Volvo 242:a -75 vs bmw:s 2.5 liters turbodiesel

_Limpan MulleRacing
21 november 2010 · 499 Inlägg

Det är så att jag håller på med en 242 från 75 och går i funderingarna på en diesel sexa. Vad säger sbp om att byta till en diesel när bilen egentligen är en bensin? Spelar det egentligen någon roll?

Bmw:s 2.5 liters diesel sexa brister å fel? positivt negativt? Samt hur fungerar allt det med el å så vidare? Funderar på att köpa en hel bil så jag kan plocka det som behövs.

Mvh Jimmy

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
21 november 2010 · 499 Inlägg

Ingen som har någon hum?

Volvo 242 (1975)
Volvo_Mannen Volvoskadad
21 november 2010 · 6 017 Inlägg

Att byta till dieselmotor är inga problem, vad har ligger BMW dieslen på för effekt/vrid?

Jonas
eXe
21 november 2010 · 230 Inlägg

bara du klarar volvos effektgräns för 240 som är 220hk o 275 nm me ventilerade bromsskivor fram o 1031 bakaxel så går de o regga;)!

Volvo 242 "M50in" (1975)
_Limpan MulleRacing
21 november 2010 · 499 Inlägg

Bmw:s diesel som jag ska ha tror jag ligger på 143 hk å 280 nm så jag vet inte om dom är så noga med vridet?

Volvo 242 (1975)
Christensen
21 november 2010 · 56 Inlägg

berors på om det är en 6a TDS eller bara Td tongue
Td har cirka 110 hästar och 310 vrid
och Tds har 143  hästar, vrid vet jag inte tongue

_Limpan MulleRacing
21 november 2010 · 499 Inlägg

2.5 liters sexa tds

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
21 november 2010 · 499 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:
2.5 liters sexa tds

143 hk/280 nm och effekt gränsen för nm var 275nm är dom så hårda så dom bryr sig i det?

Volvo 242 (1975)
Manne Jajjemen!
21 november 2010 · 1 512 Inlägg

Ring å kolla med bilprovningens tekniska rådgivning smile

Men troligtvis bryr dom sig eftersom de är över maxgränsen.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Christensen
21 november 2010 · 56 Inlägg

jag tror ej de hade brytt sig faktiskt tongue ,

Christensen
21 november 2010 · 56 Inlägg

jag tror ej de hade brytt sig faktiskt tongue ,

_Limpan MulleRacing
21 november 2010 · 499 Inlägg

Manne skrev:
Ring å kolla med bilprovningens tekniska rådgivning smile

Men troligtvis bryr dom sig eftersom de är över maxgränsen.

Ja jag skulle gjort det fick ju en lapp när jag var in med den svarta

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
21 november 2010 · 499 Inlägg

Christensen skrev:
jag tror ej de hade brytt sig faktiskt tongue ,

Ska ringa å höra med sbp!

Volvo 242 (1975)
Danne_1977
18 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Ganska intressant... hur har det gått med bygget.. ?  BMW dieselsexa i Volvo är ju verkligen nåt som är superintressant... undrar hur bra en sån motor och låda passar i en Volvo 740/760 ??  nån som vet hur det är med oljetråg osv osv.. ??

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Här var det dött som i graven... hoho...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Jag har gjort lite efterforskningar.. jag tror att du måste ha en motor ifrån en 325 TDS om det ska funka med oljetråg osv..  525:an har oljetråg i framkant och krockar med Volvos framvagnsbalk.. medans 325:an har tråget i bakkant och funkar nog ganska bra tror jag.

Om du tar motorn + låda från en E36 så passar Volvos kardan rakt på BMW:s hardyskiva direkt på lådan, samt att det åxå stämmer bra med Volvos växellådsbalk att bara borra nya hål..

Man måste bygga nya motorfästen samt att motorn kommer att hamna ganska långt bak i motorrummet för att det ska passa med kardan och allt sånt.. jag vet dock inte hur det blir med växelspaken.. det går säkert åxå att lösa på en enkelt sätt...

Elen ska inte vara några problem... rekommenderar att du monterar en mekanisk pump från 525TD eller 524TD tror jag passar åxå, för att slippa en massa onödig komplicerad el..

BMW:s dieselsexor är mycket bra motorer och håller i ur och skur och man byter olja i dom regelbundet och inte varvar sönder dom, dessutom levererar dom tillräckligt med kraft för att kunna få en Volvo som går jävligt bra.. och snålt...

För att få nån ekonomi i det hela skulle jag välja en manuell låda... även om det vissa gånger kan vara bättre med automat..

Detta är vad jag vet än så länge..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
_Limpan MulleRacing
21 januari 2011 · 499 Inlägg

grymt tack! verkligen behövligt!smile

Volvo 242 (1975)
Danne_1977
21 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Om du får fram nån annan bra information om detta så kan du posta det här så vi kan ta del av den och dina planer.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Boostrider Försöker iaf
21 januari 2011 · 1 998 Inlägg

Räcker med att få tag i tråg och oljepump från en m51 från e36.

Är ju helt klart vanligare med e34 525tds än e36 325tds.

Elen tror jag inte är så farligt. Det är de iaf inte på bensinaren M50b25.
Sen är de ju bara att köpa ett chip så ska man väl ha runt 170-180hk i en sån där motor har jag för mig.

Dock har bmws pumpar lite problem med smörjningen. De har tydligen fetare diesel i tyskland än vad vi har och det får oringar och andra delar i pumparna att slitas mycke fortare.
Borde dock finnas nån tillsats för detta. Redline har ju tex nån olja som ska hålla kvar oljefilmen i cylinderlopper när man kör e85 så borde finnas till diesel också.


Men prata med den lokala bilprovningen och hör med dem om de kan se mellan fingrarna med de där 5 newtonmetrarna.

Lycka till smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
_Limpan MulleRacing
21 januari 2011 · 499 Inlägg

Självklart! Det hela har stannat av en del pga ett kallt garage, ingen svets, å dåligt med pengar! Men jag har eventuellt en motor pågång från en 525 tds. Får se om det blir en sådan eller om jag gör som du rekommenderar en 325 tds:) Det med växelspaken fixar jag genom att flytta bak eller fram växelspaks hålet en aning.

Volvo 242 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang