Felsök/Åtgärdsförslag: Oljelukt, "läckage" och knackningar Volvo 855 T5 -94

Jo4an
4 november 2010 · 48 Inlägg

Har en ganska nyköpt 855 T5 -94.
Den har öppet luftfilter och 2.5" avgas. Förra ägaren hävdade att den var trimmad, men jag är tveksam. Laddar ca 0.5 bar, kanske 0.6-07 på en bra dag. Motorn har gått ca >25000 mil. (Osäker, då det är en utbytesmotor.)

Den kunde lukta olja om man varvat hårt tidigare, men häromveckan luktade det olja trots lugn motorvägskörning i ca 100km/h och inga jätte-gaspådrag. Öppnade huven och noterade en svag strimma rök nära torpedväggen.
Har hittat och åtgärdat ett läckage, nämligen packningen till oljepåfyllningen. Nu är jag 99% säker på att den inte läcker där längre.
Trodde att det bara varit där det läckte, och väntade mig att oljelukten skulle försvinna efter ett tag.

Nu har jag bytt olja och filter, men oljenivån sjunker sakta (hittils ca 2dl på 70 mil) och den fortsätter lukta bränd olja. (Oljan som var i bilen var mer mörkbrun än svart, men jag misstänker att förra ägaren helt enkelt struntat i oljeläckan och bara pytsat i nån skitolja då och då. Oljenivån var på max när jag köpte bilen.)

Har varit under bilen och tittat, men jag ser inget självklart ställe där oljan kan komma ifrån. Oljerester och smuts finns i princip överallt från oljetråget och bakåt. Dock ej på värmeskölden ovanför turbon. KAN ju vara så att det är rester från tidigare läckaget vid locket som fortfarande rinner, och att oljan som försvinner nu är något annat.

Frågorna jag ställer mig är tyvärr många:

Kan det vara så att vevhusventilationen är igensatt, och den trycker ur sig olja någonstans pga. det? Isf. om jag kör i någon olje-rensningstillsats (typ wynns) kan det lösa problemet, eller måste jag ändå montera isär motorn (ställa den på verkstan, eller är det en "lätt" procedur?)? Kanske är läge att göra det i vilket fall? Motorn är ju bytt, men jag har ingen aning om i vilket skick den var när den sattes i. Man tycker ju att dom -borde- rensat ur den (ca 3-4000 mil och 3 år sedan den sattes i)..

Kan det vara så att turbon strular? Jag har läst om det också, men finns det då något hyffat lätt sätt att avgöra? När jag trycker på ordentligt har det puffat ut vit rök bak, men inte mycket alls, och defenitivt inte något bolmande.

Jag förstår att oljeläckaget inte är så särskilt mycket, men jag oroar mig ändå för att jag ska köra sönder nånting, när jag trots allt känner att något är knas.. Eller är det bara att slå i någon deciliter olja varje vecka och se glad ut tills vad-det-nu-är börjar läcka/paja ordentligt så att jag kan se vad det är?

Mest orolig för att det ska kosta mer än vad det behöver göra. smile

Edit: la till knackningar i rubriken

Senast redigerat av Jo4an (6 november 2010)

Marlboroman
4 november 2010 · 8 234 Inlägg

Att det lukar olja och ryker om oljepåfyllningslocket läkt är enkelt att fixa. Plocka av tändstiftskåpan och torka upp alla olja under den. Toppen är utformad som så att den överflödiga oljan ovanpå toppen rinner ner på baksidan och hamnar oftra på grenröret med lukt och röd som resultat.

Skulle ventilationen vara igensatt så finns det inga tillsatser i världen som kan göra nåt åt den saken. Det enda är att plocka isär och göra ren och byta ut slangar och så. Är det riktigt illa måste man ta ner oljetråget för att kunna göra rent ordentligt. Visst gårdet att göra själv om man är lite händig, men man lär räkna med att det kan ta tid att fixa. Lär man ner med tråget så får man räkna med uppåt en dag att fixa allting beroende på hur snabb ch händig man är. Blåsa i slangarna som en del mindre nogräknade firmor gör är totalt dödfött och något som bara ska undvikas.

Vit rök tyder på vatten. Och då är det tveksamt om det är turbon även om den är vattenkyld. Och vad gäller läckaget så hade jag kollat upp vart det läker och gjort nåt åt det. Ett läckage blir ju sällan mindre om man säger så. Det finns ju 3 klassiker när oljeförbrukningen drar iväg: vevhusventilationen, oljereturröret och bakre vevaxeltätningen. Och dem 3 bör man kolla upp. Och har man manuell låda och bakre tätningen läker så bör man titta på att byta den eftersom oljan förstör kopplingen om den kryper in där.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jo4an
4 november 2010 · 48 Inlägg

Låter som att jag måste lämna in bilen och låta någon firma felsöka i alla fall då kanske.

Ska försöka få bort tändstiftskåpan. Gick på den med en mejsel för ett tag sen, men skruvarna satt som berget, så jag gav upp rätt fort. Får försöka hitta något bättre verktyg att öppna den med och titta hur det ser ut.

Jo4an
15 november 2010 · 48 Inlägg

Fortsätter på den här tråden, då det handlar om samma bil..

Det har knackat lite i motorn sen jag köpte bilen, men igår hörde jag något underligt.
Det var ett knackande som ökade mer och mer, för att slutligen tystna helt. Lyssnar man så hör man knackandet dovt dovt.. ökar.. ökar.. ökar, blir ganska högt, sen slutar helt.
Går om och om såhär hela tiden (jag lyssnade i ca 3-4 min). Motorn var varm när jag lyssnade. Helskumt?

blixtn
19 november 2010 · 214 Inlägg

Har EXAKT samma problem själv. Min har dock gått c:a 45000 mil och är en -94 t5. Det jag har lyckats ta reda på är att det KAN vara oljereturen till/från turbon kan vara igensatt så att oljan inte rinner tillbaka utan eldas upp. Har inte en aning om jag far med osanning nu men isåfall är det väl bara byta ut olje feed röret. Kan det vara så?

Jo4an
20 november 2010 · 48 Inlägg

Mycket möjligt. Jag har inte haft chansen att hissa upp bilen och titta ordentligt, men jag gissar att på min är det snarare packningen till oljeretur-röret som läcker, då det är en del olja som sprutats runt i det området.

Liten update på knackningsfenomenet: Det har minskat radikalt efter att ha slagit i en burk "Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate". Och nu låter bilen mycket mindre när den är kall också. Rekommenderas.

Marlboroman
20 november 2010 · 8 234 Inlägg

blixtn skrev:
Har EXAKT samma problem själv. Min har dock gått c:a 45000 mil och är en -94 t5. Det jag har lyckats ta reda på är att det KAN vara oljereturen till/från turbon kan vara igensatt så att oljan inte rinner tillbaka utan eldas upp. Har inte en aning om jag far med osanning nu men isåfall är det väl bara byta ut olje feed röret. Kan det vara så?

Nej, det kan inte vara så. Det skulle kräva en lång rad oerhört osannolika sammanträffanden. För skulle returöret vara så igensatt så skulel turbon rasa och börja läka in i husen med kraftig blå rök som följd.


Jo4an skrev:
Liten update på knackningsfenomenet: Det har minskat radikalt efter att ha slagit i en burk "Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate". Och nu låter bilen mycket mindre när den är kall också. Rekommenderas.

Nåt som ska undvikas överhuvudtaget. Såna där flaskrenoveringar är i bästa fall ett självbedrägeri om man är lättlurad eller inte påläst. Det enda sånt där gör är att ta bort ljudet, men det gör inget är grundproblemet. Vill man göra det vettiga och seriösa så byter man lyftare. Dem slits och koksar igen och börjar dem låta. Och det finns ingen tillsats i världen som kan fixa det. Bara dämpa ljudet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jo4an
17 december 2010 · 48 Inlägg

Lämnade in bilen till verkstad häromdagen. Dom konstaterade snabbt att läckaget låg vid oljereturen från turbon. Anledningen till att oljeläckaget "stegat upp" eller vad man ska kalla det för var en udda lösning...
Tidigare ägaren har upptäckt läckan, men istället för att kolla packningen har man helt enkelt smetat på flytande metall (eller nåt) och försökt täta med det. Det har väl lyckats hyffsat, men när bilen har körts så har det ramlat bort och spruckit upp mer och mer, för att tillslut läcka precis lika mycket igen.

Tidigare har jag konstaterat att påfyllningslocket läckte. Där bytte jag packnigen och slog till "vingarna" som drar åt med en hammare. Där är numera tätt.

Och nu sitter det två packningar vid oljereturen, så förhoppningsvis är läckagen borta nu!

Mikeie_t4
13 maj 2014 · 30 Inlägg

hoppar väll in jag med.. har en 940 classic som ja har satt i en ny större turbo i.. har lite läckage från oljeretur men det stora bekymmret är att den blå ryker ju som satan när man gasar.. å även lite vid tomgång.. så ja vet inte om motorn börjar bli slut? har gått 286xx mil och alldrig varit nå prob innan uppgradering

undrar hur oljan kan komma in i avgasröret nu när det inte gjorde det förut

Senast redigerat av Mikeie_t4 (13 maj 2014)

Volvo 855 "t5" (1995)
Volvo 945 "FT" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang