Är min generator sönder eller är det normalt?

slice
7 december 2010 · 114 Inlägg

Min vinterbil volvo 240 89a drog ut mitt batteri så har köpt ett varta blue 60Ah nu

med motorn igång och bara halvljus på så ligger volten på ca 14.5 volt

men när jag tänder extraljusen 3st hella 3000 plus värme och ljud så ligger volten på 12.8 är det naturligt eller är kolet slut eller generatorn i sig?

Senast redigerat av slice (7 december 2010)

te_wik Forummoderator
7 december 2010 · 12 813 Inlägg

Det låter normalt, men du skulle behöva ett kraftigare batteri tycker jag.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
slice
7 december 2010 · 114 Inlägg

var på väg att köpa nytt kol men det behövs inte då? vad skulle räcka 62 eller 65Ah

te_wik Forummoderator
7 december 2010 · 12 813 Inlägg

Så länge allt fungerar som det ska behöver du inte byta ut något. Tyckte bara 60Ah batteri lät klent.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
ironhead volvoraggare
7 december 2010 · 4 776 Inlägg

60 ampere är klent som fan när man har extraljus och stereo min 85 ampere behöver man

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Jiimpa
7 december 2010 · 767 Inlägg

Nu är det ju skillnad på A(ampere) och Ah(amperetimmar). 60Ah säger ju bara hur länge kraften räcker till. Ditt batteri har en startkapacitet på 540A.
Du skulle ju kunna börja med att se över kablarna som går mellan generatorn och batteriet så du inte får något spänningsfall vid belastning. Vad har du för ljud på samtidigt?

slice
7 december 2010 · 114 Inlägg

varit och mätt nu vad som tar smygström det var min stereo som drog 0.3A hela tiden ingen annat drog när bilen var avstängd. ljudet är väldigt lite 4st 5.25 och en 10 tummare i låda med ett steg på 1x150rms tror jag det är. Ska mäta ikväll hur volten ser ut med stereo urkopplad.

Senast redigerat av slice (7 december 2010)

dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
7 december 2010 · 167 Inlägg

judet är väldigt lite 4st 5.25 och en 10 tummare i låda med ett steg på 1x150rms de drar ganska många A + allt annat du ha påslaget den ska ladda mellan 13,5-14A när motorn är igång, har du 12.8 när allt är påslaget är de inget fel på den...de finns ju 100A generator till volvo (finns säkert större)

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
slice
7 december 2010 · 114 Inlägg

jag testad nyss nu visade den
12.85 avstängd bil
13.91 halvljus på bil igång
13.20 helljus med extra lysen vid 1500 varv på motorn annars 12.80

gamlingen
7 december 2010 · 5 198 Inlägg

dieselkungen1 skrev:
judet är väldigt lite 4st 5.25 och en 10 tummare i låda med ett steg på 1x150rms de drar ganska många A + allt annat du ha påslaget den ska ladda mellan 13,5-14A när motorn är igång, har du 12.8 när allt är påslaget är de inget fel på den...de finns ju 100A generator till volvo (finns säkert större)

Blev lite fel va... inte A utan V ska det va

dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
7 december 2010 · 167 Inlägg

jaa helt rätt! av dej  gamlingen

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
Drönirettab
7 december 2010 · 21 761 Inlägg

slice skrev:
men när jag tänder extraljusen 3st hella 3000 plus värme och ljud så ligger volten på 12.8 är det naturligt eller är kolet slut eller generatorn i sig?

Hur många watt är extraljusen på, 55 eller 100 W?
Hur mycket volym har du på stereon, nästan max eller?
Vilken hastighet på fläkten?
Hur många ampere är generatorn på?

slice
13 december 2010 · 114 Inlägg

Nu har bilen dragit ut det nya batteriet med. Suck. var och mätte krypström på en bilmek och dom sa att det var min stereo så jag drog ur den och har kört utan den sen dess. nu har bilen stått stilla sen i fredags och nu är det helt urladdat.

När jag försöker mäta krypström så får jag inte fram nåt alls imellan pluskabel och minus kabel. Har läst massa guider men tycker jag gör som det står. Någon som har nån länk nånstans hur man gör?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2010 · 17 521 Inlägg

slice skrev:
Nu har bilen dragit ut det nya batteriet med. Suck. var och mätte krypström på en bilmek och dom sa att det var min stereo så jag drog ur den och har kört utan den sen dess. nu har bilen stått stilla sen i fredags och nu är det helt urladdat.

När jag försöker mäta krypström så får jag inte fram nåt alls imellan pluskabel och minus kabel. Har läst massa guider men tycker jag gör som det står. Någon som har nån länk nånstans hur man gör?

Om jag tolkar saken rättt mäter då MELLAn plus och minuskabel? Då är det fel.

1. Ta loss jordkabeln
2. Ställ multimeter i läge OHM och kolla så att sladdarna på den inte behöver flyttas (Vanligt)
3. Mät mellan batteripol minus och jordkabeln du lyfte bort från densamma. Lite drar den pga minnen,klocka.

Skriv här vad du  får för värde. Håll koll på om det är milliohm, vanliga ohm osv... Står på multimetern. Vad har du för multimeter? Finns det nån bild på den om du googlar? Visa gärna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
slice
13 december 2010 · 114 Inlägg

återkommer efter jobbet menar självklart mellan plus kabel och plus pol. ska se om jag hittar någon bild. ska jag mäta Ohm? trodde jag skulle mäta Ah?

Senast redigerat av slice (13 december 2010)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2010 · 17 521 Inlägg

slice skrev:
återkommer efter jobbet menar självklart mellan plus kabel och plus pol. ska se om jag hittar någon bild. ska jag mäta Ohm? trodde jag skulle mäta Ah?

Bra att du är med... Givetvis är det A som gäller. Lite trött idag. Magsjuk & hemma från jobbet. Tur man kan ha datorn med sig "överallt"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
slice
13 december 2010 · 114 Inlägg

bra det smile hittade en länk till en av multi mätarna jag har

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … 9,r:28,s:0



hur ska jag ställa den?

Senast redigerat av slice (13 december 2010)

Drönirettab
13 december 2010 · 21 761 Inlägg

Är det UT2000?

I så fall vrider du vredet ner till "A" och mätområde "10". Minusmätpinnen ska alltid sitta i "COM" (svarta hålet), plusmätpinnen ska i just detta fall sitta i hålet "10A" (gula hålet längst till vänster). Med denna inställning är du reda för att mäta STRÖM upp till 10 A, vilket är en bra utgångspunkt när man inte riktigt vet hur mycket tjuvström det kan tänkas vara smile

slice
22 december 2010 · 114 Inlägg

0.24A drog bilsterion när den var avstängd likasa drog även bensinpumpsreläet likamycket den. dagen efter jag mätt så gav reläet upp. Har satt strömbrytare till allt extra nu inkl reläet. Byte även kol i generatorn när jag byte reläet. Det konstiga är att det alltid är olika hur mycket den laddar vissa gånger är det ca 14.4 nästa gång så är det nere på 13.5 utan nåt igång.

Senast redigerat av slice (22 december 2010)

Drönirettab
22 december 2010 · 21 761 Inlägg

Om tomgången är väldigt låg så kan man få såna symptom, varvtalet kan ligga runt generatorns "gräns" för att orka hålla stabil laddspänning. Men då tror jag att varvtalet måste ligga nedåt 600 varv eller liknande, lite beroende på generator.

Möjligen kan kolen behöva "nötas till" en aning, en gissning dock. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang