Behövs det en kondensator?

johan1989
11 juli 2006 · 215 Inlägg

Tjena!
Jag har en baslåda med två 10" mds fanatic digital på 300rms och ett DLS steg på 1000 rms, behöver jag en kondensator till detta? Spelar det någon roll att jag har ett till steg på 300rms?
Hur ska jag veta om jag behöver en kondensator?

Streckkoden
11 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Om du inte har ett extra batteri i skuffen så kan du ha kondensator, skulle köpa ett vettigt batteri för "cykliskt" bruk istället..

För ska du ha en vettig kondensator så kostar den i stort sett lika mycket som ett bra stereo batteri, bägge fyller samma funktion.

Senast redigerat av Streckkoden (11 juli 2006)

Miklen
11 juli 2006 ·

..håller me ovan..köp ett bra batteri istället..

Drönirettab
11 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, 1000W RMS är nog lite jobbigt för ett enda batteri. Krämar du på ordentligt med motorn avslagen så räcker det inte långt.

Hur många ampere är generatorn på?
Det är ju den som ska klara av att ge ström till batteriet och om du har fläkten+några extraljus påslagna så kommer generatorn knappast att orka med när du poppar på hög volym om den är på tex 80A. Nu såg jag inga extraljus på dina bilder men till hösten antar jag att det sitter några Hella 3000 Blue eller liknande.

Fråga någon polare hur de har gjort, det måste väl finnas några stycken iaf som har mycket att spela med. Det hör man ju när man går på Storgatan.

Senast redigerat av Drönirettab (11 juli 2006)

Streckkoden
11 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Att dömma på bilden över motorrummet så sitter det en 80A generator i bilen.
Ett hett tips är att se över generatorn, ta den laddningsreläet och kolla hur släpringarna (det som kolen går mot) och se efter om de är spåriga. Om du inte har bytt laddrelä så kolla så att kolen är jämnt slitna.

Vanlig åkomma på volvos 80A generatorer är att släpringarna har djupa spår in i bakeliten= ingen laddning.

Har renoverat många sådana generatorer, trots att jag är allergisk mot volvo.. smile

Sharky
11 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Njäää...

Ett (bil)batteri fyller inte samma funktion som en kondensator.

/Göran

Streckkoden skrev:
bägge fyller samma funktion.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
johan1989
11 juli 2006 · 215 Inlägg

okej, men efter att jag har kollat med voltmätare så ska strömmen räcka (ca 13,7V) eller är inte det nog? Om steget får för lite strömm blir ljudet sämre då eller?

Streckkoden
12 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Strömmen räcker bra den..
Jo det stämmer får steget inte tillräckligt med ström så får man inte ut all effekt till högtalarna..

Snorre
12 juli 2006 · 18 Inlägg

Kondensatorn gör så att du får jämnt med ström till steget vilket är att rekomendera.. är även smidigare att ha än ett stort batteri om man vill ha det snyggt..

Fight Hard Fight Back
Drönirettab
12 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Nu känner jag mig lite gnällig. Ström mäts i Ampere och spänning mäts i Volt, så det så.

Sharky
12 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Du kan inte jämföra ett batteri och en kondensator. Räkna på energiinnehållet så får du se. Skall man bygga seriöst så finns det inget som slår ett batteri nära slutsteget(-en) och en kondensator är tyvärr ofta bara "plåster mot benbrott".
Jag vet att många - framför allt dom som säljer dom - förordar kondensatorer men det är väldigt mycket placebo.
Det speciella anledningen att ha en kondenstaor nära ett slutsteg har jag rett ut i ett antal trådar tidigare och jag orkar inte igen.

/Göran

Snorre skrev:
Kondensatorn gör så att du får jämnt med ström till steget vilket är att rekomendera.. är även smidigare att ha än ett stort batteri om man vill ha det snyggt..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang