com/280i0qt.jpg

När det är klart så sätter jag i speciella bussningar i difflager och hjullagerlägena och trär igenom en speciell "jigg stålstång" för att kontrollera att lagerlägen är parallella och i linje med varandra. Är dom inte det så kapar jag av ytterändarna och sätter dit dom i jiggen och svetsar tillbaks dom i rätt läge igen...då har man en RAK bakaxel.

Jag ska se om jag kan hitta någon bra bild på det också...

Så här.

Har det kroknat riktigt mycket så får man snitta upp förstärkningen och rikta rören och sedan göra som det jag beskrivit ovanför.

lill3bror
11 maj 2015 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:

Nova-Jorgen skrev:

lill3bror skrev:
Hade lite kvällsmys i garaget igår kväll. Hade egentligen ingenting att göra, men började med ett jobb som jag dragit ut på alldeles för länge... förstärkning av bakaxeln genom att sätta på ett back brace som jag köpte med när jag köpte axeln. Dock så blev jag inte klar då svetstråden tog slut... Tror även att gasen börjar sina.. Av någon anledning går de åt mkt sånt när man bygger tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e1de0e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e8bd23.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 54dfe9.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3ea535.jpg

Fortsatte även lite smått med min uppiffning av min garagedel. Måste ta tag i det nån gång så de blir klart tongue Mkt roligare att hålla på när det är fräscht runt omkring.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … dd3f9b.jpg

STOPP STOPP!!!!!!!!

Svetsa inte mer i axeln.

Risken är väldigt stor att den slår sig och blir krokig när du svetsar dit förstärkningen. Du behöver sätta upp huset i en KRAFTIG jigg när du svetsar dit den där förstärkningen.

Huset och axelrören krymper på den sidan som du svetsar vilket gör att rören drar sig bakåt och du får en bakaxel med toe out på bakhjulen. Även fast du har en relativt smal axel och ett starkt hus är risken stor att den kroknar lite. det skulle vara tråkigt på ett så fint axelhus.


Jag förspänner oftast rören lite framåt för att det ska bli så rakt som möjligt när det är färdigsvetsat.
Ungefär så här.

http://i58.tinypic.com/280i0qt.jpg

När det är klart så sätter jag i speciella bussningar i difflager och hjullagerlägena och trär igenom en speciell "jigg stålstång" för att kontrollera att lagerlägen är parallella och i linje med varandra. Är dom inte det så kapar jag av ytterändarna och sätter dit dom i jiggen och svetsar tillbaks dom i rätt läge igen...då har man en RAK bakaxel.

Jag ska se om jag kan hitta någon bra bild på det också...

Så här.

Har det kroknat riktigt mycket så får man snitta upp förstärkningen och rikta rören och sedan göra som det jag beskrivit ovanför.

Skönt att veta att man inte gjort bort sig helt då tongue tack för hjälpen Jörgen!

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
pzymon egen företagare
11 maj 2015 · 630 Inlägg

Det är jävligt skönt att se att det finns vettiga människor som hjälper istället för att skratta åt andra misstag. Det är precis sånt här jag gillar att se. Jag har inte kommenterat mycket, men jävlar vilket arbete du lägger ner, jag är galet imponerad och ser verkligen fram emot slutresultatet på detta monster!

lill3bror
11 maj 2015 · 1 397 Inlägg

pzymon skrev:
Det är jävligt skönt att se att det finns vettiga människor som hjälper istället för att skratta åt andra misstag. Det är precis sånt här jag gillar att se. Jag har inte kommenterat mycket, men jävlar vilket arbete du lägger ner, jag är galet imponerad och ser verkligen fram emot slutresultatet på detta monster!

Ja du pzymon, dryga kommentarer finns det alltid gott om. Är jävligt kul med folk som engagerar sig i det man själv gör, istället för, som du säger, påpeka alla fel man gör.

Är jävligt glad över alla som kommer med bra tips och trix.. och kul att höra att du gillar mitt bygge!

Har nu handlat ny svetstråd, men då kom jag på att gasen oxå var så när som slut. Så har ringt lite samtal och väntar på svar från min vanliga leverantör.  Behöver även köpa in en ny hålsåg till rörnotchen. Har ingen bra borrmaskin till den, så händer att den ibland går lite varm och tappar härdningen (kör även med kyl-/smörjmedel när jag notchar)

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
25 maj 2015 · 1 397 Inlägg

Ska beställa en stol i dagarna som kommer. Men är lite kluven över valet.

Valet av märke är redan klart. Tycker man ska köra Kirkey när man ska köra dragrace smile

Frågan är bara vilken modell.

Det finns ju "economy" modellen. Men tycker inte den ser speciellt mkt ut för världen:

http://www.jegs.com/images/photos/500/570/570-09800.jpg

Den ser tunn ut och ser inte ut att ha mkt stöd.

Däremot är jag inne på den här modellen:

http://www.jegs.com/images/photos/500/570/570-41500.jpg

Någon som har tips och trix på vad man ska tänka på? Jag är lång och bred om höfterna, så 20" bred kommer stolen bli i höftbredd.

Jag funderar på om hålen för axelbältena kommer hamna för långt ner för min del. Jag har ju vanliga "sportstolar" i min andra bil och där är höjden lagom för 4-punktsbälten.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang