2854
Sök

Audi 100 2,8E katalysatorbyte

3 Inlägg
13 juli 2006
Trådstartare
#1
Katalysatorerna gick sönder,följande hände:bilen började gå sämre ,började ta mer bensin och tillslut orkade den inte gå.Vad hände? jo,katalysatorns inehåll lossnade och fasnade i bakersta burken tills motorn kvävdes.Nu kommer det roliga,katalysatorerna kostade 17.000kr och det efterföljande avgassystemet kostade 7.000kr,vad gör man?Jag tog lös mina kattalysatorer och byggde en jigg på en lång balk,där jag svetsade upp plattjärn, borrade hål och fixerade systemet i ett system där allt låg på rätt plats när min sönderkapning började.Som sagt allt måste sitta idiotsäkert när ni börjar kapa annars kommer inte systemet att passa efter reparationen.Jag beställde två katalysatorer(allrond) för 750kr styck med olika böjar m.m. Kollade hur bortkapningen av de gammla kattarna skulle göras för att bäst passa ihop med mina nya kattar.När det var gjort tog jag kaprondellen och skar lös den ena katten,satte dit den nya med böjar m.m och punktade ihop det ganska kraftigt,sen gjorde jag lika med den andra katten.Försök att svetsa ihop så bra det går medans den sitter i jiggen annars får ni problem om svetsen vrider systemet.Sen kom problemet med bakre avgassystemet,det visade sig att skiten sitter fast i sista burken,kapade upp den på ovansidan(då syns det ej när det är återmonterat) vek upp den som en sardinburk och rensade den helt ren.svetsade igen den,monterade åter systemet och bilen går som ett spjut,mycket bättre än förr. LYCKA TILL!

sixten
252 Inlägg
13 juli 2006
#2
särskrivning?


Sök