Räcker det med 131 på is med en Volvo 940

TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
13 december 2010 · 177 Inlägg

Om man exempelvis skulle köpa en Volvo 940 och använda den som isracingbil och bruksbil och inte ändra något på den vad gäller motorstyrka, räcker det då med 131 hk? Eller bör man trimma bilen?

Crille88
13 december 2010 · 1 353 Inlägg

funkar jättebra o köra, de enda som är tråkigt är när du slänger på isdäck, då kommer den upplevas som slö.. mycket beror även på utformningen av banan. annars är juh turbomodellen att rekomendera, lite mer kräm (inte org ltt utan en chippad)
en bil som är fruktansvärt rolig att köra som ja testade förra vintern var en bmw 325 e36. 190sugisar funkar kalas.. de var skitroligt o köra den på en isbana med spikdäck smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Rojpen
13 december 2010 · 2 230 Inlägg

jo klart det går, men somsagt med isdäck kan den bli lite slö dvs inte kasta ut backen på 3ans kanske 2an. så turbo modellen är att rekomendera vid isdäck smile fast med vanliga vinterdäck så gåre fint

så kan det vara då det inte blev som det skulle
joQue Game On!
13 december 2010 · 244 Inlägg

köp en 944/945 ltt, 2 brickor på vardera sidan mellan fästet & WG´n så ha du 0.8-0.9 i ladd och typ 180-190 hk, då går de åka brett utan problem smile

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Crille88
13 december 2010 · 1 353 Inlägg

joQue skrev:
köp en 944/945 ltt, 2 brickor på vardera sidan mellan fästet & WG´n så ha du 0.8-0.9 i ladd och typ 180-190 hk, då går de åka brett utan problem smile

hrm hrm... kan du förklara hur man kan få högre ladd med 2 brickor där?
för att om inte ja misstar mig o ser turbon framför mig:
sätter du då 2 brickor vid fästet till wg-klockan så kommer wg-armen att flyttat ut/frammåt med antal mm som brickorna är tjocka. detta innebär längre wg arm= lägre laddtryck.. snarare att böja hela fästet "bakåt" för att på så sätt få kortare arm om man ska få högre ladd.. rita gärna en snabbbild i paint tongue

EDIT: SORRY MYBAD.. googlade fram en bild nu, klockan hamnar längre bak..
o andra sidan så kan tillägas att när de är ltt så är klockan såpass slapp att man kan köra med ryckt wg för den laddar inte mer än kilot ändå wink testat så ja vet så behöver inte hoppa på mig o kalla mig idiot för o köra med ryckt wg.. smile

Senast redigerat av Crille88 (13 december 2010)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
13 december 2010 · 177 Inlägg

Okey, så en fulltrycksturbo är att rekomendera då? För jag står och väljer mellan 940 med 131 hk och en fulltryckare med 165 hk. Problemet med Ftt är att dom oftast är hårdkörda. Vill ha en bil i  bra skick.


På tal om hårdkörda Volvobilar, vad är det man bör renovera/byta för att dom ska va i bra skick igen?

Peete
13 december 2010 · 134 Inlägg

Men tror du det spelar någon roll om du endå tänker köra hårt med din bil? då är det väl bättre att satsa på någon som är inte är i toppskick så du har en reservdelsbudget istället.

// Peete

Pim_Pim
13 december 2010 ·

TomasCarlsson skrev:
Okey, så en fulltrycksturbo är att rekomendera då? För jag står och väljer mellan 940 med 131 hk och en fulltryckare med 165 hk. Problemet med Ftt är att dom oftast är hårdkörda. Vill ha en bil i  bra skick.


På tal om hårdkörda Volvobilar, vad är det man bör renovera/byta för att dom ska va i bra skick igen?

Det beror väl på vad det är som är i dålig skick, konstig fråga.

TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
13 december 2010 · 177 Inlägg

Pim_Pim skrev:

TomasCarlsson skrev:
Okey, så en fulltrycksturbo är att rekomendera då? För jag står och väljer mellan 940 med 131 hk och en fulltryckare med 165 hk. Problemet med Ftt är att dom oftast är hårdkörda. Vill ha en bil i  bra skick.


På tal om hårdkörda Volvobilar, vad är det man bör renovera/byta för att dom ska va i bra skick igen?

Det beror väl på vad det är som är i dålig skick, konstig fråga.

Tänker i första hand på fram och bakvagns upphängning och att bilarna är körda så det har "flexat" och rykt i chassit så att karossen är i dåligt skick. Jag tänker alltså rent allmänt på vad hårdkörda bilar brukar vara slitna. Bilen skall btw inte användas till hård körning förutom när det gäller just isracing.

martinn
13 december 2010 · 2 624 Inlägg

köp en specifik isbil och kör skiten ur sen köp en finare bruksbil istället? tongue

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
13 december 2010 · 177 Inlägg

martinn skrev:
köp en specifik isbil och kör skiten ur sen köp en finare bruksbil istället? tongue

Kanske köpa en 944 GL i bra skick och ha som bruksbil och sen ha en Volvo 740 isbil som är trimmad och förstärkt^^

Peete
13 december 2010 · 134 Inlägg

ja men tänk på att då lär du ju ta bilen på släp till isen varje gång om du inte vill vara outlaw förstås

martinn
13 december 2010 · 2 624 Inlägg

Varför ta den på släp? tongue släng i däcken i bilen och byt på plats sen kör wink

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
13 december 2010 · 177 Inlägg

Så ambitiös är jag inte när det gäller isracing. Vill bara köra på plågade banor på en frusen sjö och då räcker det väll med en vanlig 131 hästars 940 med vanliga vinterdäck (drygt 100 dubbar) på?

martinn
13 december 2010 · 2 624 Inlägg

Jo de gör det sålänge det inte är ren blankis tongue

gick finfint när bror va ute me sin gamla 190 på sjön här utanför wink

http://images6.bilddagboken.se/65/_u1/_u2/_u7/_u2/_u5/_u8/u1272580/fs_410119004_82624_1253183416.jpg big_smilebig_smile

Senast redigerat av martinn (13 december 2010)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Peete
13 december 2010 · 134 Inlägg

TomasCarlsson skrev:

martinn skrev:
köp en specifik isbil och kör skiten ur sen köp en finare bruksbil istället? tongue

Kanske köpa en 944 GL i bra skick och ha som bruksbil och sen ha en Volvo 740 isbil som är trimmad och förstärkt^^

om han ska köpa en isbil som dessutom ska vara moddad så lär den inte vara besiktad...

Weepy
13 december 2010 · 124 Inlägg

En vanlig 940 gl 131 kusars variant räcker gott och väl smile
Turbo är inte ett måste för att driva runt ett par isdäck även om många tror det.

torpis Forummoderator
13 december 2010 · 10 576 Inlägg

945 GL med isdäck är riktigt kul. ungefär 9ggr bättre än man kan tro, riktiga goa långa driftställ i 100km/h och riktigt bra med G-kraft :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KHRacing
14 december 2010 ·

Torpis: Precis.

Vart får alla detta ifrån med att det inte går att köra på sladd i höga växlar med SNÖDÄCK.

För ISDÄCK kan jag lova er att det inte gått med.

Jag hade på 90-talet en AlfaRomeo 75, med 116hk, den sladdade i 4:an & 5.an med SNÖDÄCK.
Så varför skulle inte en Volvo940 göra det för ?

ISDÄCK LÅNGNABB:
http://www.geting.se/image.php/275557-33-new_2009-11-24-dsc00324.jpg

ISDÄCK KORTNABB:
Hittade ingen bild.

SNÖDÄCK: RALLYDÄCK
http://www.geting.se/image.php/275556-falgisdacktp4.jpg

HEMMAGJORDA ISDÄCK:

http://www.geting.se/image.php/275558-101213_142511.jpg

Senast redigerat av KHRacing (14 december 2010)

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 december 2010 · 10 427 Inlägg

Tror nog en "vanlig" 116hk:are (1993-1994 + en del 1995) skulle duga också wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang