Nissan 200sx problem hjälp

Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

Hejsan skapar ytterligare en ny tråd nu efter felsökningen..

Problemet:
- Vill inte starta, vevar runt på start motorn men tänder inte..
sedan om man väntar i kanske ett dygn så testar man starta och då kan den gå i gång å hoppa på 500 varv i nån sekund sedan dö.. å efter det så tänder den inte alls!

Felsökt:
* Bränslepump , fungerar klockrent pumpar på riktigt bra ( Kanske för mycket??? )
*Tändstift gnista, och gnistan är sådär.. lite gul/blå.. pappa säger den ska va blå så den kanske är för svag?
*Hittade ett hål i en vakuumslang (åtgärdat och gav inga resultat)

så nu söker jag tips för vad man mer kan kolla som kan orsaka detta..


Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Revotech Pedal To The Metal
16 november 2010 · 750 Inlägg

Hur är det med Varvtalsgivaren på de här bilarna? Är det vanligt att de blir lite knasiga? Har haft bilar som gett gnista men inte gått. Beroende på den.

Testa att mata den med startgas så får du reda på ifall den inte får soppa.. eller inte gnista ( vid rätt tillfälle iaf ). Då vet man lite mer var felet sitter

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

Revotech skrev:
Hur är det med Varvtalsgivaren på de här bilarna? Är det vanligt att de blir lite knasiga? Har haft bilar som gett gnista men inte gått. Beroende på den.

Testa att mata den med startgas så får du reda på ifall den inte får soppa.. eller inte gnista ( vid rätt tillfälle iaf ). Då vet man lite mer var felet sitter

har testat startgas men tänder inte alls då heller hmm (glömde tillägga det) , så antar det är "tändsystemet" som är felet?

Ingen aning med varvtals givaren alls .. har absolut ingen kunskap om 200sx sad tyvär

nån annan kanske har här?smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Revotech Pedal To The Metal
16 november 2010 · 750 Inlägg

Kan vara så att det är kamaxelgivare och sånt med.. Vet inget om 200sx heller.. Bara tänker mest allmänt

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

jaa, du menar vevaxelgivaren? fått 2 andra som nämnt den med .. men vet ej.. det kan inte vara lambdasondet va?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Aerodynamik ...
16 november 2010 · 7 120 Inlägg

200sx har kamaxelgivare, inte vevaxel smile Men kolla upp så att alla 'tänder' på den är hela!
Det är en runt liten metallgrej som sitter på kamremskåpan med ett Mitsubishi märke, går inte att missa. tongue

Revotech Pedal To The Metal
16 november 2010 · 750 Inlägg

Japp.. Tänder kan saknas... Lambdasonden är det med största sannolikhet inte.. smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

tackar för svar smile , ser den sitter märkt på en viss position är det viktigt att montera den så med? , så man lossar dom "3 bultarna" på den sedan drar ut själva givaren eller ska man kolla inne i kåpan?

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
740Bodo
16 november 2010 · 30 Inlägg

hur kom problemet? under körning eller när du starta den efter natten?

MVh

Get Low Or Die Trying,, KÖÖLA
Volvo 740 M104Turbo "LaputaMotorsport" (1990)
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

740Bodo skrev:
hur kom problemet? under körning eller när du starta den efter natten?

MVh

kom när jag skulle starta bilen på kvällen när ja skulle köra hem från pappa.. sad

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Gl3nn
16 november 2010 · 137 Inlägg

Provat med att ladda batteriet?

Lada 2105 "Russian Cab" (1990)
Lada 2107 "Russian Standard" (1988)
Berna Mr s13 of Sweden
16 november 2010 · 180 Inlägg

Inte så att du råkat sura ner den?
Prova hålla fullgas när du startar den hoppar den igång så håll den stumt tills den går på alla cylindrar då släpper du av och låter den gå till arbetstemp på tomgång.
Sen ska den funka som vanligt smile

Lite för mkt är precis lagom.
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

Berna skrev:
Inte så att du råkat sura ner den?
Prova hålla fullgas när du startar den hoppar den igång så håll den stumt tills den går på alla cylindrar då släpper du av och låter den gå till arbetstemp på tomgång.
Sen ska den funka som vanligt smile

nae tänkte det med men testat gasa å allt , det händer liksom endå ingenting .. vevar precis som vanligt .. hmm

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

Gl3nn skrev:
Provat med att ladda batteriet?

humm skulle no ej kunna tro det är det som är felet väll?hmm

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Berna Mr s13 of Sweden
16 november 2010 · 180 Inlägg

Hoaken skrev:

Berna skrev:
Inte så att du råkat sura ner den?
Prova hålla fullgas när du startar den hoppar den igång så håll den stumt tills den går på alla cylindrar då släpper du av och låter den gå till arbetstemp på tomgång.
Sen ska den funka som vanligt smile

nae tänkte det med men testat gasa å allt , det händer liksom endå ingenting .. vevar precis som vanligt .. hmm

Jo men iom att du säger att den tänder till om den får stå en längre stund tyder det på just att den är nersurad.
Skruva ur stiften och låt den stå över natten skruva sedan i dom och testa det jag skrev så ska du få se cool

Lite för mkt är precis lagom.
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

Berna skrev:

Hoaken skrev:

Berna skrev:
Inte så att du råkat sura ner den?
Prova hålla fullgas när du startar den hoppar den igång så håll den stumt tills den går på alla cylindrar då släpper du av och låter den gå till arbetstemp på tomgång.
Sen ska den funka som vanligt smile

nae tänkte det med men testat gasa å allt , det händer liksom endå ingenting .. vevar precis som vanligt .. hmm

Jo men iom att du säger att den tänder till om den får stå en längre stund tyder det på just att den är nersurad.
Skruva ur stiften och låt den stå över natten skruva sedan i dom och testa det jag skrev så ska du få se cool

hum okej men du menar att när ja sätter mig i bilen å ska börja starta den så precis när ja börja vrida på tändingen lägger jag fullgas å håller nere fullgas hela tiden tills den verkligen e igång ?

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Berna Mr s13 of Sweden
16 november 2010 · 180 Inlägg

Hoaken skrev:

Berna skrev:

Hoaken skrev:

nae tänkte det med men testat gasa å allt , det händer liksom endå ingenting .. vevar precis som vanligt .. hmm

Jo men iom att du säger att den tänder till om den får stå en längre stund tyder det på just att den är nersurad.
Skruva ur stiften och låt den stå över natten skruva sedan i dom och testa det jag skrev så ska du få se cool

hum okej men du menar att när ja sätter mig i bilen å ska börja starta den så precis när ja börja vrida på tändingen lägger jag fullgas å håller nere fullgas hela tiden tills den verkligen e igång ?

mvh

Ha full gas innan du vrider igång sen håller du tills den går rent ,det märker du direkt.

Lite för mkt är precis lagom.
Hoaken
16 november 2010 · 1 163 Inlägg

Berna skrev:

Hoaken skrev:

Berna skrev:

Jo men iom att du säger att den tänder till om den får stå en längre stund tyder det på just att den är nersurad.
Skruva ur stiften och låt den stå över natten skruva sedan i dom och testa det jag skrev så ska du få se cool

hum okej men du menar att när ja sätter mig i bilen å ska börja starta den så precis när ja börja vrida på tändingen lägger jag fullgas å håller nere fullgas hela tiden tills den verkligen e igång ?

mvh

Ha full gas innan du vrider igång sen håller du tills den går rent ,det märker du direkt.

ok tack smile ska testa detta imorgon .. hoppas verkligen det är det men är väldigt skeptisk till att d skulle vara det.. men man vet aldrig.. va tror du om att d skulle kunna vara CASen?

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Berna Mr s13 of Sweden
17 november 2010 · 180 Inlägg

Hoaken skrev:

Berna skrev:

Hoaken skrev:

hum okej men du menar att när ja sätter mig i bilen å ska börja starta den så precis när ja börja vrida på tändingen lägger jag fullgas å håller nere fullgas hela tiden tills den verkligen e igång ?

mvh

Ha full gas innan du vrider igång sen håller du tills den går rent ,det märker du direkt.

ok tack smile ska testa detta imorgon .. hoppas verkligen det är det men är väldigt skeptisk till att d skulle vara det.. men man vet aldrig.. va tror du om att d skulle kunna vara CASen?

Mvh

Att en cas går sönder är sjukt ovanligt.
Har skruvat dessa bilar i över 10 år och har aldrig haft någon trasig cas.

Lite för mkt är precis lagom.
Hoaken
17 november 2010 · 1 163 Inlägg

Humm okej , ja en liten update nu iallafall :

Var ute å testade som du sa : Höll fullgas , satte i nyckeln å vred om .. som vanligt tände bilen till å typ till 500 varv men den reagerade inte ens att ja höll full gas bara dog som vanligt.. testade även att lossa batteri polen ( Minus polen ) för att nollställa boxen som någon sa nåt om .. men gav endå inget resultat...

fick en tanke om att kabeln som går till "CASen" , är rätt utsatt , kanske skulle ryckt av den å kollat om d har härjat?

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang