Går det plocka bort innehållet (airbagen) ur en ratt?

Putteliten
3 november 2010 · 9 089 Inlägg

Har funderingar på att införskaffa en Audi RS2 ratt till min Audi cab. Verkar som om att dom flesta RS2orna har airbag, och det har ju inte jag i caben då. Går det då plocka bort airbagen och sprängämnen mm. ur ratten utan att det syns på utsidan? Vill gärna vara på säkra sidan och slippa veta att det ligger en ballong där i som kan smälla när som helst.

Biaxon
4 november 2010 · 14 Inlägg

Låt den va du, den kan ju inte smälla mer än en gång;)

TeedasT 100% ninja
4 november 2010 · 342 Inlägg

En airbag kan ju inte sprängas av sigsjälv? Har du den kopplad på en bil utan, så finns det ju ingen trigger?

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2010 · 17 601 Inlägg

TeedasT skrev:
En airbag kan ju inte sprängas av sigsjälv? Har du den kopplad på en bil utan, så finns det ju ingen trigger?

Så sant. Den går inte av på rent misstag! Låt den sitta. Om du nu måste ta bort den så går det bra. Den utlöser inte i onödan som sagt. Hela airbagen med ballong och utlösningsmekanism är en enda stor klump som går att skruva ur. Viss försiktighet som att vinkla den bort från dig vid urmontaget skadar ju inte dock. Den ska sedan lämnas in till bilskrot/audi för korrekt omhändertagande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Putteliten
4 november 2010 · 9 089 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

TeedasT skrev:
En airbag kan ju inte sprängas av sigsjälv? Har du den kopplad på en bil utan, så finns det ju ingen trigger?

Så sant. Den går inte av på rent misstag! Låt den sitta. Om du nu måste ta bort den så går det bra. Den utlöser inte i onödan som sagt. Hela airbagen med ballong och utlösningsmekanism är en enda stor klump som går att skruva ur. Viss försiktighet som att vinkla den bort från dig vid urmontaget skadar ju inte dock. Den ska sedan lämnas in till bilskrot/audi för korrekt omhändertagande.

Den kan alltså inte sprängas utav statisk elektricitet eller så då eller?

Bebben Legitimerad besserwisser
4 november 2010 · 921 Inlägg

Putteliten skrev:

Dieselsmurfen skrev:

TeedasT skrev:
En airbag kan ju inte sprängas av sigsjälv? Har du den kopplad på en bil utan, så finns det ju ingen trigger?

Så sant. Den går inte av på rent misstag! Låt den sitta. Om du nu måste ta bort den så går det bra. Den utlöser inte i onödan som sagt. Hela airbagen med ballong och utlösningsmekanism är en enda stor klump som går att skruva ur. Viss försiktighet som att vinkla den bort från dig vid urmontaget skadar ju inte dock. Den ska sedan lämnas in till bilskrot/audi för korrekt omhändertagande.

Den kan alltså inte sprängas utav statisk elektricitet eller så då eller?

När en mekaniker plockade bort kudden på min gamla 850 lossade han först pluspolen på batteriet, sedan jordade han hela karossen för en kort stund och sen satte han igång.
Enligt honom ska man sätta tillbaka pluspolen absolut sist, alltså inte sätta i pluspolen när du är klar och sedan koppla tillbaka kudden.

Putteliten
5 november 2010 · 9 089 Inlägg

Bebben skrev:

Putteliten skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Så sant. Den går inte av på rent misstag! Låt den sitta. Om du nu måste ta bort den så går det bra. Den utlöser inte i onödan som sagt. Hela airbagen med ballong och utlösningsmekanism är en enda stor klump som går att skruva ur. Viss försiktighet som att vinkla den bort från dig vid urmontaget skadar ju inte dock. Den ska sedan lämnas in till bilskrot/audi för korrekt omhändertagande.

Den kan alltså inte sprängas utav statisk elektricitet eller så då eller?

När en mekaniker plockade bort kudden på min gamla 850 lossade han först pluspolen på batteriet, sedan jordade han hela karossen för en kort stund och sen satte han igång.
Enligt honom ska man sätta tillbaka pluspolen absolut sist, alltså inte sätta i pluspolen när du är klar och sedan koppla tillbaka kudden.

Det är jag helt medveten om. Saken är den att jag funderar på att köpa en ratt med krockkudde till min bil som det inte finns något som har med krockkudde att göra. Så jag undrar om airbagen går att plocka ut ur höljet den ligger i innuti ratten, för att vara helt säker på att ingenting kan hända. Om det nu är så att det kan hända något med den om den inte är inkopplad, men att ratten används??

Brådhis * Voff voff *
5 november 2010 · 10 318 Inlägg

Chansen är knappast större att en airbag som INTE är kopplad till bilen sprängs hux flux än att en som faktiskt är kopplad till bilens elsystem gör det...! smile

Så du kan nog lugnt sätta in ratten! Vill du vara extra säker så bör du ju även se till att airbagens kablage inne i ratten inte kan nudda jord nånstans (även om jord ensamt inte kan utlösa airbagen)...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang