Volvo 245 GLT -88A (utan kat), B230E, K-Jetronic, BARA DOG

berran
13 juli 2006 · 3 Inlägg

Hejsan
Min Volvo 245 GLT -88A (utan kat), K-Jetronic, BARA DOG.
Men en morgon dog den, startade igen. Gick sen 5 min. Startar inte alls nu.
HJÄLP

Hejsan
Min Volvo 245 GLT -88A (utan kat), K-Jetronic, BARA DOG.
En morgon dog den, startade igen. Gick sen 5 min. Startar inte alls nu. Inte en tendens till liv.

HJÄLP
Har kollat följande:
Ingen gnista från tändstiften
Det finns ingen spänning i trepunktskontakten till fördelaren.
Spänning till tändspolen helt OK.
Mätt upp tändspolens primär och sekundärmotstånd, som tycks vara OK
om nu toleransderna inte är extremt krävande.
Svag bensindoft kommer från urskruvat tändstift
Säkringar, även de två som sitter bredvid batteriet.

Bytt
Först pumpreläet,
sen tändmodul bosch 0227 100 139 (enligt Volvo heter det effektförstärkare) till Biltemas motsvarande.
Det finns ingen spänning i trepunktskontakten till fördelaren.
Mätt upp tändspolen som tycks vara OK
Spänning till tändspolen helt OK.

Jag behöver många goda råd innan jag köper sönder mig på en Hallgivare.

Startar bilen även om tankpumpen är trasig?
Slutar systemet ge gnista när någon pump är trasig.
VAD, VAR kan felet sitta.

Tacksam för alla svar. Särskilt de användbara smile
Berran

THEBADGUY Gorgilus addictus
13 juli 2006 · 4 737 Inlägg

Har du kollat kolet i generatorn? Kan vara så att de är slut.
Mja...startar om tankpumpen är trasig...kan den göra..men då går den ju bara på bränslet som var kvar i cylindrarna.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig mer.

Lycka till.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Tyron
13 juli 2006 · 79 Inlägg

vetefan va de e som e felet på volvon,  men välkommen till GARAGET.ORG iaf smile

Press any key... were is the "any key"???
Drönirettab
13 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Vad jag vet så ska motorn starta utan tankpumpen, har själv kört med säkringen borttagen just för att testa detta och motorn gick fint även med plattan i botten vid omkörningar. Har en B230E -86.

Kolla så att jordkabeln till tändmodulen är frisk, den ska sitta på en av skruvarna till metallbygeln som bla plusplinten sitter på. Så säger åtm min rephandbok för 240 81-93. Den jordkabeln kommer från stift 2 på tändmodulen.

Nu kollar jag alltså på systemet "TZ-28H" som ska sitta från 86 och framåt men vet inte om det är detta system som du har dock.

Kolla även båda kablarna som går mellan tändmodul och tändspole.
Från stift 1 på tändspolen går en vit kabel till stift 1 på modulen.
Från stift 15 på spolen går en blå kabel till stift 4 på modulen.

Kolla alla dessa kablar så att det inte är någon som glappar eller är trasig. Är de hela så får vi väl hitta på något annat.

Senast redigerat av Drönirettab (13 juli 2006)

berran
18 juli 2006 · 3 Inlägg

Volvo GLT -88, b230e, K-Jetronic, brytarlöst tändsystem utan databox- IGEN.
Tack för alla goda råd.
B230e-n har (tror jag) ett brytarlöst tändsystem uten ECU/ Databox. Ett system med bara en

effektförstärkare med 6 stift,
fördelare/Hallsensor,
tändspole,
tändstift, 
Hittar i alla fall inte någon databox på passagerarsidan.

Har nu bytt
effektförsträkare till Biltemas
fördelare / Hallsensor (beg)
tändspole
Utan resultat

Får inte gnista ens från tändspolen.
Så vad gör jag nu? Ingen verkstadstid förrän i augusti.

Alltså. så här gick det till när motorn slutade.
Den startade och gick i 5 minuter, självdog sen.
Startade igen, och gick i 3 meter och självdog. Har varit livlös sen dess.,
För mig låter det som ett el-fel. Kanske ett relä som dog???
Men jag hittar inget relä till tändsystemet?? FINNS DET?
Mvh igen BErran

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang