Diesel eller bensin?

Notte
14 december 2010 · 281 Inlägg

Jockefors skrev:
tänker man sådär kan man lika gärna gömma sig o låsa in sig , de är farligt o leva oavsett vad man gör !

Ja varför inte röka och supa hårt, sova för lite, knarka och äta dåligt, så man kan dö i förtid från sin familj?
Och varför är jag så dum att jag går upp tidigt för att köra småbarn till skolan och sedan stressa på kvällen med att hämta dom, när dom kan gå själva med risk att bli påkörda, man kan ju göra nya och samhället får sköta de andra om de blir handikappade?roll

För att man vet bättre.cool

Senast redigerat av Notte (14 december 2010)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
14 december 2010 · 281 Inlägg

Riskvärdering kan vara svårt, ska jag ryta i när frun eldar i en tunna 50 cm från huset när det ska vara 5 meter, när hon lägger brännbart på spisen igen och redan bränt en plastbunke, eller lägger förskärare framme som lillen kan ta. Det är enklare att förstå än att bena ut om en diesel eller bensinare är säkrast och kräver expertkunskaper, när de flesta bara tänker på ekonomi. Ibland finns kunskaperna i ett vanligt forum. Annars får man leta om man har tid, eller chansa.
Nu ser jag ex. hur familjen ställer sig bakom avgasröret när motorn är igång, då är det dags att säga till.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Slash Saabifierad
14 december 2010 · 2 026 Inlägg

Notte skrev:

Slash skrev:
Om man väljer bilmodell efter hur lätt den brinner vid en eventuell brand är det dags att fundera om man inte ska lägga körkortet åt sidan och börja cykla wink Fast det förstås, en cykel består till mesta delen av aluminium och vad jag känner till är inte ångorna ifrån bränt aluminium det bästa att andas in hmm

Tja det säkraste isåfall nu när det är vinter är nog träskidor men det förstås är det inte heller så hälsosamt att andas in röken samt att trä kan vara mer lättantändligt än en bil hmm

Utan familj lät jag mina 3 bilar stå för det mesta och gick mer då jag bott centralt, men den som inte klarar riskvärdering har problem, min fru har det så vi haft en del incidenter ex. hemma och när hon övningskört. Vi lever ganska normalt och jag kör barnen i bil varje dag, förut har jag kört ner till Istanbul, till Spanien 380 mil har det blivit många ggr, de riskerna vågar inte många ta, men jag kör bra sägs det och håller mig vaken.
Den som inte kan välja bil och tänka på säkerhet, ska kanske inte ha någon smile

Det är skillnad mellan att vara säkerhetsmedveten och säkerhetsfanatisk, och att välja bilen efter hur lätt den brinner ner kan ej anses som att du enbart är säkerhetsmedveten.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Rquired Allmänt envis
14 december 2010 · 12 512 Inlägg

Med tanke på ovanstående säkerhetsmedvetenhet antar jag att du (Notte) självklart kör en bil som är som mest ett år gammal, en 5år gammal dödsfälla kan man självklart inte köra och tänk som hemskt om det vore en 10 gammal bil ni körde? Eller någon livsfarlig gammal Volvo 740 eller Saab 9000? Usch!

En XC60 eller liknande ser jag som en självklarhet på er Garageuppfart? Vi bor trots allt i Volvo-hjärntvättade Sverige och XC60 har en imponerande säkerhetsnivå.

Vad är ett lån på 350.000:- mot familjens säkerhet egentligen?

Sedan tar jag det som en självklarhet att du aldrig kör över 70km/h, krocktester utförs vanligtvis i runt 60km/h och dessa klarar moderna bilar väl med prov har utförts som visar att en marginell höjning till 80km/h får även dagens säkraste alternativ att ge vika för krockkrafterna. 70km/h får alltså anses som absolut max, gärna hastighetmätarfart så du har en liten marginal kvar till riktiga 70km/h.

Och självklart byter du däck med som mest 100mils mellanrum? Tänk hur mycket av greppet som gått förlorat med futtiga 6-7mm kvar?

För övrigt är knappast bränder i dieselbilar något ovanligt, Volvo har haft ett flertal "mystiska" bränder de senaste åren. Bland annat har en XC90 D5, två XC70 D5 och en V70 D5 brunnit vad jag kan plocka ur minnet. Diesel är visserligen inte lika lättantändligt som bensin, men det finns gott om varma saker i alla bilar som med lätthet tänder fyr på även diesel. Glöm inte heller att bensin är mer flyktigt än diesel.

Och det mest grundläggande argumentet, krockar du så illa att bränsletanken spricker helt på en modern bil är ofta en eventuell brand ditt minsta problem. Du borde oroa dig mer över benbrott eller inre skador!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Notte
18 december 2010 · 281 Inlägg

Jag hade glömt vad läckande bensin luktar. När en diesel läckte lite på returen luktade inget, nu flyttade jag en bensinare som läcker lite under på returen. Det doftar från garaget upp i sovrummet så jag fick klagomål att det kan vara farligt, det sitter i mina kläder också. Jag sa att några droppar inte är farligt och torkade golvet med en mopp som ställes i vatten.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
18 december 2010 · 281 Inlägg

Slash skrev:

Notte skrev:

Slash skrev:
Om man väljer bilmodell efter hur lätt den brinner vid en eventuell brand är det dags att fundera om man inte ska lägga körkortet åt sidan och börja cykla wink Fast det förstås, en cykel består till mesta delen av aluminium och vad jag känner till är inte ångorna ifrån bränt aluminium det bästa att andas in hmm

Tja det säkraste isåfall nu när det är vinter är nog träskidor men det förstås är det inte heller så hälsosamt att andas in röken samt att trä kan vara mer lättantändligt än en bil hmm

Utan familj lät jag mina 3 bilar stå för det mesta och gick mer då jag bott centralt, men den som inte klarar riskvärdering har problem, min fru har det så vi haft en del incidenter ex. hemma och när hon övningskört. Vi lever ganska normalt och jag kör barnen i bil varje dag, förut har jag kört ner till Istanbul, till Spanien 380 mil har det blivit många ggr, de riskerna vågar inte många ta, men jag kör bra sägs det och håller mig vaken.
Den som inte kan välja bil och tänka på säkerhet, ska kanske inte ha någon smile

Det är skillnad mellan att vara säkerhetsmedveten och säkerhetsfanatisk, och att välja bilen efter hur lätt den brinner ner kan ej anses som att du enbart är säkerhetsmedveten.

Med fru och småbarn går det inte att vara fanatisk, jag är analytisk. Nu köper vi ex. vinterdäck och bor i 08, då ska man ha odubbat för att få köra på Hornsgatan och det är ev. miljövänligast, men definitivt inte säkrast för oss, så vi köper de dyrare dubbdäcken vi är vana med på isen här.
Nu jobbar vi även med trafiksäkerheten runt skolorna som är ett stort problem med många skolor, för att barnen inte ska skadas eller vi råka köra på ett.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 december 2010 · 5 650 Inlägg

Notte skrev:
Jag hade glömt vad läckande bensin luktar. När en diesel läckte lite på returen luktade inget, nu flyttade jag en bensinare som läcker lite under på returen. Det doftar från garaget upp i sovrummet så jag fick klagomål att det kan vara farligt, det sitter i mina kläder också. Jag sa att några droppar inte är farligt och torkade golvet med en mopp som ställes i vatten.

inte för och va sån nu men diesel luktar minst lika mkt om nästan inte värre än bensin när de spills
eller om man skulle råka få en skvätt på sig.


sen måste ja säga verkligen meninglös tråd
skulle jag va du skulle jag mer oroa mig för att airbag systemet ej skulle utlösas vid krock eller ev bromsar som slutar fungera än ev lite soppa droppar skulle antändas.
sen kan man ju se de så här
ett bil batteri kan explodera av knallgas kan säkert oxå inträffa under krock.
oljetråget spricker läcker ut olja som oxå kan börja brinna.
sen som tidigare sagt spolarvätskan kan sätta eld på hela bilen desutom. var ju 1 tag sen de stog ganska mkt skit om en viss pegouet modell som hade en sjävl läckande spolarvätskte behållare som i tin tur läckte ut på grenröret. och satt eld på hela bilen.

innan du kör en meter till tycker jag du ska gå ADR utbildningen för  Tank.
sen köper du stora oranga skyltar med rätt kod vad nu bilen innehåller för bränsle.

eller skickar tillbaka körkortet till transportstyrelsen och skaffar flyg license istället är ju säkrare och flyga än och köra bil sägs de ju. oj glömmde flygbränsle är ju brännbart

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
worlax
18 december 2010 · 280 Inlägg

haha vad är detta?

caromania Forummoderator
18 december 2010 · 9 296 Inlägg

Bromsvätska brinner. Fråga Volvo.

Jag efterfrågar fortfarande om inte du Notte bör ta reda på hur många av de ca 300 dödsolyckorna som orsakades av eld. Jag tycker det låter klokare det andra du skriver, att välja bra däck, och kanske dessutom byta varje år. Dessutom tycker jag som RQ att man ska välja bil med omsorg och ta en som är mycket säker. Tyvärr är detta dock beroende på den egna ekonomin då en ny bil kostar väldigt mycket pengar. Hela debatten står och faller med den egna ekonomin. I vår familj har vi omöjligt råd att byta bil, eller att ens köpa en ny. Vi väljer då att köpa en bils om tillgodoser våra behov så gott det går.

Vi behöver utrymme: Kombi med krok.
Jag vill ha lite pulver: top of the line modellen vad gäller motorn.
Vi ville ha lite mer utrustning och komfort: top of the line modellen vad gäller utrustning.
Säkerhet, ja det kommer automatiskt iom att det är en hyfsat modern bil med aktiv säkerhet som antisladdsystem, abs. Dessutom ett bra passivt säkerhetssystem i form av 9 eller 10 airbags tror jag det är. Rullgardiner och hela skiten. Sedan vet jag att en 6 år gammal modell är mindre säker än en helt ny.

Hade vi råd med en ny sådan bil som vi ville ha. Nej, den kostade 400k ny. Så vi köpte en 2004 års modell för 120k vilket var inom vår budget.

Jag hävdar igen: att bilen ska börja brinna är ditt minsta problem. Att stå bakom en ny bil som har motorn igång är inte heller det speciellt allvarligt om man har en modern bil. Håkan Matsson körde ju en 9000 med en slang in i kupén för ett par år sedan. Iofs inte det smartaste kanske, men helt klart möjligt.

Antingen är du ett troll som fortsätter i de här banorna eller så är du någon slags hypokondriker?

Senast redigerat av caromania (18 december 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
18 december 2010 ·

Notte skrev:

Slash skrev:

Notte skrev:

Utan familj lät jag mina 3 bilar stå för det mesta och gick mer då jag bott centralt, men den som inte klarar riskvärdering har problem, min fru har det så vi haft en del incidenter ex. hemma och när hon övningskört. Vi lever ganska normalt och jag kör barnen i bil varje dag, förut har jag kört ner till Istanbul, till Spanien 380 mil har det blivit många ggr, de riskerna vågar inte många ta, men jag kör bra sägs det och håller mig vaken.
Den som inte kan välja bil och tänka på säkerhet, ska kanske inte ha någon smile

Det är skillnad mellan att vara säkerhetsmedveten och säkerhetsfanatisk, och att välja bilen efter hur lätt den brinner ner kan ej anses som att du enbart är säkerhetsmedveten.

Med fru och småbarn går det inte att vara fanatisk, jag är analytisk. Nu köper vi ex. vinterdäck och bor i 08, då ska man ha odubbat för att få köra på Hornsgatan och det är ev. miljövänligast, men definitivt inte säkrast för oss, så vi köper de dyrare dubbdäcken vi är vana med på isen här.
Nu jobbar vi även med trafiksäkerheten runt skolorna som är ett stort problem med många skolor, för att barnen inte ska skadas eller vi råka köra på ett.

Eftersom du nämner trafiksäkerhet utanför skolor. Så är de säkraste att ej låta föräldrar lämna sina barn på skolorna. De är föräldrarna som kör som jävligast förbi de wink
Iallafall i detta området här .

caromania Forummoderator
18 december 2010 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:

Notte skrev:

Slash skrev:

Det är skillnad mellan att vara säkerhetsmedveten och säkerhetsfanatisk, och att välja bilen efter hur lätt den brinner ner kan ej anses som att du enbart är säkerhetsmedveten.

Med fru och småbarn går det inte att vara fanatisk, jag är analytisk. Nu köper vi ex. vinterdäck och bor i 08, då ska man ha odubbat för att få köra på Hornsgatan och det är ev. miljövänligast, men definitivt inte säkrast för oss, så vi köper de dyrare dubbdäcken vi är vana med på isen här.
Nu jobbar vi även med trafiksäkerheten runt skolorna som är ett stort problem med många skolor, för att barnen inte ska skadas eller vi råka köra på ett.

Eftersom du nämner trafiksäkerhet utanför skolor. Så är de säkraste att ej låta föräldrar lämna sina barn på skolorna. De är föräldrarna som kör som jävligast förbi de wink
Iallafall i detta området här .

Det är helt sant och obestridliga fakta. Föräldrar står för de flesta påkörningar utanför skolor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
18 december 2010 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

Notte skrev:

Med fru och småbarn går det inte att vara fanatisk, jag är analytisk. Nu köper vi ex. vinterdäck och bor i 08, då ska man ha odubbat för att få köra på Hornsgatan och det är ev. miljövänligast, men definitivt inte säkrast för oss, så vi köper de dyrare dubbdäcken vi är vana med på isen här.
Nu jobbar vi även med trafiksäkerheten runt skolorna som är ett stort problem med många skolor, för att barnen inte ska skadas eller vi råka köra på ett.

Eftersom du nämner trafiksäkerhet utanför skolor. Så är de säkraste att ej låta föräldrar lämna sina barn på skolorna. De är föräldrarna som kör som jävligast förbi de wink
Iallafall i detta området här .

Det är helt sant och obestridliga fakta. Föräldrar står för de flesta påkörningar utanför skolor.

Kan tänka mig att de är så i hela landet faktiskt. Oftast är de dem som får böter och blir av med körkort här iallafall. Rätt skoj med tanke på att de gnäller så mycket på andra bilister. Jag får väldigt onda ögon när jag kör inom skolområden för att lämna skolungar. men jag ser åtminstone dem.

worlax
18 december 2010 · 280 Inlägg

Om man nu är så nojjig så ta cykeln istället..

Notte
19 december 2010 · 281 Inlägg

Rquired skrev:
Med tanke på ovanstående säkerhetsmedvetenhet antar jag att du (Notte) självklart kör en bil som är som mest ett år gammal, en 5år gammal dödsfälla kan man självklart inte köra och tänk som hemskt om det vore en 10 gammal bil ni körde? Eller någon livsfarlig gammal Volvo 740 eller Saab 9000? Usch!

En XC60 eller liknande ser jag som en självklarhet på er Garageuppfart? Vi bor trots allt i Volvo-hjärntvättade Sverige och XC60 har en imponerande säkerhetsnivå.

Vad är ett lån på 350.000:- mot familjens säkerhet egentligen?

Sedan tar jag det som en självklarhet att du aldrig kör över 70km/h, krocktester utförs vanligtvis i runt 60km/h och dessa klarar moderna bilar väl med prov har utförts som visar att en marginell höjning till 80km/h får även dagens säkraste alternativ att ge vika för krockkrafterna. 70km/h får alltså anses som absolut max, gärna hastighetmätarfart så du har en liten marginal kvar till riktiga 70km/h.

Och självklart byter du däck med som mest 100mils mellanrum? Tänk hur mycket av greppet som gått förlorat med futtiga 6-7mm kvar?

För övrigt är knappast bränder i dieselbilar något ovanligt, Volvo har haft ett flertal "mystiska" bränder de senaste åren. Bland annat har en XC90 D5, två XC70 D5 och en V70 D5 brunnit vad jag kan plocka ur minnet. Diesel är visserligen inte lika lättantändligt som bensin, men det finns gott om varma saker i alla bilar som med lätthet tänder fyr på även diesel. Glöm inte heller att bensin är mer flyktigt än diesel.

Och det mest grundläggande argumentet, krockar du så illa att bränsletanken spricker helt på en modern bil är ofta en eventuell brand ditt minsta problem. Du borde oroa dig mer över benbrott eller inre skador!

Frågan var bensin eller diesel och enligt Vägverket är bensinare farligast att krocka med. Men sedan har vi andra aspekter som avgaser och lätt att starta etc.

Benbrott är enklare att bota än om man blir innebränd.

Häromnatten startade jag både bensinaren och dieslarna för att göra rockad i garaget, den gamla bensinarens avgaser kändes inte så farliga, bensin som läckte ut var det värre med.
Den gamla dieseln spyr ut en massa sot när dens startar så man får hålla andan.
Den nya dieseln luktar närmare parfym men har visst mindre hälsosamma partiklar påstås det, värmaren till den däremot luktar det apa ifrån ute vid förardörren, när den startar men den avgasslangen kan nog dras om.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
19 december 2010 · 281 Inlägg

worlax skrev:
Om man nu är så nojjig så ta cykeln istället..

Tvåhjulingar tycker jag verkar vara farligast, frun köpte 3 nya och bara hennes är använd, de kloka små barnen har vägrat.
Däremot har jag känt mig säkrare att köra bil än att flyga, åka tåg eller buss långt känns ännu värre, fast det ska vara säkrare. För i min bil har jag kontrollen om jag är vaksam.

Jag går helst för att få motion, men att familjehandla till fots vägras av hustrun fast vi har nära till en stor mataffär och Lidl mfl. Det funkade när vi var utan bil ett tag smile Fast i snön är det inte så kul sad

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
19 december 2010 · 281 Inlägg

MrEricsson skrev:

Notte skrev:
Jag hade glömt vad läckande bensin luktar. När en diesel läckte lite på returen luktade inget, nu flyttade jag en bensinare som läcker lite under på returen. Det doftar från garaget upp i sovrummet så jag fick klagomål att det kan vara farligt, det sitter i mina kläder också. Jag sa att några droppar inte är farligt och torkade golvet med en mopp som ställes i vatten.

inte för och va sån nu men diesel luktar minst lika mkt om nästan inte värre än bensin när de spills
eller om man skulle råka få en skvätt på sig.


sen måste ja säga verkligen meninglös tråd
skulle jag va du skulle jag mer oroa mig för att airbag systemet ej skulle utlösas vid krock eller ev bromsar som slutar fungera än ev lite soppa droppar skulle antändas.
sen kan man ju se de så här
ett bil batteri kan explodera av knallgas kan säkert oxå inträffa under krock.
oljetråget spricker läcker ut olja som oxå kan börja brinna.
sen som tidigare sagt spolarvätskan kan sätta eld på hela bilen desutom. var ju 1 tag sen de stog ganska mkt skit om en viss pegouet modell som hade en sjävl läckande spolarvätskte behållare som i tin tur läckte ut på grenröret. och satt eld på hela bilen.

innan du kör en meter till tycker jag du ska gå ADR utbildningen för  Tank.
sen köper du stora oranga skyltar med rätt kod vad nu bilen innehåller för bränsle.

eller skickar tillbaka körkortet till transportstyrelsen och skaffar flyg license istället är ju säkrare och flyga än och köra bil sägs de ju. oj glömmde flygbränsle är ju brännbart

Men Ulf Erlandsson utesluter inte heller att den snabba branden kan bero på att personbilens bensintank skadats i kraschen eller att bussens bränsleledningar sprungit läck. - Men diesel antänds inte så lätt.

http://www.expressen.se/nyheter/1.32969 … -brandbomb

Jag hade en bil med elektrisk bensinpump, huga.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Notte
19 december 2010 · 281 Inlägg

caromania skrev:
Bromsvätska brinner. Fråga Volvo.

Jag efterfrågar fortfarande om inte du Notte bör ta reda på hur många av de ca 300 dödsolyckorna som orsakades av eld. Jag tycker det låter klokare det andra du skriver, att välja bra däck, och kanske dessutom byta varje år. Dessutom tycker jag som RQ att man ska välja bil med omsorg och ta en som är mycket säker. Tyvärr är detta dock beroende på den egna ekonomin då en ny bil kostar väldigt mycket pengar. Hela debatten står och faller med den egna ekonomin. I vår familj har vi omöjligt råd att byta bil, eller att ens köpa en ny. Vi väljer då att köpa en bils om tillgodoser våra behov så gott det går.

Vi behöver utrymme: Kombi med krok.
Jag vill ha lite pulver: top of the line modellen vad gäller motorn.
Vi ville ha lite mer utrustning och komfort: top of the line modellen vad gäller utrustning.
Säkerhet, ja det kommer automatiskt iom att det är en hyfsat modern bil med aktiv säkerhet som antisladdsystem, abs. Dessutom ett bra passivt säkerhetssystem i form av 9 eller 10 airbags tror jag det är. Rullgardiner och hela skiten. Sedan vet jag att en 6 år gammal modell är mindre säker än en helt ny.

Hade vi råd med en ny sådan bil som vi ville ha. Nej, den kostade 400k ny. Så vi köpte en 2004 års modell för 120k vilket var inom vår budget.

Jag hävdar igen: att bilen ska börja brinna är ditt minsta problem. Att stå bakom en ny bil som har motorn igång är inte heller det speciellt allvarligt om man har en modern bil. Håkan Matsson körde ju en 9000 med en slang in i kupén för ett par år sedan. Iofs inte det smartaste kanske, men helt klart möjligt.

Antingen är du ett troll som fortsätter i de här banorna eller så är du någon slags hypokondriker?

Att fråga Vägverket eller vilka det är numera, tar tid att få svar på och jag har kört en del utrikes genom många länder, då vi har bostäder 380 mil bort. På den vägen dör de flesta i EU.

Vad som brinner här ex.

Två personer avled efter att deras bil voltat av vägen och fattat eld utanför Rickarum
Arkiv: PPOLY5-20070831
Datum: 2007-08-31

Lite till

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-omk … -1.1033583
http://www.zatzy.com/allmaent/312855-do … aegen.html
Finland
http://sv.yle.mobi/w/nyheter/inrikes/ns-ydsv-190334

Jag tänkte nog inte på det innan jag läste eller hörde om något liknande, då det är vanligt att man kläms fast tills man räddas, att det kan börja brinna då och man är vaken. Risken är liten men otrevlig.

Väldigt många väljer mellan bensin eller diesel, detta är bara en aspekt som inte många tänker på.

Vi köpte en bil nyligen som gått 2½ år och har inte alla kuddar som du har, men den har krok, är rymlig, har automat, diesel, värmare och AC mm. Och kostade 78.000:-, vad köpte ni?

Den som ungarna ställde sig bakom är en gammal sotig veteran som var säkrast på sin tid, småbarn ska inte stå bakom bilar som går.

Bromsvätska är väldigt små mängder och vi köper inte Volvo.

Jag funderar på att byta ut vår nyaste emot en bensinare och ska göra en analys.

Senast redigerat av Notte (19 december 2010)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
caromania Forummoderator
19 december 2010 · 9 296 Inlägg

Notte skrev:

caromania skrev:
Bromsvätska brinner. Fråga Volvo.

Jag efterfrågar fortfarande om inte du Notte bör ta reda på hur många av de ca 300 dödsolyckorna som orsakades av eld. Jag tycker det låter klokare det andra du skriver, att välja bra däck, och kanske dessutom byta varje år. Dessutom tycker jag som RQ att man ska välja bil med omsorg och ta en som är mycket säker. Tyvärr är detta dock beroende på den egna ekonomin då en ny bil kostar väldigt mycket pengar. Hela debatten står och faller med den egna ekonomin. I vår familj har vi omöjligt råd att byta bil, eller att ens köpa en ny. Vi väljer då att köpa en bils om tillgodoser våra behov så gott det går.

Vi behöver utrymme: Kombi med krok.
Jag vill ha lite pulver: top of the line modellen vad gäller motorn.
Vi ville ha lite mer utrustning och komfort: top of the line modellen vad gäller utrustning.
Säkerhet, ja det kommer automatiskt iom att det är en hyfsat modern bil med aktiv säkerhet som antisladdsystem, abs. Dessutom ett bra passivt säkerhetssystem i form av 9 eller 10 airbags tror jag det är. Rullgardiner och hela skiten. Sedan vet jag att en 6 år gammal modell är mindre säker än en helt ny.

Hade vi råd med en ny sådan bil som vi ville ha. Nej, den kostade 400k ny. Så vi köpte en 2004 års modell för 120k vilket var inom vår budget.

Jag hävdar igen: att bilen ska börja brinna är ditt minsta problem. Att stå bakom en ny bil som har motorn igång är inte heller det speciellt allvarligt om man har en modern bil. Håkan Matsson körde ju en 9000 med en slang in i kupén för ett par år sedan. Iofs inte det smartaste kanske, men helt klart möjligt.

Antingen är du ett troll som fortsätter i de här banorna eller så är du någon slags hypokondriker?

Att fråga Vägverket eller vilka det är numera, tar tid att få svar på och jag har kört en del utrikes genom många länder, då vi har bostäder 380 mil bort. På den vägen dör de flesta i EU.

Vad som brinner här ex.

Två personer avled efter att deras bil voltat av vägen och fattat eld utanför Rickarum
Arkiv: PPOLY5-20070831
Datum: 2007-08-31

Lite till

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-omk … -1.1033583
http://www.zatzy.com/allmaent/312855-do … aegen.html
Finland
http://sv.yle.mobi/w/nyheter/inrikes/ns-ydsv-190334

Jag tänkte nog inte på det innan jag läste eller hörde om något liknande, då det är vanligt att man kläms fast tills man räddas, att det kan börja brinna då och man är vaken. Risken är liten men otrevlig.

Väldigt många väljer mellan bensin eller diesel, detta är bara en aspekt som inte många tänker på.

Vi köpte en bil nyligen som gått 2½ år och har inte alla kuddar som du har, men den har krok, är rymlig, har automat, diesel, värmare och AC mm. Och kostade 78.000:-, vad köpte ni?

Den som ungarna ställde sig bakom är en gammal sotig veteran som var säkrast på sin tid, småbarn ska inte stå bakom bilar som går.

Bromsvätska är väldigt små mängder och vi köper inte Volvo.

Jag funderar på att byta ut vår nyaste emot en bensinare och ska göra en analys.

Hahahaha
Du hittade den första googleträffen. Den refererar till en händelse som hände för mer än 3 år sedan. Under de tre åren har alltså 2 personer brunnit upp efter att deras bil voltat (hur mådde de efter volten...?) och en kille som somnat bakom ratten och dragit rakt in i ett motorvägsräcke? Hur mådde han efter den smällen innan bilen började brinna? Sedan är det lite annat du hittat om nåt eventuellt blackrace och nånting som hänt i Finland. Samtidigt har ca1200 dött av andra orsaker i trafiken i Sverige. Jag brukar sällan säga det men har du inte riktigt alla hästar i stallet?

Senast redigerat av caromania (19 december 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hellectric Trött
19 december 2010 · 267 Inlägg

Notte skrev:
http://www.expressen.se/nyheter/1.329693/spolarvatskan-gor-bilen-till-en-brandbomb

Hörru, Kapten Alzheimer! Redan glömt vad du skrev för en vecka sedan? Först argumenterar du emot mitt inlägg om att det oftast är spolarvätskan som tar eld på första sidan i den här tråden - sedan länkar du upp en artikel som bekräftar det jag skrev... Herrejävlar vad du stinker troll. cool

Slash Saabifierad
19 december 2010 · 2 026 Inlägg

caromania skrev:

Notte skrev:

caromania skrev:
Bromsvätska brinner. Fråga Volvo.

Jag efterfrågar fortfarande om inte du Notte bör ta reda på hur många av de ca 300 dödsolyckorna som orsakades av eld. Jag tycker det låter klokare det andra du skriver, att välja bra däck, och kanske dessutom byta varje år. Dessutom tycker jag som RQ att man ska välja bil med omsorg och ta en som är mycket säker. Tyvärr är detta dock beroende på den egna ekonomin då en ny bil kostar väldigt mycket pengar. Hela debatten står och faller med den egna ekonomin. I vår familj har vi omöjligt råd att byta bil, eller att ens köpa en ny. Vi väljer då att köpa en bils om tillgodoser våra behov så gott det går.

Vi behöver utrymme: Kombi med krok.
Jag vill ha lite pulver: top of the line modellen vad gäller motorn.
Vi ville ha lite mer utrustning och komfort: top of the line modellen vad gäller utrustning.
Säkerhet, ja det kommer automatiskt iom att det är en hyfsat modern bil med aktiv säkerhet som antisladdsystem, abs. Dessutom ett bra passivt säkerhetssystem i form av 9 eller 10 airbags tror jag det är. Rullgardiner och hela skiten. Sedan vet jag att en 6 år gammal modell är mindre säker än en helt ny.

Hade vi råd med en ny sådan bil som vi ville ha. Nej, den kostade 400k ny. Så vi köpte en 2004 års modell för 120k vilket var inom vår budget.

Jag hävdar igen: att bilen ska börja brinna är ditt minsta problem. Att stå bakom en ny bil som har motorn igång är inte heller det speciellt allvarligt om man har en modern bil. Håkan Matsson körde ju en 9000 med en slang in i kupén för ett par år sedan. Iofs inte det smartaste kanske, men helt klart möjligt.

Antingen är du ett troll som fortsätter i de här banorna eller så är du någon slags hypokondriker?

Att fråga Vägverket eller vilka det är numera, tar tid att få svar på och jag har kört en del utrikes genom många länder, då vi har bostäder 380 mil bort. På den vägen dör de flesta i EU.

Vad som brinner här ex.

Två personer avled efter att deras bil voltat av vägen och fattat eld utanför Rickarum
Arkiv: PPOLY5-20070831
Datum: 2007-08-31

Lite till

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-omk … -1.1033583
http://www.zatzy.com/allmaent/312855-do … aegen.html
Finland
http://sv.yle.mobi/w/nyheter/inrikes/ns-ydsv-190334

Jag tänkte nog inte på det innan jag läste eller hörde om något liknande, då det är vanligt att man kläms fast tills man räddas, att det kan börja brinna då och man är vaken. Risken är liten men otrevlig.

Väldigt många väljer mellan bensin eller diesel, detta är bara en aspekt som inte många tänker på.

Vi köpte en bil nyligen som gått 2½ år och har inte alla kuddar som du har, men den har krok, är rymlig, har automat, diesel, värmare och AC mm. Och kostade 78.000:-, vad köpte ni?

Den som ungarna ställde sig bakom är en gammal sotig veteran som var säkrast på sin tid, småbarn ska inte stå bakom bilar som går.

Bromsvätska är väldigt små mängder och vi köper inte Volvo.

Jag funderar på att byta ut vår nyaste emot en bensinare och ska göra en analys.

Hahahaha
Du hittade den första googleträffen. Den refererar till en händelse som hände för mer än 3 år sedan. Under de tre åren har alltså 2 personer brunnit upp efter att deras bil voltat (hur mådde de efter volten...?) och en kille som somnat bakom ratten och dragit rakt in i ett motorvägsräcke? Hur mådde han efter den smällen innan bilen började brinna? Sedan är det lite annat du hittat om nåt eventuellt blackrace och nånting som hänt i Finland. Samtidigt har ca1200 dött av andra orsaker i trafiken i Sverige. Jag brukar sällan säga det men har du inte riktigt alla hästar i stallet?

Han är "analystisk" då han har fru och barn och måste då vända på allt när han inte har så mycket mer att komma med lol

Hellectric skrev:

Notte skrev:
http://www.expressen.se/nyheter/1.329693/spolarvatskan-gor-bilen-till-en-brandbomb

Hörru, Kapten Alzheimer! Redan glömt vad du skrev för en vecka sedan? Först argumenterar du emot mitt inlägg om att det oftast är spolarvätskan som tar eld på första sidan i den här tråden - sedan länkar du upp en artikel som bekräftar det jag skrev... Herrejävlar vad du stinker troll. cool

lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang