slice_max skrev:
Har du nån formel du kan ge som exempel?
Lv = (14630000 x R²) / (fb² x Vb) - 1,463 x R. Här anges portlängden (Lv) och radien (R) i tum, lådvolymen (Vb) anges i kubiktum.
I en av Backes gamla böcker finns en annan formel:
(130000 x D² x 3,14) / ((2 x 3,14 x Fc)² x Vb x 4 x 1,3) = svaret x 9. Slutresultatet är i cm, lådvolymen är i liter och portdiametern är i cm.
slice_max skrev:
Funderade också på om man i själva värket kan räkna med kupén, dess resonans osv? Använder man mick och spelar in de olika frekvenserna och sedan mäter borde man ju få hur den påverkar?
Kan man göra detta innan man ritar en seriös låda och sedan utgå från detta eller måste det justeras i efterhand?
Man kan göra en sluten låda och mäta upp återgivningen i "frifält", sedan sätter man lådan i bilen och gör en ny mätning. Skillnaden mellan frekvenskurvorna blir då bilens kupeförstärkning när lådan placeras på just det stället, det kan ju skilja i kupeåtergivningen beroende på vart i skuffen man sätter lådan.
Enligt vad jag förstår så är det bäst att använda sig av sluten låda vid mätningarna, har man basreflexlåda så kan resultatet påverkas av att tex porten sitter nära en motstående vägg eller så.
Senast redigerat av Drönirettab (8 december 2010)