Blinka med helljuset för att hindra vilt

Turbomotor volvolover
10 november 2010 · 667 Inlägg

Jag har hört att det ska hjälpa att blinka med helljuset när man kör på natten lr kvällen då det är mörkt så att inte älgar/rådjur springer ut på vägen. dom ska tydligen reagera på det och bli rädda och springa åt andra hållet. men hur sant är det? någon som vet? eller är det en myt?
sj skulle ja ju kunna tänka mig att det är tvärt om. att man inte ska blinka med det för då kanske dom stannar upp mitt i deras passage över vägen, och de vore ju inte så bra tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Gathor
10 november 2010 · 150 Inlägg

Jag skulle blinka, känns naturligt tongue

Men om man har noterat att det står nå vilt djur på vägen, så har man självklart sänkt farten så man hinner stanna innan. Ifall djuret inte rör sig när man blinkar med ljusen.

Man kan inte sitta och blinka hela tiden man kör xD

Såg att det fanns något man kunde sätta fast fram på bilen som ger ut ett ljud som bara djur hör, vilket som skulle leda till att djuren går iväg från vägen?

Seth
10 november 2010 · 3 354 Inlägg

är det mindre vilt såsom hare på vägen framför en och jag e "ensamt" fordon så brukar jag till och med slå av halv och hel ljuset snabb. harar Följer springer i ljusstrålen.
Större vilt så Bromsar jag enbart in

Senast redigerat av Seth (10 november 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Bebben Legitimerad besserwisser
11 november 2010 · 921 Inlägg

Större vilt har aldrig brytt sig om mina helljus iaf, det är något som är säkert... tongue

lillskott Fiskförädlare
11 november 2010 · 108 Inlägg

hm alldrig hört talas om yikes
men ser inte varför de skulle funka bättre än tutan eller något annat sätt tongue

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
stollen Blev inte som jag borde blivit
11 november 2010 · 418 Inlägg

Dem drar väl sig till ljuset vad jag hört. Och även märkt av erfaranhet. Iaf när det gäller Hare, Rådjur och grävling.

Har även varit nära älgar ett par gånger också.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
Turbomotor volvolover
11 november 2010 · 667 Inlägg

det ja menar är att tex en älg står i skogen och inte är synlig, och man kör och blinkar till med helljuset lite då och då, blir dom rädda då?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
744GLT
11 november 2010 · 809 Inlägg

Arenwik skrev:

Turbomotor skrev:
det ja menar är att tex en älg står i skogen och inte är synlig, och man kör och blinkar till med helljuset lite då och då, blir dom rädda då?

Det får du väl fråga älgen...... roll Vi kan väl bara säga vad vi tror. En älg kanske blir rädd, en annan inte.

Annars finns ju.
http://www.viltvarnare.se/

den saken värkar ju vara prisvärd att ha endå :p kanske köpa och ha påbilen med tanke på att man kör mkt i skogen på näterna ibland.

te_wik Forummoderator
11 november 2010 · 12 813 Inlägg

Det är rätt dumt att börja blinka åt vilt som står på vägen, blända av som om det vore en mötande bilist eller en gumma med spark. Djur blir också bländade och då kan dom börja springa vart fan som helst.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Janneutanb
11 november 2010 · 7 272 Inlägg

Min lastbilstuta skrämde då omkull någon fyrbent stackare.
Så han ramla precis innan han springa ut mitt i vägen.

Har aldrig fått några reaktioner med helljusen.

Turbomotor volvolover
11 november 2010 · 667 Inlägg

Brains skrev:
Min lastbilstuta skrämde då omkull någon fyrbent stackare.
Så han ramla precis innan han springa ut mitt i vägen.

Har aldrig fått några reaktioner med helljusen.

hahahaha det hade ja velat se, ska testa när ja kör lastbil om ett år om nu allt går som det ska och det kommer ut något 4bent på vägen big_smile

det skulle ju kunna vara en skadad person:o du hade kasnke behövt stanna wink har du inte sett det i filmer? wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Gathor
11 november 2010 · 150 Inlägg

Var nära på att köra på små fåglar idag. Trodde de var skitigt snö från bilar som låg på vägen xD men strax innan man kom fram börja skiten flyga ^^ 4-5 fåglar swischa förbi fönstret med några cm xD

Germax
12 november 2010 · 12 086 Inlägg

Vilt är dumma i huvet, dom bara står och glor. Sen när man närmar sig springer dom åt det hållet man är påväg åt.

bjornt herr
12 november 2010 · 321 Inlägg

Brukar bara behöva lägga foten lite lätt på bromsen, så bromsarna skriker lite. Det gör verkligen susen.

dejsel
12 november 2010 · 33 Inlägg

Jag skulle kunna tänka mig att det kan skrämma dem, eller att de tycker det är intressant med blinkande ljus och därmed ökar risken att du kör på en..

bmx
12 november 2010 · 7 100 Inlägg

Turbomotor skrev:
det ja menar är att tex en älg står i skogen och inte är synlig, och man kör och blinkar till med helljuset lite då och då, blir dom rädda då?

hur vet du att de står en älg i skogen då eftersom den inte är synlig????

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Roos
12 november 2010 ·

bmx skrev:

Turbomotor skrev:
det ja menar är att tex en älg står i skogen och inte är synlig, och man kör och blinkar till med helljuset lite då och då, blir dom rädda då?

hur vet du att de står en älg i skogen då eftersom den inte är synlig????

lol

Turbomotor volvolover
12 november 2010 · 667 Inlägg

bmx skrev:

Turbomotor skrev:
det ja menar är att tex en älg står i skogen och inte är synlig, och man kör och blinkar till med helljuset lite då och då, blir dom rädda då?

hur vet du att de står en älg i skogen då eftersom den inte är synlig????

jadu big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Marqus Master of the obvious
16 november 2010 · 636 Inlägg

Jag blinka då med 3 stora hella lampor i fronten och inte fan flytta sig rådjuret int !!!  tongue

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
CruiZin Hemlös
16 november 2010 · 321 Inlägg

Dom kanske blir bländade och inte fattar ett skit? big_smile

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang