Hur kopplar man in baslåda i bilen?

TexaL
13 december 2010 · 308 Inlägg

Är ganska ny med ljudsystem osv.
Så tacksam för svar! :-)
Har googlat lite och kollat men inte hittat så värst mycket, så tänkte fråga er om en hand för att få en liten överblick hur jag kan koppla in en baslåda i bilen.

Jag har ett slutsteg samt 2st högtalare som är inkopplade in i slutsteget.
Slutsteget (150rms)
Högtalarna (20-40rms/st, vet inte hur många watt? De är 3-way högtalare) Har jag för mig om jag inte är helt ute och cyklar.

Men jag är väldigt väldigt missnöjd med basen, högtalarna spelar väldigt högt men dålig bas ;( vet inte om jag har fel "inställningar?" på slutsteget men får ingen ordentlig bas.

Hade ett par 2x200w högtalare innan, men då var det VÄRDELÖS bas så jag kopplade in mina 3-way högtalare istället, så nu är det lite bättre iaf, men tänkte kolla lite hur det är om man skulle koppla in en baslåda.

Så till frågan, behöver jag ett nytt slutsteg + en baslåda? Eller kan jag koppla in en baslåda in i mitt slutsteg som jag har nu? eller hur gör man :s? :$ Tacksam för svar!!

Mvh TexaL

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
big-jepp
13 december 2010 · 3 187 Inlägg

TexaL skrev:
Är ganska ny med ljudsystem osv.
Så tacksam för svar! :-)
Har googlat lite och kollat men inte hittat så värst mycket, så tänkte fråga er om en hand för att få en liten överblick hur jag kan koppla in en baslåda i bilen.

Jag har ett slutsteg samt 2st högtalare som är inkopplade in i slutsteget.
Slutsteget (150rms)
Högtalarna (20-40rms/st, vet inte hur många watt? De är 3-way högtalare) Har jag för mig om jag inte är helt ute och cyklar.

Men jag är väldigt väldigt missnöjd med basen, högtalarna spelar väldigt högt men dålig bas ;( vet inte om jag har fel "inställningar?" på slutsteget men får ingen ordentlig bas.

Hade ett par 2x200w högtalare innan, men då var det VÄRDELÖS bas så jag kopplade in mina 3-way högtalare istället, så nu är det lite bättre iaf, men tänkte kolla lite hur det är om man skulle koppla in en baslåda.

Så till frågan, behöver jag ett nytt slutsteg + en baslåda? Eller kan jag koppla in en baslåda in i mitt slutsteg som jag har nu? eller hur gör man :s? :$ Tacksam för svar!!

Mvh TexaL

vad har du för slutsteg?
(länka gärna, eller skriv namnet på den)
vad är du intresserad av att ha för baslåda, en eller två basar?
lättaste sättet är en aktiv bas, men det bästa enligt mig är en passiv låda.

Honda civic "civicen" (1993)
TexaL
13 december 2010 · 308 Inlägg

big-jepp skrev:

TexaL skrev:
Är ganska ny med ljudsystem osv.
Så tacksam för svar! :-)
Har googlat lite och kollat men inte hittat så värst mycket, så tänkte fråga er om en hand för att få en liten överblick hur jag kan koppla in en baslåda i bilen.

Jag har ett slutsteg samt 2st högtalare som är inkopplade in i slutsteget.
Slutsteget (150rms)
Högtalarna (20-40rms/st, vet inte hur många watt? De är 3-way högtalare) Har jag för mig om jag inte är helt ute och cyklar.

Men jag är väldigt väldigt missnöjd med basen, högtalarna spelar väldigt högt men dålig bas ;( vet inte om jag har fel "inställningar?" på slutsteget men får ingen ordentlig bas.

Hade ett par 2x200w högtalare innan, men då var det VÄRDELÖS bas så jag kopplade in mina 3-way högtalare istället, så nu är det lite bättre iaf, men tänkte kolla lite hur det är om man skulle koppla in en baslåda.

Så till frågan, behöver jag ett nytt slutsteg + en baslåda? Eller kan jag koppla in en baslåda in i mitt slutsteg som jag har nu? eller hur gör man :s? :$ Tacksam för svar!!

Mvh TexaL

vad har du för slutsteg?
(länka gärna, eller skriv namnet på den)
vad är du intresserad av att ha för baslåda, en eller två basar?
lättaste sättet är en aktiv bas, men det bästa enligt mig är en passiv låda.

Jag har ett Lightning Audio The Fast and the Furious FF150.2 - amplifier
En baslåda räcker väl big_smile?
Eller jag har inte en aning, som sagt är väldigt ny inom detta område med min första bil :[ så vet inte vad jag ska ha för något för att få det att dunka på lite.
Vad föredrar du? Vet inte vad en aktiv bas/passiv låda är för något?
Skulle vara guldvärt om du förklarade lite snabbt <3!

Tack för svar!!! :-))!!

MVH TexaL

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 december 2010 · 8 744 Inlägg

Till att börja med, hur sitter högtalarna monterade och vart sitter dom? Är det tätt runtom så ingen luft kan smita runt och sitter dom stumt? Storlek på dom?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TexaL
13 december 2010 · 308 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Till att börja med, hur sitter högtalarna monterade och vart sitter dom? Är det tätt runtom så ingen luft kan smita runt och sitter dom stumt? Storlek på dom?

Dom sitter fastmonterade på hatthyllan, de har vart ett par 6" innan, men nu sitter de 6x9" så dom sitter inte så "fast", dem putar ut lite på sidorna men tänkte att jag skulle fixa de senare :o spelar de roll?

Tack för svar!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 december 2010 · 8 744 Inlägg

Det kan alltså läcka luft mellan fram och baksida på högtalarna? Isåfall, där har du felet! Det får INTE finnas någon som helst möjlighet för luften att röra sig mellan fram och baksida på högtalaren, då uppstår så kallad akustisk kortslutning och basen försvinner. Sen så bör du även se till så att dom sitter riktigt stumt, då blir det ännu mer tryck.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TexaL
13 december 2010 · 308 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det kan alltså läcka luft mellan fram och baksida på högtalarna? Isåfall, där har du felet! Det får INTE finnas någon som helst möjlighet för luften att röra sig mellan fram och baksida på högtalaren, då uppstår så kallad akustisk kortslutning och basen försvinner. Sen så bör du även se till så att dom sitter riktigt stumt, då blir det ännu mer tryck.

Tack tack tack tusen tack!

Har du något bra förslag hur jag kan "täppa?" igen luckorna? för det blir ju små små luckor om jag sågar så högtalarna får plats? för det är ju trä. Om du förstår vad jag menar. :p

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Erick
13 december 2010 · 4 767 Inlägg

Gör en ny hatthylla i 12-18mm plyfa så är problemet löst.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
TexaL
13 december 2010 · 308 Inlägg

Erick skrev:
Gör en ny hatthylla i 12-18mm plyfa så är problemet löst.

Hmm, tack! smile
Men jag funderade på en rolig liten grej!
Kan man inte göra 2 små "lådor"? som små baslådor o ha dom under stolarna big_smile? Eller någon annanstans där dem låter bättre tongue?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 december 2010 · 8 744 Inlägg

Jovisst, får du till "små" lådor på typ 40L så funkar det bra, 10L minimum för att få bas ur 6x9or. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TexaL
13 december 2010 · 308 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jovisst, får du till "små" lådor på typ 40L så funkar det bra, 10L minimum för att få bas ur 6x9or. smile

Kan man köpa färdiga lådor på något smart sätt? Eller måste man bygga egna smile?
Och hur gör man då? Om du orkar berätta kortfattat!

Tacksam för svar! smile

MVH TexaL

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 december 2010 · 8 744 Inlägg

Till att börja med så får du inte plats med 40L lådor under stolarna, tänk på hur stor en mjölkförpackning är och ta den gånger 40... wink Men ja det finns färdiga lådor för 6x9or, men dom är egentligen på tok för små om man ska ha 6x9orna till att spela bas. Annars så får man bygga egen i MDF eller spånskiva, bara att såga till bitarna i rätt storlek, på med lim på kanterna och skruva/spika ihop.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang