5197
Sök

B230e block med 16v topp

MulleRacing
499 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Tjenare!
Jag har ett b230e block liggandes och funderade på å slänga på en 16v topp på det. Är det något som måste göras om eller passar toppen rakt på blocket?
Vilket block är starkast? b234f blocket eller b230e blocket?
Några skönhetsfel på E blocket? Saker jag borde kika över?

Vad är det som gör att b230e motorn har 130 hk medan b230f motorn har 115 hk? är det toppen?

Mvh Limpan

10 287 Inlägg
14 december 2010
Toppen passar rakt på. Men sedan så har du ju grejen att det är helt annan kamdrivning och att det krävs ventilurtag i kolvarna.

B234F blocket är sannolikt det starkaste röd-blocket överhuvudtaget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

MulleRacing
499 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Okej kanske blir en genomgång av det istället då? vad finns det för vanliga slitningar i ett b234 block då? Jag har hört att det är många som trimmar på b230e blocket, stämmer inte det alltså? Det är bättre att trimma på 234 blocket?

Mvh Limpan

10 287 Inlägg
14 december 2010
B234 blocket är bra därför att det är klart med topp och drivning. Det har dessutom rätt högflödes oljepump så att dom hydrauliska tryckarna skall må bra.

Det som är till dess nackdel är att allt är special: generator etc ser helt annorlunda ut och motorfästena är special.

Finns inga speciella problem med blocket i sig. Är man seriös så plockar man isär, kollar lager , ringar, viktar kolvar/stakar, tar bort balansaxlar. Vill man sugmotortrimma så kan man ju yxslipa veven när man ändå har sakerna isär.

Hur mycket effekt är du ute efter då? Sugis eller överladdning?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

MulleRacing
499 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Det enda jag hade velat göra är väl att få lite mer ork i bilen, till lite lek osv. Har ett annat projekt så jag vill inte plöja ner så mycket pengar i 740in. Sen vill jag vara säker på att bilen håller för lite lek, den börjar ju närma sig 33 så den har väl gått ett tag nu. Bara lite simpla enkla grejjer är jag ute efter eventuellt 160-170 hk kanske.

Att den är väldigt speciell har jag märkt, med tanke på att jag bytt generator, fick bygga om fästet för å få dit en ennan generator. Jag behöver nytt grenrör och det är inte heller lätt att hitta. Samt att jag har problem med att få 3 å 4ans insprutare täta. Sen har jag 5 olika felkoder så den går t ex med försenad tändning. sen är ena skruvhålet för spjälllägesgivaren spräckt så spjälllägesgivaren sitter bara i en bult, så ett nytt insug skulle inte heller sitta helt fel. Soppapumpen kan vara läge att byta också tips på vad jag ska köpa?smile

Mvh Limpan

Sök