Krockade min bil, behöver hjälp och tips

KHRacing
16 november 2010 ·

Dahl_S4 skrev:
Pratar du med mig eller killen som har bekymmret? för dina meningar hör inte ens i närheten av vad jag skrev om.

n jag frågade sakligt om du trodde på det du skrev, eller om du ev: har nån fakta kring det ?

Dahl_S4
16 november 2010 · 114 Inlägg

Då kan du få rätta mig om jag har fel eller? punkt för punkt!

Saab 900 turbo "Retromod" (1992)
Saab 900 Aero "Made By TROLLs" (1985)
KHRacing
16 november 2010 ·

Dahl_S4 skrev:
Då kan du få rätta mig om jag har fel eller? punkt för punkt!

Det kan jag tyvärr inte, jag bara frågade dig om du verkligen tror att exempelvis Volvo skulle montera extra förstärkningsplåtar i karossen i en S40T4 gentemot en Sugis S40 på 130hk ?

Båda våras attityder gentemot varandra verkar ha blitt lite härsken, det var ej meningen alls, ber om ursäkt för detta !

Dahl_S4
16 november 2010 · 114 Inlägg

jaha, var de så du menade. Ja plåtarna är det nog ingen skillnad förutom att T4 har platsskärmar vid skärmkanterna. Tänkte mera på låda,drivaxlar med mera. Ingen fara, tog de själv på fel fot!

Mvh Emil

Saab 900 Aero "Made By TROLLs" (1985)
Saab 900 turbo "Retromod" (1992)
Adiiii
16 november 2010 · 196 Inlägg

Varför frågar du bara inte vad som behöver repareras? Dom kan ju inte ge ett prisförslag utan å veta vad som behöver lagas. Vill dom inte tala om de så ge dom 300-400:- i felsökning så vet du ju i alla fall vad som behövs göras.

Full fart spar tid!
Volvo C30 R-design "Nemo" (2012)
KHRacing
16 november 2010 ·

Dahl_S4 skrev:
jaha, var de så du menade. Ja plåtarna är det nog ingen skillnad förutom att T4 har platsskärmar vid skärmkanterna. Tänkte mera på låda,drivaxlar med mera. Ingen fara, tog de själv på fel fot!

Mvh Emil

Helt oki, kul att kunna diskutera utan att folk blir upprörda.

jimbon
16 november 2010 · 711 Inlägg

Har du en kredit som är bunden på bilen? Du vet väl i så fall att kreditbolagen
kräver helförsäkring på aktuell bil i sådana lägen.

Sen lär dom väl ha ett protokoll på vad som behöver bytas på bilen.
Bestämmer du dig för att fixa till den själv så är det billigaste att åka till en returbilen skrot och
plocka på,dom är snorbilliga på delar.Såvida den inte är ramsned då...

Senast redigerat av jimbon (16 november 2010)

itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

Gubbar, är det någon här som bor i Göteborg som möjligtvis har tid att kolla på min bil en snabbis?
Måste veta hur stora skadorna är samt om ramen är sne osv.

jag hade en dröm
FireTraXX DFFL
17 november 2010 · 9 020 Inlägg

Ta hem bilen om du inte har råd att få den fixad på verkstad och köp delar från skrotade bilar.
Ramen lär inte vara sne p.g.a. några buskar...

Och skaffa helförsäkring.

Senast redigerat av FireTraXX (17 november 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
caromania Forummoderator
17 november 2010 · 9 296 Inlägg

Något som ingen tagit upp är att beräkningar som bilfirmor gör oftast saltas rejält. Och det är mycket enkelt varför det är så, nämligen kontrollerat och godkänt bedrägeri som pågår mellan vissa bilfirmor och vissa personer i våra försäkringsbolag. Jag känner till tre fall som gått till som följer:

1: Bil 1 krockas av Sven, Sven lämnar bil till Bilfirma AB som ska värdera reparation (oftast på uppdrag av Försäkringsbolag AB men även på uppdrag av Sven som här.)

2: Bilfirma AB lämnar kostnadsförslag till Försäkringsbolag AB som är radikalt saltat, för det betyder att de kan tjäna pengar på detta då Försäkringsbolag AB inte kontrollerar/ifrågasätter utan bara betalar OM Försäkringsbolag AB (eller Sven) väljer att laga.

3: Försäkringsbolag AB (eller Sven) säger antingen: "laga" eller "skrota".

Om det istället blir "skrota" så försvinner Bil 1 mystiskt då person på Försäkringsbolag AB eller Bilfirma AB i förväg kommit överens om att de behöver delar från Bil 1. I datorn står det att Bil 1 är skrotad och borta.

Det är EN anledning till varför det blir så otroligt dyrt att laga bilen. En annan anledning är att Volvo/Bilia självklart byter ut allting som har den minsta prick mot helt nya delar, med lack på det = dyrt, dyrt, dyrt.

Senast redigerat av caromania (17 november 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

Fan känns lite som att jag fick det bekräftat.
Kändes nästan som att jag skulle ge iväg 400kr till dem för felsökning, och då skulle dem säga samma sak.

- du måste skrota den, men goda nyheter är att vi kan göra det för dig.

Därför vill jag ha en utomstående som kan bilar, som tittar på den. Jag köper gärna delarna själv så får någon verkstad laga bilen, men aldrig i livet att jag betalar 50 tusen kr till en märkesverkstad, som knappt har kollat på bilen och säger att bilen måste skrotas.

jag hade en dröm
turbodeath
17 november 2010 · 2 452 Inlägg

ang delar...finns ju jönköping.är den största bilskroten ju..den största bilskroten,är själv där o plockar delar en gång i månaden o det är inte dyrt...stötfångare typ 400kr...skärm 300kr...lykta beror på klarglas m xenon eller ej...men typ runt 500kr samnt huv 800kr...går många gånger att få i bilens färg med...skall åka till jönköping nu i december o hämta delar till bilar nu...samnt till mitt eget projekt med...

döden kommer tillbaka
itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

Ringde dem nu igen.
Han hade inte kollat på den riktigt men dem skall göra det nu för 250kr.
Han sa att pårak arm kan han säga att följande saker bör bytas:

stötfångare
vänsterskärm
huv
vänster backspegel
vänster lykta & dimljus
sedan kunde det vara länkarm (om ja inte minns fel) och några saker med hjulet samt eventuellt en fälg då.

än så länge är jag fortfarande inte uppe i 50 000kr som dem ville ha först...

ps:

Snubben ringde nu, han har en lista på allting som ska bytas. Dem dyraste sakerna som han tog va bland annat:

huv: 3000kr
dörr: 4000kr:
spoiler och framskärm: cirka 4000kr

ja allt som allt skulle delarna gå på runt 50 000kr, arbetet 70 000 kr.
Ska ja gråta eller skratta.

Senast redigerat av itia (17 november 2010)

jag hade en dröm
saab_sonett Handledare
17 november 2010 · 1 481 Inlägg

Kolla den här projekttråden. Kolla på bilen första bilderna. Delarna kostade 900:- på en mindre skrot.
Då kan du få lite jämförelse även om din bil kanske har lite mera skador.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=173859

jimbon
17 november 2010 · 711 Inlägg

Det där är ju faktiskt lätta saker att byta,köp plåt på JB(som turbodeath föreslog)
eller nån returbilen skrot.Då lär du komma billigt undan.

Returbilen priser:
Huv: 400kr
Dörr: Fram 300kr,bak 500kr(utan dörrsida etc)
Stötfångare en komplett 300kr,bara plasten 150kr.
Skärm:250kr

Länkarm kan du köpa på biltema om du inte hittar en fräsch på skroten.

http://returbilen.se/  Bara självplock
http://www.jb-bildemo.se/ Självplock och lager


Har du ingen bild på bilen så man får göra sig en uppfattning hur illa det verkligen är?

Senast redigerat av jimbon (17 november 2010)

itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

det är blandade känslor kan man säga. vet att ni är bilintresserade så ska sluta prata om mina känslor smile
Men det är skönt, om man utför lite av arbetet själv så känns det som att det kan bli lite billigare, synd bara att jag är så otroligt kass på bilar.

Lite frågor:

Finns det några guider på hur man tar av skärmarna, stötfångare mm på bilen?
Jag vet hur man byter kilare (då den är trasig också), lyktor mm, men inte resten.
Sedan, tackar även så mycket för alla svar.

Jag får se det här som en möjlighet att snygga till bilen lite med en snyggare frontspoiler.

Om det är någon här som säljer delar billigt, så kan ni alltid kontakta mig också.

PS:

Jag kollar på bilen imon och laddar upp lite bilder.

jag hade en dröm
jimmzzan
17 november 2010 · 1 168 Inlägg

Du ser, börja med att ta loss ena skärmen. gå runt om skärmen, uppe. framkant (vid lyktan) bakkant (framför framdörren då) och underkant. allt du misstänker som kan ha med skärmen o göra. känn i skärmen och känn efter om det finns en möjlighet att den sitter vid den skruv du misstänker.

itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

min logik säger att skruvarna borde sitta i väggarna inne i motorrummet. Sitter inte själva stötfångaren in i ett gångjärn med skruvar som jag får lossa först och sedan dra ut?

jag hade en dröm
LocKtar Herr
17 november 2010 · 1 722 Inlägg

Det verkar som du är en människa med sunt förnuft och logiskt tänkande. Jag föreslår att du går ut till din bil och kollar hur skruvarna sitter, skruva av allt du behöver och lägg dom i olika askar så du inte blandar ihop allt. Lycka till!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
jimbon
17 november 2010 · 711 Inlägg

Ladda hem vadis,så kan du få mkt hjälp på vägen.Typ..

http://img337.imageshack.us/img337/8594/vadis.jpg

Senast redigerat av jimbon (17 november 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang