Lagar aluminium topp på annat vis än tiga?

MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

hej,

jag höpp på att porta toppen till kadetten igår. körde på och de blev ett bra resultat tills jag kom till den sista kanalen (på insugssidan) när jag kände att jag började bli lite trött i arma nu, tänkte aja de är bara denna kvar så jag körde vidare, precis klar och skulle tar ut raspen och slant med maskinen och körde på hål i kanalen in i en vattenkanal!

skit med tänkte jag, aja lämnade upp den till lernia svets i växjö å tänkte dom kan nog fixa de.

MEN!! dom visste inte om dom skulle kunna komma åt där riktig plus att de blev lite tunnt just därvid.

aja min fråga nu som kanske har vart den dummaste som nånsin ha ställds här är om man kan lagar hålet med något annat? typ chemisk metall eller något liknande för man skulle jo kunna komma åt bra med fingret för att kleta på de.

någon som vet om de går att lagar de och hur bra skulle de kunna hålla? eller är det att slänga toppen? =/

http://i1228.photobucket.com/albums/ee446/Konigshoven/Foto0093kmfkqm.jpg


mvh Nick

PS jag visste inte om de platsade här eller i grundliggande

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
mats757
16 december 2010 · 915 Inlägg

Jag misstänker att en ny "Beg" topp är billigare än att få någon att göra svetsningen bra. Hur mycket är toppen värd? Är det en  320hk's  Grottistopptopp som är helt ovärderlig så skulle jag ha försökt få den svetsad.
Jag har lite svårt att förstå vad du har varit där och karvat för...I golvet ska man var otroligt försiktig.
Passa på att få toppen uppsågad i bitar så kan du studera hur mycket material det finns att fila i.

Mats

MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

mats757 skrev:
Jag misstänker att en ny "Beg" topp är billigare än att få någon att göra svetsningen bra. Hur mycket är toppen värd? Är det en  320hk's  Grottistopptopp som är helt ovärderlig så skulle jag ha försökt få den svetsad.
Jag har lite svårt att förstå vad du har varit där och karvat för...I golvet ska man var otroligt försiktig.
Passa på att få toppen uppsågad i bitar så kan du studera hur mycket material det finns att fila i.

Mats

svetsningen på lernia är gratis så jag tänkte mest om de skulle finnas ett annat sätt, "Bonnig" sätt för jag inte har den ekonomin just nu, gick jättebra i alla andra kanaler förutan denna tills jag slant och kantrade med maskinen.

någon annan kanske som kan säger något eller är de att slänga?

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

ingen mer som vet något svar på detta? =/

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Marlboroman
16 december 2010 · 8 233 Inlägg

Det går ju att prova om man drar ut wolframen lite längre än normalt ur "svetshuvudet" och gör en böj på tillsatstråden. Men kommer man inte åt då så är det kört. Alternativet annars är ju om dem kan lägga på med pulver, men vet inte om det går på aluminium. Jag skulle i ditt ställe skriv av toppen på erfarenhetskontot och köpt en annan och börjat om.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sketstopp24v STREETRACER
16 december 2010 · 892 Inlägg

köp en bättre beg topp istället,kan inte kosta mkt till en sån maskin? wink

Bmc Crew
MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det går ju att prova om man drar ut wolframen lite längre än normalt ur "svetshuvudet" och gör en böj på tillsatstråden. Men kommer man inte åt då så är det kört. Alternativet annars är ju om dem kan lägga på med pulver, men vet inte om det går på aluminium. Jag skulle i ditt ställe skriv av toppen på erfarenhetskontot och köpt en annan och börjat om.

jo kanske de, fick ett annat tipps om JB WELD. någon som vet vart man kan köpa de?

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
köp en bättre beg topp istället,kan inte kosta mkt till en sån maskin? wink

skiten e jo att denna topp e renoverat förra vintern hmm så jag tänker nog kämpa lite till tongue

måste jo kunna komma med nåt till nästa säsong wink

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Sketstopp24v STREETRACER
16 december 2010 · 892 Inlägg

lycka till.... du ska ha cred för att du gör allt själv iaf... inte alla som vågar sig på det wink

Bmc Crew
no_fake
16 december 2010 · 865 Inlägg

Aluminium går ju att svetsa med pinsvets

MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
lycka till.... du ska ha cred för att du gör allt själv iaf... inte alla som vågar sig på det wink

tack smile nej de e sant, som jag läste i en annan tråd innan som en annan skrev så beskrev den dom personer med ett fint ord: Postordertrimmare. tyckte de lät fint smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

no_fake skrev:
Aluminium går ju att svetsa med pinsvets

jo men förhög värme kan göra att de smälter bort allt.

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Walderama
16 december 2010 · 40 Inlägg

Hej!

jag har andvänt kem metall fast vid vattenpumpen.
Skulle tippa på at det blir lite för högt tryck i detta tillfälle.

Senast redigerat av Walderama (16 december 2010)

MrSkyline89 driver with style
16 december 2010 · 800 Inlägg

Walderama skrev:
Hej!

jag har andvänt kem metall fast vid vattenpumpen.
Skulle tippa på at det blir lite för högt tryck i detta tillfälle.

jo de kan du ha rätt om sad men de höll tät en kylare tills jag skrotaed bilen tongue

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Etingelholm
16 december 2010 · 979 Inlägg

Serriöst nick, svetsa de där är inget vidare anser jag. Det är väldigt tunt gods, och även om du lyckas täta hålet så är det väldigt tunt just där så den lär nog spricka till slut endå. Skaffa en ny topp ist och renovera. Att slipa in ventiler kostar max 80:- med indianpinne. Ventiltätningar kostar bara några kronor. Kika på returbilen/bildelsbbasen såvidare du inte vet ngn som har en beg topp. Den där toppen hade jag personligen klyvt & tittat noga hur mkt man kan porta.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
AndreasPlars
16 december 2010 · 1 062 Inlägg

no_fake skrev:
Aluminium går ju att svetsa med pinsvets

Ok, och hur går det till då? Jag har försökt och det gick inte så bra.. fräste mest.
Ställer det några speciella krav på svetsen?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
16 december 2010 · 3 585 Inlägg

AndreasPlars skrev:

no_fake skrev:
Aluminium går ju att svetsa med pinsvets

Ok, och hur går det till då? Jag har försökt och det gick inte så bra.. fräste mest.
Ställer det några speciella krav på svetsen?

M.V.H.

Andvände du rätt pinnar?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
astrakalle VVS-Montör
16 december 2010 · 231 Inlägg

Opel16V skrev:

no_fake skrev:
Aluminium går ju att svetsa med pinsvets

jo men förhög värme kan göra att de smälter bort allt.

just precis! man ser inte när aluminium smälter utan de bara börjar och rinna lite :p nu menar jag med TIG
hade jag varit dig hade jag letat på ebay.de finns massor där bara och titta ju :9

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
mats757
16 december 2010 · 915 Inlägg

Det är inte så lätt att svetsa med Tig heller där det är så stor massa med aluminium bredvid svetsytan. Aluminium suger verkligen energi när man svetsar. Man bör förvärma hela toppen för att det överhuvudtaget ska gå. Så ska materialet vara totalt rent också.
Tänk på att dom andra tre portarna är nästan lika tunna också. Det kommer garanterat att spricka där också.  Mycket värmespänningar höga tryck osv gör att det spricker till slut om inte materialet är tjockt nog.

Mats

AndreasPlars
17 december 2010 · 1 062 Inlägg

ToTTeN skrev:

AndreasPlars skrev:

no_fake skrev:
Aluminium går ju att svetsa med pinsvets

Ok, och hur går det till då? Jag har försökt och det gick inte så bra.. fräste mest.
Ställer det några speciella krav på svetsen?

M.V.H.

Andvände du rätt pinnar?

Jo, det tror jag.. de var till för alu och gjorda av alu så.
Har svetsat alu med TIG förut och det gick helt ok men detta vart ett riktigt fjasko! lol

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang