Vart hittar jag en ordentlig generator?

Alphasonic Piratpartiet
12 juli 2006 · 339 Inlägg

håller på att kolla prisuppgifter på saker och vill veta vart jag kan hitta en hyffsat stor generator på ca 400 amp. nån som vet nått bra ställe?

xisten sixten
12 juli 2006 · 252 Inlägg

kolla med lastbilsförsäljare... eller reservdelsåterförsäljare till lastbilar...

Streckkoden
12 juli 2006 · 2 655 Inlägg

400A är grymt mkt, går inte att få tag på...

Men du kan nog få i en 120A generator till Audin.

Senast redigerat av Streckkoden (12 juli 2006)

Drönirettab
12 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, så stor generator har jag aldrig sett för en personbil.

Alphasonic Piratpartiet
12 juli 2006 · 339 Inlägg

hehe smile jag tror jag har 120 A i original... tänkte sätta in en till bara jag får pengar så... ingenting säkert än men har planerat DLS nobelium fram och kicker solo x 10 bak så jag behöver lite ström tongue

Drönirettab
12 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Kolla på www.x-parts.se/gen.html där finns en 250A generator. Men då får du bygga om fästena i bilen antar jag.

Streckkoden
12 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Kan tala om att den stora Motorola generatorn defenitivt inte kommer att få plats under huven på Audin... smile

Det jobbiga med Audi generatorn är att det är riktigt dyra generatorer, vi snackar priser runt 3500-4000kr för en 120A som sitter original.
Går kanske att få tag på någon billigare men det diffar inte så himla mycket prismässigt.

Dessa siffror är inte tagna i luften, jag jobbar på en bil-elfirma som säljer bla generatorer.

Senast redigerat av Streckkoden (12 juli 2006)

Drönirettab
12 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Hehe, nåja, det var värt ett försök iaf.

Streckkoden
12 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Jo "man måste våga för att vinna"... smile
Vi har en sån ligger på lagret/jobbet, törs nog inte tala om vad en sån går lös på..

Drönirettab
12 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Mååånga pengar gissar jag.

Men om Alphasonic ska sätta in en till generator, får den plats?

Streckkoden
12 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Brukar vara trångt med plats på nyare bilar...

Det jobbiga med 2 generatorer är att laddningsreläerna måste reglera av vid samma volttal, gör dem inte det så funkar ena generatorn som en remspännare, i stort sett.
Skulle bli ett väldigt långt inlägg om jag skulle gå in mer detaljerat..

Alphasonic Piratpartiet
12 juli 2006 · 339 Inlägg

går det att köra dom på separata remmar? hade tänkt ha original generatorn att ladda allt utom ljudet... sen fetingen att ladda ljudet... hade nästan räknat med 5 000 för en generator... det där med platsen oroar mig lite

Streckkoden
13 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Det skulle funka om du körde ena generatorn till original elsystemet och den andra enbart till stereon..

Men problemet är att generatorerna är ju inte små när man kliver upp i trakterna i 120A och uppåt.
Sen kommer man till hur du ska få de två remmarna att linjera med resten av alla spännhjul och dylikt..

Alphasonic Piratpartiet
13 juli 2006 · 339 Inlägg

har du nån bild på hur det ser ut ungefär när man sätter fast en generator?

Stefan Varberg Supraman
13 juli 2006 · 2 300 Inlägg

Det går att linda om generatorer för att få ut mer A.
Gäller bara att hitta något företag som gör det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Streckkoden
13 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Men det är inte många Amperé man får ut när man lindar om statorn på en generator, eftersom att själva huset/gavlarna begränsar omkretsen på statorn.

Kom på att det med stor sannolikhet sitter en frihjulsremskiva på generatorn, brukar sitta det på dieslarna.
Har inga bilder på hur ett extrafäste skulle kunna se ut, beror ju på hur mycket utrymme som finns att bygga på..

Alphasonic Piratpartiet
13 juli 2006 · 339 Inlägg

Streckkoden skrev:
Men det är inte många Amperé man får ut när man lindar om statorn på en generator, eftersom att själva huset/gavlarna begränsar omkretsen på statorn.

Kom på att det med stor sannolikhet sitter en frihjulsremskiva på generatorn, brukar sitta det på dieslarna.
Har inga bilder på hur ett extrafäste skulle kunna se ut, beror ju på hur mycket utrymme som finns att bygga på..

jag har en bild på mitt motorrum tongue verkar rätt jobbigt fakstiskt...

Ronnie.L
13 juli 2006 · 914 Inlägg

den generatorn ni snackade om kan man ju inte få ut mer än 200 om man ska ligga och köra lagligt. Men visst vill man ligga å slira kopplning medans man kör och hålla motorn på 6k i varv så får man ju ut 250 amp. smile

Alphasonic Piratpartiet
13 juli 2006 · 339 Inlägg

Ronnie: vad har du för generator? du har ju fetaste basen jag har sett här på garaget

Streckkoden
13 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Ronnie.L , det går att byta remskiva till en mindre på generatorn så den börja ladda tidigare... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang