Oljetrycklampan tänds o piper Audi 100 2,8Q-92

bobafett Bounty hunter
9 december 2010 · 671 Inlägg

min oljevarnings lampa börjar lysa o pipa vid accelaration när varvräknaren paserar över ca 2000 RPM

det är bra oljetryck,då jag har en oljetryckmätare,trycket sjuner lite när motorn blir varm och går ner på tex tomgång men fult tryck när man gasar, jag har rätt mängd olja och har orginal filter.....

jag har bytt oljetrycks kontakt och provad me två olika med olika värden,brun 0,3 Bar och en beige 1,6-2,0 bar och dom är *stängare*...och så finns det oljetryckskontakter som är *öppnare*.....och en hel drös me olika värden...vad är skillnaden mella öppnare och stängare?....

bilen är Audi 100 2,8 Q

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
RD_87 Skrotsamlare
9 december 2010 · 4 031 Inlägg

Dom är sådär...har hjälpt till att felsöka likadan bil. Är tydligen nån box som får damp av fukt. Har man riktig mätare så skiter man väl i lampan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
bobafett Bounty hunter
10 december 2010 · 671 Inlägg

RD_87 skrev:
Dom är sådär...har hjälpt till att felsöka likadan bil. Är tydligen nån box som får damp av fukt. Har man riktig mätare så skiter man väl i lampan.

jo men det är jävligt irreterande me pipet + att jag ska sälja bilen...kommer du ihåg vilken box?...fått lite andra tips om att det kan vara en kall-lödning till autocheck som e glapp och att det kan vara jordfel nere vid A-stolpen...

polaren har samma problen me sin bil...en likadan som min...så jag vet inte ifall det bara är bilar me just AAN(2,8) motorn som strular

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
10 december 2010 · 4 031 Inlägg

Det var min kusins bil, han fick svaret av en V.A.G mek, tror att han dödade lampan. Vet tyvärr inte mer.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
bobafett Bounty hunter
10 december 2010 · 671 Inlägg

RD_87 skrev:
Det var min kusins bil, han fick svaret av en V.A.G mek, tror att han dödade lampan. Vet tyvärr inte mer.

okej...menn tack för tipset iallafall...ska söka vidare...kommer du på någe så säj till bara big_smile

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
bobafett Bounty hunter
13 december 2010 · 671 Inlägg

kom igen nu...nån har väl nån ide'? hmm

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Goffen Administratör
15 december 2010 · 2 974 Inlägg

Sitter säkert både en högtrycks och en lågtrycks givare lättast är väl att koppla ur dom och testa alt om det piper när du gör detta får du jorda dom istället... ta en åt gången så kan du med lite tur utesluta vilken det är...

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
bobafett Bounty hunter
15 december 2010 · 671 Inlägg

Goffen skrev:
Sitter säkert både en högtrycks och en lågtrycks givare lättast är väl att koppla ur dom och testa alt om det piper när du gör detta får du jorda dom istället... ta en åt gången så kan du med lite tur utesluta vilken det är...

jag har ju kopplat ut båda+ den till den analoga mätaren i instrumentet och det blir samma sak....även bytt givare

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Goffen Administratör
15 december 2010 · 2 974 Inlägg

Jag skulle inte bli förvånad om det finns totalt 3 oljtetrycksmätare. Hög, låg och analog leta efter flera givare... Om jag kommer ihåg ska jag kolla på jobbet imörra..

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
bobafett Bounty hunter
15 december 2010 · 671 Inlägg

dom jag har hittat är en givare i fram kan,en vanlig me flatstift, sen en 'dubbel' me två flatstift en av dessa går till mätartavlan då....den andra enog nån hög/låg.... men kolla ifall nån har vart me om dessa fenomen...nu e några som sam har det problemet..... hmm

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
bobafett Bounty hunter
16 december 2010 · 671 Inlägg

bytte båda oljetrycks givarna och kabelstammen till dessa...men problemet kvarstår mad

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang