Varför kallas fyrhjulsdrivna bilar 4x4?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2010 · 14 079 Inlägg

Varför kallar man fyrhjulsdrivna bilar för 4X4 för? Är det inte enklare med 4WD som en del använder? Nån som kan förklara vad 4X4 betyder och inte bara att bilen är fyrhjulsdriven?

/Benny

Senast redigerat av chrizz (28 november 2010)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
JonasK -.-
28 november 2010 · 383 Inlägg

4 hjul
4 drivande hjul
4x4

4hjul
2 drivande
4x2

6hjul
4drivande
6x4

6hjul
6drivande
6x6

Senast redigerat av JonasK (28 november 2010)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Drönirettab
28 november 2010 · 21 761 Inlägg

Vad jag vet så beskriver den första siffran hur många hjul (dubbelmontage räknas som ett hjul) fordonet har, den andra siffran beskriver antalet drivande hjul. Tex lastbilar som benämns 6x4 har 6 hjul och 4 st är drivande.

Men det är min uppfattning, det kanske inte är 100% rätt. smile

JonasK -.-
28 november 2010 · 383 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vad jag vet så beskriver den första siffran hur många hjul (dubbelmontage räknas som ett hjul) fordonet har, den andra siffran beskriver antalet drivande hjul. Tex lastbilar som benämns 6x4 har 6 hjul och 4 st är drivande.

Men det är min uppfattning, det kanske inte är 100% rätt. smile

ändrat nu big_smile

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Slash Saabifierad
29 november 2010 · 2 026 Inlägg

Köper man en bil det står 4x4 kan man vara säker på att det är riktig fyrhjulsdrift big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 november 2010 · 3 929 Inlägg

Slash skrev:
Köper man en bil det står 4x4 kan man vara säker på att det är riktig fyrhjulsdrift big_smile

Och sitter det ett Saab märke längst fram på bilen som är en peugeot ska man inte alls vara för säker på att 4x4 emblemet talar sanning lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
gamlingen
29 november 2010 · 5 198 Inlägg

bättre å skriva 4 wd

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 november 2010 · 3 929 Inlägg

Men det säger ju inget om hur många hjul fordonet har? Bara att den är 4wd. 4x4 säger hur många hjul den har plus hur många av dom som driver.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Eddy Galen, inte dum.
1 december 2010 · 1 324 Inlägg

Sarge skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Four-wheel_drive#Terminology

Nu slipper jag kommentera smile

Lite ot: skulle en evo räknas som en awd eller en 4x4 då den har ett fyrhjulsdriftsystem likvärdigt med offroad fordon?

torpis Forummoderator
1 december 2010 · 10 576 Inlägg

Slash skrev:
Köper man en bil det står 4x4 kan man vara säker på att det är riktig fyrhjulsdrift big_smile

Riktig?   Kan en fyrhjulsdrift vara oriktig?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
JonR
1 december 2010 · 3 259 Inlägg

torpis skrev:

Slash skrev:
Köper man en bil det står 4x4 kan man vara säker på att det är riktig fyrhjulsdrift big_smile

Riktig?   Kan en fyrhjulsdrift vara oriktig?

Ja det kan den väl vara, den kan ju iaf vara helt oduglig i fyrhjulsdriftsyfte, var det inte tex dom första V70 awd som knappt drev nånting alls på bakhjulen? Det går ju inte att jämföra med tex subarus fyrhjulsdrift...

Vill minnas att jag sett ett test med släpkärra uppför en backe med en subaru vs nån annan "4x4" bil, men det gick ju knappast att jämföra dom i framkomlighet!

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (1 december 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2010 · 2 973 Inlägg

JonR skrev:

torpis skrev:

Slash skrev:
Köper man en bil det står 4x4 kan man vara säker på att det är riktig fyrhjulsdrift big_smile

Riktig?   Kan en fyrhjulsdrift vara oriktig?

Ja det kan den väl vara, den kan ju iaf vara helt oduglig i fyrhjulsdriftsyfte, var det inte tex dom första V70 awd som knappt drev nånting alls på bakhjulen? Det går ju inte att jämföra med tex subarus fyrhjulsdrift...

Vill minnas att jag sett ett test med släpkärra uppför en backe med en subaru vs nån annan "4x4" bil, men det gick ju knappast att jämföra dom i framkomlighet!

Mvh/Jon

Det där gäller en enstaka situation. Man kan alltid hitta situationer där alla system har svagheter och därmed verkar vara totalt värdelösa.
Det intressanta är att den Volvon (om du syftar på samma film som jag sett?) har en visko-koppling. Samma system finns i vissa Subbor med. Subaru har nämligen olika drivning beroende på motor och växellådskombination.

Så jag håller med Torpis, kan enfyrhjulsdrift vara oriktig?
Självklart kan den vara olika bra till olika saker, eller i olika situationer, men kan den vara oriktig?

Senast redigerat av matteeee (1 december 2010)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Eddy Galen, inte dum.
1 december 2010 · 1 324 Inlägg

matteeee skrev:

JonR skrev:

torpis skrev:

Riktig?   Kan en fyrhjulsdrift vara oriktig?

Ja det kan den väl vara, den kan ju iaf vara helt oduglig i fyrhjulsdriftsyfte, var det inte tex dom första V70 awd som knappt drev nånting alls på bakhjulen? Det går ju inte att jämföra med tex subarus fyrhjulsdrift...

Vill minnas att jag sett ett test med släpkärra uppför en backe med en subaru vs nån annan "4x4" bil, men det gick ju knappast att jämföra dom i framkomlighet!

Mvh/Jon

Det där gäller en enstaka situation. Man kan alltid hitta situationer där alla system har svagheter och därmed verkar vara totalt värdelösa.
Det intressanta är att den Volvon (om du syftar på samma film som jag sett?) har en visko-koppling. Samma system finns i vissa Subbor med. Subaru har nämligen olika drivning beroende på motor och växellådskombination.

Så jag håller med Torpis, kan enfyrhjulsdrift vara oriktig?
Självklart kan den vara olika bra till olika saker, eller i olika situationer, men kan den vara oriktig?

klart den kan. Min mors Honda CRV stänger av fyrhjulsdriften när den inte behövs automatiskt. + så har den öppna diffar överallt, vilket känns jävligt dåligt om den nu ska vara offroad, vilket den inte är byggd för. Det är en stadsjeep. Ingen 4x4 utan bara en awd.

Men det beror ju på hur du menar. alla bilar som är fyrhjulsdrivna har ju en riktig fyrhjulsdrift, men om den är gjord för offroad eller inte besämmer om man ska klassa den som AWD eller 4x4

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2010 · 14 079 Inlägg

Oj va många inlägg det blev av min lilla enkla fråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Germax
1 december 2010 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:

Slash skrev:
Köper man en bil det står 4x4 kan man vara säker på att det är riktig fyrhjulsdrift big_smile

Riktig?   Kan en fyrhjulsdrift vara oriktig?

Jag skulle gissa på att han menar konstant fyrhjulsdrift 50/50.

Min gissning ang 4x4 är att det är ett sätt att skriva det på, det finns ju en del olika namn för fyrhjulsdrift, och alla betyder samma sak tongue

Senast redigerat av JapMax (1 december 2010)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2010 · 2 973 Inlägg

Vad är oriktigt med variabel fyrhjulsdrift som anpassar drivkraften till den axel eller tom de hjul där den gör mest nytta? Vad är mer riktigt med konstant 50-50 som spiller energi på att driva hjul som inte har fäste?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2010 · 14 079 Inlägg

matteeee skrev:
Vad är oriktigt med variabel fyrhjulsdrift som anpassar drivkraften till den axel eller tom de hjul där den gör mest nytta? Vad är mer riktigt med konstant 50-50 som spiller energi på att driva hjul som inte har fäste?

Du har en poäng där faktiskt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
VXC70
1 december 2010 · 210 Inlägg

varför ska alla klaga och säga att viskokoppling är dålig? de som klagar kan inte ha testat det, vitsen med volvos awd är ju att drivning ska vara på framhjulen så länge det räcker för att sedan koppla in bakaxeln.

Vill inte ha nå onda ord om de jag skrivit men testa en bil med fungerande system, ja det kan va svårt att märka när den driver bak men man kan va säker på att de funkar när man ser de flesta andra fwd bilar inte kommer iväg från trafikljusen och man själv kommer iväg med fäste.

torpis Forummoderator
1 december 2010 · 10 576 Inlägg

matteeee skrev:
Vad är oriktigt med variabel fyrhjulsdrift som anpassar drivkraften till den axel eller tom de hjul där den gör mest nytta? Vad är mer riktigt med konstant 50-50 som spiller energi på att driva hjul som inte har fäste?

En som förstod vad jag menade :-)   utan diffbromsar runt om så kör man fast toklätt om man inte har plant underlag eller fjädringsväg nog även om det står Jeep på bakluckan :o)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang