Formler för avstämming

slice_max Teknolog & CAD-designer
7 december 2010 · 37 Inlägg

Har under en tid designat lite baslådor. Vad det gäller volymen har jag förlitat mig på olika beräkningsprogram där jag angivit de olika parametrarna och valt lådtyp, frekvenser osv. Då jag märkt att programmen skiljer sig rätt mycket mellan varandra och från tillverkarnas rekommendationer har trovärdigheten svikit lite. Som van matematiker och programmerare vill jag ha lite bättre koll på uträkningarna och programmera mitt eget program för att på så sätt slippa buggar och felberäkningar.

Har sökt på internet efter sidor med information om beräkning men de jag hittat säger oftast "De här lådorna är svåra att räkna ut så vi går inte in djupare" eller "använd ett program för att räkna ut".
Inser att det kan va känsligt att fråga men tänkte höra om någon har lust att avslöja sina formler vad gäller avstämning och beräkning av volym, frekvenskurvor, reflexlängder osv? Gärna så exakt som möjligt

(Behöver inte ha några formler på hur du räknar ut volymen på en låda med bredd och höjd osv...)

Frippe_L Gladen Audio
7 december 2010 · 2 388 Inlägg

Använder inte formler precis, bara räknar ut teoretisk avstämning med lådvolymen och portarea/längd i WinISD  ( http://www.lineartem.dk )sen justerar längden tills jag är nöjd med hur det låter.

Inte alltför ofta det som verkar skitbra i ett program funkar så bra i din bil ljudmässigt.

Kanske står 20cm längd på ett 6" rör men när man lyssnar i bilen kanske det låter sämre än med 15cm rör så då kör man med 15cm rör istället.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Sharky
7 december 2010 · 10 287 Inlägg

Frifält och bilkupe skiljer. I en bilkupe så påverkar bilen resultatet vilken inte är fallet med frifält. Jag byggde mycket PA högtalare på 80 och 90 talet och då landar man rätt med beräkningarna även om man var tvungen att mäta upp en del element själv därför att tillverkarnas parametrar endera inte stämde exakt eller skiljde för mycket mellan individer...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
slice_max Teknolog & CAD-designer
7 december 2010 · 37 Inlägg

Nej att programmen inte stämmer har jag också förstått. Det är därför jag försöker få mig en bättre insikt i hur de arbetar så man själv kan bilda sig en uppfattning om hur stora felmarginalerna blir osv.

Vilka beräkningar var det du gjorde då du byggde för frifält? Antar att principen borde va den samma i en kupé fast med fler parametrar

Sharky
7 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jag själv gjorde inte beräkningarna. Där hade jag hjälp av två akustik/högtalar-filurer.
Jag ritade/konstruerade och byggde.

/Göran


slice_max skrev:
Vilka beräkningar var det du gjorde då du byggde för frifält?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
slice_max Teknolog & CAD-designer
7 december 2010 · 37 Inlägg

Okej, jo ritat och konstruerat har jag också hållit men försöker även bli lite åt filur-hållet. Jag har bara programmen och de är inga filurer jag litar på smile

Nån av dem kanske finns här och kan hjälpa mig?

Drönirettab
7 december 2010 · 21 761 Inlägg

slice_max skrev:
. Då jag märkt att programmen skiljer sig rätt mycket mellan varandra och från tillverkarnas rekommendationer har trovärdigheten svikit lite.

Där är det dock flera saker som spelar in. Tillverkarnas rekommendationer kan iof vara teoretiskt uträknade för att passa hyfsat i de flesta bilar, men det kan även vara praktiskt testade lådor+avstämningar som i ett beräkningsprogram verkar "fel".

En sak som gäller beräkningsprogram är att det ofta finns diverse "optimala" lådförslag som utgår ifrån elementets parametrar och försöker designa en låda som tex ska ha så rak frekvensgång som möjligt eller så låg grupplöptid som möjligt, såna förslag kanske inte passar i en bil.

Det viktigaste angående beräkningsprogram är dock att man måste veta att de oftast är gjorda för användning i hemmamiljö, dessutom förutsätter de att elementen har rak frekvensgång ner till 0 Hz och att lyssningsrummet är helt dämpat (inga resonanser). Elementets parametrar måste förstås stämma, vilket det inte gör alltför ofta som jag har förstått. smile

Beräkningsprogrammen bygger ju på en massa formler som "högtalarfolk" har kommit fram till, det som gör saken lite knepig är att det finns olika formler för samma beräkningar och varje formel kanske anses vara "rätt". Frågan är då hur man ska kunna veta att just den ena eller andra formeln räknar mest rätt (eller minst fel).

Jag har sett flera olika beräkningsformler för basreflexrör i diverse högtalarlitteratur, men vilken som räknar mest exakt vet jag inte. smile

slice_max Teknolog & CAD-designer
7 december 2010 · 37 Inlägg

Okej tack smile Jo att formlerna skiljer sig kunde man ju misstänka i och med skillnaderna. Frågan är ju då vilket program och formel som är den mest pålitliga och vilken som är mest anpassad till bil?

Har du nån formel du kan ge som exempel? Lite nyfiken, vill bilda mig en liten uppfattning om hur tankegångarna går.

Funderade också på om man i själva värket kan räkna med kupén, dess resonans osv? Använder man mick och spelar in de olika frekvenserna och sedan mäter borde man ju få hur den påverkar?
Kan man göra detta innan man ritar en seriös låda och sedan utgå från detta eller måste det justeras i efterhand?

M_icke_
7 december 2010 · 3 466 Inlägg

Frippe_L skrev:
Använder inte formler precis, bara räknar ut teoretisk avstämning med lådvolymen och portarea/längd i WinISD  ( http://www.lineartem.dk )sen justerar längden tills jag är nöjd med hur det låter.

Inte alltför ofta det som verkar skitbra i ett program funkar så bra i din bil ljudmässigt.

Kanske står 20cm längd på ett 6" rör men när man lyssnar i bilen kanske det låter sämre än med 15cm rör så då kör man med 15cm rör istället.

ett väldigt bra användningsområde för detta programmet är om man vet vilken lådvolym man ska köra till sina basar och vill veta vilken portlängd man ska ha för att få en viss avstämning. Man kan även se om man får för hög lufthastighet i porten och därmed riskerar flåsljud.

När man sedan bygger lådan får man dock lägga till några liter för att kompensera bas och port.

Men som sagt i slutändan så får man labba lite med porten ändå om man vill ha lådan optimal till just sin bil och musiksmak. Men det är alltid sköt o ha en fingervisning.

Senast redigerat av M_icke_ (7 december 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Drönirettab
8 december 2010 · 21 761 Inlägg

slice_max skrev:
Har du nån formel du kan ge som exempel?

Lv = (14630000 x R²) / (fb² x Vb) - 1,463 x R. Här anges portlängden (Lv) och radien (R) i tum, lådvolymen (Vb) anges i kubiktum.

I en av Backes gamla böcker finns en annan formel:

(130000 x D² x 3,14) / ((2 x 3,14 x Fc)² x Vb x 4 x 1,3) = svaret x 9. Slutresultatet är i cm, lådvolymen är i liter och portdiametern är i cm.

slice_max skrev:
Funderade också på om man i själva värket kan räkna med kupén, dess resonans osv? Använder man mick och spelar in de olika frekvenserna och sedan mäter borde man ju få hur den påverkar?
Kan man göra detta innan man ritar en seriös låda och sedan utgå från detta eller måste det justeras i efterhand?

Man kan göra en sluten låda och mäta upp återgivningen i "frifält", sedan sätter man lådan i bilen och gör en ny mätning. Skillnaden mellan frekvenskurvorna blir då bilens kupeförstärkning när lådan placeras på just det stället, det kan ju skilja i kupeåtergivningen beroende på vart i skuffen man sätter lådan.

Enligt vad jag förstår så är det bäst att använda sig av sluten låda vid mätningarna, har man basreflexlåda så kan resultatet påverkas av att tex porten sitter nära en motstående vägg eller så. smile

Senast redigerat av Drönirettab (8 december 2010)

slice_max Teknolog & CAD-designer
8 december 2010 · 37 Inlägg

Mycket intressant, finns dessa böcker att låna på biblioteket tro smile
I dina exempel måste ju lådvolymen vara känd, finns det även formler för den?


Vad gäller kupémätningen. Är det idé att motverka kupén helt för att få så jämn kurva som möjligt?
Exempel: Om man då gjort en mätning i kupén och märker att lådan peakar på en viss frekvens. Skall man då motverka detta genom att medvetet bygga en låda vars kurva går ner lika mycket just vid den frekvensen som peakar i kupén?


http://www.maxdadesign.se/Uppladdat/Kurvor.jpg

Drönirettab
8 december 2010 · 21 761 Inlägg

Det är svårt att motverka smala peakar i kupens förstärkning, däremot kan man kompensera till viss del för den generella förstärkning vid låga frekvenser som alla kupeer har. Slutna lådor spelar ofta mest neutralt tack vare den naturliga frekvensavrullningen vid "normala" Qtc, dvs omkring 12 dB/oktav.

Vill man ha extra tryck i basen så är ju basreflex mer lämpligt förstås, det går att få ganska neutralt ljud med en sån också om man medvetet gör en bred peak i designen.

Om böckerna finns på biblioteket vet jag inte. Den första formeln är tagen ur boken "The LoudSpeakerDesign Cookbook", gjord av Vance Dickason. Backes formel kanske finns på hemsidan (som numera drivs av en annan tror jag), har ingen större koll på det. smile

M_icke_
9 december 2010 · 3 466 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är svårt att motverka smala peakar i kupens förstärkning, däremot kan man kompensera till viss del för den generella förstärkning vid låga frekvenser som alla kupeer har. Slutna lådor spelar ofta mest neutralt tack vare den naturliga frekvensavrullningen vid "normala" Qtc, dvs omkring 12 dB/oktav.

Vill man ha extra tryck i basen så är ju basreflex mer lämpligt förstås, det går att få ganska neutralt ljud med en sån också om man medvetet gör en bred peak i designen.

Om böckerna finns på biblioteket vet jag inte. Den första formeln är tagen ur boken "The LoudSpeakerDesign Cookbook", gjord av Vance Dickason. Backes formel kanske finns på hemsidan (som numera drivs av en annan tror jag), har ingen större koll på det. smile

Stora lådor med djup avstämning brukar ge en ganska platt frekvensgång (enligt programmet iaf)
Jag kör själv med en avstämning på 35 hz och tycker att de basar ganska jämnt i hela basregistret utan någon särskilld "peak".

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang